Maveøvelser

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Maveøvelser

Indlægaf HappyHippo » 16. apr 2019, 20:23

Hvis du ellers styrketræner resten er kroppen, er isolerede maveøvelser ikke så vigtigt. Du kan starte med coreøvelser, fx planken, hollow hold osv. Pilates er rigtig godt til stabiliserede øvelser, så jeg ville starte der.
De fleste der bruger mavemaskiner osv gør det alligevel forkert og bruger de store muskler over hoften, fordi det er nemmere for kroppen.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5888
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14690

Re: Maveøvelser

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. apr 2019, 21:47

Daine skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Har du haft nogle skader i dine knæ/ben siden de er blevet stive og giver smerter?

Generelt passer "if you don't use it, you loose it" på fleksibilitet, så hvis du har haft en længere periode hvor du ikke har været i yderområdet af bevægelser vil du have meget sværere ved at komme derud efterfølgende. Det er noget man kan arbejde på sammen med styrke dog.

Jeg har en hofteskade, der giver mindsket fleksibilitet i hofteleddet. Og så har jeg haft jobs de sidste 20-25 år, hvor jeg altid har skulle stå/gå hele dagen og kun kunne sidde ned i pauserne.

Ovenstående kan måske forklare lidt af det, men jeg har nu også en lumsk mistanke om at nærmest ingen fysisk træning udover gå/cykelture de sidste 20 år kan forklare en del ...

Jeg kan dog være i tvivl om, om jeg måske kan mangle noget mineral, min kost er (og har været) i lange perioder noget ensidig. Men jeg ved ikke om det kan påvirke på den måde.


Diæt kan godt have betydet noget da kroppen skal bruge ekstra protein for at restituere optimalt efter skader, så hvis du ikke har fået omkring 2.2 g protein pr. kg kropsvægt, så har din krop nok haft svært ved at hele optimalt.
Som "normal" person uden skader med et nogenlunde aktivitetsniveau skal man have mellem 1.2-1.8 g pr kg kropsvægt. Hvis man laver en work out bør man få 20 g protein indenfor halvanden time efter træning for optimal muscle protein synthesis/gain. Man kan ikke lagre protein i kroppen, så det er ret vigtigt at man får det løbende i løbet af dagen. Man kan f.eks. drikke et glas mælk inden sengetid for langsom frigivet protein henover natten.

Forrige år da min meniskskade brød op igen ændrede jeg min diæt så jeg havde et højere protein indtag selvom jeg gik fra at motionere 3-4 gange om ugen til 1 gang om ugen på et langt lavere niveau. Jeg fik lavet body composition analysis før skaden og efter. Alt var gået i den rigtige retning, bare ved en lille bitte kostændring og en smule motion. Så det kan godt have ret meget at sige, omend man burde kunne "rette" på det alligevel efterfølgende.

Hvis du har reduceret mobilitet i hoften og problemer med knæene også, så ville jeg nok kigge på om der er nogle andre muskelgrupper der skal trænes også - eller bevægelsesmønstre generelt.
Jeg havde en spiller med betændelse i pubis (Osteitis pubis) og derfor havde svært ved ting der involverede hoftebevægelser. Vi arbejdede bl.a. med hip hinge pattern (at man kan bukke i hofteledet uden at flexe rygsøjlen) og fokus på lateral sling (anatomisk muskel tænkning - arbejder med at stabilisere hoften/bækkenet i gang og løb. Det er super basis, men gav grundlag for andre mere avancerede core øvelser bl.a.).

Hvis du er seriøs omkring træning og påtænker at arbejde med b.la. hoften også, så vil jeg virkelig anbefale at læse lidt op på anatomiske slynger, for det giver så meget mere mening end at se muskelgrupperne isoleret set. Jeg vil gerne sende dig nogle af mine noter og basis øvelser hvis du er interesseret, det er nemlig meget mere funktionelt også.
1
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Maveøvelser

Indlægaf Thestral » 17. apr 2019, 06:00

Jeg har en nakkeskade efter at være blevet sparket i hovedet af en hest for en del år tilbage, som gør at mange øvelser er nogo og giver migræne. Jeg har fundet stor glæde ved yoga og kan på hjemmebasis (youtube) dyrke det 2-3 dage om ugen. Jeg har fundet en 30 days challenge som jeg bruger fra ende til anden om og om igen og jeg kan mærke at jeg langsomt bliver stærkere og mere fleksibel som tiden går.

Måske det er noget du kan bruge?!
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Maveøvelser

Indlægaf In_your_eyes » 17. apr 2019, 07:20

Jeg er vild med min powerhoop, den har altså forandret min krop fra tøndeformet til noget med antydning af tajle og hofter :pompom:
0
:pompom:
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Maveøvelser

Indlægaf Mulan » 17. maj 2019, 14:12

Daine, jeg tænker at det måske kunne være ide at få tjekket om du mangler nogle vitaminer/mineraler osv., før du kaster dig ud i alt muligt med proteinberegninger. Man kan få ret mange markante gener af fx d-vitamin mangel og lign. Du skriver, at du har haft en ensidig kost i mange år. Man ved, at ensidig kost kan give ret store kropslige gener. Varieret sund kost giver fx bedre restitution og “stå-imodhed” end “bare” sund kost. Ved variationen af næring, så sikrer man sig at man får alle de vigtige næringsstoffer, som kroppen har brug for. Når du så er i gang med at (komme i gang?) træne, så er kosten en virkelig vigtig del af at passe på sin krop efter træningen.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "

Tilbage til "Fit og/eller lækker"