Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf lulu-p » 9. okt 2017, 18:56

Beliggenhed, størrelse, stand og økonomi.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf superboa » 9. okt 2017, 19:10

Vi købte lejlighed for 7 år siden, og vores ønskeliste til vores første fælles hjem var ret lang - alligevel lykkedes det at få alle ønsker opfyldt, så vi er stadig vældigt glade for at bo her :)

- lejligheden skulle ligge i én af de byer vi arbejdede i, så én af os kunne cykle på arbejde (så der kun var behov for en bil).
- størrelse på 3-4 værelser og med en lukket altan (med mulighed for at åbne op).
- plads til både opvaskemaskine og vaskemaskine.
- gode parkeringsmuligheder.
- badeværelse med lukket bruseniche samt vindue.
- beliggenhed øverst i ejedommen (ingen overboere).
- tæt på indkøbsmuligheder samt natur.
- tæt på offentlig transport.
- køkken med god bordplads.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf Danseprinsesse » 9. okt 2017, 20:35

Spændende at læse om alle de forskellige ønsker/krav til bolig. :)

Vi har kigget på rigtig mange boliger på nettet den sidste uge. Det ser ud som om, vores ønsker om at bo gældfrit er muligt at kombinere med vores andre krav til fremtidig bolig. Så langt, så godt. Nu skal vi ud og kigge rigtigt på nogle muligheder og mærke efter, hvad retning vi skal i.

Lige nu har vi sporet os ind på to forskellige scenarier:
- Idyllisk landsby, der rent geografisk kun er lidt længere væk fra byen end vores nuværende bolig, men dog i den anden/forkerte retning i forhold til, hvor jeg kommer til at søge job.
Her vil vi stadig have vand, luft og skov i baghaven. Skolen er bogstaveligt talt en spytklat væk, men fra 6. klasse er det i nabobyen med enten skolebus eller via (god) cykelsti (dog i den retning vi selv vil skulle køre til arbejde).
Her kan vi købe, så der stadig vil være rigelig formue tilbage til også at bygge stort familiesommerhus med min bror, som vi længe har overvejet.

- Byhus med alle butikker/aktiviteter, 3 skoler og min far + andet netværk i gåafstand. Det er stadig økonomisk muligt, men vil æde noget mere af formuen. Hvis jeg får arbejde i samme by, vil vi højst sandsynligt kunne klare os med en bil.

Begge dele er der beliggenhedsmæssigt selvfølgelig både fordele og ulemper ved.
Hvad angår selve boligen kigger vi efter:
- rigtig godt alrum/køkken/stue (det er ikke så vigtigt, om det er et eller flere rum - det skal bare passe godt til vores familie)
- min. 3 værelser (soveværelse, børneværelse, kontor/hobbyrum + evt. ekstra værelse)
- meget gerne bryggers
- 2 toiletter/bad, især ved flere etager
- hyggeligt uderum/terrasse/lille have, der ikke kræver meget arbejde
- parkeringsforhold
- indkøbsmuligheder
- skole
0
Katten
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12. sep 2015, 13:15
Kort karma: 31
Likede indlæg: 651

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf Katten » 19. okt 2017, 07:31

Helst på Frederiksberg, da jeg selv er født og opvokset her, og hele min familie bor her.

Altan

Plads til to børn (hvis vi er heldige at få et barn til)

Ikke stue, men ikke højere end anden sal.

Hyggelig gård

Plads til barnevogn og cykler uden de bliver smadret, eller at folk irriteres over hinanden

Veldrevet forening med søde naboer, helst både børnefamilier og andre typer.

Badeværelse med vinduer, som er nemt at holde.

Pænt køkken, som er nemt at holde.

Alt det synes jeg faktisk, vi har fået nu :)
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf lulu-p » 19. okt 2017, 17:39

lulu-p skrev:Beliggenhed, størrelse, stand og økonomi.


Glemte det vigtigste...næsten. Rolig beliggenhed. Trafikstøj er et fuldstændigt no-go.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf Bøtte » 19. okt 2017, 18:19

Vi har et parcelhus og det i sig selv var ret vigtigt for os. Vi har haft vores del af skod-overboer:naboer, så et fritliggende hus var vigtigt.
Og sådan et hus indeholder jo som regel opvaskemaskine og vaskemaskine og har en have. De ting var vigtige. Derudover var det vigtigt for mig at sove på samme plan som mine børn. Ville aldrig sove fx i stuen og med børnene på 1. sal.

Derudover var det vigtigt med to toiletter og værelser nok til alle børn + et ekstra.
0
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf Seraphina » 20. okt 2017, 15:13

Bøtte skrev:Vi har et parcelhus og det i sig selv var ret vigtigt for os. Vi har haft vores del af skod-overboer:naboer, så et fritliggende hus var vigtigt.
Og sådan et hus indeholder jo som regel opvaskemaskine og vaskemaskine og har en have. De ting var vigtige. Derudover var det vigtigt for mig at sove på samme plan som mine børn. Ville aldrig sove fx i stuen og med børnene på 1. sal.

Derudover var det vigtigt med to toiletter og værelser nok til alle børn + et ekstra.


Må jeg spørge hvorfor du ikke vil sove i stuen og have børnene sovende alene på 1. sal?
Jeg er bare nysgerrig :) (Og højgravid samt skal købe hus om nogle år).
0
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf missme » 20. okt 2017, 15:36

Seraphina skrev:
Bøtte skrev:Vi har et parcelhus og det i sig selv var ret vigtigt for os. Vi har haft vores del af skod-overboer:naboer, så et fritliggende hus var vigtigt.
Og sådan et hus indeholder jo som regel opvaskemaskine og vaskemaskine og har en have. De ting var vigtige. Derudover var det vigtigt for mig at sove på samme plan som mine børn. Ville aldrig sove fx i stuen og med børnene på 1. sal.

Derudover var det vigtigt med to toiletter og værelser nok til alle børn + et ekstra.


Må jeg spørge hvorfor du ikke vil sove i stuen og have børnene sovende alene på 1. sal?
Jeg er bare nysgerrig :) (Og højgravid samt skal købe hus om nogle år).


Bare lige et indspark til det det med at sove på samme etage som børnene.

Vi har sovet på første sal sammen med børnene, og har nu et-plans hus. Jeg ville bliver seriøs træt af at skulle op og ned af trapper hver gang jeg skulle ind til børnene om natten da de var små. Vores børn er også ind i mellem, da de var mindre, kommet ind til os i soveværelset når de fx havde drømt. Det ville de ikke kunne hvis vi havde sovet nedenunder, for det ville være for farligt at de skulle gå på trapper når de halv-sov.
Vi havde også toilet på første sal, og det ville jeg heller ikke have undværet. Igen, når børnene skulle tisse om natten, eller skiftes, så skulle de/vi ikke op og ned af trapper.

I det hele taget så er jeg glad for at vi bor i et-plans hus nu.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf Bøtte » 20. okt 2017, 22:17

missme skrev:
Seraphina skrev:
Bøtte skrev:Vi har et parcelhus og det i sig selv var ret vigtigt for os. Vi har haft vores del af skod-overboer:naboer, så et fritliggende hus var vigtigt.
Og sådan et hus indeholder jo som regel opvaskemaskine og vaskemaskine og har en have. De ting var vigtige. Derudover var det vigtigt for mig at sove på samme plan som mine børn. Ville aldrig sove fx i stuen og med børnene på 1. sal.

Derudover var det vigtigt med to toiletter og værelser nok til alle børn + et ekstra.


Må jeg spørge hvorfor du ikke vil sove i stuen og have børnene sovende alene på 1. sal?
Jeg er bare nysgerrig :) (Og højgravid samt skal købe hus om nogle år).


Bare lige et indspark til det det med at sove på samme etage som børnene.

Vi har sovet på første sal sammen med børnene, og har nu et-plans hus. Jeg ville bliver seriøs træt af at skulle op og ned af trapper hver gang jeg skulle ind til børnene om natten da de var små. Vores børn er også ind i mellem, da de var mindre, kommet ind til os i soveværelset når de fx havde drømt. Det ville de ikke kunne hvis vi havde sovet nedenunder, for det ville være for farligt at de skulle gå på trapper når de halv-sov.
Vi havde også toilet på første sal, og det ville jeg heller ikke have undværet. Igen, når børnene skulle tisse om natten, eller skiftes, så skulle de/vi ikke op og ned af trapper.

I det hele taget så er jeg glad for at vi bor i et-plans hus nu.


Præcis det her, er årsagen til det.

Og så også hvis der skulle udbryde brand i huset. Ved godt det ikke er ret sandsynligt. Men skulle de ske, ville det nok være en fordel at sove på samme etage, hvis man skal hjælpe børnene.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4379
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf BlueBunny » 21. okt 2017, 07:46

-beliggenhed
-disponeringen (rumfordeling, størrelse, lys og lækker)
-at der ikke skal laves alt muligt ved det (dvs tag, vinduer, isolering mv ok)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf RavenClaw » 28. nov 2017, 18:49

- Cykelafstand til offentlig transport og indkøb. Jeg ville elske at bo på landet, men ikke hvis det skal betyde, jeg er uden for al tings rækkevidde.

- God gulvplads. Det gør ikke noget, det er en lille bolig, så længe der er mulighed for at placere møbler mm., så der er plads til at hygge på gulvet med puslespil el. lign., uden det ser klodset ud.

- Beliggenheden. Jeg vil ikke for langt væk fra venner og familie.

- Grønne områder. Enten skal der være egen, stor have, ellers skal det være i nærheden af en park eller skov.

- Plads til egen vaskemaskine. Jeg er træt af at dele vaskemaskine med 100 andre mennesker..
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Hvad er vigtigt for dig (bolig)?

Indlægaf Fræksak » 5. dec 2017, 12:36

Der er selvfølgelig mange ting, der er vigtige, når man køber bolig, men det aller-allervigtigste for mig er to ting:

1. Beliggenhed
2. Lysindfald

Beliggenhed giver lidt sig selv (tæt på skole, arbejde, familie & venner), men lysindfald er næsten endnu vigtigere for mig. Jeg kan simpelthen ikke bo et sted, der vender forkert, og hvor der er mørkt.

Stort set alt andet kan man ændre på (størrelse, antal af værelser, stand osv.).
1

Tilbage til "Bolig"