Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6200
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16221

Re: Løbetråden

Indlægaf Urtekussen » 10. mar 2024, 20:28

I dag løb jeg for første gang 10 km :banan:
58 minutter, så jeg er godt tilfreds - holder mit tempo.
14
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 254
Likede indlæg: 4361

Re: Løbetråden

Indlægaf Galoldriel » 11. mar 2024, 12:19

Der var modvind de første fire kilometer, og det var pissekoldt, men jeg kom af sted. Og så var der jo medvind på vejen hjem, så det var som at have hjælpemotor på.

Jeg har trænet (løb/romaskine) i sammenlagt 310 minutter hen over de sidste tre dage, så nu skal jeg have en hviledag eller to.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1295
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2732

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 13. mar 2024, 08:24

Jeg er en laaangsom løber. Og det er ikke bare, fordi jeg ikke er i løbeform - selv dengang jeg løb maraton og flere halvmaraton, kunne jeg ikke komme under +30 minutter på en femkilometers. På trods af fast intervalløb osv. Jeg er nok bare bygget sådan. Og har i øvrigt utroligt korte ben også.

Nå, men det har i flere år gjort, at jeg ikke har haft SÅ meget lyst til at løbe. Selv om jeg holder utroligt meget af at løbe. Lidt skørt egentligt.

MEN nu er jeg faldet over nogle løbeprofiler på IG. Nogle totalt veltrænede og seje kvinder, der også er langsomme løbere. Endda langsommere end mig - og de owner det totalt. De står ved, at de løber maraton på tæt på 6 timer, og at deres pace på alm. ture ligger på 6,5 eller 7 min pr. km.

Inspireret af dem har jeg sgu lyst til at tage løbet op igen. Jeg starter i aften :D
9
bette
Indlæg: 222
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 468

Re: Løbetråden

Indlægaf bette » 13. mar 2024, 15:01

Frandsen skrev:Jeg er en laaangsom løber. Og det er ikke bare, fordi jeg ikke er i løbeform - selv dengang jeg løb maraton og flere halvmaraton, kunne jeg ikke komme under +30 minutter på en femkilometers. På trods af fast intervalløb osv. Jeg er nok bare bygget sådan. Og har i øvrigt utroligt korte ben også.

Nå, men det har i flere år gjort, at jeg ikke har haft SÅ meget lyst til at løbe. Selv om jeg holder utroligt meget af at løbe. Lidt skørt egentligt.

MEN nu er jeg faldet over nogle løbeprofiler på IG. Nogle totalt veltrænede og seje kvinder, der også er langsomme løbere. Endda langsommere end mig - og de owner det totalt. De står ved, at de løber maraton på tæt på 6 timer, og at deres pace på alm. ture ligger på 6,5 eller 7 min pr. km.

Inspireret af dem har jeg sgu lyst til at tage løbet op igen. Jeg starter i aften :D


Fedt! Vil du ikke dele her hvem det er? Jeg kunne godt bruge noget motivation. Jeg er heller ingen hurtig løber :-D
0
Selma156
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6908

Re: Løbetråden

Indlægaf Selma156 » 13. mar 2024, 16:58

Jeg er gået fra at være en ret hurtig løber med 5 km på omkring 25 minutter, til i dag at ligge på 32-33 minutter. Jeg prøver somme tider at presse mig selv, men ligger alligevel på en pace omkring 6:20-6:30.

Det irriterer mig faktisk lidt. Jeg var endda ryger i de år, jeg løb allerhurtigst :lol: Måske er jeg bare blevet ældre og mere magelig.
1
bette
Indlæg: 222
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 468

Re: Løbetråden

Indlægaf bette » 13. mar 2024, 18:58

Jeg har aldrig været hurtig men løb 5 km på omkring 28 minutter før i tiden. Nu er det mere sådan 34-ish :D Men der er også gået 10-12 år, to børn og en 4-5 kg siden da. Og måske jeg også er blevet lidt for magelig til at arbejde på at sætte tempoet op :-D
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13080
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 21892

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 13. mar 2024, 20:05

Jeg tror min 5 km tid er 26-28 minutter ish. Jeg løber altid 6,5 eller 10 km så har faktisk ikke tænkt over det. Men min 10 km har ligget på solide 55 minutter virkelig længe.

Jeg har også løbet langsomt i mange år. Det hjalp at jeg fik en veninde der er speedy Gonzales i et par løbesko og gav mig nogle gode tips til at blive lidt hurtigere og at jeg begyndte at dyrke noget konkurrence der krævede at man fik lidt fut under fødderne.
Min hurtigste gennemsnits km tid er lige under 5 minutter pr km, det lå jeg på da jeg var i supergod form for et års tid siden. Der gad jeg da godt komme tilbage til, men løber ikke regelmæssigt nok til at det sker.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Selma156
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6908

Re: Løbetråden

Indlægaf Selma156 » 13. mar 2024, 20:19

Pandesteg skrev:Jeg tror min 5 km tid er 26-28 minutter ish. Jeg løber altid 6,5 eller 10 km så har faktisk ikke tænkt over det. Men min 10 km har ligget på solide 55 minutter virkelig længe.

Jeg har også løbet langsomt i mange år. Det hjalp at jeg fik en veninde der er speedy Gonzales i et par løbesko og gav mig nogle gode tips til at blive lidt hurtigere og at jeg begyndte at dyrke noget konkurrence der krævede at man fik lidt fut under fødderne.
Min hurtigste gennemsnits km tid er lige under 5 minutter pr km, det lå jeg på da jeg var i supergod form for et års tid siden. Der gad jeg da godt komme tilbage til, men løber ikke regelmæssigt nok til at det sker.


Vil du dele et par tips? Jeg har mest tænkt, at intervalløb var vejen frem, men det er ikke rigtig blevet til noget.
Jeg løb dog DHL sidste år på små 26 minutter, så jeg kan stadig lidt, når der er udsigt til at slå kollegerne!
0
D.itsen
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 566
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9089

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 13. mar 2024, 21:32

7 min/ km er ikke langsomt. Det er nærmere gennemsnitligt. https://iform.dk/traening/loeb/5-km-loeb-tid-alder-skema
Jeg er med på at royal run ikke er de hurtigste løbere eller dem i bedste form men det er et bredt udsnit. Er man under 35 min på en 5 km er man blandt de hurtigste 30 %, så er det altså ikke langsomt.
Jeg går også og siger jeg er langsom med 6 -7 min/km men jeg prøver virkelig at ændre det.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8799
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 513
Likede indlæg: 7247

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 13. mar 2024, 21:51

Frandsen skrev:Jeg er en laaangsom løber. Og det er ikke bare, fordi jeg ikke er i løbeform - selv dengang jeg løb maraton og flere halvmaraton, kunne jeg ikke komme under +30 minutter på en femkilometers. På trods af fast intervalløb osv. Jeg er nok bare bygget sådan. Og har i øvrigt utroligt korte ben også.

Nå, men det har i flere år gjort, at jeg ikke har haft SÅ meget lyst til at løbe. Selv om jeg holder utroligt meget af at løbe. Lidt skørt egentligt.

MEN nu er jeg faldet over nogle løbeprofiler på IG. Nogle totalt veltrænede og seje kvinder, der også er langsomme løbere. Endda langsommere end mig - og de owner det totalt. De står ved, at de løber maraton på tæt på 6 timer, og at deres pace på alm. ture ligger på 6,5 eller 7 min pr. km.

Inspireret af dem har jeg sgu lyst til at tage løbet op igen. Jeg starter i aften :D

Det med løbetempo er jo også en kompliceret størrelse.
Grundlæggende handler det om genetik, alder, form og ikke mindst vægt, da man virkelig bliver straffet for overflødige kilo.

Men selv hvis man er en habil løber i god form kan tempo stadig godt være meget forskelligt, og lige som dig kender jeg også folk der løber rigtigt meget, men som ikke løber specielt hurtigt.
Jeg kender feks mange klub 100 halvmarathon og hel marathon løbere, hvor dem som løber halv gør det hver uge mens dem som løber hel måske gør det hver anden uge.
Kendetegnende for den type løbere sammen med ultra løbere er at de ofte løber langsommere end hvad deres form ellers er til.
Hvilket skyldes at højt tempo er hårdt ved kroppen, så selv om de måske godt kan løbe en halv eller hel i tempo 5 så gør de det i tempo 6 for halv, og tempo 7 for hel.
For ved at løbe i det "langsomme" tempo så kan de holde til at løbe sådan en tur hver uge. Modsat hvis man løber hurtigt og giver den alt man har i sig, hvor man skal tage den med ro i en måned eller to efter, for at undgå at blive skadet. Da højt tempo virkelig belaster kroppen meget.

Men ud over det så har mange løbere også lidt deres eget tempo, og man bliver ligesom vandt til det tempo selv om man måske godt ville kunne løbe hurtigere. Sådan er det feks også med mange af dem som løber rigtigt meget i lavt tempo, så er det ikke til lige pludseligt at tage en hurtig halv.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6200
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16221

Re: Løbetråden

Indlægaf Urtekussen » 16. mar 2024, 17:41

Jeg slog ifølge Strava min PR på 5 km i dag. 28,42 min.
Der var en voldsom modvind på en del af vejen (ca 1,5 km) og jeg har aldrig oplevet det før, at jeg faktisk ikke kunne få luft pga modvind. Vinden blev blæst ned i halsen på mig, så jeg ikke følte jeg fik nogen ilt.
Virkelig mærkeligt og ubehageligt.
4
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1295
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2732

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 20. mar 2024, 10:05

bette skrev:
Frandsen skrev:Jeg er en laaangsom løber. Og det er ikke bare, fordi jeg ikke er i løbeform - selv dengang jeg løb maraton og flere halvmaraton, kunne jeg ikke komme under +30 minutter på en femkilometers. På trods af fast intervalløb osv. Jeg er nok bare bygget sådan. Og har i øvrigt utroligt korte ben også.

Nå, men det har i flere år gjort, at jeg ikke har haft SÅ meget lyst til at løbe. Selv om jeg holder utroligt meget af at løbe. Lidt skørt egentligt.

MEN nu er jeg faldet over nogle løbeprofiler på IG. Nogle totalt veltrænede og seje kvinder, der også er langsomme løbere. Endda langsommere end mig - og de owner det totalt. De står ved, at de løber maraton på tæt på 6 timer, og at deres pace på alm. ture ligger på 6,5 eller 7 min pr. km.

Inspireret af dem har jeg sgu lyst til at tage løbet op igen. Jeg starter i aften :D


Fedt! Vil du ikke dele her hvem det er? Jeg kunne godt bruge noget motivation. Jeg er heller ingen hurtig løber :-D


Hov, sorry, better late than never :D

Der er fx celinastephens0n og runswith emily
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1295
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2732

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 20. mar 2024, 10:07

Og ja, jeg har faktisk selv været ude på et par løbeture :D Kun så'n 3-4 km. (skal ikke lægge for hårdt ud) med pace på omkring 6:45/km
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1295
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2732

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 20. mar 2024, 10:09

MEN selv om jeg løber med lavt pace, så er min puls oppe omkring ca 165-170 :gruble:

Og sådan har det faktisk altid været. Altså at jeg hurtigt får høj puls. Er der mon bare folk, der naturligt har høj puls under træning, eller ...?

Selv dengang jeg trænede til maraton var det sådan. Hvis jeg skulle løbe mine lange, langsomme ture i den 'korrekte' pulszone, så skulle jeg faktisk ned og gå.
0
D.itsen
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 566
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9089

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 20. mar 2024, 11:40

Frandsen skrev:MEN selv om jeg løber med lavt pace, så er min puls oppe omkring ca 165-170 :gruble:

Og sådan har det faktisk altid været. Altså at jeg hurtigt får høj puls. Er der mon bare folk, der naturligt har høj puls under træning, eller ...?

Selv dengang jeg trænede til maraton var det sådan. Hvis jeg skulle løbe mine lange, langsomme ture i den 'korrekte' pulszone, så skulle jeg faktisk ned og gå.

Sandsynligvis er din makspuls højere end forventet for din alder. Og derfor skal dine pulszoner også skubbes opad.
Jeg ligger også højere og har altid gjort det. Og til sundshedstest scorer jeg altid lavt på kondital pga det, selvom jeg har overskud til at snakke og alt muligt ved det der for andre ville være pænt høj puls.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"