Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Sorenspige
Indlæg: 7102
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9466

Re: Løbetråden

Indlægaf Sorenspige » 21. jul 2019, 19:05

Kan I anbefale en løbe app til en total begynder?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 21. jul 2019, 21:20

Lathyrus skrev:Tak for dit svar :)

Du har faktisk en rigtig god pointe i det med at undgå at rejse efter det. Sådan en nat et fremmed sted er nok ikke sagen for en som mig der altid sover dårligt nye steder.

Jeg bor i midt/øst Jylland, så CPH Half er nok ikk sagen så. Måske Bestseller Aarhus City er bedre :gruble:

Nu skriver du noget om at undgå at løbe alene....vil man gerne følges med nogen, plejer man det?
Eller er det bare det at kunne se andre, mærke stemning og fælles gejst du mener?

Jeg har som sagt aldrig deltaget i nogen løb, så aner ikk hvordan det er :genert:

Mit første halvmarathon var et lille lokalt løb med flere distancen, hvor vi kun var omkring 50 der løb en halv. Det var et for lille løb. Da der hurtigt kom meget stor afstand mellem løberne. Jeg fandt dog en kvinde der løb i samme tempo og hvor det vist var hendes 6 halve, så vi valgte at følges, og hun fik lidt trukket mig med de sidste 5 km hvor jeg synes det var hårdt. Det gik på den måde godt nok, men lidt demotiverende at løbe der hvor vi store dele af tiden ikke kunne se nogen før og efter os.
Men mener mest det med at kunne mærke stemningen og gejsten,

Jeg har prøvet Aarhus City i år og den var ikke helt mig. Primært fordi det var varmt og jeg havde en dårlig dag.
Men den er rimelig kurperret, og så var ruten lavet så man flere gange vender og løber mod de andre. Synes det var en dårlig rute på den måde, da jeg foretrækker en lang rute. Men ellers et godt løb med god stemning osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 21. jul 2019, 21:53

Lathyrus skrev:Tak for uddybningen :gogo:
Aarhus City er vist heller ikk lige det jeg drømmer om så....
Jeg må igang med at undersøge hvilke løb af en rimelig størrelse der er i nærheden af mig og med en rute der umiddelbart tiltaler mig.
Det kan jo også være i efteråret hvis det bedste match ligger der, selvom jeg umiddelbart havde tænkt forår.

Ja jeg kan ikke forstå at man i en stor by som Aarhus ikke kan lave end lang rute på forskellige veje, frem for det med at dele en vej op på midten, hvor man løber henholdvis ud og ind...
Kan dog forstå på den af mine venner der har løbet der flere gange at det ikke altid har været sådan ud, ud over nede på havnen, hvor man løber ud på en af havneområderne og vender. Forøvrigt mærkeligt hvad man skal lave nede på den industrihavn? Der må være pænere ting at se på i Aarhus.

Jeg vil godt anbefale vestjysk halvmarathon i Holstebro, det er godt nok om efteråret, men er sådan et middelstort løb med omkring 1000 deltagere, og en forholdsvis flad rute.
Den kunne jeg godt lide. Det er dog ikke et byløb, da den starter ude i en forstad Mejdal og hvor man løber på landet, gennem skov osv, for at komme tilbage til Holstebro, forbi elkraftsøen og TVmidtvest. Det er på den måde mere villakvarter og landet.
Men arrangeret på den måde at det er efterår og godt kan være lidt koldt. Hvor tilmelding og efterfølgende kage foregår inde i Mejdal hallen, hvor man også kan vente inde. Ind til at man skal ud og løbe.

Der er forøvrigt en ting som generer mig ved de store løb. Som er at man skal hente start nr nogle dage i forvejen. Logikken er at man jo ikke kan udlevere startnr til 13.000 løbere lige inden et løb. Ulempen ved at man skal hente det i forvejen, er at det kan være lidt problematisk hvis man ikke lige bor i nærheden. Det skal man feks i Aarhus.
Forstår virkelig ikke at det ikke er en mulighed at man kan betale for at få det sendt hjem.

Ved de mindre løb op til omkring 1000 deltagere, der henter man normalt start nr lige inden løbet. Det gør så også at man skal komme i god tid, med en times tid før løbet. For at være sikker på at kunne nå det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 23. jul 2019, 18:19

Lathyrus skrev:Har løbet 10 km i dag i sol og 27 grader - pyh. Det er længe siden jeg har været over 8 km, så er vældig stolt af mig selv.
Samtidig må jeg også erkende at der er langt fra de 10 km til den halvmaraton jeg pusler med tanker om.

De sidste 3 km var helt vildt hårde - fra 7 km til 9,5 km gik det bare op op op og så et flat stykke de sidste 500 m.
Brugte 62 min og 53 sek på turen, hvor jeg normalt tager en 5 km under 30 min.

Du er da også lidt skør med at prøve at øge distancen på årets hidtil varmeste dag...
De fleste mennesker yder meget dårligere når temperaturen kommer over de 20 grader, og solen steger på en.
Jeg dur slet ikke til det... Altså kan da godt løbe en tur sådan en dag, men den skal bare være kortere og i et lavere tempo end normalt.

Har forøvrigt også løbet i dag, 3 km hver vej til træning med mave/ryg og spinning.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 14. aug 2019, 19:33

Lathyrus skrev:Jeg løb 9,5 km i dag og oplevede noget jeg aldrig har prøvet før. Min højre fod begyndte at “sove” undervejs. Efter ca 3 km begyndte jeg at få ondt i achillessenen på begge ben og det blev ved længe selvom jeg satte farten ned. Efter yderligere 2 km (altså omkring de 5 km) begyndte smerten at aftage, men i stedet blev min højre fod delvist følelsesløs som når foden “sover”

Er der nogen som har prøvet det før?
Jeg løb i mine sædvanlige sko, på en rute jeg kender osv. Altså ingen umiddelbar forklaring.

Da jeg efter 8 km (3 med sovende fod) skulle krydse en befærdet vej, måtte jeg stoppe op og vente på fri passage og mens jeg stod der og små-hoppede på stedet, så forsvandt den sovende fornemmelse.

Det var så underligt og også temmelig ubehageligt at løbe på en fod der ikke havde normal følelse med underlaget.

Nogen bud på hvad det skyldes eller nogen som har oplevet det samme?

Nej har ikke lige prøvet det, men tænker to ting. Kan være at du har spændt dine snørrebånd for hårdt? Nogle mig skal helst ikke have at overdelen på skoen er spændt for hårdt.
Selv om kompressionsstrømper gør mest gavn ved problemer med lægmuskel, tænker jeg det kunne være en ide for dig at prøve. Det skader aldrig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 14. aug 2019, 19:36

Får ikke selv løbet så meget for tiden, og det er igen lidt løgn. Men har mest været kortere mere stille og rolige ture, o-løb osv...
Skal skal snart ud på nogle længere og hurtigere ture. Har jo trods alt et par halvmarathon i efteråret, mudderløb i Silkeborg osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Løbetråden

Indlægaf ajnaM » 19. aug 2019, 19:23

Jeg bøvler en del med min læg - men ikke den store lægmuskel, som jeg ellers tidligere har døjet med - næh, den nedenunder, bag ved acchillessenen, som jeg nærmest ikke engang vidste, jeg havde.

Så underligt. De har været irriterede på begge ben og har syret til de sidste gange, jeg har været ude, og i dag stoppede jeg lige op og mærkede undervejs, og så var de spændt HELT op. Var hård som et bræt på begge underben, fra der hvor den store lægmuskel slutter og ned mod hælen.

Tænker jeg skal en tur forbi en fys... det er sådan et underligt sted at have ondt...
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Løbetråden

Indlægaf ajnaM » 19. aug 2019, 19:28

... okay, kan læse mig til, at det lyder som skinnebensbetændelse på bagsiden af benet, og det passer fint med, at jeg har øget min træning og løbet på et andet underlag, end jeg plejer.

Typisk. :rulle:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
bette
Indlæg: 214
Tilmeldt: 25. sep 2015, 20:33
Kort karma: 28
Likede indlæg: 464

Re: Løbetråden

Indlægaf bette » 19. aug 2019, 19:41

Er der nogle af jer der oplever at få “stive” knæ efter en løbetur? Jeg har fået det de sidste par gange jeg har været ude at løbe. Selve løbeturen går fint men idet jeg stopper med at løbe og begynder at gå (for at køle ned) føles mine knæ som om de er helt stive og gør ondt, og jeg må gå mærkeligt de første 10-20 meter før de bliver bedre igen. Efter nogle minutter er de normale og uden smerter.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Løbetråden

Indlægaf TomKah » 19. aug 2019, 21:00

ajnaM skrev:Jeg bøvler en del med min læg - men ikke den store lægmuskel, som jeg ellers tidligere har døjet med - næh, den nedenunder, bag ved acchillessenen, som jeg nærmest ikke engang vidste, jeg havde.

Så underligt. De har været irriterede på begge ben og har syret til de sidste gange, jeg har været ude, og i dag stoppede jeg lige op og mærkede undervejs, og så var de spændt HELT op. Var hård som et bræt på begge underben, fra der hvor den store lægmuskel slutter og ned mod hælen.

Tænker jeg skal en tur forbi en fys... det er sådan et underligt sted at have ondt...


Tåløber du eller alm med hælen I?

Jeg har haft ondt på samme måde på de sidste to løbeture, jeg løber tåløb nu efter jeg fik problemer med knæene. Jeg har ingen problemer med smerte i knæene mere. Det er godt nok træls at det er så svært at undgå skader.

Jeg håber ikke du får problemer længe. På nuværende tidspunkt er mine smerter ikke voldsomme efter løb og går væk efter et par timer, så jeg håber at det ligeså langsom går over.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 19. aug 2019, 21:08

TomKah skrev:
ajnaM skrev:Jeg bøvler en del med min læg - men ikke den store lægmuskel, som jeg ellers tidligere har døjet med - næh, den nedenunder, bag ved acchillessenen, som jeg nærmest ikke engang vidste, jeg havde.

Så underligt. De har været irriterede på begge ben og har syret til de sidste gange, jeg har været ude, og i dag stoppede jeg lige op og mærkede undervejs, og så var de spændt HELT op. Var hård som et bræt på begge underben, fra der hvor den store lægmuskel slutter og ned mod hælen.

Tænker jeg skal en tur forbi en fys... det er sådan et underligt sted at have ondt...


Tåløber du eller alm med hælen I?

Jeg har haft ondt på samme måde på de sidste to løbeture, jeg løber tåløb nu efter jeg fik problemer med knæene. Jeg har ingen problemer med smerte i knæene mere. Det er godt nok træls at det er så svært at undgå skader.

Jeg håber ikke du får problemer længe. På nuværende tidspunkt er mine smerter ikke voldsomme efter løb og går væk efter et par timer, så jeg håber at det ligeså langsom går over.

Lige en tilføjelse der.
Producenterne af løbesko vil få os til at tro det er normalt at lande med hælen i hvorfor der er så meget stødabsorbering i sko. Men hvis man løber i bare tær vil man jo aldrig lande på den måde. Men på tær eller midtfod.
Det med at lande på tær er nu heller ikke så godt. Det bedste er hvis man kan sætte kadencen op og tage kortere og hurtigere skridt hvor man lander på midt fod, da det gør at man ikke komme til at hoppe på samme måde og det er mindre hårdt ved bentøjet.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 19. aug 2019, 21:14

Prøver selv på at lære at løbe på den følgende måde, da jeg tror på at det er bedre end netop at lande på hælen.
Dog er jeg på ingen måde perfekt for når det går hurtigt så bliver det lange skridt på hælen.

0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Løbetråden

Indlægaf ajnaM » 19. aug 2019, 21:17

Artem skrev:
TomKah skrev:
ajnaM skrev:Jeg bøvler en del med min læg - men ikke den store lægmuskel, som jeg ellers tidligere har døjet med - næh, den nedenunder, bag ved acchillessenen, som jeg nærmest ikke engang vidste, jeg havde.

Så underligt. De har været irriterede på begge ben og har syret til de sidste gange, jeg har været ude, og i dag stoppede jeg lige op og mærkede undervejs, og så var de spændt HELT op. Var hård som et bræt på begge underben, fra der hvor den store lægmuskel slutter og ned mod hælen.

Tænker jeg skal en tur forbi en fys... det er sådan et underligt sted at have ondt...


Tåløber du eller alm med hælen I?

Jeg har haft ondt på samme måde på de sidste to løbeture, jeg løber tåløb nu efter jeg fik problemer med knæene. Jeg har ingen problemer med smerte i knæene mere. Det er godt nok træls at det er så svært at undgå skader.

Jeg håber ikke du får problemer længe. På nuværende tidspunkt er mine smerter ikke voldsomme efter løb og går væk efter et par timer, så jeg håber at det ligeså langsom går over.

Lige en tilføjelse der.
Producenterne af løbesko vil få os til at tro det er normalt at lande med hælen i hvorfor der er så meget stødabsorbering i sko. Men hvis man løber i bare tær vil man jo aldrig lande på den måde. Men på tær eller midtfod.
Det med at lande på tær er nu heller ikke så godt. Det bedste er hvis man kan sætte kadencen op og tage kortere og hurtigere skridt hvor man lander på midt fod, da det gør at man ikke komme til at hoppe på samme måde og det er mindre hårdt ved bentøjet.


Jeg forsøger at lande midt på foden - løber i relativt neutrale løbesko (og er kæreste med en fanatisk barfodsløber), men overvejer, om jeg måske skal have nogen, der giver lidt støtte mod pronation.

Derudover har jeg forsøgt at rette mig mere op, når jeg løber - hvilket også kan have en indflydelse, da jeg så kommer længere frem på foden og tager kortere skridt. Men umiddelbart tror jeg nu, det ændrede underlag er det, der betyder mest. Det kommer især, når jeg løber på skævt underlag - som jeg gør på grusstierne i sommerhuset, hvor hjulsporene er 'skæve' at løbe i. Mine ben kan klart bedst lide asfalt af en eller anden grund.

Og det gør ikke ondt bagefter - og i øvrigt slet ikke så ondt, som den skinnebensbetændelse, jeg har haft tidligere. Men stadigvæk, vil selvfølgelig ikke have, det udvikler sig. Jeg har en god aftale med en fys gennem arbejdet, så jeg tror lige, jeg giver ham et besøg.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 20. aug 2019, 21:17

ajnaM skrev:Jeg forsøger at lande midt på foden - løber i relativt neutrale løbesko (og er kæreste med en fanatisk barfodsløber), men overvejer, om jeg måske skal have nogen, der giver lidt støtte mod pronation.

Derudover har jeg forsøgt at rette mig mere op, når jeg løber - hvilket også kan have en indflydelse, da jeg så kommer længere frem på foden og tager kortere skridt. Men umiddelbart tror jeg nu, det ændrede underlag er det, der betyder mest. Det kommer især, når jeg løber på skævt underlag - som jeg gør på grusstierne i sommerhuset, hvor hjulsporene er 'skæve' at løbe i. Mine ben kan klart bedst lide asfalt af en eller anden grund.

Og det gør ikke ondt bagefter - og i øvrigt slet ikke så ondt, som den skinnebensbetændelse, jeg har haft tidligere. Men stadigvæk, vil selvfølgelig ikke have, det udvikler sig. Jeg har en god aftale med en fys gennem arbejdet, så jeg tror lige, jeg giver ham et besøg.

Synes det lyder til at du har meget godt styr på det, og har ikke hørt om din skade før, så har ikke lige nogle gode råd der.
Dog kunne det være en ide at styrketræne hvis du ikke gør det? specielt med squat, lunges og benpres. Tror selv det er en af grundene til at jeg har været rimelig god til at undgå skader selv om jeg har øget distance og hastighed rimeligt hurtigt. For det er jo et andet godt råd med kun at øge meget langsomt og kun en ting af gangen.

Ved godt der er mange som foretrækker asfalt og det gør jeg som sådan også selv. Men kan nu også godt lide at løbe trail, da det netop kræver mere af en og man rigtigt kommer ud i naturen. Nu har du nok ikke helt lyng og hede at løbe i på samme måde som mig og gennem vand, mudder osv. Men det er jo på sin vis fascinerende at man kan løbe gennem sådan noget, hvor man ikke kan se hvor man træder og har fokus 5 meter foran en, men på trods af det finder ens fødder selv ud af at lande rigtigt.
Tror også på at det er rigtigt sundt for ens sener og muskler i ben at hvert skridt er forskelligt, da man bliver trænet meget mere varieret på den måde. Men det er naturligvis hårdt i starten da det er nogle andre muskler og belastninger man bliver udsat for end på asfalt.
Senest rettet af Artem 22. aug 2019, 06:08, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 20. aug 2019, 21:21

Det går næsten for godt med mit løb for tiden, og da en af mine løbevenner ikke var helt på toppen startede vi rimeligt langsomt ud, som gjorde at jeg havde masser af energi til sidst, hvor jeg måske lavede lidt en dumhed med en spurt hvor jeg var under 3 min pr km.
Er svært at lade være når man kan, men er virkelig en ting der er hård ved mine gamle ben... Hvor jeg kan mærke det i mine knæ, hvor jeg normalt aldrig kan mærke noget efter en 10 km tur.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Fit og/eller lækker"