Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. jul 2018, 20:06

D.itsen skrev:Løb er hårdt for led og sener og de kloge anbefaler man Maks øger med 10 % om ugen og jævnligt holder uger, hvor man træner mindre. Hvis man ikke har løbet før il jeg forvente 3 måneder eller mere, for at komme til de 5 km i roligt tempo.
Det lyder til du både øger distance og hastighed og har få/ingen af de langsomme lange ture, men de lange ture også skal være hurtige. Det er jo at løbe konkurrence på ugentlig basis, uden tid til at restituere.
At gå fra 0 til marathon på 9 måneder lyder helt sindssygt i mine ører, medmindre vedkommende var i god form inden. Altså der findes da sikkert folk, som er så genetiske heldige at de kan gøre det uden skader, men det er de færreste.
Det er også en nyere sjov ting, at folk starter med at beslutte sig for at løbe marathon, før de overhovedet har været i løbeskoene første gang.

Jeg startede virkelig meget stille sidste år for netop at undgå skader hvor jeg kun løb 3 km de første par måneder, for så at øge til 5-6 km
Du kan se min statistik fra Endomondo. Startede reelt 1½ måned før men der havde jeg ikke pulsur.
De fleste måneder har der ikke været den store øgning som har været under de 10% pr uge.
Men jo der har også været enkelte måneder hvor jeg næsten har fordoblet mit løb. Men omvendt er jeg jo heller ikke gået direkte fra at ligge på sofaen til at løbe. Har jo styrketrænet fast i en hel del år, og har også altid været aktiv med cykling og gåture. Nu er der bare også kommet en del løb ind i min motion.

Jeg bliver på ingen måde presset hver gang jeg er ude at løbe. Faktisk er det længe siden på de kortere ture midt på ugen, som er ved at ende som hyggeture, ud over måske lidt bakketræning og en spurt til sidst.
Med de lange weekend ture. Der bliver jeg generelt mere presset, men tempo er jo stadig forholdsvis lav. Hvor jeg kan løbe med et tempo på 5 min på de korte, og ofte er omkring de 6 min på de lange. Hvor jeg kan løbe et middellangt på de 14 km med et tempo på 5:30 uden problemer.

Jeg er jo heller ikke bare lige gået fra lange ture på 14 km til 21 km. Havde jo trods alt løbet en halvmaraton 2 måneder før, og en måned før havde jeg en dag med 2 halvlange ture hvor det blev til 30 km i alt. Ja og weekenden inden jeg begyndte med at løbe 21 km "fast", gik vi den 21 km rute.
Med de her 4 lange ture på omkring 20 km, så var den første meget stille og roligt, hvor jeg havde god overskud til sidst.
Anden gang kom vi til at løbe for hurtigt fra start til mig, som gjorde at jeg løb helt tør for energi og blev nødt til at gå op af nogle bakker til sidst, men endte lidt hurtigere end første gang på trods af gåturene.
Tredje gang var en lang og stille tur på 23 km med rigeligt overskudt til sidst.
Fjerde gang i går startede vi nok igen lidt for hurtigt ud til mig, som gjorde det til en hård tur for mig, og hvor vi endte med et tempo på 5:37

Men jo jeg får da generelt presset mig selv på de her lange ture. Som er helt med vilje, da det jo er nødvendigt for at få fremskridt.
Er på mange måder i kyndige hænder da min løbemakker på de lange ture her er uddannet løbetræner, hvor hun har nybegynder hold. Har dog aldrig løbet på hendes hold, men mødte hende først for et par måneder siden i forbindelse med den halvmaraton. Hvor vi siden er endt som løbevenner. Jeg er på den måde heldig med at jeg nærmest har fået min egen personlige løbetræner.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 31. jul 2018, 12:11

7,5 km bakketræning i går - det var lidt tungt.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 31. jul 2018, 12:38

Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning

Vil du uddybe? For synes jo selv at jeg har øget stille og roligt over det år jeg nu har løbet. Der er da godt nok sket nogle spring ind i mellem, men i forhold til andre jeg kender som feks er gået fra 0 til et maraton på 9 måneder, så er mit jo mere rolige fremskridt og regner med at løbe et maraton til maj 2019 Som faktisk lidt er det jeg er ved at træne op til nu ved her i år at blive vandt til at løbe de 20 km uden problemer, hvor der så skal øges i 2019 op til det maraton.

Jeg har også fået det at vide om max 10% øgning - og så indprenter min fys mig, at jeg ikke både må øge distance og hastighed samtidig. Jeg tænker generelt at det er der du skal passe mest på, da jeg generelt har indtryk af at du har øget fornuftigt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 31. jul 2018, 21:46

Mani skrev:Jeg har også fået det at vide om max 10% øgning - og så indprenter min fys mig, at jeg ikke både må øge distance og hastighed samtidig. Jeg tænker generelt at det er der du skal passe mest på, da jeg generelt har indtryk af at du har øget fornuftigt.

Jeg lytter faktisk meget til min krop, og har faktisk aldrig løbet hvis jeg har haft ondt.
Men da jeg ikke træner efter et program, har jeg da ofte både øget distance og hastighed i det samme løb. Hvis det netop har været en dag med gode ben, hvorfor det har været nemt.

Selv om jeg en gang var meget af den holdning at man ikke skulle løbe 2 dage i træk, har jeg feks også eksperimenteret en del med det, endda at løbe 3 dage i træk, men forholdsvis korte ture. Som har været helt uden problemer, men er heller ikke noget jeg gør hver uge.
Løber vil i snit 3 gange om ugen, nogle gange bliver det kun 2 gange og andre gange 4 gange.

Men eksperimentere på lidt forskellige måder for at presse mig selv, som jeg mener er helt ok nu her over et år efter at jeg er startet med at løbe for er specielt de første 3 måneder man skal passe på, og igen videre de næste måneder, hvor det er mit indtryk at man først rigtig må begynde med at øge efter et halvt år.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. aug 2018, 05:31

Artem skrev:
Mani skrev:Jeg har også fået det at vide om max 10% øgning - og så indprenter min fys mig, at jeg ikke både må øge distance og hastighed samtidig. Jeg tænker generelt at det er der du skal passe mest på, da jeg generelt har indtryk af at du har øget fornuftigt.

Jeg lytter faktisk meget til min krop, og har faktisk aldrig løbet hvis jeg har haft ondt.
Men da jeg ikke træner efter et program, har jeg da ofte både øget distance og hastighed i det samme løb. Hvis det netop har været en dag med gode ben, hvorfor det har været nemt.

Selv om jeg en gang var meget af den holdning at man ikke skulle løbe 2 dage i træk, har jeg feks også eksperimenteret en del med det, endda at løbe 3 dage i træk, men forholdsvis korte ture. Som har været helt uden problemer, men er heller ikke noget jeg gør hver uge.
Løber vil i snit 3 gange om ugen, nogle gange bliver det kun 2 gange og andre gange 4 gange.

Men eksperimentere på lidt forskellige måder for at presse mig selv, som jeg mener er helt ok nu her over et år efter at jeg er startet med at løbe for er specielt de første 3 måneder man skal passe på, og igen videre de næste måneder, hvor det er mit indtryk at man først rigtig må begynde med at øge efter et halvt år.

Selvfølgelig kan man mere et år efter du er startet op. Bare vær opmærksom på at rigtig mange garvede løbere får skader, fordi de ikke mener det betyder så meget når de er så rutinerede. Min fys hævder i al fald at det gælder for alle løbere, at det typisk er ved for stor øgning af distance eller kombineret øgning i tempo/distance skaderne sker. Han siger også man ikke nødvendigvis mærker det straks, da belastningsskader ofte bliver bygget op (min skinnebensbetændelse kom heller ikke af en enkelte lang tur).
Jeg tænker sådan set du har fint styr på det - så det er ikke ment som en løftet pegefinger :)
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. aug 2018, 19:24

Jeg kæmper lidt med motivationen pt, men fik trukket mig 8,5 km her til aften.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 1. aug 2018, 22:21

Mani skrev:Selvfølgelig kan man mere et år efter du er startet op. Bare vær opmærksom på at rigtig mange garvede løbere får skader, fordi de ikke mener det betyder så meget når de er så rutinerede. Min fys hævder i al fald at det gælder for alle løbere, at det typisk er ved for stor øgning af distance eller kombineret øgning i tempo/distance skaderne sker. Han siger også man ikke nødvendigvis mærker det straks, da belastningsskader ofte bliver bygget op (min skinnebensbetændelse kom heller ikke af en enkelte lang tur).
Jeg tænker sådan set du har fint styr på det - så det er ikke ment som en løftet pegefinger :)

Men går det netop ikke galt når folk ikke lytter til deres krop og feks løber selv om de er har ondt og er lidt skadet osv?

Har forøvrigt både været ude og vandre 7,6 km i dag, sammen med en 7,8 km løbetur lidt efter. Der kunne jeg godt mærke at det drænede mig lidt for energi sammen med varmen. Men er bare almindelig træthed.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 2. aug 2018, 12:10

Artem skrev:Men går det netop ikke galt når folk ikke lytter til deres krop og feks løber selv om de er har ondt og er lidt skadet osv?

Har forøvrigt både været ude og vandre 7,6 km i dag, sammen med en 7,8 km løbetur lidt efter. Der kunne jeg godt mærke at det drænede mig lidt for energi sammen med varmen. Men er bare almindelig træthed.

Jo, det forværrer i al fald.
Men jeg stoppede straks jeg mærkede skinnebensbetændelsen og måtte alligevel holde en del ugers pause. Hvis ikke jeg havde øget så meget op til kunne jeg helt have undgået den. Jeg øgede så distancen og højde meter, mens jeg holdt tempoet. Den sidste tur vidste jeg godt selv var for lang - men han gjorde det meget klart, at det ikke er en tur, der gør forskellen.

Jeg har det egentlig fint med varmen, men har svært ved at få drukket nok. Og så er min motivation ikke eksisterende pt. Men klart energien ryger med sådan et program :gogo:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 2. aug 2018, 20:28

Mani skrev:Jo, det forværrer i al fald.
Men jeg stoppede straks jeg mærkede skinnebensbetændelsen og måtte alligevel holde en del ugers pause. Hvis ikke jeg havde øget så meget op til kunne jeg helt have undgået den. Jeg øgede så distancen og højde meter, mens jeg holdt tempoet. Den sidste tur vidste jeg godt selv var for lang - men han gjorde det meget klart, at det ikke er en tur, der gør forskellen.

Jeg har det egentlig fint med varmen, men har svært ved at få drukket nok. Og så er min motivation ikke eksisterende pt. Men klart energien ryger med sådan et program :gogo:

Synes generelt jeg har været lidt energiforladt denne uge efter at jeg er startet på job igen, og ikke kun med løb men generelt.
Har dog stadig masser af motivation til at der skal ske ting, men det skal helst være noget køligere før jeg rigtig går til den igen.

Med hensyn til din motivation, har du et mål med din træning?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 2. aug 2018, 20:31

Artem skrev:Synes generelt jeg har været lidt energiforladt denne uge efter at jeg er startet på job igen, og ikke kun med løb men generelt.
Har dog stadig masser af motivation til at der skal ske ting, men det skal helst være noget køligere før jeg rigtig går til den igen.

Med hensyn til din motivation, har du et mål med din træning?

Er det ikke ofte sådan efter en ferie?

Jeg vil gerne løbe en 1/2 i Skagen til oktober - min mand skal løbe en hel. Men det kræver lig’som lidt mere go’ i træningen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 2. aug 2018, 20:37

Mani skrev:
Artem skrev:Synes generelt jeg har været lidt energiforladt denne uge efter at jeg er startet på job igen, og ikke kun med løb men generelt.
Har dog stadig masser af motivation til at der skal ske ting, men det skal helst være noget køligere før jeg rigtig går til den igen.

Med hensyn til din motivation, har du et mål med din træning?

Er det ikke ofte sådan efter en ferie?

Jeg vil gerne løbe en 1/2 i Skagen til oktober - min mand skal løbe en hel. Men det kræver lig’som lidt mere go’ i træningen.

Måske for normale mennesker. Jeg plejer normalt at have gang i nogle vilde projekter i min ferie, hvor det er helt dejligt at komme på job og slappe af oven på det. Men i år er der ikke sket så meget på grund af varmen.

Min løbemakker har også planer om den i Skagen. Kan da være man skal overveje den, bare med en halv, er heller ikke så vild med løb hvor man skal løbe den samme rute 2 gange.

Copenhagen half marathon bliver nok ikke til noget, da jeg ikke vil af sted alene, og der lader ikke til at være stemning for det i klubben.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 3. aug 2018, 12:56

Artem skrev:Måske for normale mennesker. Jeg plejer normalt at have gang i nogle vilde projekter i min ferie, hvor det er helt dejligt at komme på job og slappe af oven på det. Men i år er der ikke sket så meget på grund af varmen.

Min løbemakker har også planer om den i Skagen. Kan da være man skal overveje den, bare med en halv, er heller ikke så vild med løb hvor man skal løbe den samme rute 2 gange.

Copenhagen half marathon bliver nok ikke til noget, da jeg ikke vil af sted alene, og der lader ikke til at være stemning for det i klubben.
Ha - så gætter jeg på dit arbejde ikke er af typen, hvor alt hober sig op mens du er væk?
For der er ingen til at tage over for mig - så jeg er ved at indhente bunkerne.

Så kan det være vi ses?
Jeg tog 10 flade her til morges :-D
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 3. aug 2018, 14:06

Mani skrev:Ha - så gætter jeg på dit arbejde ikke er af typen, hvor alt hober sig op mens du er væk?
For der er ingen til at tage over for mig - så jeg er ved at indhente bunkerne.

Så kan det være vi ses?
Jeg tog 10 flade her til morges :-D

Nej det er ikke så galt, men lige gyldig hvad så vil mit job jo være meget mindre fysisk krævede end mine handyman projekter.

Nu må vi se, Skagen siger mig ikke så meget, som skyldes at jeg en gang blev tvunget til at være på kursus/job der oppe i længere tid en trist vinter. Det er godt nok en røvsyg by efter min mening om vinteren. Ja og så er jeg faktisk lidt i tvivl om min løbemakker bliver klar til det da hun er lidt skadet, dog ikke mere end hun stadig løber. Men reelt burde hun ikke gøre det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. aug 2018, 08:59

22 km til morgen. Følte jeg havde gode ben fra start men løb godt nok tør for energi til sidst.
Godt jeg havde taget min e-bike i skoven for der var virkelig udsolgt på vej hjem.
Klarede forøvrigt den halvmaraton på lige under de 2 timer :banan2:

Der er nogle der siger at det er fremtiden med at vi skal spise insekter. Men hvis det er vil jeg godt nok foretrække dem til beredte frem for de 2 fluer i dag nærmest fløj lige ned i halsen på mig :badr:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 6. aug 2018, 14:24

En lille hurtig 3,4 km tur med en pace på 4:45
Alt for sjældent jeg kommer ud på sådan en hurtig lille tur, så det var fedt, selv om folk sikkert tror jeg er sindsyg når jeg nærmest spurter op igennem gågaden midt eftermiddag. :lol:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"