Har du også fået dårlige energimærker?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Har du også fået dårlige energimærker?

Indlægaf HerErJeg » 22. nov 2017, 13:22

En nylig artikel beskrev hvordan der var fejl i hvert 3. energimærke.
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-11-1 ... ergimaerke
Jeg har kendskab til energiberegningerne og laver mange til nye huse, så jeg udsteder ikke selv energimærker, men beregningsgrundlaget er i princippet det samme.
I min optik er det husets opvarmningsform der er den virkelig store synder.
På præcist det samme med hus med samme isolering vil der beregnede energiforbrug svinge mere end 100%, om huset opvarmet med el, fjernvarme eller jordvarme - eller brændeovn. Og resultatet påvirker jo energimærket direkte.
At energiforbruget i praksis er lavt i begge tilfælde er fuldstændigt ligegyldigt.

Her er et gammelt hus på Læsø fra 1825. Det ligner grangiveligt ikke noget som nogensinde har set skyggen af energirenovering.
http://warmingbolig.dk/sag/10002170
Alligevel lander huset energimærke E, hvilket svarer til hvad utroligt mange parcelhuse fra 1960-1980 også får.

Er I blevet fanget i et boligsalg, hvor der er blevet udstedt et elendigt energimærke, på trods af at I har siddet billigt i huset rent rent opvarmningsmæssigt? Har det påvirket salget, så det har kostet afslag eller en lang salgsperiode?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Har du også fået dårlige energimærker?

Indlægaf Bimmerdyret » 22. nov 2017, 17:06

Det der med energimærkning er aldrig noget vi herhjemme nogensinde har taget seriøst endsige har inddraget i overvejelser i forbindelse med boligkøb.
Ja, en tidligere ejer kan have 14 forskellige el-slugere koblet til kontakterne hvilket givet det store forbrug... og?... hvem siger vi ville gøre tilsvarende?

Det er ligesom vandforbrug...
Giver ingen mening for folk med sådan en mærkning.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Har du også fået dårlige energimærker?

Indlægaf sigge » 24. nov 2017, 09:43

Jeg har arbejdet i et typehusfirma, og det var ret tankevækkende at se, hvordan fuldstændigt identiske huse kunne få energimærker mellem A og C alt efter opvarmningskilden i området og prisen på denne.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Bolig"