Løbetråden for nybegyndere

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Pandesteg » 22. jan 2019, 20:56

PaleSeptember skrev:
Pandesteg skrev:Fedt at du/I er kommet i gang :) jeg er ikke nybegynder, men kommenterer da gerne lidt :-D

Husk at løbe langsomt i løbepassene, som i mega mega langsomt! Det er vigtigt og gør at man kan gennemføre uden at slå over i gang.


Jeg løber meger langsomt :D Gå tempo er 5 km/t og løbe tempo er 6,5 km/t.


Men hvis du ikke kan klare løbepassene i løb - så løber du for hurtigt :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf KitKat » 23. jan 2019, 08:54

Bøtte skrev:
WorkInProgress skrev:Jeg har både løbetøj, app og ur... det er ikke første gang jeg forsøger at starte op som løber :fløjt:

-egentlig skulle en veninde og jeg have været i fitness i morgen for at lære løbebåndet at kende, men hun er blevet forhindret så jeg sparker mig selv ud på dag 1 i løbeprogrammet udendørs, alene, kun med hunden på slæb, i stedet.

Mit primære mål er at kunne løbe 5 km uden pause til Color run (august, tror jeg?) men jeg skal også med til Royal Run og det ville være nice hvis jeg kunne løbe 5 km allerede der :)



Kender du app’en C25K? Så burde du kunne løbe 5 km efter 10 uger :)


Hov, jeg så slet ikke denne, sorry.

Jeg har haft den før, men da jeg hentede den nu her ville den have adgang til både facebook og alt muligt andet, og så bliver jeg lidt på tværs :genert:

Det er heller ikke sikkert jeg kommer afsted de 3 gange om ugen fast som den kræver for at nå det på 10 uger.

-men, jeg har en anden løbe app med ca samme program og jeg tænker, at hvis jeg kommer afsted 2 gange om ugen og det så tager 4 måneder, så er det helt fint :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Pandesteg » 23. jan 2019, 09:39

WorkInProgress skrev:
Bøtte skrev:
WorkInProgress skrev:Jeg har både løbetøj, app og ur... det er ikke første gang jeg forsøger at starte op som løber :fløjt:

-egentlig skulle en veninde og jeg have været i fitness i morgen for at lære løbebåndet at kende, men hun er blevet forhindret så jeg sparker mig selv ud på dag 1 i løbeprogrammet udendørs, alene, kun med hunden på slæb, i stedet.

Mit primære mål er at kunne løbe 5 km uden pause til Color run (august, tror jeg?) men jeg skal også med til Royal Run og det ville være nice hvis jeg kunne løbe 5 km allerede der :)



Kender du app’en C25K? Så burde du kunne løbe 5 km efter 10 uger :)


Hov, jeg så slet ikke denne, sorry.

Jeg har haft den før, men da jeg hentede den nu her ville den have adgang til både facebook og alt muligt andet, og så bliver jeg lidt på tværs :genert:

Det er heller ikke sikkert jeg kommer afsted de 3 gange om ugen fast som den kræver for at nå det på 10 uger.

-men, jeg har en anden løbe app med ca samme program og jeg tænker, at hvis jeg kommer afsted 2 gange om ugen og det så tager 4 måneder, så er det helt fint :)


Jeg tror grunden til at de fleste programmer tager udgangspunkt i 3 x løb om ugen er, at det vist er det interval der skal til for at man bliver bedre, stærkere og øger sin løbekapacitet. 2 gange om ugen er "vedligehold", dsv. man bliver ikke nødvendigvis bedre eller hurtigere. Det mener jeg i hvert fald at have læst et sted. Og udfra egne erfaringer passer det i hvert fald på mig. Men alle er selvfølgelig forskellige og man må gøre det der virker for en selv, det er klart.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf KitKat » 23. jan 2019, 09:42

Pandesteg skrev:Jeg tror grunden til at de fleste programmer tager udgangspunkt i 3 x løb om ugen er, at det vist er det interval der skal til for at man bliver bedre, stærkere og øger sin løbekapacitet. 2 gange om ugen er "vedligehold", dsv. man bliver ikke nødvendigvis bedre eller hurtigere. Det mener jeg i hvert fald at have læst et sted. Og udfra egne erfaringer passer det i hvert fald på mig. Men alle er selvfølgelig forskellige og man må gøre det der virker for en selv, det er klart.


Det tror jeg du har helt ret i, og jeg håber at sætte det op til 3 gange om ugen når jeg får gjort alvor af at købe et løbebånd derhjemme,m en indtil da tænker jeg at 2 gange er bedre end ingenting :D

(jeg er virkelig doven, især i opstartsfaser)
1
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf KitKat » 23. jan 2019, 21:14

Vi var rent faktisk afsted i dag. Uge 1, dag 1, på løbebånd. :rock:

Det jeg er allermet overrasket over er, at jeg faktisk synes det var fedt at løbe på løbebånd, jeg glæder mig allerede til næste gang :D
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Artem » 23. jan 2019, 21:31

WorkInProgress skrev:
Pandesteg skrev:Jeg tror grunden til at de fleste programmer tager udgangspunkt i 3 x løb om ugen er, at det vist er det interval der skal til for at man bliver bedre, stærkere og øger sin løbekapacitet. 2 gange om ugen er "vedligehold", dsv. man bliver ikke nødvendigvis bedre eller hurtigere. Det mener jeg i hvert fald at have læst et sted. Og udfra egne erfaringer passer det i hvert fald på mig. Men alle er selvfølgelig forskellige og man må gøre det der virker for en selv, det er klart.


Det tror jeg du har helt ret i, og jeg håber at sætte det op til 3 gange om ugen når jeg får gjort alvor af at købe et løbebånd derhjemme,m en indtil da tænker jeg at 2 gange er bedre end ingenting :D

(jeg er virkelig doven, især i opstartsfaser)

Nu er det kun 1½ år siden jeg startede med at løbe, og specielt det første halve år, løb jeg ofte kun 1-2 gange om ugen, og havde pænt fremskridt på trods af det.
Men det handler måske også om at jeg også laver andre ting som styrketræning 2 gange om ugen, og bruger min cykel til en del transport.

Selv i dag hvor jeg efterhånden er blevet en rimelig god løber, løber jeg normalt kun 2 gange om ugen. Med en halvlang og hurtig tur midt på ugen, og en lang og stille tur i weekenden.
Ideelt set burde man have en 3 dag med intervaltræning, men det har jeg ikke, og det handler også om at mine ben ikke så godt kan tåle at jeg løber så meget, og specielt når jeg løber hurtigt slider det på benene, så er bedre at jeg træner på andre måder.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5390
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13850

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 23. jan 2019, 22:34

Jeg er lige kommet hjem fra min første løbetur.

Jeg har et træningsprogram og drømmer lidt om at kunne løbe de 10 km til Royal Run :kryds:

Nå, men jeg skulle løbe kontinuerligt i 12 minutter. Det blev til 14,5 min, da jeg lige skulle have de sidste par hundrede meter med, der var tilbage til min lejlighed, da tiden var gået. Jeg endte på 2,1 km uden stop, og min krop har overhovedet ikke skabt sig :pompom: Jeg tænker, at forfodsløb må være vejen frem for, at jeg kan komme i gang med løbekarrieren igen. Mine fødder er ømme, men det er også helt forventeligt, når jeg skal tilvænne dem en anden trædeteknik. Mit hjerte følger fint med, så formen fejler åbenbart ikke det helt store, men jeg tager det langsomt her i starten, både for tilvænning af fødderne, og fordi jeg helst ikke vil presse min krop derud, hvor det går galt, før jeg ved, hvad den kan holde til.

Bonussjov: Jeg løb med musik i ørerne, og i det øjeblik jeg når hjem, begynder Lady Gagas 'Egde of Glory' at spille fra mine hørebøffer. Jeg sang måske lidt med, fordi jeg er mega stolt over mig selv :D
5
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf IrmaPigen » 24. jan 2019, 06:45

Jeg har en chance for at komme ud i løbesko i aften.

Kæreste og hans børn spiser hos hans forældre, så det er ikke sådan noget med at komme ind af døren og så skal der laves mad som det første og dernæst spises.

Vi må se, om jeg kommer af sted, eller om jeg synes det er for koldt.
2
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5390
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13850

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 24. jan 2019, 11:52

Nå, men jeg har købt et startnummer til Royal Run. Alternativt, må jeg jo bare gå ruten i stedet.
4
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5390
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13850

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf RavenClaw » 25. jan 2019, 08:48

Jeg skulle have været ud i dag, nok engang i aften, men jeg har sten i min lægmuskulatur. Jeg træner regelmæssigt, men jeg har opdaget, at jeg vist ikke bruger mine lægge i særlig høj grad til dagligt. Jeg kan knapt nok gå normalt ud til badeværelset...

Andendags DOMS er en mood killer.

Edit: Jeg træder faktisk på flad fod, men jeg har generelt problemer med mine lægge, der spænder sindsygt, når jeg bevæger mig. Jeg er tit tæt på kramper, hvis jeg står op for længe. Så jeg tænker, at det er det, der har gjort udfaldet her. Det er desuden begyndt, fordi mine ben i forvejen kompenserer for en ødelagt rygsøjle.
Senest rettet af RavenClaw 25. jan 2019, 09:06, rettet i alt 1 gang.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
HappyHippo
Indlæg: 2527
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4376

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf HappyHippo » 25. jan 2019, 09:00

Jeg vil gerne være med. Har god kondition, så hver gang, jeg starter med at løbe, løber jeg alt for meget, så jeg ender mer skinnebensbetændelse. Jeg er fys og burde vide bedre :rulle:

Så nu vil jeg prøve med 3 gange om ugen, mange pauser og langsomt tempo :D

Prøvede i går med 1min løb, 1min pause x6. Og det var helt fint, også selvom jeg ikke fik pulsen sådan rigtigt op. Vil prøve med 2min løb, 1min pause næste gang.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11454
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18448

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf PaleSeptember » 25. jan 2019, 14:11

Jeg har været afsted for 3. gang nu, og selvom jeg har sat løbetempoet ned til 6 km/t, så synes jeg stadig, det er pissehårdt. Jeg får også ondt foran på mine skinneben - hvad gør jeg forkert? Eller skal det bare trænes op?

Jeg synes ikke, at jeg er klar til længere intervaller på søndag, så jeg tager nok første uge en gang mere. Vil hellere tage lidt længere tid om det, end at jeg synes, det bliver for surt.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4050

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Fynerfin82 » 25. jan 2019, 15:46

Ondt i skinnebenet får du formentlig af at løbe hæl-fod. Prøv at tage kortere skridt og øv dig på at lande midt på foden i stedet for hælen.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf IrmaPigen » 25. jan 2019, 21:42

Jeg kom ikke af sted i går.

Men det gjorde jeg i dag.

I mørke og kulde. Og så på en fredag aften.

Det er jeg faktisk ret stolt af.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden for nybegyndere

Indlægaf Artem » 25. jan 2019, 21:53

RavenClaw skrev:Jeg skulle have været ud i dag, nok engang i aften, men jeg har sten i min lægmuskulatur. Jeg træner regelmæssigt, men jeg har opdaget, at jeg vist ikke bruger mine lægge i særlig høj grad til dagligt. Jeg kan knapt nok gå normalt ud til badeværelset...

Andendags DOMS er en mood killer.

Edit: Jeg træder faktisk på flad fod, men jeg har generelt problemer med mine lægge, der spænder sindsygt, når jeg bevæger mig. Jeg er tit tæt på kramper, hvis jeg står op for længe. Så jeg tænker, at det er det, der har gjort udfaldet her. Det er desuden begyndt, fordi mine ben i forvejen kompenserer for en ødelagt rygsøjle.

Jeg havde også lidt problemer med mine ene læg i efteråret, hvor jeg blev anbefalet kompressionsstrømper, som jeg nu har købt flere par af, og synes faktisk de gør en forskel. Ja er næsten endt med at jeg nu slet ikke tør at løbe uden... :genert:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"