Erfaring med elcykel?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 25. aug 2017, 14:52

Ja, er der nogen, der har sådan en? :D

Jeg starter nyt arbejde lige om lidt og skal i den forbindelse til at køre dagligt cirka 40 km om dagen på en af de mest befærdede motorveje i Københavnsområdet (der er en alternativ rute, som er kortere, men der er trafikken også rigtig tæt i myldretiden). Tanken om at sidde i kø hver eneste dag er ikke særligt tillokkende, og jeg har derfor gået og rodet lidt med tanken om at anskaffe mig en elcykel og så cykle den korte vej (34 km om dagen, men det er for langt for mig at cykle uden "hjælp") nogle gange om ugen i de måneder, hvor det ikke er mega koldt. Hvis jeg tager den kortere rute ville jeg skulle ad en langt pænere vej end det er tilfældet på motorvejen, og jeg tænker, at det kunne være en god måde at få lidt frisk luft på hver dag.

Nu er jeg lidt ude efter fordele og ulemper ved sådan en fætter. Den er jo lidt dyr at anskaffe sig, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget den hjælper? Jeg ville sandsynligvis skulle have både computer og en taske med skiftetøj med, så oppakningen kan godt gå hen og blive en smule tung.

Har du erfaringer, du vil dele? :blomst:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3978
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5198

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf girl_beat » 25. aug 2017, 15:03

Jeg har ikke selv én, men en kollega cykler ca. samme distance på sin elcykel hver dag - nogle gange med barn i barnesæde. Hun er generelt rigtig glad for den og synes, det gør turen meget mere overskuelig i al slags vejr. Hun har dog også været uheldig med en række reparationer i en periode, flere gange med batteriet, så nok en god idé at researche lidt på batteri-levetid, fugt-/kulde-issues på cyklen, inden du køber :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Pjeps » 25. aug 2017, 15:31

Du skal i hvertfald sikre dig at batteriet har en ordentlig kapacitet, dvs at du ikke skal købe en el cykel med mindst Ah.

Jeg har en elcykel, den er forbandet tung, så den nærmest er umulig at cykle på når der ikke er batterihjælp. Derfor skal min næste el cykel være en der er lettere.

Gå ind på nettet og læs om forskellen på de forskellige motorsystemer - forhjulsmotor, kædehjulsmotor og så er der en mere jeg ikke husker.

Du skal samtidig være opmærksom på din forsikring, mange skal have en udvidet forsikring fordi prisen på en elcykel overstiger max beløbet for det de dækker i den almindelig hustandsforsikring.

Min cykel er 3,5 år gammel og der har kun været bøvl med den en gang og det dækkede garantien. Det var batteriet der gjorde knuder, men jeg fik et nyt.

Og med hensyn til hvor meget den hjælper, alt fra lidt til at nærmest cykle for dig, du bestemmer selv hvor meget assist du vil køre med. Køre du over 25 kmt slår motoren fra .
0
:ninja:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Sangius » 25. aug 2017, 17:02

Jeg er SÅ glad for min elcykel. Cykler 30 km om dagen, 15 km hver vej. Kunne sagtens cykle mere. Det tager mig ca 35 minutter. Jeg hører lydbog imens, og kan nærmest glæde mig til turen. Den tager lige toppen af bakkerne, og sætter godt i fart derud af. Jeg bliver aldrig vildt forpustet eller svedig, men jeg får rørt mig en smule hver dag.
Jeg synes virkelig den er genial. Du skal ikke gå ned på batteri, vælg en med masser af km - for batteriet bliver ikke bedre med tiden, og de cykler altid mindre end hvad de lover. Og tro mig, en elcykel med et fladt batteri er ikke noget du har lyst til at cykle på. De er ret tunge.
Jeg har den her cykel:
https://www.hellorider.dk/kildemoes-cit ... rPEALw_wcB

Med det store batteri. Med den afstand du skal, ville jeg også anbefale det store batteri. Jeg lader den hver aften jeg kommer hjem.

Du bliver glad for den! :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Generalen
Indlæg: 49
Tilmeldt: 14. aug 2015, 18:10
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Generalen » 25. aug 2017, 17:38

Enig med de øvrige i batteriet.
Ved flere af cyklerne kan du mod en merpris få et batteri med større kapacitet og det er værd at tage med i overvejelserne.
Kan du f.eks lade batteriet op på dit arbejde (det kan jeg i vores cykelkælder), så behøver man måske knap så kraftig et batteri.

Som de andre er inde på, sidder motoren forskellige steder på cyklerne. Min sidder i baghjulet, hvorved cyklen er meget bagtung, hvis du har behov for at sætte cyklen på et cykelstativ på en bil. Dette gør det kan drille lidt at sætte den på.

Min har 24 gear, så man kan godt cykle, hvis batteriet løber tørt, men så er der også brug for gearene og det er fantastisk og komme ud at køre igen, når der er strøm på :D

Reguleringen af hvor meget hjælp du ønsker fra elmotoren virker forskelligt fra cykelmodel til model. Ved nogle kan du f.eks få cyklen til at trække uden du træder med op til gå hastighed. Kan være smart, hvis du skal have den op af en stejl kældetrappe.

Så du må du og prøve de forskellige muligheder og se hvad du synes bedst om.

Flere steder kan du også leje en cykel en hel dag og derved kan du prøve at køre turen og se om hvordan det er.

Men som de øvrige, kan jeg bestemt anbefale en el-cykel. :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Artem » 25. aug 2017, 18:31

Jeg har den følgende som jeg købte med lidt rabat.
https://cykelexperten.dk/giant-explore-e-2-2017/

Er som sådan pisse glad for den, men allerede efter en uge er den begyndt med at sige en mislyd når jeg cykler op af bakker og træder godt til.
Har haft den ved cykelsmed som havde en ide om hvad det var, men det har ikke hjulpet :(

Men ellers findes der grundlæggende 3 typer.
Forhjulstræk. Billig måde at lave det på, og en dårlig måde som kan give lidt farlige køreregenskaber når den trækker ud af sving.
Motor i bagnav. Også en rimelig billig måde at lave det på, men skulle være ganske driftstabilt. Problemet er mere at de billige cykler det oftest bliver monteret på tit har problemer med elektronikken til styringen. Billig i den her sammenhæng er cykler til under 10.000 kr.
Til sidst er der krankmotor som er det bedste, og giver den mest naturlig hjælp, og hvor man kan få de kraftigste motorer.

Lovgivningen siger at en motor kun må være på 250 Watt. og at den kun må hjælpe op til 25 km/t.
Producenter af krankmotor som Bosch og Yamaha har fundet ud af at lave nogle kraftige 250 Watt motorer der har et moment på 80 Nm. som gør at de reelt har 2-3 gange så mange kræfter som de billige cykler med front og bag motor. Det er virkelig noget man kan mærke og hvor det er nemt at køre op af stejle bakker med 25 km/t.
En cykel med krankmotor kan også tunes, hvor man kan sætte en chip ind som gør at den kan hjælpe lige så langt op i fart som det skal være. Men er naturligvis ulovligt, lidt som at tune en knallert.
Senest rettet af Artem 27. aug 2017, 09:01, rettet i alt 1 gang.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf mariannaa » 25. aug 2017, 18:41

Jeg elsker min el-cykel. Jeg har købt min i Kvickly som jævning har 30% medlemsrabat.
0
Barbara77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 3. maj 2016, 08:30
Kort karma: 0
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 84

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Barbara77 » 26. aug 2017, 16:26

Hej.

Jeg kører som sosu-assistent for hjemmeplejen i Aarhus kommune, og bruger el-cykel som transportmiddel dagligt. El-cyklen er et fantastisk transportmiddel, og man bliver lynhurtigt afhængig. Når jeg engang imellem skal hente børn på alm. cykel hjemmefra efter tilvænning til el-modellen, er jeg nu lige ved, at give op fra start. ;) Jeg har ikke forstand på modeller mm. men de kommunale el-cykler som skal køre MANGE daglige km koster nok en del. Jeg tror helt sikkert, som flere også skriver, at dit hovedfokus skal være på batteriet og dets levetid. Jeg tænker, at ligesom med en printer, kan du købe en billig model, men så skal patronen/batteriet udskiftes ofte, og det er det der kommer til at koste. Så invester fra start!
På en ordentlig elcykel, bestemmer du også selv, om du vil have pulsen op og sved på panden, så hvis du kan cykle i dit arbejdstøj, er det faktisk ikke nødvendigt med skiftetøj.

God fornøjelse. :)
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Pyjamas » 26. aug 2017, 16:43

Jeg cykler til og fra arbejde, 7 km hver vej, hver dag på min elcykel. Jeg er lykkelig for den! Jeg er vild med den følelse af magt, jeg får, når jeg i rasende fart overhaler andre på vej op ad bakke :afro:
Før tog jeg bussen, og jeg er vild med selv at kunne bestemme farten og ikke sidde i kø.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf JoyNips » 27. aug 2017, 04:59

Jeg har ikke erfaring med at køre på dem, men jeg har med at behandle klager over elcykler. Du skal ikke kæbe den billigste eller på etellerandet dealsite. Køb en ordentlig elcykel hos en cykelhandler. Ja, det er dyrere. Men de billige er noget bras.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Lilleluftballon » 27. aug 2017, 06:04

Elcykel er så fedt. Specielt hvis man kører udenfor byen, med mange bakker eller meget vind.
Vores er en batavus, og vi elsker den. Kører gerne 40-60 km på en alm dag uden at være smadret eller svedig. Den giver jo klart mindre motion end alm cykel, men klart mere motion end bilen.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 27. aug 2017, 07:29

Tak for alle jeres erfaringer, det er dejligt at læse, at I er så glade for jeres elcykler :banan: Tillader mig lige at svare samlet :)

Det lyder klart som om, at jeg skal have lejet en eller flere forskellige modeller og få dem prøvet af, så jeg finder ud af, hvad der fungerer bedst. Og så må jeg hellere købe en hos en cykelhandler, der ved lidt om det, hvis det kommer dertil.

Fedt at høre, at man får frisk luft, men at man ikke bliver sådan mega smadret af det. Jeg træner en del ud over cyklingen, så jeg tror det ville fungere super godt med en cykel med indbygget medvind. Bliver for smadret af at cykle hele vejen selv, hvis jeg samtidig træner, så cyklen er egentlig "bare" et transportmiddel.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Primerose » 4. nov 2017, 12:53

Jeg har også en elcykel, som jeg er virkelig glad for!
Som de andre siger, så invester i en ordentlig model med en god kraftful motor. Du kan læse mange anmeldelser af de forskellige modeller på nettet.
Jeg har i øjeblikket en fra hellorider, og den fungerer upåklageligt, omend den ikke er helt så smooth og luksuriøs som min gamle der var købt i en stor elcykelhandler i Vanløse.
Køb dig også en stoe godkendt kædelås og sørg for at låse den fast til ting ved parkering. De er et hit på det sorte marked.

Held og lykke med din nye elcykel. Det er så nemt som en leg at komme langt rundt på sådan en og det er slut med at bande af dårligt vejr, bakker og modvind.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
libertá
Indlæg: 850
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 343

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf libertá » 31. jan 2018, 11:45

Jeg ejer ingen el-cykel, men tanken har da strejfet mig, at det ville være en hjælp, hvis jeg skal cykle lidt længere væk.

Hvis jeg skal 5-8 km. hjemmefra, er det jo ikke noget problem at tage den almindelige cykel. Men jeg kan mærke, at hvis jeg skal 10-15 km. væk hjemmefra samt tilbage igen, så bliver det lidt surt og anstrengende. Så til de lidt længere ture kunne en elcykel være et fint supplement.

DOG er jeg bange for, at hvis jeg fik en elcykel, at jeg ville vænne mig så meget til motorhjælpen, at jeg bagefter knapt ville orke cykle på en almindelig cykel igen. Og så frygter jeg, at jeg ville tage måske ti kg. på, fordi man jo forbrænder mindre på en elcykel.

Jeg bliver da jævnligt overhalet især op ad bakke af elcyklister, der kommer susende forbi mig med en rasende fart. Og så må jeg indrømme, at jeg tænker "hvorfor anskaffer jeg mig ikke også sådan en fætter? Det ser jo så dejligt nemt og mageligt ud!". Men samtidig tænker jeg alligevel, at det er lidt FOR nemt og mageligt. Fordi jeg tror faktisk også, at det er sundt for mig, at jeg selv skal træde hårdt op ad bakken i stedet for bare at kunne drøne opad den med motorpåhæng.
0
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3625

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Petrix » 31. jan 2018, 12:05

Jeg blev engang overhalet af en ældre mand på en stigning i Harzen. Det viste sig at han kørte på en el-cykel, eller det bilder jeg mig ihvertfald ind.
Ingen tvivl om at konceptet virker.
2
27102021

Tilbage til "Fit og/eller lækker"