Erfaring med elcykel?

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16938
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 29. aug 2018, 04:32

LaMariposa skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?


Selvfølgelig. Skriver lige, når jeg har cyklet på arbejde på mandag :)

Fra prøveturene kan jeg dog sige, at den kører virkelig godt. Man sidder godt, assisten føles meget jævn, den er relativt let at køre på uden assist, og den er i det hele taget bare rigtig lækker.


Lad mig lige følge op :)

Cyklede på arbejde i mandags, og den kører rigtig godt. Assisten slår jævnt til og fra, og det er i det hele taget bare en fed fornemmelse at komme rundt på den måde. Der er fire niveauer af assist, og jeg kørte på niveau to hele vejen, hvilket passede rigtig godt i forhold til, at jeg også godt vil have lidt motion ud af turen. Men rart at vide, at man kan sætte mere på, hvis man har brug for det.

Jeg har tidligere prøvet et par andre (Kalkhoff og Batavus), hvor det var som om, at assist slog til og fra, selvom man var under de 25 km, som normalt er grænsen (meget irriterende!). Efter at have snakket lidt frem og tilbage med Ebikecenter (der hvor jeg endte med at købe), kom vi frem til, at det er en bestemt type Bosch-motorer (dem der hedder Touring), der kan gøre det. Det er noget med gearingen, men det kunne jeg slet ikke holde ud. Det gør Hercules Roberta heldigvis ikke.

Og endelig, så er det bare MEGET federe at sidde på en cykel end i en bil. Det giver bare en eller anden tilfredsstillelse at komme frem og tilbage ved egen hjælp.

Jeg er kæmpe fan :D
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Æble » 29. aug 2018, 05:09

Jeg har også cyklet på elcykel siden maj hvor jeg ellers tog bil. Har ca 10 km hver vej og har brug for at kunne komme frem uden at svede i en pæn bluse og nederdel. Så elcyklen er perfekt fordi jeg får en smule motion og kommer frem på den hurtigste måde og det er mere økonomisk og miljøvenligt end bilen.

Jeg købte en “billig” fra Bilka til ca 7000kr fordi jeg ikke vidste om det var noget for mig, sådan lidt for at prøve. Men den er overraskende god. Er spændt på om den går o stykker hurtigt. Regner med at kunne have den ca to pr før batteriet skal skiftes og da det koster 5000, regner jeg med at udskifte til en bedre model på det tidspunkt.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16938
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 29. aug 2018, 05:25

Æble skrev:Jeg har også cyklet på elcykel siden maj hvor jeg ellers tog bil. Har ca 10 km hver vej og har brug for at kunne komme frem uden at svede i en pæn bluse og nederdel. Så elcyklen er perfekt fordi jeg får en smule motion og kommer frem på den hurtigste måde og det er mere økonomisk og miljøvenligt end bilen.

Jeg købte en “billig” fra Bilka til ca 7000kr fordi jeg ikke vidste om det var noget for mig, sådan lidt for at prøve. Men den er overraskende god. Er spændt på om den går o stykker hurtigt. Regner med at kunne have den ca to pr før batteriet skal skiftes og da det koster 5000, regner jeg med at udskifte til en bedre model på det tidspunkt.


Det lyder som en god taktik med at skifte om to år (det var min dog for dyr til, så den skal gerne holde lidt længere :D ). Det er mit indtryk, at der sker noget med udviklingen hele tiden, så der er sikkert en ny fed opgradering til den tid.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16938
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 1. sep 2018, 08:54

Nå, jeg ævler lige lidt videre...

Her efter den første uge som elcykelejer har jeg trampet de første 135 km :D Det er så fedt det der med, at man tænker cyklen som det primære transportmiddel i hverdagen :banan:
Senest rettet af LaMariposa 2. sep 2018, 04:50, rettet i alt 1 gang.
8
:lun: Be brave
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Delfin » 1. sep 2018, 11:01

Purple skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:


Svarer lige på din sidebemærkning. Hvis dit håndledsproblem handler om gearskiftet kan man få sådan en praktisk lille hjælper. Den er genial.
Handler det om at lægge vægten på håndleddene, er der kun bedstemorcykel som udvej, så man sidder mere opret

https://speedline.dk/cykel/komponenter- ... u0QAvD_BwE
0
14 11 14
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Purple » 1. sep 2018, 13:18

Delfin skrev:
Purple skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:


Svarer lige på din sidebemærkning. Hvis dit håndledsproblem handler om gearskiftet kan man få sådan en praktisk lille hjælper. Den er genial.
Handler det om at lægge vægten på håndleddene, er der kun bedstemorcykel som udvej, så man sidder mere opret

https://speedline.dk/cykel/komponenter- ... u0QAvD_BwE


Mine hænder er meget ødelagte - det er en lang historie :popkorn:

Men jeg havde en bedstemorcykel også - og den kunne jeg heller ikke cykle på, så den er lige netop solgt også :blush2:

(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Delfin » 1. sep 2018, 14:22

Purple skrev:
Delfin skrev:
Purple skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:


Svarer lige på din sidebemærkning. Hvis dit håndledsproblem handler om gearskiftet kan man få sådan en praktisk lille hjælper. Den er genial.
Handler det om at lægge vægten på håndleddene, er der kun bedstemorcykel som udvej, så man sidder mere opret

https://speedline.dk/cykel/komponenter- ... u0QAvD_BwE


Mine hænder er meget ødelagte - det er en lang historie :popkorn:

Men jeg havde en bedstemorcykel også - og den kunne jeg heller ikke cykle på, så den er lige netop solgt også :blush2:

(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)


Øv det lyder som en større omgang. Jeg skal selv ind og have gang i noget isenkram her om ikke så lang tid, så jeg er ikke helt ukendt med problemet.
0
14 11 14
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Purple » 2. sep 2018, 18:19

Delfin skrev:
Purple skrev:
Delfin skrev:
Purple skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:


Svarer lige på din sidebemærkning. Hvis dit håndledsproblem handler om gearskiftet kan man få sådan en praktisk lille hjælper. Den er genial.
Handler det om at lægge vægten på håndleddene, er der kun bedstemorcykel som udvej, så man sidder mere opret

https://speedline.dk/cykel/komponenter- ... u0QAvD_BwE


Mine hænder er meget ødelagte - det er en lang historie :popkorn:

Men jeg havde en bedstemorcykel også - og den kunne jeg heller ikke cykle på, så den er lige netop solgt også :blush2:

(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)


Øv det lyder som en større omgang. Jeg skal selv ind og have gang i noget isenkram her om ikke så lang tid, så jeg er ikke helt ukendt med problemet.


Ja det er det desværre også - det har været noget af en ændring i mit liv, det må jeg erkende :blush2:

Håber ikke dit er for alvorligt? :tie:
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Delfin » 2. sep 2018, 19:22

Purple skrev:
Delfin skrev:
Purple skrev:
Delfin skrev:
Purple skrev:
Daflo skrev:Tillykke med købet. Vil du give en anmeldelse når du har fået den afprøvet?

Lige et pip, nu du skriver om anbefaling:

Jeg kan anbefale el-cykel fra MBK. Har en stående, som jeg desværre ikke får brugt pga. mine håndled,- men den kører SÅ godt! Fuldkommen jævn i kørslen (den har centermotor), op til 130 km på en ladning, og ergonomisk god sidestilling. Jeg selv har denne model stående MBK AX-ION 2.2 :gogo: - men det er i hvert fald et mærke jeg kan anbefale at tage et kig på! :gogo:

https://jupiter-ekstra.dk/mbk-ax-ion-2-2-white.html

Det er virkelig vigtigt med en jævn motor - som slår til og fra på en smooth og behagelig måde, det andet er super belastende! :nerve:


Svarer lige på din sidebemærkning. Hvis dit håndledsproblem handler om gearskiftet kan man få sådan en praktisk lille hjælper. Den er genial.
Handler det om at lægge vægten på håndleddene, er der kun bedstemorcykel som udvej, så man sidder mere opret

https://speedline.dk/cykel/komponenter- ... u0QAvD_BwE


Mine hænder er meget ødelagte - det er en lang historie :popkorn:

Men jeg havde en bedstemorcykel også - og den kunne jeg heller ikke cykle på, så den er lige netop solgt også :blush2:

(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)


Øv det lyder som en større omgang. Jeg skal selv ind og have gang i noget isenkram her om ikke så lang tid, så jeg er ikke helt ukendt med problemet.


Ja det er det desværre også - det har været noget af en ændring i mit liv, det må jeg erkende :blush2:

Håber ikke dit er for alvorligt? :tie:


Jeg skal have to nye led i samme håndled, så der skal både saves og fjernes knogler. Bøje og drejeled i grove træk. Det skulle forhåbentlig blive godt i den anden ende.
0
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf avdotja » 22. sep 2018, 13:25

Purple skrev:(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)


Delfin skrev:Jeg skal have to nye led i samme håndled, så der skal både saves og fjernes knogler. Bøje og drejeled i grove træk. Det skulle forhåbentlig blive godt i den anden ende.


Det lyder da absolut forfærdeligt :shock:. Er det et "normalt" problem eller er det bare et tilfælde at I lige er to herinde der har fået/skal have savet af knoglerne? Hvad er problemet helt præcist?

Håber ikke jeg lyder ufølsom, det er bare fordi jeg synes det lyder så voldsomt det med ligefrem at save i knogler og spekulerer hvad der skal til, for at man går i gang med sådan en omgang :genert: Men jeg er, indrømmet, også en kylling når det kommer til alt med operationer: mit knæ blev mirakuløst bedre på en enkelt nat, efter en læge nævnte ordet kikkertundersøgelse samt -operation :blush:

Forventes at det at man kommer sig helt efter sådan en omgang?
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16938
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf LaMariposa » 22. sep 2018, 13:44

Nå, men status efter små fire uger som elcykelejer er, at jeg har cyklet over 600 km :D Tænker nu altid cykel som primært transportmiddel, når jeg færdes omkring Kbh, og det er meget federe bare at stige op på sin cykel fremfor at sidde i kø eller stå i 20 min og vente på et s-tog.
3
:lun: Be brave
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25520

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Delfin » 22. sep 2018, 14:36

avdotja skrev:
Purple skrev:(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)


Delfin skrev:Jeg skal have to nye led i samme håndled, så der skal både saves og fjernes knogler. Bøje og drejeled i grove træk. Det skulle forhåbentlig blive godt i den anden ende.


Det lyder da absolut forfærdeligt :shock:. Er det et "normalt" problem eller er det bare et tilfælde at I lige er to herinde der har fået/skal have savet af knoglerne? Hvad er problemet helt præcist?

Håber ikke jeg lyder ufølsom, det er bare fordi jeg synes det lyder så voldsomt det med ligefrem at save i knogler og spekulerer hvad der skal til, for at man går i gang med sådan en omgang :genert: Men jeg er, indrømmet, også en kylling når det kommer til alt med operationer: mit knæ blev mirakuløst bedre på en enkelt nat, efter en læge nævnte ordet kikkertundersøgelse samt -operation :blush:

Forventes at det at man kommer sig helt efter sådan en omgang?


Det er lidt ot, men ts har vist fået svar på sine spørgsmål.

Jeg tror, det er et tilfælde, at vi lige er ramlet sammen herinde.
For mit vedkommende er knogler i håndrod og håndled ødelagt af leddegigt og en sekundær slidgigt oven i handlen. Det har progredieret over en længere årrække, og de senere år har det for alvor taget til med mange smerter og tiltagende indskrænkelse af bevægeligheden. Beslutningen har været længe undervejs, det er bestemt ikke noget, man bare lige springer på, så jeg har selvfølgelig også undersøgt tingene grundigt og været hos to forskellige kirurger, som bruger forskellige løsninger, hvor jeg har valgt den mest udviklede metode med nye led, fremfor blot en stivgørelse af leddet, som tidligere var eneste mulighed for at mindske smerterne. Operationen som purple nævner, hvor man forkorter underarmsknoglen var også i spil, men det kan ikke lade sig gøre hos mig, da der også er opstået sammenvoksninger og underamsknoglen har lavet en slags udhæng henover det sted, hvor leddet skal dreje. Det er ikke så let at forklare uden billeder :D
Målet er smertefrihed (eller næsten) og at bevare den bevægelighed jeg har tilbage og måske endda øge den

Det er de her proteser, jeg får. Advarsel: Klip fra operationer.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.



0
14 11 14
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf avdotja » 22. sep 2018, 14:57

:gisp: Om ikke andet lærer man da at prise sig for de - trods alt begrænsede - problemer ens egen krop døjer med.

Jeg krydser fingre for at operationen går godt samt at du både slipper af med smerter OG får øget bevægelighed :pompom:
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20887

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 15:15

LaMariposa skrev:Nå, men status efter små fire uger som elcykelejer er, at jeg har cyklet over 600 km :D Tænker nu altid cykel som primært transportmiddel, når jeg færdes omkring Kbh, og det er meget federe bare at stige op på sin cykel fremfor at sidde i kø eller stå i 20 min og vente på et s-tog.

Godt gået! :worship:

Jeg kiggede på ny elcykel i sidste uge. Min nuværende er en jeg har overtaget fra min mor da hun skulle have en ny. Den har en del år på bagen og er begyndt ikke at ville "tage ved", men batteriet er blevet skiftet én gang og et nyt vil koste omkring 4000 kr :gisp: Det kan ikke betale sig når cyklen har den alder den har og den på flere områder er forældet.

Jeg fandt en på tilbud til ca 16.000 kr, men jeg har ikke de penge lige nu, men man har jo lov til at drømme :lun: Jeg prøvede nogle forskellige og fik rigtig god vejledning til at finde ud af hvilken model jeg skal gå efter i forhold til motorens placering m.m. Jeg prøvede 3-4 forskellige og den første kunne jeg slet ikke lide at køre på. Forhjulet var for smalt og der var støddæmpere ved forhjulet, hvilket jeg ikke er vant til, og sammen med en anden type styr end jeg er vant til følte jeg mig slet ikke tryg ved at køre på den. Så prøvede jeg en anden en der var så behagelig at køre på, men mine arme og især mine albueled kunne ikke med styret.

Det er ret utroligt hvor "lidt" der skal til. Der var også nogle geartyper jeg ikke tør satse på vil fungere for mig. Det samme med håndtaget/grebet og siddestillingen, men der findes heldigvis mange forskellige muligheder for at undgå at spænde i både skuldre, håndled og fingre.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20887

Re: Erfaring med elcykel?

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 15:18

Delfin skrev:
avdotja skrev:
Purple skrev:(Har fået skåret underarmsknoglen kortere i begge arme, brusklæsioner, seneskader, knust discus etc.)


Delfin skrev:Jeg skal have to nye led i samme håndled, så der skal både saves og fjernes knogler. Bøje og drejeled i grove træk. Det skulle forhåbentlig blive godt i den anden ende.


Det lyder da absolut forfærdeligt :shock:. Er det et "normalt" problem eller er det bare et tilfælde at I lige er to herinde der har fået/skal have savet af knoglerne? Hvad er problemet helt præcist?

Håber ikke jeg lyder ufølsom, det er bare fordi jeg synes det lyder så voldsomt det med ligefrem at save i knogler og spekulerer hvad der skal til, for at man går i gang med sådan en omgang :genert: Men jeg er, indrømmet, også en kylling når det kommer til alt med operationer: mit knæ blev mirakuløst bedre på en enkelt nat, efter en læge nævnte ordet kikkertundersøgelse samt -operation :blush:

Forventes at det at man kommer sig helt efter sådan en omgang?


Det er lidt ot, men ts har vist fået svar på sine spørgsmål.

Jeg tror, det er et tilfælde, at vi lige er ramlet sammen herinde.
For mit vedkommende er knogler i håndrod og håndled ødelagt af leddegigt og en sekundær slidgigt oven i handlen. Det har progredieret over en længere årrække, og de senere år har det for alvor taget til med mange smerter og tiltagende indskrænkelse af bevægeligheden. Beslutningen har været længe undervejs, det er bestemt ikke noget, man bare lige springer på, så jeg har selvfølgelig også undersøgt tingene grundigt og været hos to forskellige kirurger, som bruger forskellige løsninger, hvor jeg har valgt den mest udviklede metode med nye led, fremfor blot en stivgørelse af leddet, som tidligere var eneste mulighed for at mindske smerterne. Operationen som purple nævner, hvor man forkorter underarmsknoglen var også i spil, men det kan ikke lade sig gøre hos mig, da der også er opstået sammenvoksninger og underamsknoglen har lavet en slags udhæng henover det sted, hvor leddet skal dreje. Det er ikke så let at forklare uden billeder :D
Målet er smertefrihed (eller næsten) og at bevare den bevægelighed jeg har tilbage og måske endda øge den

Al mulig held og lykke med operationen!

Jeg har selv ledproblemer, dog ikke i samme liga, men jeg synes de er slemme og invaliderende nok :gisp:
2

Tilbage til "Fit og/eller lækker"