Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Løbetråden

Indlægaf IrmaPigen » 21. jul 2018, 14:21

Jeg skal ud og løbe i dag.

Har ikke lavet en disse motion i 2,5 uger (ud over at cykle lidt på ferien og spille lidt tennis), så det bliver hårdt - også pga varmen.

Jeg kommer nok Maks op på 5 km. Med lidt korte gå pauser ind imellem.

Jeg er efterhånden i virkelig lousy løbeform. Nu skal den altså til at blive lidt bedre.
1
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Løbetråden

Indlægaf Selma156 » 21. jul 2018, 19:56

Jeg fik løbet 11,5 km her til morgen med en sød mand - det betød ingen musik i ørerne, og er faktisk ved at være ret glad for at løbe uden :)
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 21. jul 2018, 20:28

Selma156 skrev:Jeg fik løbet 11,5 km her til morgen med en sød mand - det betød ingen musik i ørerne, og er faktisk ved at være ret glad for at løbe uden :)

Ved godt der er mange som løber med musik, men for mig er en del af oplevelsen ved løb også det man ser og hører, og da jeg næsten altid løber sammen med andre bliver der naturligvis også talt meget i mens.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 23. jul 2018, 22:56

Lige en lille aften/nat tur på 6,4 km med en del bakkeløb. Hvor jeg rigtig gav den gas op af de bakker.
Må efterhånden være en rimelig habil løber siden det går så godt med de bakker, og det ikke en gang lykkes mig at få pulsen særligt langt op.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 25. jul 2018, 21:24

En lille tur på 7,8 km i varmen til aften med lidt bakketræning til sidst.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Løbetråden

Indlægaf IrmaPigen » 26. jul 2018, 10:13

Jeg er virkelig imponeret over I får løbet i denne her varme.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 26. jul 2018, 16:04

IrmaPigen skrev:Jeg er virkelig imponeret over I får løbet i denne her varme.

Jeg har det virkelig svært med varmen, hvorfor jeg heller ikke løber midt eftermiddag, men morgen og aften.
For mig ligger grænsen lige omkring de 25 grader for om jeg kan holde ud til at løbe eller ej. Foretrækker at der maks er 20 grader, men op til de 25 kan gå.
Det er dog blevet til nogle enkelte ture i 26-28 grader, og den temperatur dræner mig bare totalt for energi.

Er faktisk ved at være meget træt af at det er så varmt hele tiden, for synes nærmest det er for varmt til alt, hvorfor jeg generelt bliver inde mens det er værst.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. jul 2018, 09:37

Det blev til 19 km i skoven til morgen, og med en 13 km cykeltur hver vej.
Desværre en lidt dårlig dag for mig. Synes det er det hver anden gang jeg skal ud på de lange ture i weekenden.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. jul 2018, 15:38

Nu ved jeg der også er nogle af jer andre som løber langt.
Bliver benene vandt til at løbe sådan +- 20 km hver weekend? For nu har jeg gjort det for 4 weekend i træk, og synes det bliver ved med at være hårdt.
Men det som næsten generer mig mest er at det summer meget i benene de første timer efter, hvor der går omkring en 4-6 timer før benene er gode igen efter sådan en tur.
Mit håb er jo at det kan blive en normal løbedistance, uden gener.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 29. jul 2018, 19:46

Artem skrev:Nu ved jeg der også er nogle af jer andre som løber langt.
Bliver benene vandt til at løbe sådan +- 20 km hver weekend? For nu har jeg gjort det for 4 weekend i træk, og synes det bliver ved med at være hårdt.
Men det som næsten generer mig mest er at det summer meget i benene de første timer efter, hvor der går omkring en 4-6 timer før benene er gode igen efter sådan en tur.
Mit håb er jo at det kan blive en normal løbedistance, uden gener.

Ja, det gør de - på et tidspunkt. Hvor længe det så tager, skal jeg ikke kloge mig på. Men tænker dog snarere 4 måneder end 4 uger. Det afhænger selvfølgelig også af nuværende løbeform, men du er gået op forholdsvis hurtigt, er du ikke?

Hvad du evt kan overveje er at hver fjerde tur skal være endnu længere ( :D), feks 25 eller ligefrem 30 km. Når man engang imellem løber 25/30 km, føles 20 lige pludseligt ikke så langt. Hvis du går i motionscenter (og er interesseret i at skåne leddene lidt), kunne en anden mulighed være at hveranden weekend tog du 120 min på enten crosstræneren eller med bakkegang (gåtur på løbebåndet, men med højst mulige hældning, det er hårdere end det lyder) i stedet for en almindelig løbetur. Jeg forsøger selv at belaste kroppen på forskellig vis, det synes jeg virker bedst.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 29. jul 2018, 19:57

@Artem: Hvis det var mig der var ansvarlig for dit løbeprogram, tror jeg faktisk jeg ville diktere at det lange træningspas skulle udskiftes med noget andet end løb, (mindst) hver fjerde weekend. Både fordi jeg tror på at det er godt for ens løbetræning i det lange løb, men også af hensyn til evt belastningsskader.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. jul 2018, 20:30

avdotja skrev:@Artem: Hvis det var mig der var ansvarlig for dit løbeprogram, tror jeg faktisk jeg ville diktere at det lange træningspas skulle udskiftes med noget andet end løb, (mindst) hver fjerde weekend. Både fordi jeg tror på at det er godt for ens løbetræning i det lange løb, men også af hensyn til evt belastningsskader.

Jeg har faktisk ikke noget direkte løbeprogram, jeg springer bare med på diverse ture som det nu lige passer mig.

Jeg går i motionscenter, hvor jeg går rimelig meget op i bentræningen, som jeg også tror der er med til at gøre at jeg ind til videre har undgået skader. Er bare ikke så glad for indendørs konditions træning, som crosstræneren. Er faktisk kun romaskine jeg bruger der som opvarmning.

Men jo er gået op fra weekend ture på 12-15 km til de 19-23 km i et spring. Hvor det nu er 4 weekend med en lang tur. Synes bare ikke det er blevet nemmere endnu. Men hvis jeg skal være ærlig over for mig selv, så valgte jeg jo også at cykle til og fra løb til morgen med 14 km hver vej, som jo også gør lidt, og så var det faktisk også den hurtigste tur i dag med omkring 20 sek hurtigere pr km. Som jo nok også har noget at sige.
På den måde er der nok ikke noget at sige til at jeg virkelig har haft ømme ben i dag.

Ellers synes jeg jo faktisk min træning er rimelig varieret med løb, cykling, styrketræning, og længere gåture. Torsdag aften var jeg feks også ude på en 18 km gåtur, hvor jeg kom til at løbe lidt af vejen 4 km.

Problemet er nok også lidt at jeg løber sammen med erfarne maraton løbere, hvor en af kvinderne endda er en som ofte vinder de løb hun deltager i. Så selv om vi tager en stille og rolig tur i forhold til hvad de andre kan, er det jo ofte på grænsen for hvad jeg kan.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 30. jul 2018, 05:16

Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. jul 2018, 14:33

D.itsen skrev:Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning

Vil du uddybe? For synes jo selv at jeg har øget stille og roligt over det år jeg nu har løbet. Der er da godt nok sket nogle spring ind i mellem, men i forhold til andre jeg kender som feks er gået fra 0 til et maraton på 9 måneder, så er mit jo mere rolige fremskridt og regner med at løbe et maraton til maj 2019 Som faktisk lidt er det jeg er ved at træne op til nu ved her i år at blive vandt til at løbe de 20 km uden problemer, hvor der så skal øges i 2019 op til det maraton.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 30. jul 2018, 15:22

Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning

Vil du uddybe? For synes jo selv at jeg har øget stille og roligt over det år jeg nu har løbet. Der er da godt nok sket nogle spring ind i mellem, men i forhold til andre jeg kender som feks er gået fra 0 til et maraton på 9 måneder, så er mit jo mere rolige fremskridt og regner med at løbe et maraton til maj 2019 Som faktisk lidt er det jeg er ved at træne op til nu ved her i år at blive vandt til at løbe de 20 km uden problemer, hvor der så skal øges i 2019 op til det maraton.

Løb er hårdt for led og sener og de kloge anbefaler man Maks øger med 10 % om ugen og jævnligt holder uger, hvor man træner mindre. Hvis man ikke har løbet før il jeg forvente 3 måneder eller mere, for at komme til de 5 km i roligt tempo.
Det lyder til du både øger distance og hastighed og har få/ingen af de langsomme lange ture, men de lange ture også skal være hurtige. Det er jo at løbe konkurrence på ugentlig basis, uden tid til at restituere.
At gå fra 0 til marathon på 9 måneder lyder helt sindssygt i mine ører, medmindre vedkommende var i god form inden. Altså der findes da sikkert folk, som er så genetiske heldige at de kan gøre det uden skader, men det er de færreste.
Det er også en nyere sjov ting, at folk starter med at beslutte sig for at løbe marathon, før de overhovedet har været i løbeskoene første gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"