Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jan 2024, 17:10

Jeg er svært overvægtig, - har altid været overvægtig, og det er kun blevet værre med årene, men så mange andre ting har fyldt og krævet min energi og mit overskud, så der har ikke rigtig været hverken tiden eller kræfterne til den nødvendige selvpleje.
Jeg er glad for mad, søde sager, chips osv. - og min hjerne kan lave de største mindfucks med mig, og trods alle intentioner om ikke at proppe åndsvage kalorier i hovedet, så gør jeg det alligevel, jeg spiser for meget, og også ofte forkert, min stopknap virker ikke skide godt.

Jeg har overvejet wegovy, kæresten er på ozempic primært gr. hans diabetes 2 der var fucked, og han har tabt en 6-7 kg nu. Flere andre er på wegovy, for den jeg kender som er svært overvægtig som jeg selv har det dog ikke nogen større effekt, andre har tabt sig meget, men så er der faktisk forholdsvis store bivirkninger i form af ret slemt mavevrøvl, med diarre og akut behov for toilet eller voldsom forstoppelse.
Og jeg kan mærke at jeg ikke helt er der hvor jeg har lyst til at forpligtige mig til et præperart over meget lang tid, og med div. mulige bivirkninger.


jeg er slet ikke i tvivl om at min største udfordring ligger oppe på øverste etage, i kommandocentralen, og at det er dét jeg skal have styr på.
Og derfor har jeg længe overvejet hypnose terapi.
Jeg har overvejet 1:1 terapi, som jeg formoder må være det mest effektive, - og jeg har overvejet at købe et indtalt forløb, som jeg kan genhøre når jeg vil, - og af siderne hvor det tilbydes der er jo massere af udtalelser fra folk der har prøvet det, med god effekt, - men jeg ved ikke om jeg helt tror på det, eller tror på at min egen hjerne kan "give slip" og lade sig "manipulere" med :gruble:

Har du prøvet hyposeterapi, ikke nødvendigvis kun målrettet vægttab og vaneændring, men f.x. rygestop, behandling for angst, traume etc?
og vil du dele dine tanke før, - troede du på det? gik du til en hypnoseterapeut, eller har du brugt et "lydbogs"forløb?
Og kan det virke at høre det imens man kører bil? :fløjt: (jeg zoner ud på lydbog, radio m.v. hvis jeg ikke er igang med noget)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Neenah » 22. jan 2024, 17:20

Jeg ville klart opsøge en uddannet vanecoach i stedet. De kan tage udgangspunkt i lige netop din sitaution.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jan 2024, 19:45

Neenah skrev:Jeg ville klart opsøge en uddannet vanecoach i stedet. De kan tage udgangspunkt i lige netop din sitaution.



tak, det var jeg faktisk slet ikke opmærksom på var en ting :genert:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4447
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7396

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Neenah » 22. jan 2024, 20:10

Madam Pomfrey skrev:
Neenah skrev:Jeg ville klart opsøge en uddannet vanecoach i stedet. De kan tage udgangspunkt i lige netop din sitaution.



tak, det var jeg faktisk slet ikke opmærksom på var en ting :genert:

Tror nok vanecoachuddannelsen har en liste eller oversigt over vanecoaches på deres hjemmeside.
1
Sorenspige
Indlæg: 7155
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9551

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Sorenspige » 22. jan 2024, 20:49

Hvorfor ønsker du at tabe dig? Er du hæmmet af din overvægt?
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7113
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13336

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Rapfisk » 22. jan 2024, 21:10

Jeg har ikke selv, men min moster gennemførte et rygestop efter hypnose.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25758

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jan 2024, 21:54

Sorenspige skrev:Hvorfor ønsker du at tabe dig? Er du hæmmet af din overvægt?


I nogen grad ja, men ikke på en måde så det påvirker min livskvalitet, og på job kan jeg sagtens løse de fysiske praktiske opgaver på lige fod med alle andre.

Jeg er stærk og nogenlunde udholdende, så længe jeg ikke bliver udfordret på vejrtrækning og høj puls. Jeg kan ikke løbe, men jeg kan sagtens gå længere stræk, og er også begyndt at gøre det med hunden, men tempoet et ikke det højeste, og det er ikke så nemt at få det op med en hund der "skal læse avisen" undervejs heller.

Allermest vil jeg gerne tabe mig, for at passe på mig selv og mit helbred. Jeg fejler ikke noget nu, men det er der stor risiko for at jeg kommer til på sigt, og det har jeg sådan set ikke lyst til.
Jeg vil gerne lære at få kontrol over hvad og hvor meget jeg spiser, undgå at belønne mig selv, eller spise på følelserne.

Jeg har ikke brug for at tabe mig hurtigt, det er allermest de dårlige vaner, handlinger og beslutninger jeg gerne vil til livs, så jeg bliver sundere, og at kunne holde vægten på den lange bane.

Ud over at få bugt med de dårlige vaner, så er jeg også der hvor det ser ud til at der er lidt mere plads og rum til mig, så jeg fx kan komme i fitness og træne.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Maija
Indlæg: 111
Tilmeldt: 29. sep 2020, 08:20
Kort karma: 7
Likede indlæg: 98

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Maija » 22. jan 2024, 22:11

Rapfisk skrev:Jeg har ikke selv, men min moster gennemførte et rygestop efter hypnose.


Var det udelukkende hypnosen, der gjorde det for hende? Altså, var hun ikke-ryger idet, hun havde fået hypnoseterapien, eller blev det "bare" nemmere for hende at gennemføre et rygestop efter?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg også selv har overvejet at prøve det sådan cirka titusind gange, men jeg har på en eller anden måde fået overbevist mig selv om, at det kun lykkes for dem, der tror på forinden, hvorfor det vil være penge ud af vinduet for mig.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7113
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1432
Likede indlæg: 13336

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Rapfisk » 23. jan 2024, 10:15

Maija skrev:
Rapfisk skrev:Jeg har ikke selv, men min moster gennemførte et rygestop efter hypnose.


Var det udelukkende hypnosen, der gjorde det for hende? Altså, var hun ikke-ryger idet, hun havde fået hypnoseterapien, eller blev det "bare" nemmere for hende at gennemføre et rygestop efter?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, da jeg også selv har overvejet at prøve det sådan cirka titusind gange, men jeg har på en eller anden måde fået overbevist mig selv om, at det kun lykkes for dem, der tror på forinden, hvorfor det vil være penge ud af vinduet for mig.

Ja og nej. Hun gik fra 60 om dagen til 0 pga. hypnosen og selvfølgelig ændrede vaner. Hun mistede lysten til at ryge, men når man ryger så meget, skal man selvfølgelig finde på noget andet at lave. Det gik fint i et halvt års tid, indtil hun troede, hun kunne blive festryger. Så faldt hun i igen. Der gik nogle år, så stoppede hun og holdt rygestoppet, men hun siger stadig, at hun savner det. Ikke cigaretterne i sig selv, men afslapning med en cigaret efter arbejde eller det sociale omkring det.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14798
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 689
Likede indlæg: 19237

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Flora » 23. jan 2024, 10:57

Min mor havde gavn af hypnose til vægttab for nogle år siden. Så vidt jeg husker, hjalp det hende til bedre at kunne nøjes med en passende portion snacks frem for at æde til der ikke var mere. Jeg kan ikke huske, hvor meget hun tabte sig, men hun var i hvert fald glad for den effekt.
1
Oak123
Indlæg: 2162
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4047

Re: Har du prøvet hypnoseterapi til vægttab / vaneændring??

Indlægaf Oak123 » 23. jan 2024, 19:57

Jeg har købt afgang til et hypnose forløb henvendt til folk der gerne vil tabe sig. Det består af 4 hypnoser - med fokus på forskellige emner. Også en intro hypnose.

Jeg har hørt intro + de første 2 i efteråret.

Det har hjulpet mig til at tænke mindre på mad/slik og trangen til hele tiden at snacke. Før fyldte det meget i mine tanker, hvornår jeg kunne få noget sødt/lækkert.
Det har virkeligt været godt med “ro” i hovedet.
Jeg er også blevet bedre til at mærke efter hvad jeg har lyst til og ikke bare spise hvad der er.

Den sidste måned er “trangen” til at snacke dog vendt lidt tilbage. Det er dog først med din tråd, at jeg nu sådan rigtig har bidt mærke i det. Så måske jeg skulle få hørt de sidste eller starte forfra.

Edit: Jeg havde tænkt over det i flere år, inden jeg hoppede ud i det, fordi jeg skulle være sikker på jeg “troede” på det. Og jeg har også læst og hørt mange vanecoaches skrive om og fortælle om vaneændringer - så det kan helt sikkert også være en god vej at gå. Jeg synes dog selv den vej var for dy.
2

Tilbage til "Fit og/eller lækker"