Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
D.itsen
Indlæg: 3346
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9039

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf D.itsen » 3. jun 2019, 13:45

TakeAChanceOnMe skrev:
D.itsen skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
D.itsen skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
D.itsen skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Hvad er det du ikke forstår, for der er intet latinsk i det skrevne? :)

Hvis det er muscle protein synthesis du hentyder til, så er det ikke latin, bare engelsk. På dansk hedder det muskelproteinsyntese. For mig indenfor mit fag er det eneste der er relevant ved det er at du skal bruge 20 g protein post træning for at opnå det og hvis du ikke gør, så får du ikke fuld udbytte af træning.

Transversus Abdominis er navnet på en muskel, det kan jeg ikke rigtig lave om på. Jeg har endda skrevet hvad det er, hvad den gør og hvordan man kan tjekke om den bliver aktiveret. Jeg ved ikke hvad mere jeg kan gøre for at gøre den forståelig. Kan dog godt se at det lige glippede med at forklare adductors.
Hip hinge er en bevægelse og der er en forklaring på den i samme afsnit. Anti-øvelserne er der også en forklaring på, det er virkelig så simpelt at en bevægelse hvor du modstår flexion f.eks. er anti-flexion. Det er heller ikke latinske, bare engelske. Jeg tilbyder endda at sende mere detaljerede eksempler på øvelser indenfor de fire grupper.

Kan du venligst forklare hvilket af ovenstående ikke giver mening i indlægget, for jeg kan virkelig ikke se hvor store ord/fagudtryk ikke har en forklaring med og jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det når du bare skriver latinske fagudtryk og der ikke er nogle.
Jeg vil meget gerne gøre det mere forståeligt, men det er bare lidt svært når der bliver henvist til noget meget diffust :)


Det er nu ikke korrekt, det har, hvis overhovedet nogen, minimal effekt:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/myte-drab-protein-efter-traening-far-ikke-muskler-til-vokse-ekstra

Men der henvises nok til at i de engelsktalende lande bruger man musklernes latinske navne og latinske betegnelser for retning (posterior, dorsal, medial, lateral osv osv) i daglig tale, hvor vi i DK oversætter det hele til dansk og kun sundhedsprof. lærer de latinske betegnelser, så lægfolk kender ikke de latinske betegnelser.

Transversus abdominis hedder den tværgående mavemuskel på dansk :)


Har lige fundet et studie af bl.a. Lars L Andersen hvir der direkte står under resultater at man udelukkende så en hypertrophic effect i protein indtagsgruppen. Der står dog også i artiklen du linker til at de studier ikke har målt protein indtag som primære mål og at man mangler videre forskning i dette for at kunne sige noget med sikkerhed. Men jeg vil ærligt indrømme at det ikke er noget jeg er særlig dybt inden i - det var bare det vi fik at vide på Uni for to år siden. Jeg har brugt det og min kæreste har brugt det siden, med en forholdsvis god stigning i lean muscle mass over en længere periode, så har ikke kigget ekstra efter studier der bakker op.

Se det vidste jeg så ikke fordi jeg aldrig har studeret eller arbejdet i Danmark. Kan dog stadig ikke se hvor forståelsesproblemet opstår når der efterfølgende er en forklaring af hvad det er, hvordan den virker og hvordan man kan tjekke om man får aktiveret den :) . Eller er det bare mig hvor navnet ikke er det vigtigste for forståelsen?

Ordet fleksion benyttes blandt andet heller ikke af mening mand i dk, så din forklaring er svær at forstå. Tror også der bliver brugt andre ord i dk for de øvelser du nævner og det er bare svært når der ikke er noget genkendeligt og man føler man skal google alt for at forsøge at gennemskue forklaringen


Forward flexion har en forklaring ved siden af. Flexion, extension og rotation er engelsk. Bøje, strække og rotere. Øvelserne hedder anti-flexion/extension/rotation fordi man modstår den bevægelse. Det er de overordnede principper. Selve øvelserne har deres egne navne - supermand er f.eks. En anti øvelse fordi du modstår at knække sammen på midten = anti-flexion :)

Det er stadig svært at forstå. Jeg er rimelig træningsnørdet og haft fysiologi og anatomi på universitetet, hvor bøgerne var engelske, og jeg magter ikke at forsøge at forstå hvad du skriver, når du giver øvelsesforklaringer herinde. Det du skriver er svært tilgengælgeligt inkl. Dine forklaringer.


Hvad er det præcist du ikke forstår? Det er svært at prøve at forklare når man bare siger jeg forstår ikke. HVAD er det ved det du ikke forstår? :)
Jeg vil virkelig gerne gøre det mere let forståeligt, for det er super simpelt og det virker altså. Jeg bruger samme instrukser som til mine neurologiske patienter og børn, hvor de ingen problemer har med at forstå hvad der menes. Og det er ikke bare en “ja jeg forstår” mens de ikke gør, for de demonstrere det og børnene lærer det videre til de andre børn. Så jeg mangler ligesom at der er en der peger noget specifikt ud og siger “DET HER giver ikke mening. Kan du forklare det på en anden måde” for ellers ved jeg jo ikke hvor det er præcis jeg går galt i byen. Er der noget der giver mening, er det hele volapyk, er det ét begreb der lukker forståelsen for det hele, vil det hjælpe med en illustration sammen med forklaringen?

Anatomien er virkelig basis, for jeg kan ikke selv følge med når det bliver alt for detaljeret. Hvis du har haft engelske anatomibøger burde du kende til den nævnte muskel der nævnes, den er hverken speciel eller overset. Tværtimod. Hvis man ikke har nogen anatomisk viden overhovedet, så fair nok - men så burde dyb mavemuskel stadig gerne give mening.

Jeg synes, jeg har forsøgt at forklare dig det. Du skriver i et sprog (og jeg snakker ikke om at du bruger engelsk) og bruge udtryk, som ikke er brugt blandt almindelige mennesker i dk. Og dine forklaringer er lange og komplicerede.
For mig er det seriøst alt i dine øvelsesafsnit, der er alt for svære at læse og ikke giver nok umiddelbar værdi til jeg gider at forsøge at forstå dem. Der er så mange andre steder jeg kan få min viden, som er nemmere tilgængelig og mere direkte brugbart


De deciderede øvelser der er i mit første indlæg kan ikke rigtig forklares på andre måder.

Du aktiverer din tværgående mavemuskel ved at suge maven ind (er alle med hertil?) og trække vejret mens man holder maven suget inde. That’s it.
Derfra kan man tjekke om man gør det rigtigt ved at stikke to fingre i maveskindet (som i at musklen er dyb og du skal trykke fingrene i maven for at føle om musklen bruges).

Hip hinge er at bukke fremover fra hoften i stedet for at bøje rygraden. Det er vitterligt bare at holde ryggen lige og så bukke sig fremover fra hoften. Ligesom man gør i et single leg deadlift (undskyld, jeg ved ikke hvad den øvelse hedder på dansk)

Pelvic tilt kan være besværligt at forstå, det vil jeg gerne indrømme. Den er altså nemmere at forstå hvis man kan demonstrere. Men den mest benyttede instruktion er at man skal forestille sig at man har en spand vand hængende bag på (smilehullet over numsen) og man vil hælde vand ud bagtil.

Jeg kan virkelig ikke se hvordan de forklaringer er svære at forstå eller at sproget brugt skulle være for viderekomne.

Jeg tænker bare vi lukker den her. Det er ikke mig der skal forstå det, og jeg og andre har forsøgt at forklare, hvorfor det er svært at forstå hvad du skriver. Og så synes jeg scroogs spørgsmål drukner.
Jeg er ikke i tvivl om at du forsøger at hjælpe og det håber jeg da aldrig jeg har stillet tvivl om.
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
D.itsen
Indlæg: 3346
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9039

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf D.itsen » 3. jun 2019, 13:52

RavenClaw skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Hvad er det du ikke forstår, for der er intet latinsk i det skrevne? :)

Hvis det er muscle protein synthesis du hentyder til, så er det ikke latin, bare engelsk. På dansk hedder det muskelproteinsyntese. For mig indenfor mit fag er det eneste der er relevant ved det er at du skal bruge 20 g protein post træning for at opnå det og hvis du ikke gør, så får du ikke fuld udbytte af træning.

Transversus Abdominis er navnet på en muskel, det kan jeg ikke rigtig lave om på. Jeg har endda skrevet hvad det er, hvad den gør og hvordan man kan tjekke om den bliver aktiveret. Jeg ved ikke hvad mere jeg kan gøre for at gøre den forståelig. Kan dog godt se at det lige glippede med at forklare adductors.
Hip hinge er en bevægelse og der er en forklaring på den i samme afsnit. Anti-øvelserne er der også en forklaring på, det er virkelig så simpelt at en bevægelse hvor du modstår flexion f.eks. er anti-flexion. Det er heller ikke latinske, bare engelske. Jeg tilbyder endda at sende mere detaljerede eksempler på øvelser indenfor de fire grupper.

Kan du venligst forklare hvilket af ovenstående ikke giver mening i indlægget, for jeg kan virkelig ikke se hvor store ord/fagudtryk ikke har en forklaring med og jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det når du bare skriver latinske fagudtryk og der ikke er nogle.
Jeg vil meget gerne gøre det mere forståeligt, men det er bare lidt svært når der bliver henvist til noget meget diffust :)


Det er nu ikke korrekt, det har, hvis overhovedet nogen, minimal effekt:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/myte-drab-protein-efter-traening-far-ikke-muskler-til-vokse-ekstra

Men der henvises nok til at i de engelsktalende lande bruger man musklernes latinske navne og latinske betegnelser for retning (posterior, dorsal, medial, lateral osv osv) i daglig tale, hvor vi i DK oversætter det hele til dansk og kun sundhedsprof. lærer de latinske betegnelser, så lægfolk kender ikke de latinske betegnelser.

Transversus abdominis hedder den tværgående mavemuskel på dansk :)


Videnskab.dk er ikke en pålidelig kilde, når det gælder sundhedsfaglighed. Ofte - hvis man gider at læse deres kilder - henviser de til forskningsresultater, der er sponsoreret. Dvs. at uanset, hvad forsøgsresultaterne viser, så skal de lave forsøget om, indtil de kommer frem til det, sponsoren gerne vil have. Arla gør fx brug af dette, og naturvidenskabelige forskere har så lavt et budget, at de er afhængige af eksterne sponsorater.

Men det er korrekt, hvad TACOM skriver. Der er ret solid evidens for, at det gavner muskelopbygningen at indtage protein i umiddelbar forlængelse af træningen. Inden for 2 timer er der stadig mulighed for at påvirke proteinsyntesen, og de bedste resultater ses, hvis man indtager protein inden for de første 30 min. Det er korrekt, at musklerne ikke nedbrydes yderligere, hvis man får nok protein gennem kosten, og at man nok også skal få mere muskelmasse af det, men de bedste og hurtigste resultater kommer af at tilføre protein udefra lige efter et træningspas. Jeg finder gerne kilder, men de kræver adgang via universiteternes databaser.

Hvis man som TACOM og jeg selv er uddannet og arbejder med træning på daglig basis, så lærer man ikke de danske udtryk for musklerne. Man gør muligvis som almindelig fysioterapeut i DK, men i mit fag gør man ikke. Og hvis man ønsker at se øvelserne på diverse træningsfora, youtube, pinterest mv., så er det langt størstedelen af vejen de engelske navne på øvelserne, man skal søge efter.

Det omkring proteintimingen er korrekt, når man har styr på sine makroer, som restitution og sin træning. Dvs. at for den almindelig motionist er effekten af proteintimingen negligerbar, bare man får det jævnt over dagen. (oven i så er de der tider lavet udfra de tidspunkter der nu mere eller mindre tilfældigt er valgt i de givne studier, f. Eks at der er lavet måling ved tid 0, tid 30 min, 1 time og 4 timer. Der findes ikke et studie der har målt præcis hvornår det tropper)
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1562
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5883

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf Velvet-Goldmine » 3. jun 2019, 14:02

RavenClaw skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Hvad er det du ikke forstår, for der er intet latinsk i det skrevne? :)

Hvis det er muscle protein synthesis du hentyder til, så er det ikke latin, bare engelsk. På dansk hedder det muskelproteinsyntese. For mig indenfor mit fag er det eneste der er relevant ved det er at du skal bruge 20 g protein post træning for at opnå det og hvis du ikke gør, så får du ikke fuld udbytte af træning.

Transversus Abdominis er navnet på en muskel, det kan jeg ikke rigtig lave om på. Jeg har endda skrevet hvad det er, hvad den gør og hvordan man kan tjekke om den bliver aktiveret. Jeg ved ikke hvad mere jeg kan gøre for at gøre den forståelig. Kan dog godt se at det lige glippede med at forklare adductors.
Hip hinge er en bevægelse og der er en forklaring på den i samme afsnit. Anti-øvelserne er der også en forklaring på, det er virkelig så simpelt at en bevægelse hvor du modstår flexion f.eks. er anti-flexion. Det er heller ikke latinske, bare engelske. Jeg tilbyder endda at sende mere detaljerede eksempler på øvelser indenfor de fire grupper.

Kan du venligst forklare hvilket af ovenstående ikke giver mening i indlægget, for jeg kan virkelig ikke se hvor store ord/fagudtryk ikke har en forklaring med og jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det når du bare skriver latinske fagudtryk og der ikke er nogle.
Jeg vil meget gerne gøre det mere forståeligt, men det er bare lidt svært når der bliver henvist til noget meget diffust :)


Det er nu ikke korrekt, det har, hvis overhovedet nogen, minimal effekt:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/myte-drab-protein-efter-traening-far-ikke-muskler-til-vokse-ekstra

Men der henvises nok til at i de engelsktalende lande bruger man musklernes latinske navne og latinske betegnelser for retning (posterior, dorsal, medial, lateral osv osv) i daglig tale, hvor vi i DK oversætter det hele til dansk og kun sundhedsprof. lærer de latinske betegnelser, så lægfolk kender ikke de latinske betegnelser.

Transversus abdominis hedder den tværgående mavemuskel på dansk :)


Videnskab.dk er ikke en pålidelig kilde, når det gælder sundhedsfaglighed. Ofte - hvis man gider at læse deres kilder - henviser de til forskningsresultater, der er sponsoreret. Dvs. at uanset, hvad forsøgsresultaterne viser, så skal de lave forsøget om, indtil de kommer frem til det, sponsoren gerne vil have. Arla gør fx brug af dette, og naturvidenskabelige forskere har så lavt et budget, at de er afhængige af eksterne sponsorater.

Men det er korrekt, hvad TACOM skriver. Der er ret solid evidens for, at det gavner muskelopbygningen at indtage protein i umiddelbar forlængelse af træningen. Inden for 2 timer er der stadig mulighed for at påvirke proteinsyntesen, og de bedste resultater ses, hvis man indtager protein inden for de første 30 min. Det er korrekt, at musklerne ikke nedbrydes yderligere, hvis man får nok protein gennem kosten, og at man nok også skal få mere muskelmasse af det, men de bedste og hurtigste resultater kommer af at tilføre protein udefra lige efter et træningspas. Jeg finder gerne kilder, men de kræver adgang via universiteternes databaser.

Hvis man som TACOM og jeg selv er uddannet og arbejder med træning på daglig basis, så lærer man ikke de danske udtryk for musklerne. Man gør muligvis som almindelig fysioterapeut i DK, men i mit fag gør man ikke. Og hvis man ønsker at se øvelserne på diverse træningsfora, youtube, pinterest mv., så er det langt størstedelen af vejen de engelske navne på øvelserne, man skal søge efter.


Der er ikke 'solid evidens' for påstanden om timet proteinindtag, og hvis du havde besværet dig med at læse artiklen og undersøge kilderne ville du nok heller ikke afvise den så kategorisk. Men uanset så er det måske at skyde temmeligt over målet at bede en person der søger erfaringer med at styrke sin kernemuskulatur at begynde at snakke proteinsyntese og timet proteindintag - det er jo ikke en bodybuilder der er tale om, og siden TS ikke har ladet høre fra sig siden kunne det også tyde på at hun er stået helt af.
Jeg har adgang til universitetets databaser og er selv uddannet indenfor fysiologi og antatomi på universitetet, og jeg tvivler stadig på den påstand du kommer med. Jeg kender godt de latinske navne på muskler mv. men prøvede at forklare TACOM hvad problemet med forståelsen kunne være her i DK hvor lægmand ikke bruger termerne. Summa summarum - hold tingene nøjagtigt så simple de skal være ift at være rettet mod modtageren og den situation der er, og undlad at få det til at være en display på din egen høje viden (eller mangel på samme).
Jeg lukker den også herfra, jeg synes det er træls for TS at hun ikke engang kan få et simpelt og brugbart svar til en helt dagligdags problematik uden det skal handle mere om dem der besvarer.
6
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf RavenClaw » 3. jun 2019, 16:23

Velvet-Goldmine skrev:Men uanset så er det måske at skyde temmeligt over målet at bede en person der søger erfaringer med at styrke sin kernemuskulatur at begynde at snakke proteinsyntese og timet proteindintag - det er jo ikke en bodybuilder der er tale om, og siden TS ikke har ladet høre fra sig siden kunne det også tyde på at hun er stået helt af.

Jeg lukker den også herfra, jeg synes det er træls for TS at hun ikke engang kan få et simpelt og brugbart svar til en helt dagligdags problematik uden det skal handle mere om dem der besvarer.


Det har hun faktisk.

Jeg har ikke haft tid til at svare her i tråden, ud over sende et grønt til Takeachance pga indlæggene, men jeg er enig, og selvom det er kompliceret, så kan jeg sagtens forstå hvad hun skriver. Derudover er det trygt for mig at vide, at jeg bliver rådgivet af en uddannet person, der arbejder med krop og skader i sit professionelle liv.
4
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5459
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 668
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14074

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf RavenClaw » 3. jun 2019, 16:49

Nå, til de, der har lyst og adgang til PudMed, så er her lidt læsestof om proteintiming.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2221048

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15690307

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17095924

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10658002

Den sidste er fokuseret omkring ældre mennesker.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11507179

De fleste konklusioner er dog tilgængelige uden login.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf LaScrooge » 3. jun 2019, 17:17

Lys skrev:Når dit fokuspunkt er coremuskulatur og du selv taler om genoptræning, så ville jeg prøve pilates. Find et rigtigt pilatesstudio med basishold.


Bor du tilfældigvis i København og kan anbefale et studio? Der er flere og jeg aner ikke hvad der er godt hhv dårligt.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf LaScrooge » 3. jun 2019, 17:23

Hvilke centre er bedst: Fitness World, Fitness DK eller SATS? Det er nok ret vigtigt for mig at det er relativt nemt at komme til at træne når det passer mig, så tilgængelighed og udbud vægtes højt.
0
And we both know: I will be delicious
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf Jedi » 3. jun 2019, 17:58

LaScrooge skrev:Hvilke centre er bedst: Fitness World, Fitness DK eller SATS? Det er nok ret vigtigt for mig at det er relativt nemt at komme til at træne når det passer mig, så tilgængelighed og udbud vægtes højt.


Det bedste center er det, som du kommer i :) Inventaret er stort set det samme, så tilgængelighed (geografisk og tidsmæssigt) er det vigtigste IMO. Jeg har f.eks. en FW tæt på mig med døgnåbent, hvilket er smart (for mig), fordi der er perioder, hvor jeg kun kan træne enten kl 5 eller kl 22, hvilket ikke passer med så mange andre steder.
Hvad er dit udgangspunkt nu? Er du aktiv (cykler alle vegne, går dagligt på trapper, har et fysisk krævende job) eller inaktiv (kører du bil alle vegne og arbejder på kontor)? Hvordan er din selvdiciplin? Vil du komme i et center, hvis du skal stå for det hele selv (styrketræning)? Eller er det bedre at skulle dukke op og blive pisket igennem (hold)? Hvis holdtræning er noget for dig, så vil tilgængelighed af diverse typer samt gode instruktører også være noget at overveje.
5
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10711

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf Lys » 3. jun 2019, 18:12

LaScrooge skrev:
Lys skrev:Når dit fokuspunkt er coremuskulatur og du selv taler om genoptræning, så ville jeg prøve pilates. Find et rigtigt pilatesstudio med basishold.


Bor du tilfældigvis i København og kan anbefale et studio? Der er flere og jeg aner ikke hvad der er godt hhv dårligt.


PilatesCPH har et ret højt niveau og små hold (mindst i Nørregade med max 10 deltagere). De har vist også gratis prøvetime.

Copenhagen Pilates Studio kender jeg også nogen, der har været glade for, men jeg har ikke selv været der.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf LaScrooge » 3. jun 2019, 18:13

Jedi skrev:
LaScrooge skrev:Hvilke centre er bedst: Fitness World, Fitness DK eller SATS? Det er nok ret vigtigt for mig at det er relativt nemt at komme til at træne når det passer mig, så tilgængelighed og udbud vægtes højt.


Det bedste center er det, som du kommer i :) Inventaret er stort set det samme, så tilgængelighed (geografisk og tidsmæssigt) er det vigtigste IMO. Jeg har f.eks. en FW tæt på mig med døgnåbent, hvilket er smart (for mig), fordi der er perioder, hvor jeg kun kan træne enten kl 5 eller kl 22, hvilket ikke passer med så mange andre steder.
Hvad er dit udgangspunkt nu? Er du aktiv (cykler alle vegne, går dagligt på trapper, har et fysisk krævende job) eller inaktiv (kører du bil alle vegne og arbejder på kontor)? Hvordan er din selvdiciplin? Vil du komme i et center, hvis du skal stå for det hele selv (styrketræning)? Eller er det bedre at skulle dukke op og blive pisket igennem (hold)? Hvis holdtræning er noget for dig, så vil tilgængelighed af diverse typer samt gode instruktører også være noget at overveje.


Lige alle de rigtige spørgsmål:

- jeg arbejder på kontor og ikke i cykelafstand
- men går meget rundt og bor højt oppe, så trapper hver dag
- ikke specielt disciplineret ifht at skabe nye rutiner og vaner, så tilgængelighed er meget essentielt - det skal være nemt
- magelig, så det skal helst ligge tæt på mit hjem og/eller mit arbejde, så jeg kan gøre det i naturlig forlængelse af at jeg kommer hjem fra arbejde. Hvis jeg skal hjem først, kommer jeg formentlig ikke afsted igen
- eftersom jeg ikke kender så meget til træning, ville jeg heller ikke rigtig føle at det var effektivt, hvis jeg stod for det alene - det er lidt mit problem nu, for jeg kan sagtens finde øvelser og serier, det bliver bare ikke hyppigt og effektivt nok. Derfor er holdtræning nok smart til at begynde med, alternativt et forløb med en personlig træner
1
And we both know: I will be delicious
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf Jedi » 4. jun 2019, 13:35

LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
LaScrooge skrev:Hvilke centre er bedst: Fitness World, Fitness DK eller SATS? Det er nok ret vigtigt for mig at det er relativt nemt at komme til at træne når det passer mig, så tilgængelighed og udbud vægtes højt.


Det bedste center er det, som du kommer i :) Inventaret er stort set det samme, så tilgængelighed (geografisk og tidsmæssigt) er det vigtigste IMO. Jeg har f.eks. en FW tæt på mig med døgnåbent, hvilket er smart (for mig), fordi der er perioder, hvor jeg kun kan træne enten kl 5 eller kl 22, hvilket ikke passer med så mange andre steder.
Hvad er dit udgangspunkt nu? Er du aktiv (cykler alle vegne, går dagligt på trapper, har et fysisk krævende job) eller inaktiv (kører du bil alle vegne og arbejder på kontor)? Hvordan er din selvdiciplin? Vil du komme i et center, hvis du skal stå for det hele selv (styrketræning)? Eller er det bedre at skulle dukke op og blive pisket igennem (hold)? Hvis holdtræning er noget for dig, så vil tilgængelighed af diverse typer samt gode instruktører også være noget at overveje.


Lige alle de rigtige spørgsmål:

- jeg arbejder på kontor og ikke i cykelafstand
- men går meget rundt og bor højt oppe, så trapper hver dag
- ikke specielt disciplineret ifht at skabe nye rutiner og vaner, så tilgængelighed er meget essentielt - det skal være nemt
- magelig, så det skal helst ligge tæt på mit hjem og/eller mit arbejde, så jeg kan gøre det i naturlig forlængelse af at jeg kommer hjem fra arbejde. Hvis jeg skal hjem først, kommer jeg formentlig ikke afsted igen
- eftersom jeg ikke kender så meget til træning, ville jeg heller ikke rigtig føle at det var effektivt, hvis jeg stod for det alene - det er lidt mit problem nu, for jeg kan sagtens finde øvelser og serier, det bliver bare ikke hyppigt og effektivt nok. Derfor er holdtræning nok smart til at begynde med, alternativt et forløb med en personlig træner


Umiddelbart synes jeg bedst om hold-idéen (som du beskriver dig selv og dine vaner), netop fordi en personlig træner kan man godt blive afhængig af, hvis man reelt set ikke har noget alternativ. Når man er inde i en god gænge med motion, så kan man sætte en personlig træner på til at give inspiration, korekse fejl, tage en et niveau op i seriøsitet, osv.
Om det skal være et fitnesscenter med lidt af hvert eller et specialiseret sted kun med pilates/barre/reformer/yoga studie eller noget med fysioterapi-hold vil være op til dine egne præferencer. De fleste steder har prøvetimer, som enten er gratis eller stærkt reduceret. Så kan du se, om viben er noget for dig, om deres instruktører virker engageret, om du føler dig hjemme etc. Vigtigt er også, at deres hold tidsmæssigt passer til dine arbejdstider, så du realistisk set kan koble træning på før eller efter arbejde, uden enten at skulle køre urealistisk tidligt for at nå det eller skulle vente på stedet i lang tid.
Du ved bedst med dig selv, om du vil trives bedst med at skulle være et sted hver mandag og torsdag kl 19 eller du hellere vil gå et sted, hvor man selv skal booke sig ind på en plads til hvert hold.

Mht coretræning i sig selv: jeg ved fra et rygstudie, som jeg selv har været patient i, at man generelt anbefaler motion i det hele taget fremfor enkelte øvelser. Det skal selvfølgelig motion af en vis hyppighed, varighed og intensitet; om man cykler på landevejen, går til boksning eller whatever har mindre betydning. Selv det, at man motionerer, er det, som støtter korsettet. Derfor er det også vigtigt at undgå skader. Løbere er et godt eksempel på et folkefærd, som ofte ikke er aktive. Fordi så er der noget med knæet, en hælspore etc., som gør at de faktisk er inaktive. Og så opbygger man ikke en god styrke. Mit råd er at finde noget, der fanger dig, samtidig med at du perioder, hvor du reelt set ikke er aktiv. På den måde får du faktisk mest træning for pengene/tiden/indsatsen.
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17409
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42495

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf LaMariposa » 4. jun 2019, 14:44

Ligesom Jedi tænker jeg også, at det vigtigste er at finde noget, som du synes er sjovt. Det er simpelthen så vigtigt i forhold til at komme af sted - også de dage, hvor det støvregner og er tre grader varmt. Du skriver, at du er ok med fitnesscentre, så jeg tænker, at du skal melde dig ind og så få prøvet en masse forskellige hold af. SATS og Fitnessworld har begge et ret bredt udvalg af hold, og der er sikkert også gode chancer for, at der ligger et center tæt på dit hjem eller dit arbejde (især Fitnessworld, de har virkelig mange centre), så jeg tænker, at der er rig mulighed for at få testet en masse hold af.

PS Jeg har prøvet en del forskellige hold i begge kæder, så sig gerne vil, hvis du vil have lidt info om dem :genert:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17409
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3598
Likede indlæg: 42495

Re: Hjælp mig med et effektivt "genoptrænings"regimente

Indlægaf LaMariposa » 22. jun 2019, 12:48

Santopia skrev:Jeg går nok lidt mod strømmen her, for jeg tænker, hvis din core er dårlig vil en træning centreret omkring din core være ret op af bakke, når du samtidig lige skal tilbage i form. Jeg vile i stedet gå efter de hold, du synes er sjove, og så starte det :) de fleste træningsformer giver jo god træning til coren alligevel. Jeg træner fx mest stepfit og thai bo som er cardio-timer med masser af koreografi, og min mave er lidt markeret alligevel. Man skal bare gøre det nok ;)
Mht hvornår forskellen indtræder. En tommerfingelregel er
Efter 4 uger: du kan se en forskel
Efter 8 uger: dine nærmeste kan se en forskel
Efter 12 uger: andre kan se en forskel.


Specielt i de bokseinspirerede timer er der rigtig meget cardio. Vi plejer at sige, at man kan tage hvad der svarer til 1700 mavebøjninger på en time. Det er nok lidt meget, men det er helt sikkert effektivt.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Fit og/eller lækker"