Skimmelsvamp

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 369
Likede indlæg: 6400

Skimmelsvamp

Indlægaf Juki » 22. okt 2017, 21:02

Jeg har for nogle måneder siden fået en vandskade i et værelse i min bolig pga. et hul i taget. Hullet er dog blevet ordnet og vandskaden er vist ikke blevet værre efter det.

Jeg bor til leje og har haft viceværten til at se på det. Ifølge ham er det nok bare at male loft og vægge, men det synes jeg ærlig talt lyder mærkeligt? Jeg frygter lidt at vandskaden kan have forårsaget at der er kommet skimmelsvamp eller lignende, men det er ikke noget jeg har forstand på. Jeg synes bare det ligner at der er en slags svamp i loftet, der er af træ.

Her i weekenden lagde jeg mærke til at der i værelset stinker som i en gammel, fugtig kælder med mug og der føles klamt. Der er dog ikke varme på i værelset. Det er ikke er værelse jeg bruger dagligt så jeg har ikke tænkt på at det var nødvendigt.

Jeg har i de sidste måneder jævnligt/periodevis døjet med hovedpine og vejrtrækningsproblemer, men jeg har ikke undersøgt om der kan være en sammenhæng, da jeg egentlig ikke har kædet de to ting sammen før her i weekenden.

Der er ikke synlige tegn på skimmelsvamp i stueetagen, men jeg kunne godt tænke mig at få undersøgt om de symptomer jeg oplever skyldes at der er skimmelsvamp. Især fordi jeg foretrækker at have det køligt og tit har havedøren eller et vindue til at stå åbent. Jeg har lige læst mig til at man bør have en vis og jævn rumtemperatur, men det har jeg jo ikke..

Jeg kontakter viceværten i morgen, men da jeg er totalt grøn på det her område kunne jeg godt bruge nogle råd til hvordan jeg evt. skal forholde mig og hvordan jeg skal gribe det an, hvis nu han fx insisterer på at der kun skal males i stedet for at det bliver ordentligt undersøgt.
0
Forarget kan man altid blive

I like big beards and I cannot lie
Billede
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 464
Likede indlæg: 5942

Re: Skimmelsvamp

Indlægaf Zombie » 22. okt 2017, 21:26

Meld dig ind i Lejernes Landsorganisation! Nu!

Og sig til ham, du søger læge for dine symptomer. For det bør du.

http://www.lloh.dk/Vidste-du-det/Fugt-- ... skade.aspx
1
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 345
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 4574

Indlægaf Studsgaard » 22. okt 2017, 21:29

Det med at du ikke har varme på i rummet kan godt være med til at skabe en smule kondens/klamt indeklima nu når der er varmere i de andre rum.

Mine svigerforældre har boret et sted hvor der var noget problemer i den stil. Ham fidusen der var ude og måle på indeklimaet fortalt at det er ret vigtigt med nogenlunde samme temperatur overalt. Gennemtræk så luft kan cirkulere i hele boligen og grundig udluftningssystem et par gange om dagen.

Jeg kender ikke så meget til problemerne med skimmelsvamp, men vil bare lige vidregive de her råd.
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 22. okt 2017, 21:36

Zombie skrev:Meld dig ind i Lejernes Landsorganisation! Nu!

Tak for linket.

Jeg kontakter min læge i morgen også. Jeg tænker at melde mig ind i LLO, men jeg er i tvivl om hvordan de reelt yder hjælp hvis viceværten og boligforeningen ikke mener der er et problem eller at det er min egen skyld at det er opstået, fx pga. manglen på den jævne temperatur. Har du nogen erfaring med det?
0

Billede
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 22. okt 2017, 21:43

Studsgaard skrev:Det med at du ikke har varme på i rummet kan godt være med til at skabe en smule kondens/klamt indeklima nu når der er varmere i de andre rum.

Mine svigerforældre har boret et sted hvor der var noget problemer i den stil. Ham fidusen der var ude og måle på indeklimaet fortalt at det er ret vigtigt med nogenlunde samme temperatur overalt. Gennemtræk så luft kan cirkulere i hele boligen og grundig udluftningssystem et par gange om dagen.

Jeg kender ikke så meget til problemerne med skimmelsvamp, men vil bare lige vidregive de her råd.

Jeg tror der er en nogenlunde lige temperatur i alle rum, da der ikke er varme på i nogle af rummene. I soveværelset, ved siden af værelset med vandskaden, er der et vindue åbent i hver ende af rummet og så er der jævnligt åbent i stueetagen også. Så rumtemperaturen er nok jævn, om end nok for lav.
0

Billede
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 464
Likede indlæg: 5942

Indlægaf Zombie » 22. okt 2017, 21:44

Juki skrev:

Tak for linket.

Jeg kontakter min læge i morgen også. Jeg tænker at melde mig ind i LLO, men jeg er i tvivl om hvordan de reelt yder hjælp hvis viceværten og boligforeningen ikke mener der er et problem eller at det er min egen skyld at det er opstået, fx pga. manglen på den jævne temperatur. Har du nogen erfaring med det?

Uanset hvis skyld det er, må de ikke udleje en bolig som er sundhedsskadelig. Det er så vanskeligt at klarlægge hvis de ikke vil vedgå, den er det.

Hvis de ikke vil få nogen ud at kigge på det, kan du overveje at teste selv.
Der findes nogle forskellige tests, du kan købe over nettet.

Jeg har ikke så meget erfaring med det. Vores boligselskab ville ikke erkende det, før jeg havde attest fra lægen og en positiv test af synlig skimmelsvamp. Så blev vi genhuset i en periode.
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 22. okt 2017, 21:49

Zombie skrev:
Juki skrev:

Tak for linket.

Uanset hvis skyld det er, må de ikke udleje en bolig som er sundhedsskadelig. Det er så vanskeligt at klarlægge hvis de ikke vil vedgå, den er det.

Hvis de ikke vil få nogen ud at kigge på det, kan du overveje at teste selv.
Der findes nogle forskellige tests, du kan købe over nettet.

Jeg har ikke så meget erfaring med det. Vores boligselskab ville ikke erkende det, før jeg havde attest fra lægen og en positiv test af synlig skimmelsvamp. Så blev vi genhuset i en periode.

Ok. Tak for svaret.
0

Billede
IrmaPigen
Kort karma: 196
Likede indlæg: 2603

Indlægaf IrmaPigen » 23. okt 2017, 04:45

Reklamer skriftligt over for din udlejer med det samme og gør opmærksom på det er det rum, hvor vandskaden har været og hvad du har konstateret visuelt, af lugte i værelset og af symptomer og at du mistænker skimmel. Du bør sætte lidt varme på i rummet, så det ikke bliver værre. Skimmel skal dog have ret høj fugtighed for at kunne dannes, så det er sandsynligvis ikke det forhold at du pt har rummet uopvarmet, som har medført det.

Hvis udlejer ikke vil undersøge det, så er det hurtigste nok at du selv få det undersøgt. Der er mange firmaer der laver indeklimaundersøgelser, men der er også mange plattenslagere imellem. Teknologisk Institut er nok de mest velrenommerede inden for den slags undersøgelser. Hvis der viser sig at være noget kan du formentlig tørre regningen af på din udlejer. Det kan dog i værste fald kræve et civilt søgsmål, så undersøg allerede nu om du har rethjælpsdækning.

Og nåja, så held og lykke. Jeg har selv brugt 2,5 år af mit liv på det lort. Og vi er kun nået til at udpege en skønsmand.
Senest rettet af IrmaPigen 23. okt 2017, 06:32, rettet i alt 1 gang.
0
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 23. okt 2017, 06:28

Der er ret lange udsigter til at blive ordentligt undersøgt hos en læge. En priktest indeholder ikke de typer skimmelsvampe der typisk vokser inde i bygninger. For at blive testet, skal man henvises til en allergilæge, der tager blodprøver. I kbh er der 6-9 mdrs ventetid på at få tid hos en allergilæge.
0
Myth
Kort karma: 2
Likede indlæg: 69

Indlægaf Myth » 23. okt 2017, 07:20

Havde skimmelsvamp sidste vinter. Kulde (mangel på tændt varme) kan meget vel være medvirkende årsag, fik jeg at vide. Der skal varme på, da kolde vægge nemt kan danne svamp
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 541
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 7056

Indlægaf Delfin » 23. okt 2017, 07:59

Du skal først og fremmest have varme på, så du kan få tørret rummet godt igennem.Svampe trives i kolde fugtige omgivelser. Manglende udluftning er også en risikofaktor. Ofte vil man sætte en affugter op i en periode efter en vandskade, men det lyder ikke til, at det er blevet gjort?

Er det et svampeangreb i mindre omfang, kan man godt behandle det selv. Når rummet er tørt, det kan tage flere uger, skal vægge/loft vaskes ned med svampedræbende middel. Efter afrensning, skal det igen tørres, og så males der enten med en spærrende specialmaling eller med isolerlak inden almindelig maling. Er det i større omfang, er det en professionel opgave.

Men. Der må jo være en forsikring på ejendommen, så jeg vil mene, at forsikringsselskabet skal kontaktes, så de kan sende en ud og vurdere skaden, før I gør noget som helst med istandsættelse.
0
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 09:52

Tak for jeres råd!

Jeg sætter fluks varme på i værelset med vandskaden. Der er ikke gjort andet end at hullet i taget er blevet lappet og så er årsagen til at der ikke er gjort mere at vi skulle se tiden an når det regnede, om der evt var andre huller og om lapningen var god nok m.m. Grunden til at vinduet har stået på klem derinde er fordi jeg troede/tænkte at gennemtræk og frisk luft kunne hjælpe.

Noget af det der irriterer mig allermest er at jeg ikke aner noget om skimmelsvamp og lignende, så jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an og hvor jeg skal starte, hvem der skal kontaktes, i hvilken rækkefølge osv. Jeg kan søge på nettet, men det er (selvfølgelig) meget overordnet det der står og tit er det de mest grelle tilfælde der står, så jeg sætter meget pris på jeres hjælp!

Jeg har skrevet til min læge her i formiddag for at høre hvordan jeg skal forholde mig til de symptomer jeg oplever, og om jeg evt. skal bestille tid til blodprøver eller en konsultation.

Men derudover er jeg i tvivl om hvordan jeg skal gøre. Om jeg skal kontakte viceværten med det samme eller vente til at jeg evt. har været ved læge. Jeg vil jo gerne have bl.a vandskaden undersøgt ordentligt, i stedet for at blive spist af med at der bare skal males. Men jeg kender ikke rigtig mine rettigheder ift. om det fx er en udgift jeg selv skal dække eller om det er boligforeningen? Jeg kan jo altid få en ud som jeg selv har arrangeret, men om boligforeningen vil godtage resultatet hvis der er tegn på skimmelsvamp er jo så lige det.

Jeg er også lidt i et dilemma fordi jeg ikke har dokumentation på de mundtlige aftaler der tidligere er lavet med viceværten. Og jeg ved heller ikke hvordan jeg skal kunne dokumentere det fremover? Jeg kan selvfølgelig selv notere datoer og aftalerne, men det er vel ikke bevis nok i sig selv? Hvis det nu skulle gå helt i hårdknude. Hvordan har I gjort?
0

Billede
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 23. okt 2017, 15:41

Juki skrev:Tak for jeres råd!

Jeg sætter fluks varme på i værelset med vandskaden. Der er ikke gjort andet end at hullet i taget er blevet lappet og så er årsagen til at der ikke er gjort mere at vi skulle se tiden an når det regnede, om der evt var andre huller og om lapningen var god nok m.m. Grunden til at vinduet har stået på klem derinde er fordi jeg troede/tænkte at gennemtræk og frisk luft kunne hjælpe.

Noget af det der irriterer mig allermest er at jeg ikke aner noget om skimmelsvamp og lignende, så jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an og hvor jeg skal starte, hvem der skal kontaktes, i hvilken rækkefølge osv. Jeg kan søge på nettet, men det er (selvfølgelig) meget overordnet det der står og tit er det de mest grelle tilfælde der står, så jeg sætter meget pris på jeres hjælp!

Jeg har skrevet til min læge her i formiddag for at høre hvordan jeg skal forholde mig til de symptomer jeg oplever, og om jeg evt. skal bestille tid til blodprøver eller en konsultation.

Men derudover er jeg i tvivl om hvordan jeg skal gøre. Om jeg skal kontakte viceværten med det samme eller vente til at jeg evt. har været ved læge. Jeg vil jo gerne have bl.a vandskaden undersøgt ordentligt, i stedet for at blive spist af med at der bare skal males. Men jeg kender ikke rigtig mine rettigheder ift. om det fx er en udgift jeg selv skal dække eller om det er boligforeningen? Jeg kan jo altid få en ud som jeg selv har arrangeret, men om boligforeningen vil godtage resultatet hvis der er tegn på skimmelsvamp er jo så lige det.

Jeg er også lidt i et dilemma fordi jeg ikke har dokumentation på de mundtlige aftaler der tidligere er lavet med viceværten. Og jeg ved heller ikke hvordan jeg skal kunne dokumentere det fremover? Jeg kan selvfølgelig selv notere datoer og aftalerne, men det er vel ikke bevis nok i sig selv? Hvis det nu skulle gå helt i hårdknude. Hvordan har I gjort?

Det er jo derfor man søger rådgivning. Hos lejeretseksperter, indeklimakonsulenter osv. Det kræver noget ekspertise.
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 23. okt 2017, 15:47

IrmaPigen skrev:
Juki skrev:Tak for jeres råd!

Det er jo derfor man søger rådgivning. Hos lejeretseksperter, indeklimakonsulenter osv. Det kræver noget ekspertise.

Ja...?
0

Billede
IrmaPigen

Indlægaf IrmaPigen » 23. okt 2017, 16:20

Lad være med at drøfte det uformelt med en vicevært. Han ved ikke en skid og han har ikke beslutningskompetence.

Som jeg har skrevet til dig tidligere i dag:
Start med at skrive til din udlejer og forklar det du har beskrevet her, (hvordan ser loftet ud, hvordan lugter der i værelset, beskriv dine symptomer og hvornår de er dukket op og relater dette til hvornår vandskaden opstod. På baggrund af dine iagttagelser så skal du opfordre udlejer til at få undersøgt om der opstået skimmel i den nu udtørrede vandskade. Send en mail, bed om kvittering for modtagelse og læsning, og bed også udlejer bekræfte skriftligt at han har modtaget i mail. Generelt bed altid om skriftlige svar.

Hvis udlejer gå med på den, så sørg for der er opvarmet når de kommer og at der har været det i noget tid.

Hvis udlejer ikke makker ret så kan du via f.eks et medlemskab i LLO og assistance fra dem forsøge at tvinge udlejer til truget. Eller du kan vælge selv at rekvirere et firma som f.eks teknologisk institut til at komme ud og undersøge skaden for skimmel i håbet om der er noget og du bagefter kan sende abe og regning videre til udlejer.
1

Tilbage til "Bolig"