Løbeprogram, app eller lign

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 1. jan 2019, 19:36

Hej

Min søn (13 år ) har fået at vide af bokseklubben at de har et par mdr til at få etableret et løbeflow der hedder 8 km på 35-38 min med interval. Jeg har aldrig været løber, så jeg vil høre om I kender til nogle programmer, apps el lign, som kan hjælpe en med at komme op på den ønskede distance på en god måde. Det gør ikke noget hvis det koster noget. Han skal jo helst ikke bare løbe derudaf og få skader.

Tak, Vh P
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf ajnaM » 1. jan 2019, 19:39

Jeg har printet et program fra 0-5 km og brugt endomondo undervejs.

Men det tog mig 12 ugers program-træning at gå fra 0-5 km. Og jeg løber ikke engang 5 kilometer på 35 minutter nu, hvor jeg snart har løbet i et halvt år. Jeg er muligvis meget langsom, og jeg har også en historie med skader - men jeg synes, det lyder voldsomt at forvente, at en 13-årig kan lære at løbe 8 km på 35 minutter i løbet af 8 uger. Bare så I sørger for at give ham den tid, han har brug for. :)
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Mani » 1. jan 2019, 19:42

Panton skrev:Hej

Min søn (13 år ) har fået at vide af bokseklubben at de har et par mdr til at få etableret et løbeflow der hedder 8 km på 35-38 min med interval. Jeg har aldrig været løber, så jeg vil høre om I kender til nogle programmer, apps el lign, som kan hjælpe en med at komme op på den ønskede distance på en god måde. Det gør ikke noget hvis det koster noget. Han skal jo helst ikke bare løbe derudaf og få skader.

Tak, Vh P

Hvor langt kan han løbe nu? Jeg har brugt den app der hedder 5k runner og 10k runner - måske han kan starte med dem på det niveau han er nu? For det er jo 2x12 ugers programmer, men han starter næppe fra scratch og skal ikke op på 10.

Edit: Jeg slap for skader når jeg fulgte dem og er +40, så tænker han er i bedre form. Jeg var glade for dem fordi jeg kunne høre musik samtidig og ikke selv behøvede at tage tid/huske hvad jeg skulle.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 1. jan 2019, 19:49

Mani skrev:
Panton skrev:Hej

Min søn (13 år ) har fået at vide af bokseklubben at de har et par mdr til at få etableret et løbeflow der hedder 8 km på 35-38 min med interval. Jeg har aldrig været løber, så jeg vil høre om I kender til nogle programmer, apps el lign, som kan hjælpe en med at komme op på den ønskede distance på en god måde. Det gør ikke noget hvis det koster noget. Han skal jo helst ikke bare løbe derudaf og få skader.

Tak, Vh P

Hvor langt kan han løbe nu? Jeg har brugt den app der hedder 5k runner og 10k runner - måske han kan starte med dem på det niveau han er nu? For det er jo 2x12 ugers programmer, men han starter næppe fra scratch og skal ikke op på 10.

Edit: Jeg slap for skader når jeg fulgte dem og er +40, så tænker han er i bedre form. Jeg var glade for dem fordi jeg kunne høre musik samtidig og ikke selv behøvede at tage tid/huske hvad jeg skulle.



Dem vil jeg kigge på. Pt løber han mellem 4 og 6 km, han gør det bare ikke hurtigt nok. Han har nok brug for noget system og jeg har fokus på at undgå skader.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Mani » 1. jan 2019, 19:53

Panton skrev:
Mani skrev:Hvor langt kan han løbe nu? Jeg har brugt den app der hedder 5k runner og 10k runner - måske han kan starte med dem på det niveau han er nu? For det er jo 2x12 ugers programmer, men han starter næppe fra scratch og skal ikke op på 10.

Edit: Jeg slap for skader når jeg fulgte dem og er +40, så tænker han er i bedre form. Jeg var glade for dem fordi jeg kunne høre musik samtidig og ikke selv behøvede at tage tid/huske hvad jeg skulle.



Dem vil jeg kigge på. Pt løber han mellem 4 og 6 km, han gør det bare ikke hurtigt nok. Han har nok brug for noget system og jeg har fokus på at undgå skader.
Så ville jeg vælge den til 10k, for så har han grundformen på plads :gogo:
Jeg løber primært i løbeklub nu, men vi følger lidt samme princip:
1 dag interval
1 dag tempotur
1 dag med øget længde i moderat tempo
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Mani » 1. jan 2019, 19:55

Hov, kan se de har ændret betaling. Den gang jeg købte dem betalte man bare for app’en 1 gang - ikke et abonnement.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 1. jan 2019, 20:02

Mani skrev:
Panton skrev:
Mani skrev:Hvor langt kan han løbe nu? Jeg har brugt den app der hedder 5k runner og 10k runner - måske han kan starte med dem på det niveau han er nu? For det er jo 2x12 ugers programmer, men han starter næppe fra scratch og skal ikke op på 10.

Edit: Jeg slap for skader når jeg fulgte dem og er +40, så tænker han er i bedre form. Jeg var glade for dem fordi jeg kunne høre musik samtidig og ikke selv behøvede at tage tid/huske hvad jeg skulle.



Dem vil jeg kigge på. Pt løber han mellem 4 og 6 km, han gør det bare ikke hurtigt nok. Han har nok brug for noget system og jeg har fokus på at undgå skader.
Så ville jeg vælge den til 10k, for så har han grundformen på plads :gogo:
Jeg løber primært i løbeklub nu, men vi følger lidt samme princip:
1 dag interval
1 dag tempotur
1 dag med øget længde i moderat tempo



Det lyder super. De forskellige dage du nævner, er det selvvalgt eller noget man kan vælge i appen? Så man fx ved hvornår og hvor længe interval evt er? Sorry, er totalt løbe novice!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf D.itsen » 1. jan 2019, 20:13

Endomondo har en udmærket funktion med løbeprogram, hvis man betaler for premium adgang. Der kan man sætte ind hvor langt man gerne vil løbe, og om det er tempo eller distance der skal fokuseres på, samt hvor mange gange om ugen man vil træne. Den kører også med langsomme lange ture, tempo og interval. Og så er der jævnligt test (12 min) hvor programmet så tilpasses i forhold til ens form.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5875
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 828
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14622

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 1. jan 2019, 20:31

Hvis han vil lægge lidt ekstra arbejde i det udover det at løbe, så er der visse ting han kan gøre for at undgå muskelskader samt aldersrelaterede skader. Drenge er specielt disponerede for osgod-schlatter i den alder og hvis man løber (og hopper, twist and cut og lignende), så er der også osteitis pubis.

OS er der ikke så meget man kan gøre ved, men OP kan man gøre en del for at forebygge - f.eks. bækkenbundsøvelser, lumbopelvic kontrol (kan forbedre biomechanics når man løber) og ball squeezes.
Core styrke reducerer risikoen for OP og muskelskader i baglåret.

Det er selvfølgelig en del arbejde at lægge i ekstra, men det er skadesforebyggende og vil højest sandsynlig hjælpe med boksningen også. Det skal dog holdes med kropsvægt, for børn på den alder må ikke træne med vægt :) .
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Mani » 2. jan 2019, 05:11

Panton skrev:
Mani skrev:Så ville jeg vælge den til 10k, for så har han grundformen på plads :gogo:
Jeg løber primært i løbeklub nu, men vi følger lidt samme princip:
1 dag interval
1 dag tempotur
1 dag med øget længde i moderat tempo



Det lyder super. De forskellige dage du nævner, er det selvvalgt eller noget man kan vælge i appen? Så man fx ved hvornår og hvor længe interval evt er? Sorry, er totalt løbe novice!

App’en har et helt fast program man følger med 3 ture om ugen. Alternativt er der også en til at løbe 5k hurtigere, der følger samme princip. Så skal han jo i så fald øge længden af nogle af de ture i programmet.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 2. jan 2019, 09:46

D.itsen skrev:Endomondo har en udmærket funktion med løbeprogram, hvis man betaler for premium adgang. Der kan man sætte ind hvor langt man gerne vil løbe, og om det er tempo eller distance der skal fokuseres på, samt hvor mange gange om ugen man vil træne. Den kører også med langsomme lange ture, tempo og interval. Og så er der jævnligt test (12 min) hvor programmet så tilpasses i forhold til ens form.



Tak, det lyder ret godt. Den der test på 12 min, er nok Cuba testen. Den har de i klubben kørt før.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 2. jan 2019, 09:48

TakeAChanceOnMe skrev:Hvis han vil lægge lidt ekstra arbejde i det udover det at løbe, så er der visse ting han kan gøre for at undgå muskelskader samt aldersrelaterede skader. Drenge er specielt disponerede for osgod-schlatter i den alder og hvis man løber (og hopper, twist and cut og lignende), så er der også osteitis pubis.

OS er der ikke så meget man kan gøre ved, men OP kan man gøre en del for at forebygge - f.eks. bækkenbundsøvelser, lumbopelvic kontrol (kan forbedre biomechanics når man løber) og ball squeezes.
Core styrke reducerer risikoen for OP og muskelskader i baglåret.

Det er selvfølgelig en del arbejde at lægge i ekstra, men det er skadesforebyggende og vil højest sandsynlig hjælpe med boksningen også. Det skal dog holdes med kropsvægt, for børn på den alder må ikke træne med vægt :) .



Jeg forstår ikke helt de der udtryk :genert: :gruble: Kan du bøje det lidt i neon dit indlæg, for det lyder virkelig klogt :D
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 2. jan 2019, 09:48

Mani skrev:
Panton skrev:
Mani skrev:Så ville jeg vælge den til 10k, for så har han grundformen på plads :gogo:
Jeg løber primært i løbeklub nu, men vi følger lidt samme princip:
1 dag interval
1 dag tempotur
1 dag med øget længde i moderat tempo



Det lyder super. De forskellige dage du nævner, er det selvvalgt eller noget man kan vælge i appen? Så man fx ved hvornår og hvor længe interval evt er? Sorry, er totalt løbe novice!

App’en har et helt fast program man følger med 3 ture om ugen. Alternativt er der også en til at løbe 5k hurtigere, der følger samme princip. Så skal han jo i så fald øge længden af nogle af de ture i programmet.



tak for alle dine indlæg :kys:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Panton » 2. jan 2019, 09:51

ajnaM skrev:Jeg har printet et program fra 0-5 km og brugt endomondo undervejs.

Men det tog mig 12 ugers program-træning at gå fra 0-5 km. Og jeg løber ikke engang 5 kilometer på 35 minutter nu, hvor jeg snart har løbet i et halvt år. Jeg er muligvis meget langsom, og jeg har også en historie med skader - men jeg synes, det lyder voldsomt at forvente, at en 13-årig kan lære at løbe 8 km på 35 minutter i løbet af 8 uger. Bare så I sørger for at give ham den tid, han har brug for. :)



tak for det grønne og ja han er ikke helt grøn udi at løbe. Han skal bare have det gjort lidt hurtigere og mangler noget system :D

Jeg ville aldrig kunne løbe det selv, men jeg er slet ikke bygget til løb med min lorte krop :ad!:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23097

Re: Løbeprogram, app eller lign

Indlægaf Mani » 2. jan 2019, 10:35

Sig endelig til hvis I har spørgsmål. Mine drenge trænede op til 10 km før de startede efterskole vha. app og så træning ind i mellem i min løbeklub. De var virkelig glade for ikke selv at skulle holde styr på noget og så at kunne lytte til musik samtidig.

Ifht. skader er sko selvfølgelig også vigtige, men det tænker jeg, at I har styr på? Derudover er det godt, at kroppen generelt er trænet, men hvis han bokser er det jo ikke et problem. Mine har i al fald ikke behøvet yderligere udover deres parkour træning.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Fit og/eller lækker"