Hvilken type dyne?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Hvilken type dyne?

Indlægaf Juki » 16. okt 2017, 17:53

Jeg overvejer at anskaffe mig en ny dyne til vinteren da min nuværende vinterdyne p.t. er for varm.

Problemet er bare at jeg ofte får det rigtig varmt i løbet af natten, selvom mit soveværelse er iskoldt om vinteren når jeg går i seng. Fx vågnede jeg i nat efter et par timers søvn fordi jeg skulle på toilettet. Først troede jeg ærlig talt at jeg havde tisset i sengen i søvne, men i og med at jeg skulle på toilettet kunne jeg godt regne ud at det var sved jeg var badet i :genert: På trods af åbne vinduer og gennemtræk.

Det er sjældent at jeg decideret vågner af at jeg har det for varmt. Ellers kunne jeg jo bare have en tyndere dyne at veksle med. Men det er ret irriterende at vågne og fx have svedt rigtig meget i løbet af natten. Jeg kan heller ikke falde i søvn uden at have en dyne over mig.

Jeg ved ikke hvad mine nuværende vinterdyne har af fyld, så jeg er i tvivl om hvad jeg skal kigge efter, om det skal være naturfyld eller ej. Eller om jeg måske skal kigge efter en hel anden slags dyne.

Jeg tænker umiddelbart ikke at jeg til en start vil ofre mere end 1000 kr. I hvert fald ikke før jeg ved om det kan betale sig og dynen ikke er nødt til at blive udskiftet efter en eller to vintre.

Hvad kan I anbefale mig at kigge efter? :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Spjaerten » 16. okt 2017, 17:55

Silkedyne lyder som noget for dig. Ved dog ikke om det kan klares for 1000kr.
0
Tryk på * :slem:
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Mocca » 16. okt 2017, 17:57

Endelig naturfyld. Uanset, hvor åndbart de reklamere med at kunststof er, vil det aldrig være så temperaturregulerende som naturfyld.
Jeg foretrækker dyner med silkefyld, og har dem i forskellige tykkelser.
0
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Mocca » 16. okt 2017, 17:58

Spjaerten skrev:Silkedyne lyder som noget for dig. Ved dog ikke om det kan klares for 1000kr.


Bilka har ofte silkedyner på tilbud, og de er ganske udmærkede...
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Juki » 16. okt 2017, 17:59

Spjaerten skrev:Silkedyne lyder som noget for dig. Ved dog ikke om det kan klares for 1000kr.

Ved du ca hvad de prismæssigt ligger på? Og kan du anbefale en eller flere jeg kan undersøge nærmere? :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Juki » 16. okt 2017, 18:00

Mocca skrev:
Spjaerten skrev:Silkedyne lyder som noget for dig. Ved dog ikke om det kan klares for 1000kr.


Bilka har ofte silkedyner på tilbud, og de er ganske udmærkede...

Tak for tippet :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Spjaerten » 16. okt 2017, 18:02

Har desværre ikke selv så meget erfaring med silkedyner. Men har sovet med en og den var lækker, “kold” luftig og blød.
1
Tryk på * :slem:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf JoyNips » 16. okt 2017, 18:09

Enig, silkedyne. Og dem de har i eksempelvis Bilka eller Jysk er faktisk ikke så tossede. Og til prisen kan man også bare smide dem ud efter nogle år og købe nye.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Hewlett » 16. okt 2017, 18:26

Silkedyne :) Jysk har en helårsmodel som ofte er sat ned til 1000kr.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf cola » 16. okt 2017, 18:32

Har du prøvet at have 2 dyner, ja det lyder sindssygt, men den ene bruger du som du bruger en dyne normalt, de fleste stopper den mellem benene og under hovedet, den anden dyne bruger du som aftræk, dvs den første dyne skaber et lille hul mellem dig og dyne nr 2, det køler ret godt, og hvis du i løbet af natten får det for varmt så smider din krop den ene dyne væk og du har stadig den anden som "mellemlæg"... dyne nr 2 behøver ikke være en dyne, men kan også bare være et tæppe.

Ellers vil jeg anbefale vattæpper, de er meget tynde og for mig overhovedet ikke nok, men for andre så er de gode, altså for dem der normalt kan nøjes med et lagen. Et vattæppe kan fås til 50 kr, og er derfor en fin måde at teste det på, og hvis det ikke virker... så er det 50 kr, et tæppe der altid kan bruges til gæster eller puttes i sofaen, hvis ikke det virker i sengen :-)
0
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Mocca » 16. okt 2017, 18:52

cola skrev:Har du prøvet at have 2 dyner, ja det lyder sindssygt, men den ene bruger du som du bruger en dyne normalt, de fleste stopper den mellem benene og under hovedet, den anden dyne bruger du som aftræk, dvs den første dyne skaber et lille hul mellem dig og dyne nr 2, det køler ret godt, og hvis du i løbet af natten får det for varmt så smider din krop den ene dyne væk og du har stadig den anden som "mellemlæg"... dyne nr 2 behøver ikke være en dyne, men kan også bare være et tæppe.

Ellers vil jeg anbefale vattæpper, de er meget tynde og for mig overhovedet ikke nok, men for andre så er de gode, altså for dem der normalt kan nøjes med et lagen. Et vattæppe kan fås til 50 kr, og er derfor en fin måde at teste det på, og hvis det ikke virker... så er det 50 kr, et tæppe der altid kan bruges til gæster eller puttes i sofaen, hvis ikke det virker i sengen :-)


Vattæpper er jeg også fan af. Især om sommeren. Men det SKAL være bomuld, - både yderstof og fyld.
Ellers er de lige så lidt åndbare som kunststofdynerne.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf musling » 16. okt 2017, 18:59

Vælg et åndbart materiale = noget naturligt.
Jeg har ikke selv erfaring med silkedyne, men blev engang anbefalet moskus, da det selv er medvirkende til at regulere temperaturen.
Er dog også, af en sengeekspert, gjort opmærksom på, at det også handler om det du ligger på. Så måske du også skal overveje, om du skal have en ny topmadras til din seng. Også her er udvalget stort.

Kender godt dit problem. Jeg sover efterhånden med min moskus-sommerdyne året rundt - og især om vinteren har jeg det fantastisk. Sidste vinter måtte jeg kun hive et tæppe over dynen 2 gange og alternativt har jeg en moskus-vinterdyne liggende klar, hvis vi får en kold vinter. :)
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf girl_beat » 16. okt 2017, 20:17

musling skrev:Vælg et åndbart materiale = noget naturligt.
Jeg har ikke selv erfaring med silkedyne, men blev engang anbefalet moskus, da det selv er medvirkende til at regulere temperaturen.
Er dog også, af en sengeekspert, gjort opmærksom på, at det også handler om det du ligger på. Så måske du også skal overveje, om du skal have en ny topmadras til din seng. Også her er udvalget stort.

Kender godt dit problem. Jeg sover efterhånden med min moskus-sommerdyne året rundt - og især om vinteren har jeg det fantastisk. Sidste vinter måtte jeg kun hive et tæppe over dynen 2 gange og alternativt har jeg en moskus-vinterdyne liggende klar, hvis vi får en kold vinter. :)

Her sover vi FANTASTISK i en moskus-svaledyne, som er niveauet mellem sommer og almindelig. Har ikke haft andet de sidste syv år, og sover med den samme året rundt :love:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Juki » 16. okt 2017, 23:23

Tak for jeres anbefalinger, I har givet mig noget at gå videre med :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvilken type dyne?

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 12:35

Jeg har fået et tip om at Føtex har en silkedyne og -pude til forholdsvis billige penge, så jeg har slået til og købt to nye dyner med dertilhørende puder.

De skulle gerne blive leveret senest nu på onsdag, så jeg er spændt på at prøve dem :D
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Bolig"