Erfaring med elcykel?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Juki » 31. jan 2018, 12:26

libertá skrev:Jeg ejer ingen el-cykel, men tanken har da strejfet mig, at det ville være en hjælp, hvis jeg skal cykle lidt længere væk.

Hvis jeg skal 5-8 km. hjemmefra, er det jo ikke noget problem at tage den almindelige cykel. Men jeg kan mærke, at hvis jeg skal 10-15 km. væk hjemmefra samt tilbage igen, så bliver det lidt surt og anstrengende. Så til de lidt længere ture kunne en elcykel være et fint supplement.

DOG er jeg bange for, at hvis jeg fik en elcykel, at jeg ville vænne mig så meget til motorhjælpen, at jeg bagefter knapt ville orke cykle på en almindelig cykel igen. Og så frygter jeg, at jeg ville tage måske ti kg. på, fordi man jo forbrænder mindre på en elcykel.

Jeg bliver da jævnligt overhalet især op ad bakke af elcyklister, der kommer susende forbi mig med en rasende fart. Og så må jeg indrømme, at jeg tænker "hvorfor anskaffer jeg mig ikke også sådan en fætter? Det ser jo så dejligt nemt og mageligt ud!". Men samtidig tænker jeg alligevel, at det er lidt FOR nemt og mageligt. Fordi jeg tror faktisk også, at det er sundt for mig, at jeg selv skal træde hårdt op ad bakken i stedet for bare at kunne drøne opad den med motorpåhæng.

En elcykel vejer som regel mere end en almindelig cykel, så afhængig af hvor du normalt cykler tror jeg ikke du skal være bange for ikke at orke at cykle på en almindelig cykel igen. Man kan jo også altid slå batterihjælpen fra hvis man trænger til en udfordring :D

Men klart man bliver magelig. Jeg tror ikke jeg er stødt på nogen der er gået tilbage til en almindelig cykel, efter at have brugt en elcykel :gruble:

Jeg tror heller ikke du skal være bange for at tage på hvis du anskaffer dig en elcykel. Hjælpen virker jo kun hvis man selv træder i pedalerne. Det er ikke ligesom en knallert fx.

Som du måske kan fornemme er jeg fortaler for at anskaffe sig en elcykel :D Jeg er simpelthen så glad for min! For mig har det gjort at jeg rent faktisk synes det er sjovt at cykle længere distancer og ikke mindst at jeg foretrækker at cykle, fremfor at få mine aftaler til at gå op med offentlig transport osv.

Jeg bor dog også et sted hvor det er meget bakket. Hvis det var et mere fladt område og i en mindre by, hvor jeg kun skulle cykle korte ruter, så er jeg ikke sikker på at jeg ville anskaffe mig en elcykel.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Pjeps » 31. jan 2018, 12:33

libertá skrev:Jeg ejer ingen el-cykel, men tanken har da strejfet mig, at det ville være en hjælp, hvis jeg skal cykle lidt længere væk.

Hvis jeg skal 5-8 km. hjemmefra, er det jo ikke noget problem at tage den almindelige cykel. Men jeg kan mærke, at hvis jeg skal 10-15 km. væk hjemmefra samt tilbage igen, så bliver det lidt surt og anstrengende. Så til de lidt længere ture kunne en elcykel være et fint supplement.

DOG er jeg bange for, at hvis jeg fik en elcykel, at jeg ville vænne mig så meget til motorhjælpen, at jeg bagefter knapt ville orke cykle på en almindelig cykel igen. Og så frygter jeg, at jeg ville tage måske ti kg. på, fordi man jo forbrænder mindre på en elcykel.

Jeg bliver da jævnligt overhalet især op ad bakke af elcyklister, der kommer susende forbi mig med en rasende fart. Og så må jeg indrømme, at jeg tænker "hvorfor anskaffer jeg mig ikke også sådan en fætter? Det ser jo så dejligt nemt og mageligt ud!". Men samtidig tænker jeg alligevel, at det er lidt FOR nemt og mageligt. Fordi jeg tror faktisk også, at det er sundt for mig, at jeg selv skal træde hårdt op ad bakken i stedet for bare at kunne drøne opad den med motorpåhæng.


Jeg har både el cykel og almindelig cykel, og jeg kører faktisk mest på den almindelige. Jeg har 8,5 km til job! Og bruger så kun Elcyklen hvis vejret er virkelig dårligt eller jeg sover for længe. Det er der irriterer mig ved elcyklen, er at den er for tung at træde og tager for meget over, den står til udskiftning og jeg skal klart have en med centermotor frem for frontmotor næste gang, da motoren ikke overtager på samme måde med en centermotor.
0
:ninja:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf vibbsen » 31. jan 2018, 12:47

Jeg har elcykel. Og det er nok tæt på de bedste penge vi nogensinde har brugt. Jeg ELSKER den.

Min mand forstår stadig ikke helt når jeg vælger at cykle op i Føtex i mørke og blæst frem for at tage en af vores 2 biler....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
godtnavn
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf godtnavn » 31. jan 2018, 14:49

Jeg havde en teori om at jeg ville cykle til og fra uni på en normal cykel, men med en bakket vej og 11 km hver vej skete det aldrig rigtig :genert: For ½ år siden anskaffede vi os en elladcykel, og forleden kørte jeg fra Østerbro til Holte (17 km hver vej) med mand og barn i cyklen, og det var bare hyggeligt hele vejen! Nu står der en ny elcykel uden lad midt i vores stue jeg for fremtiden skal tilbagelægge bakkerne til DTU på, for kæresten vil vidst gerne have jeg lader ladcyklen stå herhjemme når nu han er på barsel med baby :P

Er spændt på hvordan det bliver på en alm elcykel, men når det ikke var hårdt på en ladcykel bliver det da en drøm på en uden lad :)
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Pyjamas » 31. jan 2018, 17:04

Jeg kan godt genkende, at jeg er blevet for magelig til min almindelige cykel. Hvis jeg tager den, føler jeg, det er hårdt at cykle samme rute, som jeg før har cyklet :genert:
Dog er mit alternativ til elcyklen at tage bussen, så hvis man sammenligner det, får jeg mere motion nu. Jeg står/går hele min arbejdsdag, så jeg kan ikke lige overskue, hvis jeg skal cykle i alt 20 km på en bakket rute uden motor :-D
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Delfin » 31. jan 2018, 17:24

Jeg elsker allerede min el-cykel efter kun 2 mdr og på trods af årstiden. Med hensyn til motion regner jeg med at få mere end tidligere. Jeg gider ikke, når det glat eller sjaskregn, men planen med den er at cykle en stor del af vejen hjem fra arbejdet, måske hele vejen (30 km) når det bliver varmere i vejret. Det ville ikke ske, på en almindelig cykel med mit helbred.

Mit ødelagte håndled er desværre meget udfordret af gearskiftet. På dårlige dage kan jeg slet ikke komme op i de høje gear, så det sætter en begrænsning på længden af turen. Jeg har den her i restordre og er meget spændt på, om den er til nogen nytte. https://www.designcykler.dk/shop/geargr ... gLDQfD_BwE
0
14 11 14
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Artem » 31. jan 2018, 21:13

libertá skrev:Jeg ejer ingen el-cykel, men tanken har da strejfet mig, at det ville være en hjælp, hvis jeg skal cykle lidt længere væk.

Hvis jeg skal 5-8 km. hjemmefra, er det jo ikke noget problem at tage den almindelige cykel. Men jeg kan mærke, at hvis jeg skal 10-15 km. væk hjemmefra samt tilbage igen, så bliver det lidt surt og anstrengende. Så til de lidt længere ture kunne en elcykel være et fint supplement.

DOG er jeg bange for, at hvis jeg fik en elcykel, at jeg ville vænne mig så meget til motorhjælpen, at jeg bagefter knapt ville orke cykle på en almindelig cykel igen. Og så frygter jeg, at jeg ville tage måske ti kg. på, fordi man jo forbrænder mindre på en elcykel.

Jeg bliver da jævnligt overhalet især op ad bakke af elcyklister, der kommer susende forbi mig med en rasende fart. Og så må jeg indrømme, at jeg tænker "hvorfor anskaffer jeg mig ikke også sådan en fætter? Det ser jo så dejligt nemt og mageligt ud!". Men samtidig tænker jeg alligevel, at det er lidt FOR nemt og mageligt. Fordi jeg tror faktisk også, at det er sundt for mig, at jeg selv skal træde hårdt op ad bakken i stedet for bare at kunne drøne opad den med motorpåhæng.

På trods af at jeg er i rimelig god form, løber osv. Så elsker jeg min el-cykel, og man får altså stadig masser af motion selv om man kører på en elcykel, for jeg tramper jo stadig lige så hårdt som før. Forskellen er bare at jeg kører omkring dobbelt så hurtigt end jeg gør på en normal cykel, specielt op af bakker, og reelt også på lige vej og nedad, for tramper jo videre efter at cyklen holder op med at hjælpe for at køre hurtigt ned af bakker osv.

Men ja når jeg springer på en normal cykel, så er den helt død de første hundred meter, men der efter så kører det jo ok, går bare ikke så hurtigt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf missme » 31. jan 2018, 21:44

Jeg brugte min el-ladcykel rigtig meget som dagplejer. Selv med fem børn, og oppakning var det intet problem at cykle 10-15 km med børnene. Man bliver ikke svedig, jeg fik ikke engang pulsen op. Men masser af frisk luft, og så er det hyggeligt at cykle, syntes jeg. Dog var det træl når det både blæste og regnede. Børnene sad glade under deres telt, mens regnen piskede ind i ansigtet på mig. Min eneste bekymring hvis jeg skulle bruge den på arbejde, ville være de dage hvor det blæser og regner meget, eller hvor det er glat selvfølgelig.
Og ja, gå endelig ikke ned på batteri. Sådan en cykel er pænt tung at cykle på uden motor. Lidt som at cykle med bremsen trukket.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 22. jul 2018, 14:01

Nu bringer jeg lige denne her op igen :D

Der er nogle gange langt fra tanke til handling for mig, men nu har jeg været ude og prøve forskellige elcykler, og det har været rigtig positivt. Pt. bøvler jeg lidt med nogle ting, der gør, at jeg desværre ikke må røre mig særlig meget, men hvis jeg kan få min læge med på, at det er ok at cykle på arbejde på elcykel, så tror jeg, at jeg slår til og køber sådan en.

Det er en FED fornemmelse at drøne op ad bakke med 24 km i timen uden rigtigt at få pulsen op :banan: Kan sagtens se for mig, at en elcykel kunne blive mit primære transportmiddel rundt i Kbh, hvis jeg har sådan en. Det er meget sjovere end at sidde i kø på motorvejen i myldretiden, og så er jeg også sikret frisk luft hver dag (hvilket jeg ikke er særlig god til om vinteren).

Jeg har prøvet både med centermotor og forhjulsmotor, og jeg synes ikke, at der sådan var kæmpe stor forskel på følelsen af hjælp. Derudover var jeg positivt overrasket over, at man sagtens kan cykle uden at have motoren slået til, uden at cyklen føles specielt tung. Det er jo ret fedt, for så kan jeg også cykle sammen med min mand.

Skal lige prøve nogle andre og have ok fra min læge, men lige nu hælder jeg til en med centermotor :D
3
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 16. aug 2018, 13:48

libertá skrev:Jeg ejer ingen el-cykel, men tanken har da strejfet mig, at det ville være en hjælp, hvis jeg skal cykle lidt længere væk.

Hvis jeg skal 5-8 km. hjemmefra, er det jo ikke noget problem at tage den almindelige cykel. Men jeg kan mærke, at hvis jeg skal 10-15 km. væk hjemmefra samt tilbage igen, så bliver det lidt surt og anstrengende. Så til de lidt længere ture kunne en elcykel være et fint supplement.

DOG er jeg bange for, at hvis jeg fik en elcykel, at jeg ville vænne mig så meget til motorhjælpen, at jeg bagefter knapt ville orke cykle på en almindelig cykel igen. Og så frygter jeg, at jeg ville tage måske ti kg. på, fordi man jo forbrænder mindre på en elcykel.

Jeg bliver da jævnligt overhalet især op ad bakke af elcyklister, der kommer susende forbi mig med en rasende fart. Og så må jeg indrømme, at jeg tænker "hvorfor anskaffer jeg mig ikke også sådan en fætter? Det ser jo så dejligt nemt og mageligt ud!". Men samtidig tænker jeg alligevel, at det er lidt FOR nemt og mageligt. Fordi jeg tror faktisk også, at det er sundt for mig, at jeg selv skal træde hårdt op ad bakken i stedet for bare at kunne drøne opad den med motorpåhæng.


Ved godt, at dette er et gammelt indlæg, men jeg ville lige følge op.

Jeg har nemlig målt kalorieforbrænding (har en Fitbit) ved både kørsel med elcykel og på almindelig cykel. Uden el forbrændte jeg omkring 380 kcal og med el omkring 250 på de 18 km. Så du har selvfølgelig ret i, at man forbrænder mindre, men man får helt klart motion af det. Jeg ville stadig, ved at cykle til arbejde, forbrænde cirka det samme som på en times hård fitness.
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 23. aug 2018, 16:22

Nå, men efter endnu en omgang research, er der nu nyt i sagen. I morgen flytter Hercules ind :D En tysker med centermotor og et batteri, der er stort nok til at kunne køre frem og tilbage uden opladning.

Har kysset en del frøer på min vej, men med Hercules var det kærlighed ved første gearskift. Glæææææder mig til at cykle på arbejde på mandag :banan:

Tusind tak for alle jeres erfaringer og input i denne tråd :blomst:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
:lun: Be brave
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Daflo » 24. aug 2018, 06:36

Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 24. aug 2018, 08:30

Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?


Selvfølgelig. Skriver lige, når jeg har cyklet på arbejde på mandag :)

Fra prøveturene kan jeg dog sige, at den kører virkelig godt. Man sidder godt, assisten føles meget jævn, den er relativt let at køre på uden assist, og den er i det hele taget bare rigtig lækker.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Purple » 24. aug 2018, 15:20

Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 25. aug 2018, 06:43

Purple skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:


Den har jeg også kigget lidt på, og den ser vildt lækker ud. Men jeg kan ikke have en cykel uden fodbremse, det fungerer bare ikke for mig.

Har i øvrigt købt min ved Ebikecenter i Skovlunde. De laver ikke andet end elcykler og ved godt, hvad de snakker om.
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Fit og/eller lækker"