Løbetråden for nybegyndere

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf cola » 20. apr 2019, 15:46

Jeg er helt klart med, indtil videre så er jeg nået ned til lygtepælen hver morgen de sidste mange morgener, ja ja i tror måske det er ti skridt nede men nej, den er faktisk ned af en sti, rundt om et hjørne og ned ad 3 trin... minimum 20 m, og jeg kan nå derhen uden at falde død om, så har flere gange overvejet at løbe lidt længere, men sidst på turen så har jeg svært ved at klare en lille bakke, så jeg venter til jeg kan gå resten af turen uden at være forpustet.

Jeg er i dårlig form.
2
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Knirkemis » 20. apr 2019, 19:47

Jeg er på 2,5 km på 17 minutter i dag. Jeg har ikke løbet i en uge på grund af ferie, hvor pladsen i kufferten skulle prioriteres benhårdt, så der blev ikke plads til løbeskoene. Men det gik fint i dag. Og så er det jo en fornøjelse at løbe i det her vejr.
1
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf NilleQ » 20. apr 2019, 19:53

Jeg er med :) Jeg har startet med at løbe, og løber efter et program hvor jeg efter 12 uger kan løbe 5 km. Er på 4 uge nu, er hårdt, men kan indtil videre følge ugerne.
Jeg bruger endomondo og ur, men må lige få tjekket den app i andre taler om.
3
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf IrmaPigen » 21. apr 2019, 19:18

Så kom jeg af sted igen.

Denne gang omkring ved 18 tiden. Selvom det var varmt, så er jeg bare meget bedre til at løbe aften end jeg er om morgenen. Jeg er en virkelig elendig morgenløber.

Så her til aften blev det til en lidt længere løbetur end i forgårs, og der var længere mellem pauserne.
2
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf mindrekreativtnavn » 22. apr 2019, 06:32

Jeg sprang turen i lørdags over, da vi tog en ret impulsiv tur i fårup sommerland. Jeg var helt kvæstet da vi kom hjem, så orkede ikke at komme afsted.

Nu var jeg så afsted her til morgen og fortsatte programmet som om jeg havde løbet i lørdags. Det var hårdt, for en ny uge = nyt program. Programmet var således : løb 1,5min, gå 1,5min, løb 3min, gå 3min over to omgange. Det var hårdt! Men jeg klarede den :banan:

Håber det allerede føles lettere på torsdag :lol2:
2
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf IrmaPigen » 22. apr 2019, 07:54

Højre knæ brokkede sig lidt her til morgen, så i dag bliver det nok kun til en gåtur på 5 km.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf cola » 22. apr 2019, 10:58

IrmaPigen skrev:Højre knæ brokkede sig lidt her til morgen, så i dag bliver det nok kun til en gåtur på 5 km.

Det er derfor jeg går mere end jeg løber, altså en tur på 10 km er trods alt bare en lille smuttur, sku jeg løbe samme distance var jeg død inden jeg nåede til 1 km. For mig handler det om at trække vejret, det har jeg en tendens til at glemme når jeg løber, hvilket underlig nok gør mig vildt forpustet.
0
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf mindrekreativtnavn » 22. apr 2019, 15:15

Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5421
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13986

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 22. apr 2019, 16:22

mindrekreativtnavn skrev:Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?


Hvilke sko bruger du, og hvordan lander du på foden?
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf mindrekreativtnavn » 22. apr 2019, 18:47

RavenClaw skrev:
mindrekreativtnavn skrev:Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?


Hvilke sko bruger du, og hvordan lander du på foden?


Kan ikke huske modellen, men mærket er New balance og kan huske at det er decideret beregnet til løb. Prøvede en masse forskellige da jeg købte dem for en del år siden, dog uden løbetest. Men med masser af vejledning fra sælgeren.

Jeg forsøger for så vidt muligt at lande midt på foden, men skal måske forsøge at lande på hælen i stedet?
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5421
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13986

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 22. apr 2019, 20:47

mindrekreativtnavn skrev:
RavenClaw skrev:
mindrekreativtnavn skrev:Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?


Hvilke sko bruger du, og hvordan lander du på foden?


Kan ikke huske modellen, men mærket er New balance og kan huske at det er decideret beregnet til løb. Prøvede en masse forskellige da jeg købte dem for en del år siden, dog uden løbetest. Men med masser af vejledning fra sælgeren.

Jeg forsøger for så vidt muligt at lande midt på foden, men skal måske forsøge at lande på hælen i stedet?


Hvor meget har du brugt dine sko? Normalt har en løbesko en levealder på 800-1000 km alt efter modellen og plejen. Når de når derud har de mistet så meget af deres stødfunktion og pasform, at de kan øge risikoen for skader markant.

Anyway, når man løber (eller prøver på at løbe) barfodsløb, som det så fint hedder, når man lander midt på foden i stedet for på hælen, så er det ret relevant at have en sko, som også er beregnet til det. Det skal være en sko med zero drop, som egentlig betyder, at der er minimal forskel på højden af sålen på hælen og resten af foden. Fx er New Balance Minimus Zero eller Nike Free Run de to sko, der er mest populære for løbere, der ikke vil give et par tusinde kroner for et par sko årligt. Begge de to sko har den fordel, at de er utroligt lette og meget fleksible i sålen, så man føler, at man løber på bare fødder, og som ligeledes har zero drop sål.

Du skal også være meget opmærksom på, hvordan du lander på foden. Du må ikke vinkle foden for meget til siderne, når du lander. Det giver nogle uhensigtsmæssige vrid i dine knæ (og dine ankler). Sæt hellere tempoet ned i starten, indtil du er sikker i din teknik. Med mindre hastighed har du også en bedre føling med underlaget, og du mærker derfor nemmere, om du lander helt korrekt med fødderne. Selv har jeg fx en gammel skade i knæet pga. håndbold og meget sidelæns løb og hop. Jeg har i samme ombæring tendens til at lande lidt skævt på foden på samme ben, og når jeg ikke er opmærksom på det, så begynder mit knæ at brokke sig. Jeg mærker intet, når jeg lander korrekt.

Generelt er barfodsløbeteknikken den mest skånsomme for leddene, når man mestrer teknikken. Den giver ligeledes en bedre løbeøkonomi for rigtig mange. Så lær hellere at mestre teknikken end at gå tilbage til en mere normal landing på hælen.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Artem » 22. apr 2019, 20:55

mindrekreativtnavn skrev:Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?

Kan du forklare lidt mere om hvor det gør ondt? altså bag på knæ? Ydersiden af knæ? forsiden af knæ, eller inde i knæ?
Ja og gør det kun ondt når du løber? eller mærker du det også efterfølgende? Kan du lave en bevægelse, eller vrid i knæet som fremkalder den smerte?
Hvordan er din vægt? For hvis du er overvægtig, er det bare en ekstra stor belastning til knæet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf mindrekreativtnavn » 23. apr 2019, 05:46

RavenClaw skrev:
mindrekreativtnavn skrev:
RavenClaw skrev:
mindrekreativtnavn skrev:Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?


Hvilke sko bruger du, og hvordan lander du på foden?


Kan ikke huske modellen, men mærket er New balance og kan huske at det er decideret beregnet til løb. Prøvede en masse forskellige da jeg købte dem for en del år siden, dog uden løbetest. Men med masser af vejledning fra sælgeren.

Jeg forsøger for så vidt muligt at lande midt på foden, men skal måske forsøge at lande på hælen i stedet?


Hvor meget har du brugt dine sko? Normalt har en løbesko en levealder på 800-1000 km alt efter modellen og plejen. Når de når derud har de mistet så meget af deres stødfunktion og pasform, at de kan øge risikoen for skader markant.

Anyway, når man løber (eller prøver på at løbe) barfodsløb, som det så fint hedder, når man lander midt på foden i stedet for på hælen, så er det ret relevant at have en sko, som også er beregnet til det. Det skal være en sko med zero drop, som egentlig betyder, at der er minimal forskel på højden af sålen på hælen og resten af foden. Fx er New Balance Minimus Zero eller Nike Free Run de to sko, der er mest populære for løbere, der ikke vil give et par tusinde kroner for et par sko årligt. Begge de to sko har den fordel, at de er utroligt lette og meget fleksible i sålen, så man føler, at man løber på bare fødder, og som ligeledes har zero drop sål.

Du skal også være meget opmærksom på, hvordan du lander på foden. Du må ikke vinkle foden for meget til siderne, når du lander. Det giver nogle uhensigtsmæssige vrid i dine knæ (og dine ankler). Sæt hellere tempoet ned i starten, indtil du er sikker i din teknik. Med mindre hastighed har du også en bedre føling med underlaget, og du mærker derfor nemmere, om du lander helt korrekt med fødderne. Selv har jeg fx en gammel skade i knæet pga. håndbold og meget sidelæns løb og hop. Jeg har i samme ombæring tendens til at lande lidt skævt på foden på samme ben, og når jeg ikke er opmærksom på det, så begynder mit knæ at brokke sig. Jeg mærker intet, når jeg lander korrekt.

Generelt er barfodsløbeteknikken den mest skånsomme for leddene, når man mestrer teknikken. Den giver ligeledes en bedre løbeøkonomi for rigtig mange. Så lær hellere at mestre teknikken end at gå tilbage til en mere normal landing på hælen.


Jeg har ikke løbet meget i skoene, da jeg kort efter jeg købte dem i sin tid, kom til skade med det andet knæ - dog ikke pga løb, bare en klodset tur på rutsjebane :lol2:
Men dengang, gav lægen mig sådan et stativ på mine knæ og målte ved hjælp af slag, om mine knæ kunne bukke for meget indad.. Og det kunne de. Mon det også har noget at sige?

Måske jeg lige skulle undersøge modelnavnet på skoene, for at se om de passer til barfodsløb. Men det giver mening at det også har noget at sige :gruble:

Godt vi har sådan en nybegynder-tråd!
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf mindrekreativtnavn » 23. apr 2019, 05:52

Artem skrev:
mindrekreativtnavn skrev:Åh nej!!! Nu melder de første problemer sig!! Jeg har vanvittigt ondt i mit knæ!! Det gode knæ, vel og mærke...

Det gør forfærdeligt ondt! Nogle bud på hvad man kan justere for at undgå det? Tænker ikke det er overbelastning, da tempoet er nok det laveste nogen har set.. Men det kan måske være noget med teknikken?

Kan du forklare lidt mere om hvor det gør ondt? altså bag på knæ? Ydersiden af knæ? forsiden af knæ, eller inde i knæ?
Ja og gør det kun ondt når du løber? eller mærker du det også efterfølgende? Kan du lave en bevægelse, eller vrid i knæet som fremkalder den smerte?
Hvordan er din vægt? For hvis du er overvægtig, er det bare en ekstra stor belastning til knæet.


Hovedsageligt på ydersiden af knæet, lidt ude i hver sin side af knæskallen, men smerten har bevæget sig lidt indeni. Det gør hverken ondt når jeg går i et fint tempo eller løber, men hvis jeg sidder stille, eller går stille rundt. Det føles også som om at knæet, hvis jeg træder forkert, giver efter.

Men jeg tror at det er løberknæ, ud fra de ting jeg har kunnet læse mig frem til.

Jeg er lidt overvægtig, men ikke så meget. Ved ikke hvornår overvægt har noget at sige? Er det også hvis det kun er lidt?

Jeg undrer mig bare at det er gået så godt indtil da, uden problemer. Måske jeg skulle tage sidste uges program engang til, når knæet lige er sådan okay igen?
0
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Artem » 23. apr 2019, 20:26

mindrekreativtnavn skrev:Hovedsageligt på ydersiden af knæet, lidt ude i hver sin side af knæskallen, men smerten har bevæget sig lidt indeni. Det gør hverken ondt når jeg går i et fint tempo eller løber, men hvis jeg sidder stille, eller går stille rundt. Det føles også som om at knæet, hvis jeg træder forkert, giver efter.

Men jeg tror at det er løberknæ, ud fra de ting jeg har kunnet læse mig frem til.

Jeg er lidt overvægtig, men ikke så meget. Ved ikke hvornår overvægt har noget at sige? Er det også hvis det kun er lidt?

Jeg undrer mig bare at det er gået så godt indtil da, uden problemer. Måske jeg skulle tage sidste uges program engang til, når knæet lige er sådan okay igen?

Er lidt forvirret, så det gør ikke ondt når du løber og går? men gør ondt når du sidder stille og går stille rundt?
Men ellers har du helt ret i at når det gør ondt på ydersiden af knæet, er det normalt det man kalder løbeknæ. Som oftest skyldes overbelastning, hvor man har øget træningsmængden for hurtigt.
Men kan også skyldes at musklerne omkring knæet bare ikke er stærke nok. Generelt er det en meget god ide at lave styrketræning som løber, for netop at undgå skader. Hvor et par af de ting der er specielt godt til knæet er squat og lunges.

Alt efter hvor hurtigt man løber bliver den belastning ens bens bliver udsat for til 2-4 gange ens kropsvægt. Så hvis man feks vejer 20 kg for meget, er det 40-80 kg ekstra vægt ens knæ ved hver landing bliver udsat ekstra for.
En 10-20 kg mere end ens idealvægt vil ikke være noget problem for de fleste, men løb er nu en gang noget af det mest hårde man kan udsætte sin krop for. Hvor en del ekstra kilo kun gør det værre.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"