Ondt på midten af foden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 29. mar 2019, 22:16

Er der andre, som har oplevet at få ondt på midten af foden? :gruble:

Når jeg løfter tunge vægte, så skal jeg ikke mange omgange igennem, før jeg begynder at få ondt på midten af min venstre fod.

Dagen efter styrketræningen har jeg stadig ondt på midten af foden, når jeg rejser mig fra sengen og begynder at gå på den - specielt når jeg går op af trapper. Når jeg ligger stille, kan jeg som regel intet mærke (medmindre jeg lige har brugt den meget), og jeg kan heller intet mærke, når jeg trykker på foden med fingrene.

Hvis jeg holder pause med styrketræningen, så forsvinder det - men så snart jeg starter igen, så får jeg ondt igen.

Jeg har før prøvet at holde pause i 1-2 måneder - der var det bare min højre fod, som var problemet - og det gik væk, så snart jeg holdt pause i længere tid. Så det er muligvis tid til en længere pause igen :genert:

Er der nogen af jer, som har oplevet noget lignende? :gruble:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Misantropen » 30. mar 2019, 00:50

Når du siger midt på foden mener du så over, under eller ved svangen? Hvor dybt i foden er smerten og hvordan føles den? (Er den stikkende, dunkende, føles det som jag og er det det samme konstant. Forværres det ved bevægelse eller hvile osv.)

Umiddelbart lyder det som krampe eller en overbelastning, men hvad det skyldes, om du fx står eller støtter forkert er svært at sige. Det behøver ikke være din fodstilling eller dit fodtøj der er forkert, men fx hvis din ryg prøver at kompensere/udligne vægten i den ene side vil vægten i hele din krop blive ulige fordelt. Hvis du forstår hvad jeg mener :genert:

Har du nogle skader der kan være årsagen? Det kan måske også være en gammel skade der blusser op og irriterer nogle led, sener eller muskler.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf avdotja » 30. mar 2019, 19:43

Hvis det er under foden, er det formentlig svangsenen den er gal med. Kan du mærke om du er øm når du trykker på området lige før hælpuden?
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Sangius » 30. mar 2019, 19:44

Kan du specificere hvor smerten er henne?
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 21:57

Misantropen skrev:Når du siger midt på foden mener du så over, under eller ved svangen? Hvor dybt i foden er smerten og hvordan føles den? (Er den stikkende, dunkende, føles det som jag og er det det samme konstant. Forværres det ved bevægelse eller hvile osv.)

[...]

Har du nogle skader der kan være årsagen? Det kan måske også være en gammel skade der blusser op og irriterer nogle led, sener eller muskler.


Det virker som om, at det er inde i foden - sådan i midten. Det er hverken over eller under. Men inde i centrum af foden :genert:

Jeg har forsøgt at markere stedet på en tegning med rødt - men det er lidt svært at lokalisere, hvor det præcis er.

Følelse:
- Den samme følelse hver gang, jeg lander med foden på underlaget. Nogle gange har jeg nærmest små-haltet på foden, når jeg vågnede dagen efter, fordi det gjorde ondt, når jeg placerede foden.
- Jeg vil hverken kalde det stik, dunkende eller jag. Men jag ville komme tættest på.
- Det føles lidt, som hvis jeg havde en meget øm muskel, som jeg pludselig bruger.
- Hvis jeg sætter mig ned og holder foden i ro, kan jeg som regel intet mærke. Jo mere hvile, jo mindre kan jeg mærke, når jeg går rundt.

Det gør ondt:
- Når jeg begynder at styrketræne
- Under/efter styrketræning (pt er det dag 2 efter styrketræning, og jeg kan stadig mærke det, når jeg går rundt - dog i mindre grad end i starten - men ikke når jeg sidder ned)

Det gør ikke ondt:
- Når jeg trykker på foden - uanset hvor jeg trykker
- Når foden holdes i ro (medmindre jeg lige har gået meget rundt - så er jeg lidt øm et stykke tid, før det forsvinder)
- Hvis jeg holder en længere pause fra styrketræning

Jeg har ikke umiddelbart haft nogen skader. :gruble:

Da det skete sidst - med den anden fod - holdt jeg pause i over to måneder, og så forsvandt det. Efter en måneds tid forsøgte jeg at starte igen, men min fod begyndte at brokke sig igen ret hurtigt, så jeg holdt pause igen :genert:

fod2.png


fod.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 22:05

Misantropen skrev:[...]

Umiddelbart lyder det som krampe eller en overbelastning, men hvad det skyldes, om du fx står eller støtter forkert er svært at sige. Det behøver ikke være din fodstilling eller dit fodtøj der er forkert, men fx hvis din ryg prøver at kompensere/udligne vægten i den ene side vil vægten i hele din krop blive ulige fordelt. Hvis du forstår hvad jeg mener :genert:

[...]


Det ville ikke undre mig, hvis det var en overbelastning :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf avdotja » 30. mar 2019, 22:06

Jeg er desværre blank så, men ville nok gå til lægen og høre ad.
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 30. mar 2019, 22:24

Jeg synes det lyder lidt som reactive tendinopathy. Altså en reaktiv inflammation af en senen. Der er nogle forskellige strukturer det kunne være og alt efter hvor "dybe" de ligger er det ikke altid man kan trykke på dem og provokere et smerterespons.

Det er svært at sige præcis hvad det kunne være uden at lave en undersøgelse af det.

På stående fod qua anatomien ville jeg tænke plantar fasciitis, fat pad impingement, tendinopathy, stress fraktur eller lisfranc (måske ikke lige så meget baseret på hvordan det opfører sig, men anatomisk er den ikke langt fra). Det er svært at være mere præcis uden at undersøge det :)
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 30. mar 2019, 22:25

Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 22:48

TakeAChanceOnMe skrev:Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.


Jeg tænker, at jeg ringer til en fysioterapeut på mandag for at få en tid :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 22:49

TakeAChanceOnMe skrev:Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.


MSK? :genert:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 30. mar 2019, 23:01

Mangoness skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.


MSK? :genert:


Musculoskeletal - sorry, dårlig vane at forkorte det. Bevægeapparatet :) .
1
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 30. mar 2019, 23:01

TakeAChanceOnMe skrev:
Mangoness skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.


MSK? :genert:


Musculoskeletal - sorry, dårlig vane at forkorte det. Bevægeapparatet :) .


Aah :D
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15172

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Zonta » 31. mar 2019, 05:47

Mangoness skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.


Jeg tænker, at jeg ringer til en fysioterapeut på mandag for at få en tid :)

Husk du skal have en henvisning fra lægen for at kunne få tilskud :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Ondt på midten af foden

Indlægaf Mangoness » 3. maj 2019, 11:02

Zonta skrev:
Mangoness skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Derudover ville jeg anbefale at gå til en fysioterapeut, evt med ultralydsscanning fremfor lægen. Lægerne er ofte ikke særlig stærke i MSK og udskriver oftest bare anti-inflammatoriske piller og håber det går over.


Jeg tænker, at jeg ringer til en fysioterapeut på mandag for at få en tid :)

Husk du skal have en henvisning fra lægen for at kunne få tilskud :)


Jeg har været til lægen og fået en henvisning til en fysioterapeut (som jeg ikke har været til endnu).

Jeg har nu holdt pause i en måneds tid, og jeg kan ikke længere mærke, at det gør ondt i foden, når jeg går. Lægen mente umiddelbart, at min fod var mildt overbelastet, fordi mine ankler ikke er fleksible nok til at gå under 90 grader i squat :genert: (som jeg begyndte med, efter jeg startede til crossfit).

Så umiddelbart var ordren, at jeg skulle:
- Holde en pause
- Lave øvelser for at gøre mine ankler mere fleksible
- Og hvis jeg så ikke ville holde pause, så skulle jeg så vidt muligt undgå øvelserne (specielt med tung vægt).

Hvis det blev ved med at gøre ondt, så skulle jeg komme tilbage og få foden scannet/røntgenfotograferet.

Såå...jeg har ufleksible ankler :genert: :lol:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Fit og/eller lækker"