Kampsport

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Kampsport

Indlægaf Mangoness » 15. mar 2017, 12:49

Jeg vil gerne starte til noget kampsport - og jeg har kigget på lidt forskelligt: Karate, jui jitsu, judo, tae kwondo m.m.

Jeg vil gerne lære noget selvforsvar og komme i god form. Samtidig skal det være sjovt eller lærerigt, så det er holdbart for mig at gå til det i længden.

Har i nogen erfaring med kampsport, og hvad kan i anbefale? :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kampsport

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2017, 13:32

Jeg lavede hård kontakt karate et stykke tid, så har jeg også prøvet "ballet"-karate, og har også været flygtigt inde over aikido.

Jeg tror bare jeg vil anbefale den klub du synes du falder ind i og har det godt i og som ligger tæt på dig :)

Man kan ikke rigtigt sige ud fra stilen om det er godt, det kommer en på om lærerne er gode og om der er en hyggelig stemning og om træningstiderne passer osv.

Dårlige lærere er sådan noget med typer der ikke forstår at alle mennesker ikke kan tage 50 armbøjninger uden videre eller som viser sig alle mulige sindsyge moves lynhurtigt og så siger "øv dem til jeg kommer tilbage", hvor du bare kan huske at man på et tidspunkt skulle dreje rundt og sparke :)

Wing Tsun og Krav Maga skulle være noget af det bedste til rigtigt selvforsvar, hvis det er det du vil.

Uanset hvad stilen er skal der nok bare være masser af fri sparring for at det dur til selvforsvar.

Mht de stilarter du nævner så er en spark/slag stil måske sjovere hvis du er lille, fordi det er sygt svært at lave brydestuff hvis man er lille.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kampsport

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2017, 13:55

Vi prøvede judomoves i karate en gang for sjov, og jeg skulle så op mod en lille kvinde med sort bælte. Karatemæssigt ekstremt meget bedre end mig.

I brydning havde hun ingen chance overhovedet. Hun kunne nemt få fat i mig i greb osv, men jeg ku bare rejse mig op med hende på ryggen og sige "du har tabt nu, for jeg ku bare lade mig falde bagover så du bonker ned i gulvet med mig oven på".

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at bryde mod en der er 30 kilo tungere end en hvis man er god til det, men det så ud til at det var tæt på muligt, hvis man vejer så lidt at den anden nemt kan løfte en.

Men slag/spark, det kunne hun i DEN grad :)
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Kampsport

Indlægaf LadyFox » 15. mar 2017, 14:02

Jeg er ikke den store kampsport nørd, faktisk tvært imod. Min kæreste har til gengæld dyrket en del forskellige typer siden han var barn, og nogle af dem på højt niveau. Han plejer at være glad for at anbefale Wing Chun til folk. Men det er jo meget individuelt hvad man synes er sjovt, og hvad man vil have ud af det.

Du kunne evt. lave en liste med forskellige kampsporter, og så se en helvedes masse videoer på youtube med de forskellige, på forskelligt niveau - så kan du måske bedre vurdere hvad du synes ser interessant ud.
1
...
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Kampsport

Indlægaf Mangoness » 15. mar 2017, 14:38

eks-Maupassant skrev:Mht de stilarter du nævner så er en spark/slag stil måske sjovere hvis du er lille, fordi det er sygt svært at lave brydestuff hvis man er lille.


Er man lille, hvis man er 170 cm høj? :gruble: :ninja:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Kampsport

Indlægaf Mangoness » 15. mar 2017, 14:38

LadyFox skrev:Du kunne evt. lave en liste med forskellige kampsporter, og så se en helvedes masse videoer på youtube med de forskellige, på forskelligt niveau - så kan du måske bedre vurdere hvad du synes ser interessant ud.


Indtil videre har jeg kunne finde de følgende i omegnen:

- Tai chi
- Karate
- Ju jitsu
- Brasiliansk Jiu Jitsu
- Krav maga
- Judo
- Aikido
- Taekwondo

Det var en god ide at kigge på lidt forskellige videoer af det. Det vil jeg prøve at gøre :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kampsport

Indlægaf Sophies-mor » 15. mar 2017, 14:53

Du skal så også tænke over, at karate fx har forskellige stilretninger.
Min datter går til kyokushinkai karate - fuldkontakt - og hendes kammerat går til shinryu karate - også fuldkontakt. Men to helt forskellige træningsmetoder og bælte-forløb
Shinryu passer til kammeraten og kyokushinkai til min datter. Omvendt, nej.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kampsport

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2017, 15:24

Mangoness skrev:
eks-Maupassant skrev:Mht de stilarter du nævner så er en spark/slag stil måske sjovere hvis du er lille, fordi det er sygt svært at lave brydestuff hvis man er lille.


Er man lille, hvis man er 170 cm høj? :gruble: :ninja:


Det kommer an på hvor stor den anden er :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kampsport

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2017, 15:28

Mangoness skrev:
LadyFox skrev:Du kunne evt. lave en liste med forskellige kampsporter, og så se en helvedes masse videoer på youtube med de forskellige, på forskelligt niveau - så kan du måske bedre vurdere hvad du synes ser interessant ud.


Indtil videre har jeg kunne finde de følgende i omegnen:

- Tai chi
- Karate
- Ju jitsu
- Brasiliansk Jiu Jitsu
- Krav maga
- Judo
- Aikido
- Taekwondo

Det var en god ide at kigge på lidt forskellige videoer af det. Det vil jeg prøve at gøre :)


En helt random ting der gjorde jeg ikke gad aikido er, at der skal man selv finde en "partner" til 2 og 2 ting.

Mens i karate bliver man stillet på rækker over for hinanden og roteret, og ens partner er så den man tilfældigvis står foran.

Jeg synes det var træls i aikido, det var lige som et scramble for at finde en god partner. Hvor man sådan kastede sig hen for at finde en man kunne lære noget af.

Så der kan være alt muligt man først finder ud af når man er der.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kampsport

Indlægaf Sophies-mor » 15. mar 2017, 17:21

eks-Maupassant skrev:
Mangoness skrev:
LadyFox skrev:Du kunne evt. lave en liste med forskellige kampsporter, og så se en helvedes masse videoer på youtube med de forskellige, på forskelligt niveau - så kan du måske bedre vurdere hvad du synes ser interessant ud.


Indtil videre har jeg kunne finde de følgende i omegnen:

- Tai chi
- Karate
- Ju jitsu
- Brasiliansk Jiu Jitsu
- Krav maga
- Judo
- Aikido
- Taekwondo

Det var en god ide at kigge på lidt forskellige videoer af det. Det vil jeg prøve at gøre :)


En helt random ting der gjorde jeg ikke gad aikido er, at der skal man selv finde en "partner" til 2 og 2 ting.

Mens i karate bliver man stillet på rækker over for hinanden og roteret, og ens partner er så den man tilfældigvis står foran.

Jeg synes det var træls i aikido, det var lige som et scramble for at finde en god partner. Hvor man sådan kastede sig hen for at finde en man kunne lære noget af.

Så der kan være alt muligt man først finder ud af når man er der.

I kyokushinkai står (set fra instruktørens side) de højest graduerede forrest til venstre, dernæst (afhængig af antal for hver bæltegrad) næste trin nedad. Og dernæst næste række.
Lige nu står der orange på næsten hele forreste række og hvid med én snip på bagerste. Sidder til min datters træning.
Dvs at man ved 2 og 2 træning som lavere gradueret næsten altid bliver udfordret af nogle, stærkere end én selv.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kampsport

Indlægaf Jasmin » 15. mar 2017, 17:33

Jeg har dyrket Krav Maga i ca. 6 år, og hvis det udelukkende er selvforsvar du vil lære, så kan jeg klart anbefale det.
Som kvinde lærer man at håndtere det ulige styrkeforhold der er mellem mænd og kvinder til ens fordel.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kampsport

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2017, 17:59

Jasmin skrev:Jeg har dyrket Krav Maga i ca. 6 år, og hvis det udelukkende er selvforsvar du vil lære, så kan jeg klart anbefale det.
Som kvinde lærer man at håndtere det ulige styrkeforhold der er mellem mænd og kvinder til ens fordel.


Hvordan foregår træningen i det?

Jeg har hørt at det er meget med at træne "designede" moves og der ikke er så meget fri sparring? Også noget med at det er designet til virkeligt at skade, så man ikke rigtigt kan sparre en uden at fucke hinanden helt på.

Ku godt tænke mig at prøve en en gang.
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kampsport

Indlægaf Jasmin » 16. mar 2017, 10:00

eks-Maupassant skrev:Hvordan foregår træningen i det?

Jeg har hørt at det er meget med at træne "designede" moves og der ikke er så meget fri sparring? Også noget med at det er designet til virkeligt at skade, så man ikke rigtigt kan sparre en uden at fucke hinanden helt på.

Ku godt tænke mig at prøve en en gang.
Designede moves vil jeg nok ikke kategoriserer det som. Man anvender kroppens instinktive reflekser.
Fri sparring anvender vi en del af når du først har fået styr på teknikken. Det er ikke som sådan designet til decideret maksimal skade. Dvs. det er det også, men man tager højde for den opgave man står overfor og finder en proportionel løsning. En stor del af træningen handler om hvordan man undgår, forhindrer og undslipper en potentiel konfrontation.

Krav Maga er ikke en kampsport og vi har ingen traditioner eller æresbegreber som man måske kender fra de fleste Martial arts. Der er ingen faste regler og man lærer bl.a. at benytte dagligdags ting til selvforsvar.

Det er et meget fleksibelt selvforsvarssystem som kan tilpasses til både mænd, kvinder, børn og ældre.
Systemet anvendes både civilt og militært. Det er de samme principper og bevægelser som benyttes, men fokus er tilpasset til det behov du skal bruge det til.
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Kampsport

Indlægaf Jasmin » 16. mar 2017, 11:09

Denne video kan give en lille ide om hvad det handler om.

1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kampsport

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2017, 15:12

Jasmin skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvordan foregår træningen i det?

Jeg har hørt at det er meget med at træne "designede" moves og der ikke er så meget fri sparring? Også noget med at det er designet til virkeligt at skade, så man ikke rigtigt kan sparre en uden at fucke hinanden helt på.

Ku godt tænke mig at prøve en en gang.
Designede moves vil jeg nok ikke kategoriserer det som. Man anvender kroppens instinktive reflekser.
Fri sparring anvender vi en del af når du først har fået styr på teknikken. Det er ikke som sådan designet til decideret maksimal skade. Dvs. det er det også, men man tager højde for den opgave man står overfor og finder en proportionel løsning. En stor del af træningen handler om hvordan man undgår, forhindrer og undslipper en potentiel konfrontation.

Krav Maga er ikke en kampsport og vi har ingen traditioner eller æresbegreber som man måske kender fra de fleste Martial arts. Der er ingen faste regler og man lærer bl.a. at benytte dagligdags ting til selvforsvar.

Det er et meget fleksibelt selvforsvarssystem som kan tilpasses til både mænd, kvinder, børn og ældre.
Systemet anvendes både civilt og militært. Det er de samme principper og bevægelser som benyttes, men fokus er tilpasset til det behov du skal bruge det til.


OK det er jo super godt.

Jeg lavede kyokushin karate noget tid, og det dumme ved det er, at det du lærer det er at slå og sparke rigtigt hårdt. Og så var jeg en overgang i nogen situationer med "milde" konfrontationer med fulde lidt agressive mennesker. Hvor de måske kunne finde på at true og skubbe lidt til en. Og det lå i luften med ballade, men langt det meste af det er jo bare at de vil puste sig op.

Kyokushin var helt ubrugeligt her, fordi det dur jo slet ikke at cirkelsparke folk i hovedet i sådan nogen situationer.

Og man havde ikke lært nogen teknikker i den lave ende af agressivitet. Det kunne bare være sådan noget som at holde fast i hans højre hånd så man var sikker på at han ikke kunne slå en. Eller skubbe ham væk fra et sted han ikke måtte stå, hvis han stod og flåede i en eller anden ting.

Det eneste der duede var at man fik sådan en "kun du bare an aura", hvor de tit blev rolige, fordi de fornemmede at det ikke er så nemt at fucke med en. Men den aura fungerer ikke når folk er for fulde :)

Så det dur kun til selvforsvar hvis man bliver sådan all out overfaldet, men det sker jo så sjældent IRL.
0

Tilbage til "Fit og/eller lækker"