Hvad virker for jer?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 243

Hvad virker for jer?

Indlægaf Locobase » 15. jul 2023, 07:35

Der skal strammes op, ikke mindst om den forhadte maveregion.
Hvad har virket bedst for jer (hvis man lige ser bort fra kosten), er det fitnesscenteret, løbeturen eller andet?
I øvrigt synes jeg er det er utroligt enerverende at løbe på et løbebånd, fuldstændigt demotiverende (til gengæld har mit fitnesscenter både sauna og fredagsbar :fløjt: )
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17065
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21307

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Misantropen » 15. jul 2023, 08:05

Det er helt klart at tage udgangspunkt i hvad jeg synes er sjovt. Jeg kan fx godt lide at cykle, og bare inden for det er der jo mange muligheder (spinning, MTB osv.) Det kan også både gøres alene og sammen med andre, så hvis man også gerne vil have det sociale kan man melde sig ind i en klub.

Jeg synes det er sjovt at dyrke sport, og derfor heller aldrig en sur pligt. Motivation og gode intentioner betyder intet hvis ikke man ikke også gør noget.
1
abcd
Indlæg: 6368
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10440

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf abcd » 15. jul 2023, 08:10

Til at holde vægten i skak er det klart løb der virker for mig. Jeg har aldrig været overvægtig, men hvis jeg stopper med at løbe, kører vægten ret hurtigt 10 kilo op hvor jeg balancerer på grænsen af overvægt, og jeg har på fornemmelsen at den ville fortsætte længere op hvis jeg ikke trak i bremsen. Sådan var det ikke for 10 år siden, men det er vel kommet med alderen.

Styrketræning gør ikke noget i forhold til fedt for mig, men det gør jo så noget andet.
0
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf MellowGorilla » 15. jul 2023, 08:45

Den træning der virker bedst, er den som du (med tiden) synes er sjovt/motiverende og derfor holder fast i.

Cardio virker godt til mange ting, løb kan dog modvirke meget, især efter 30års alderen, dog mest hos kvinder, da det sætter kroppen i stressberedskab. Så er en cykeltur, svømning eller en gåtur bedre og mere motiverende for mange.
Styrketræning virker godt på specifikke områder og øger generelt forbrændingen. Så hvis du primært vil stramme op, ville jeg fokusere på styrketræning, til udmattelse af hver muskelgruppe. Maven kan du fokusere på, sammen med stående styrketræning, ved at stramme op samtidig.
Prøv evt Crossfitt, det giver både styrke og cardio, og øvelserne og fællesskabet gør at mange synes det er sjovere og mere motiverende.
1
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34130

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf JoyNips » 15. jul 2023, 08:54

Ridning. Det er ikke fordi det er så intenst selvom man da får sved på panden, men det (sammen med roning og kajak) er en af de sportsgrene, hvor man aktiverer flest muskler samtidig. Ved siden af ridningen er der bare en masse gang og bevægelse med at strigle, lave staldarbejde, bære udstyr frem og tilbage osv. Og så tager det lang tid dagligt hvor man ikke går rundt og småspiser :-D
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17440
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3601
Likede indlæg: 42586

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf LaMariposa » 15. jul 2023, 16:01

For mig er det klart kombinationen af styrke og cardio, der virker bedst. Ren cardio har ikke en opstrammende effekt på mig, men cardio kombineret med 20-30 minutters styrketræning fire gange om ugen fik mig i form igen.
0
:lun: Be brave
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Straniera » 15. jul 2023, 18:07

Jeg dyrker det, jeg synes er sjovt, for det er klart det mest motiverende :) Det hjælper selvfølgelig med god musik og godt selskab.
Derudover løber jeg 10 km hver anden dag, og for mig er det en dejlig pause, hvor jeg kan koble af og være mig selv.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10257
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1225
Likede indlæg: 18480

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf .Magic. » 15. jul 2023, 21:05

Gåture med hundene, staldarbejde (det jeg kan pga dårlige skuldre). Jeg bevæger mig generelt mellem 8-13 km hver dag og bruger dagligt hele kroppen ift staldarbejde, strigle heste, løfte hove træner ryggen når man står med 900 kg. hest der ikke gider holde sine egne ben.
0
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2085
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6205

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Contrast » 17. jul 2023, 19:33

Hvis du er overvægtig og mest vil tabe fedt, så giver en omlægning af kosten nok bedst mening ift. at få resultater relativt hurtigt.

Udover det alene at tabe fedt, så er opbygning af muskler ret undervurderet. Det giver klart en større, synlig transformation af kroppen udover bare at tabe fedt. :)

Jeg kan selv godt lide styrketræning, fordi jeg elsker at konkurrere med mig selv og hvad jeg kunne løfte tidligere. Og noget andet er, at man hurtigt kan blive ret god til det. Hvis man træner i bare 2-3 år konsistent og har fokus på kost, kan man måske opnå op til 80% af ens fulde potentiale hvad angår styrke- og muskelmasse. Det er de sidste 10-20% der er svære, men allerede der er man jo i sindssygt god form.
1
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13061
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Pandesteg » 17. jul 2023, 20:27

Holde vægten/tabe mig: Løb.

Og så dyrker jeg crossfit/OCR/HYROX fordi det er det jeg synes er sjovt.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Elverpigen » 17. jul 2023, 21:08

For mig virker først og fremmest det, jeg også har det sjovt med. Sekundært det, min krop har brug for, eventuelt som mikro-træning, der er lettere at overskue.


For en kollega i den mere magelige og "livsnyder" ende af spektret virker fastedage med diverse kaloriefri væsker og evt. salt. Faste er slet ikke for mig, men kollegaen trives fint med en fastedag eller to hist og her, og videnskaben er generelt også begyndt at bakke op om flere sundhedsmæssige effekter af kortere fasteperioder (for dem, der kan tåle at faste).
0
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 243

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Locobase » 18. jul 2023, 13:52

Contrast skrev:Hvis du er overvægtig og mest vil tabe fedt, så giver en omlægning af kosten nok bedst mening ift. at få resultater relativt hurtigt.


Overvægtig synes jeg ikke jeg udpræget er, 181cm og i øjeblikket topper vægten på 81 kg, det ærgerlige er at de 71 kg sidder omkring maven
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6450
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 768
Likede indlæg: 15238

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Ata » 18. jul 2023, 15:32

Locobase skrev:
Contrast skrev:Hvis du er overvægtig og mest vil tabe fedt, så giver en omlægning af kosten nok bedst mening ift. at få resultater relativt hurtigt.


Overvægtig synes jeg ikke jeg udpræget er, 181cm og i øjeblikket topper vægten på 81 kg, det ærgerlige er at de 71 kg sidder omkring maven

:lol:
Måske trænger du til at opbygge muskler fremfor decideret vægttab?
0
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 243

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf Locobase » 18. jul 2023, 15:38

Ata skrev:
Locobase skrev:
Contrast skrev:Hvis du er overvægtig og mest vil tabe fedt, så giver en omlægning af kosten nok bedst mening ift. at få resultater relativt hurtigt.


Overvægtig synes jeg ikke jeg udpræget er, 181cm og i øjeblikket topper vægten på 81 kg, det ærgerlige er at de 71 kg sidder omkring maven

:lol:
Måske trænger du til at opbygge muskler fremfor decideret vægttab?


Også i den grad. Et år uden testosteron gør mange mærkelige ting ved kroppen.
2
D.itsen
Indlæg: 3352
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9047

Re: Hvad virker for jer?

Indlægaf D.itsen » 18. jul 2023, 17:35

Locobase skrev:
Ata skrev:
Locobase skrev:
Contrast skrev:Hvis du er overvægtig og mest vil tabe fedt, så giver en omlægning af kosten nok bedst mening ift. at få resultater relativt hurtigt.


Overvægtig synes jeg ikke jeg udpræget er, 181cm og i øjeblikket topper vægten på 81 kg, det ærgerlige er at de 71 kg sidder omkring maven

:lol:
Måske trænger du til at opbygge muskler fremfor decideret vægttab?


Også i den grad. Et år uden testosteron gør mange mærkelige ting ved kroppen.

Så ville jeg 100 % gå efter at opbygge muskler. Du må have mistet en del pga manglende hormon og øvrig behandling. Er du helt ovenpå ellers? Og nogle hensyn du skal tage?
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"