Hold motivationen oppe tråd

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf HotStuff » 3. maj 2019, 08:40

Åh ja.. jeg har i nu 2 måneder cuttet alt sukker (as in sukker-sukker) ud af min diæt + alt frugt med et højt naturligtsukkerindhold. Jeg har drukket alkohol én gang i starten. Jeg tæller kalorier og makroer. Jeg træner mindst 3 gange om ugen. Jeg går relativt meget (i hvert fald en del mere end jeg plejer!) og jeg bor på en toppen af en 100 meter høj bakke. Der har været et par gange med junkfood, men det har stadig været inde for mine kalorie- og makro rammer.

Jeg prøver så i dag tjekke mine tal på en af de dér fancy vægte i fitness centeret. Jeg er tungere end jeg nogensinde og har en fedtprocent på 31% :whine:
Det er så min fejl at jeg ikke har tjekket de ting da jeg startede, men er sikker på jeg ikke har været over de 31% før!
Det er bare SÅ demotiverende når man føler at man arbejder så hårdt og der så bare ikke sker noget...

Så, giv råd for hvordan du holder din motivation oppe både generelt men også på de her nederen dage!
Jeg er naturligt virkelig stædig, men det er svært at blive stædig og holde fast i opstartsperioden
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4798
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf MyGirl » 3. maj 2019, 12:54

Jeg plejer at prøve at fokusere på de positive ting, når jeg får sådan et "motivationsdyk."

Først af alt tænker jeg, at hvis du ikke tjekkede dine tal, inden du startede, og har levet så stringent som du beskriver (uden at du dog skriver kalorieindtag, men går ud fra, det er sat fornuftigt), så HAR du nok været over de 31 %, da du startede. I hvert fald skylder du vel dig selv at give den en skalle f.eks. 14 dage mere, så du faktisk har nogle tal at sammenligne? :) Måske det kunne være en motivation?

Ellers plejer jeg at holde fokus på:
- Kan jeg fysisk se forandringer? Så motiverer det mig at tænke på det, og på hvad "næste skridt" i udviklingen bliver.
- Viden om, at jeg bliver sundere hver dag (og måske sågar kan mærke det)
- Tankerne om, hvilke situationer, der kommer i fremtiden, hvor jeg virkelig gerne vil stå skarpere (en planlagt fest, en sommerferie eller lignende.)

Og hvis ovenstående glipper, så er der altid den selvnedgørende "Hvor svag er du lige, nu må du sgu tage dig sammen, det er for sørgeligt"-vejen, som sjældent virker for mig, men som ofte bliver prøvet som en nødløsning, inden jeg falder i med et brag :genert:

Jeg håber virkelig, du genfinder gnisten! Husk, at uanset hvad den fancy vægt i centret siger, så gør du noget godt for din krop hver eneste dag, hvor du lever fornuftigt! Jeg hepper!!
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf Ata » 3. maj 2019, 13:05

Hvad træner du og hvor mange kalorier får du?
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1562
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5883

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf Velvet-Goldmine » 3. maj 2019, 21:08

Det er jo lidt forkert at konkludere at der intet er sket, når ikke du kender dine tal inden du startede.
Men som overordnet strategi ift. motivation, så kører jeg nu den der hedder "snuden i sporet og fortsæt, for det skal du altså". Der sker intet positivt ved at lade det hele falde til jorden, og da jeg startede op med træning og ordentlig kost efter en længere sygeperiode og var vildt slap og vildt tyk, skete der sådan ca. ingenting på vægten i MÅNEDER!!! Det var som om at min krop skulle vækkes til live igen og have oparbejdet bare en smule muskulatur, men så begyndte der også at ske noget og det gik ret tjept. Men det var da usandsynligt demotiverende at hoppe på vægten hver uge og se de samme tal og jeg var ved at tro at der var noget helt galt med mig.
Men altså - fortsæt og så kommer det. Sig til dig selv at det jo ikke er en mulighed at lade være, for det bliver du jo i hvert fald ikke slank af og så se det som en opgave på linje med at gå på arbejde (som det kan føles ind imellem), det skal bare gøres, slut prut.
1
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf HotStuff » 4. maj 2019, 13:05

Jeg tjekkede ikke mine tal lige før jeg startede, men nogle måneder forinden gjorde jeg. Der vejede jeg 68-69 kg og havde en fedtprocent på 27%. Så det er derfor jeg ikke føler der er sket noget, for de tal jeg her nu har fået har ikke været fra "bar bund"-tal. Men jeg kan jo også se og mærke på mig selv at der ikke er sket noget, hvilket er den mest demotiverende ting. Jeg formåede dog alligevel i går at komme igennem en styrketrænings session og løbetræning, men den var ikke sjov.

Ata: Jeg træner styrketræning, løbetræning, cirkeltræning, HIIT. Det er lidt forskelligt fra dag til dag. Jeg bruger lifesum p.t. hvoraf jeg indtager 1530 kalorier dagligt. Dage med høj træning, fx i går med både 1 times styrke og 40 minutters løb, spiser jeg mere
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf RavenClaw » 4. maj 2019, 19:26

Generelt er det en god idé at måle kropskomposition på samme tid i sin cyklus for at få de mest nøjagtige målinger.

Min motivation holdes oppe af, at jeg mærker, jeg forbedrer mig. Jeg bliver mindre smertepræget, og min krop føles bedre at være i. Jeg har undgået junk så meget, at jeg får mavekramper af at spise det nu. Så min krop er begyndt at "straffe" mig, hvis jeg ikke behandler den ordentligt.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Hewlett
Indlæg: 1461
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4389

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf Hewlett » 5. maj 2019, 00:03

Må jeg spørge hvor høj du er?

Vejer du det samme nu som sidst du var på vægten?
0
D.itsen
Indlæg: 3344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9038

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf D.itsen » 5. maj 2019, 05:55

Er du blevet målt på samme vægt og på nogenlunde samme tid på dagen? Resultaterne svinger nemlig virkelig meget
Senest rettet af D.itsen 5. maj 2019, 07:45, rettet i alt 1 gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
IrmaPigen
Indlæg: 7825
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12523

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf IrmaPigen » 5. maj 2019, 06:09

Så gå ned i kcal.

På feks 1300 - 1400 kcal.
1
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf HotStuff » 5. maj 2019, 20:44

Til Jer som er ved at give mig råd og tips til hvad jeg skal/kan gøre - jeg vil bare lige sige tusind tak, men nej tak. Jeg har egentlig rimelig godt styr på hvordan og hvorledes jeg kan nå mine mål, for jeg har læst rigtig godt op på det her over meget lang tid. Jeg er bare skuffet over min krops reaktionstid..

Jeg leder blot efter råd til motivationen, for hold da op den er svær nogen gange!
Jeg takker jer som allerede har givet råd :D
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6537
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14600

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf Mangoness » 5. maj 2019, 21:26

HotStuff skrev:[...]

Jeg leder blot efter råd til motivationen, for hold da op den er svær nogen gange!
Jeg takker jer som allerede har givet råd :D


Jeg læser en del om adfærdsdesign - specielt Morten Münsters blog :) (jeg kan bl.a. anbefale bogen "Jytte fra marketing")

Her er et blogindlæg som umiddelbart kunne være interessant for dig:
https://mortenmunster.com/motivation-er ... se-4-ting/
3
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mooserinde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 4. okt 2015, 12:13
Kort karma: 21
Likede indlæg: 239

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf Mooserinde » 28. maj 2019, 19:14

I min optik, er motivation en evig foranderlig stoerrelse og ret personlig.

Mit raad ville vaere at fokusere paa hvad du godt kan lide ved traeingen. Naar du decideret traener. F.eks kan jeg godt lide at lytte til podcasts, saa det bliver en form for motivation i sig selv. Eller en fed playliste. Nogle dage gaar jeg til centeret fordi jeg har lyst til at bevaege mig lidt i frisk luft og kigge paa folks haver og naturen.

Jeg er holdt op med at veje mig, da tallet fucker med mig. Det bidrager intet saa jeg lader vaere. Fandme nej om vaegten skal dikterere mine foelelser.


Mit aller bedste raad - jeg har faaet rigtig meget ud af at lytte til podcasten Detox din Hjerne med Morten Elsoe. Den har virkelig faaet bygget paa min viden om kost of motion. Og udfordret mit tankemoenster.

Der er mange mange guldkorn i den podcast og den har hjulpet mig til ikke at doemme mig selv saa haardt, naar jeg mistede motivationen (newsflash: den bedste treaning er den du rent faktisk gider) eller jeg igen ikke kunne holde fingrene fra chokoladen (newsflash: du maa spise alt den chokolade du vil) Det sidste her blev lige lidt personligt men maaske der sidder nogen og kan genkende det :D

Jeg hepper paa dig!
0
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf HotStuff » 30. maj 2019, 20:33

Jeg er kommet hjem DK i 2 måneder før jeg hopper til Australien. Besluttede mig om at stoppe med at tælle kalorier, men bare spise sundt og normalt, og så holde mig aktiv med træning i mens. Langt mere chill og "almindeligt sund".
Har ikke rigtig noget mål med min træning lige de her måneder som før (mit mål før var ned med fedtprocent). Jeg træner mere eller mindre kun styrketræning de her dage, fordi det er hvad jeg har lyst til, så håber da på at bygge noget muskelmasse op, men det er ikke noget jeg virkelig arbejder for. Bliver i hvert fald stærkere i mine øvelser, dét kan jeg se på den vægt jeg tager og generelt mærke!

Har trænet 6 dage sidste uge, har været træt i kroppen, men har fået mig et drive på træning og det hele som jeg ikke har haft længe. Dét er altså dejligt!
Bruger lidt min tid her på at komme tilbage til at nyde at træne og bruge min krop som jeg før har gjort. Tror mit "pres" på at ville opnå en lavere fedtprocent har haft ødelagt mit drive og motivation for at træne.

Ville bare give en lille update :wave2:
1
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6195

Re: Hold motivationen oppe tråd

Indlægaf Contrast » 8. jun 2019, 10:46

Godt at høre at du har fået motivationen tilbage :)
0
Inge Færch Schott

Tilbage til "Fit og/eller lækker"