Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 17. sep 2018, 07:13

Artem skrev:
Jedi skrev:
Artem skrev:Jeg har selv haft en lidt for aktiv weekend som slut på tæl skridt kampagnen. :8:
Om lørdagen cyklede jeg til løb med 10 km hver vej, og så løb vi næsten 22 km på asfalt.
Fin tur men længere end jeg burde have været ude på, da jeg her om søndagen skulle ud at gå halvmarathon ruten i nationalparken.
Kom da gennem gåturen i dag, men normalt er det jo ikke noget særligt for mig at gå selv om det er langt, men hold da op jeg havde trætte ben og ømme fødder.
Gik i mine nye trail sko som jeg også har gået et par andre mindre distancer i. Men var noget skuffet over dem i dag, og endte også med en vabel på en tå. :(
Er bare i tvivl om skoene reelt er dårlige, eller om det bare var fordi jeg var træt... :gruble:

Udfordringer er at jeg i næste weekend skal ud på noget lidt vildt noget, hvorfor jeg ikke burde have presset mig selv så meget denne weekend.
Men skal ud på en 23 km tur langs vesterhavet, hvor de 10 km bliver direkte strandløb. Der efter følger vi en højdekam en længere del af ruten.
Så skulle rigtigt have sparet lidt energi op til det. Ja og nu er jeg også kommet i tvivl med hensyn til valg af sko til det.


Kan du ikke spise dig til energien til sådan en lang tur?

Her hen over sommeren prøvede jeg at løbe omkring de 21 km 7 weekender i træk, og det gik som sådan godt, ind til at jeg blev ramt af en generelt træthed i hele kroppen, som varede ved i flere dage efter. Men løber jo heller ikke kun, gå også en del, cykler, og styrketræner.

Så af erfaring er jeg blevet mere varsom med at løbe omkring de 21 km to weekender i træk, hvorfor jeg burde have slappet mere af denne, men har svært ved at sige nej til en god tur.

Man skal jo have noget tid til restitution, og hvis man ser på min uge, så er der bare ikke mange dage med mulighed for det.
Mandag. Styrketræning og svømning.
Tirsdag. Volleybal
Onsdag. Løb 7-10 km
Torsdag. Styrketræning.
Fredag. Afslapning.
Lørdag. 23 km tur langs vesterhavet.

Med at spise mig til energi, så spiser jeg faktisk rimeligt meget. Planen var faktisk lidt at jeg havde forventet at tabe mig lidt i løbet af de her 2 ugers tæl skridt kampagne. Da jeg virkelig ville gå til den her med løb, gåture og cykling. Men har vist modsat taget på da jeg har spist så meget.


Ok. Jeg har ingen personlig erfaring; har en ven, som løber marathon helt ustyrligt med minimum et om ugen og på rimelige tider dvs. omkring 3.30. Og han har spise-ritualer døgnet før og helt op til løbet, hvor han carboloader netop mhp at have energi til løbet.
Det er på ingen måde relevant for mig, så jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.

Generelt vil jeg mene, man taber sig på mad-delen og ikke på trænings-delen, så i de perioder, hvor man forsøger at rykke sig, hvadenten det er styrke eller kondi, så kan man ikke tabe sig uden at give køb på formen/forbedringen - man kan kun tabe sig, når man vedligeholder (alle disclaimere indeholdt her)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 17. sep 2018, 21:52

Jedi skrev:Ok. Jeg har ingen personlig erfaring; har en ven, som løber marathon helt ustyrligt med minimum et om ugen og på rimelige tider dvs. omkring 3.30. Og han har spise-ritualer døgnet før og helt op til løbet, hvor han carboloader netop mhp at have energi til løbet.
Det er på ingen måde relevant for mig, så jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.

Generelt vil jeg mene, man taber sig på mad-delen og ikke på trænings-delen, så i de perioder, hvor man forsøger at rykke sig, hvadenten det er styrke eller kondi, så kan man ikke tabe sig uden at give køb på formen/forbedringen - man kan kun tabe sig, når man vedligeholder (alle disclaimere indeholdt her)

Der er mange forskellige holdninger til om man skal spise noget specielt op til et marathon. For nogle som din ven virker det. For de fleste andre er rådet bare at spise normalt. Da det at spise mere og andet end man plejer, kan føre til dårlig mave, og at man generelt ikke føler sig til pas, og det er jo ikke lige det man har brug for når man skal ud og løbe langt.

Halvmarathon løber jeg på vand alene. Der er faktisk flere af dem jeg løber med, og nu hvor det ikke er så varmt, der løber sådan en hel tur uden at få noget at drikke. Det er nu også kun en lille 150 ml jeg har med, men kan godt lide lige at kunne få en mundfuld vand for hver 4-5 km.
Og det er altså ikke fordi de er uerfaren løbere, men feks min. løbetræner som har løbet en del marathon, og en anden kvinde som oftest vinder de marathon løb hun deltager i.

Men har da også energi gels, og kan forstå at hvis man skal ud over de 21 km, skal man indtage noget energi. Har prøvet på en halvmarathon, og synes ikke rigtig at det gør nogen forskel der. Men når man løber en hel bør man tage den første efter 10 km og så igen for cirka hver 5 km.

Ofte er jeg lidt lav på energi når jeg løber tidligt om morgen i weekenden. Hvor jeg bare får en banan inden omkring 1 time før. For kan ikke løbe med mad i maven, og det kan man reelt heller ikke forbøje mens man løber. Så hvis man skal spise inden skal det jo være 2-3 timer før, og det vil betyde at jeg skal alt for tidligt op når vi løber kl. 8

Her i weekenden var det nu ikke manglende energi der var skyld i min træthed, men mere det faktum at jeg bare havde været meget aktiv uden rigtig tid til restitution, for det har kroppen jo lige så meget brug for, netop til at genopbygge musklerne.
Lyder helt vildt ekstremt med din ven der, og det går næsten helt sikkert galt en dag med træthedsbrud osv. Vi har selv en i klubben som er godt på vej til klub 100 som er ramt af det lige nu.
Men det er naturligvis meget forskelligt hvor mange marathon man kan tåle at løbe om året, men en om ugen er godt nok ekstremt, og noget meget få mennesker kan holde til.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 17. sep 2018, 22:48

Han er på vej ind i Klub 400 :-D

Jeg foretrækker selv at træne fastende, så jeg er helt med på det du siger. Måske er det bare restitution, det handler om.
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 20. sep 2018, 17:29

:banan: :banan2: jeg er lige kommet hjem fra løbetur og har passeret antallet af løbet kilometer sidste år, og har dermed løbet de fleste kilometer jeg nogensinde har løbet på et år. Og så allerede i september. Jeg kan jo nå over 1000 km hvis jeg fortsætter sådan her - og det er ret vildt for mig.

Og så løb jeg cooper teste den anden dag og kom endelig op på 2,4 km. Der er langt op til de 2,7 km jeg løb for en håndfuld år siden, men der sad der også væsentligt mindre muskelmasse på kroppen. Har ikke 2,4 km på en cooper siden 2016
Det går sgu da meget godt
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 20. sep 2018, 17:35

Artem skrev:
Jedi skrev:Ok. Jeg har ingen personlig erfaring; har en ven, som løber marathon helt ustyrligt med minimum et om ugen og på rimelige tider dvs. omkring 3.30. Og han har spise-ritualer døgnet før og helt op til løbet, hvor han carboloader netop mhp at have energi til løbet.
Det er på ingen måde relevant for mig, så jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.

Generelt vil jeg mene, man taber sig på mad-delen og ikke på trænings-delen, så i de perioder, hvor man forsøger at rykke sig, hvadenten det er styrke eller kondi, så kan man ikke tabe sig uden at give køb på formen/forbedringen - man kan kun tabe sig, når man vedligeholder (alle disclaimere indeholdt her)

Der er mange forskellige holdninger til om man skal spise noget specielt op til et marathon. For nogle som din ven virker det. For de fleste andre er rådet bare at spise normalt. Da det at spise mere og andet end man plejer, kan føre til dårlig mave, og at man generelt ikke føler sig til pas, og det er jo ikke lige det man har brug for når man skal ud og løbe langt.

Halvmarathon løber jeg på vand alene. Der er faktisk flere af dem jeg løber med, og nu hvor det ikke er så varmt, der løber sådan en hel tur uden at få noget at drikke. Det er nu også kun en lille 150 ml jeg har med, men kan godt lide lige at kunne få en mundfuld vand for hver 4-5 km.
Og det er altså ikke fordi de er uerfaren løbere, men feks min. løbetræner som har løbet en del marathon, og en anden kvinde som oftest vinder de marathon løb hun deltager i.

Men har da også energi gels, og kan forstå at hvis man skal ud over de 21 km, skal man indtage noget energi. Har prøvet på en halvmarathon, og synes ikke rigtig at det gør nogen forskel der. Men når man løber en hel bør man tage den første efter 10 km og så igen for cirka hver 5 km.

Ofte er jeg lidt lav på energi når jeg løber tidligt om morgen i weekenden. Hvor jeg bare får en banan inden omkring 1 time før. For kan ikke løbe med mad i maven, og det kan man reelt heller ikke forbøje mens man løber. Så hvis man skal spise inden skal det jo være 2-3 timer før, og det vil betyde at jeg skal alt for tidligt op når vi løber kl. 8

Her i weekenden var det nu ikke manglende energi der var skyld i min træthed, men mere det faktum at jeg bare havde været meget aktiv uden rigtig tid til restitution, for det har kroppen jo lige så meget brug for, netop til at genopbygge musklerne.
Lyder helt vildt ekstremt med din ven der, og det går næsten helt sikkert galt en dag med træthedsbrud osv. Vi har selv en i klubben som er godt på vej til klub 100 som er ramt af det lige nu.
Men det er naturligvis meget forskelligt hvor mange marathon man kan tåle at løbe om året, men en om ugen er godt nok ekstremt, og noget meget få mennesker kan holde til.

jeg synes det er temmelig meningsløst at tale km i forhold til indtag. Det kommer IMO an på hvor længe man er i gang. De vilde løber en ½ marathon på en time, de lidt mere almindelige er jo ofte over 2 timer om det, og det gør jo en væsentligt forskel om hvad indtag der er nødvendigt under løbet. Og det bliver endnu mere udtalt på marathon.
jeg rammer muren omkring 2 timer hvis jeg ikke indtager energi. Vand indtager jeg som udgangspunkt så ofte det bliver tilbudt på løb, men har det kun med på træningsture hvis det er meget varmt. Men jeg er normalt aldrig afsted mere end 1,5 time og oftest ikke over 1 time
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23098

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 20. sep 2018, 17:57

Jeg løb 2 1/2 km i dag uden at få ondt i knæet - win :deer:
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 20. sep 2018, 18:53

Det er en lidt lang tråd og har ikke læst den fra ende til anden..........
Jeg kan løbe fem km uden de store problemer. Og så hænger jeg lidt dér og kommer ikke videre.
Jeg har ikke noget løbe-ur og har heller ikke rigtigt noget program at løbe efter. Tænker jeg måske burde have begge dele :-D

Hvis man gerne vil løbe længere og hurtigere, hvor starter man så henne? Er der nogen forslag?
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8872

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 20. sep 2018, 19:57

Jedi skrev:Det er en lidt lang tråd og har ikke læst den fra ende til anden..........
Jeg kan løbe fem km uden de store problemer. Og så hænger jeg lidt dér og kommer ikke videre.
Jeg har ikke noget løbe-ur og har heller ikke rigtigt noget program at løbe efter. Tænker jeg måske burde have begge dele :-D

Hvis man gerne vil løbe længere og hurtigere, hvor starter man så henne? Er der nogen forslag?

jeg ville starte med én ting af gangen. Både at øge distance og fart han bare hurtigt blive noget rod og øge risikoen for skader alt for meget. Jeg er ganske godt tilfreds med endomondos programmer, men der findes masser af forskellige derud. Du kan nøjes med din smartphone og et par hørebøffer, så fortæller den hvad du skal og hvornår. Det passer rigtig godt til mig lige nu.

Der er også mange der er glade for løbeklubber, men det har jeg aldrig rigtig dyrket
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 20. sep 2018, 19:58

D.itsen skrev:jeg synes det er temmelig meningsløst at tale km i forhold til indtag. Det kommer IMO an på hvor længe man er i gang. De vilde løber en ½ marathon på en time, de lidt mere almindelige er jo ofte over 2 timer om det, og det gør jo en væsentligt forskel om hvad indtag der er nødvendigt under løbet. Og det bliver endnu mere udtalt på marathon.
jeg rammer muren omkring 2 timer hvis jeg ikke indtager energi. Vand indtager jeg som udgangspunkt så ofte det bliver tilbudt på løb, men har det kun med på træningsture hvis det er meget varmt. Men jeg er normalt aldrig afsted mere end 1,5 time og oftest ikke over 1 time

Det er også bare mig som har omsat det til km. Anbefalingen jeg har fået er reelt også den første efter 1 time, og der efter en hver halve time.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 22. sep 2018, 14:49

Fik sat en ny løberekord i dag på distancen med 23,5 km. Var ude på en meget stille og rolig tur på stranden og op på højderyggen ved vesterhavet, hvor vi løbe med medvind hele vejen, da vi havde planlagt det sådan at vi kun skulle løbe en vej. Rigtig fed tur med at løbe på stranden mens have viste tænder.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. sep 2018, 22:11

Går og overvejer om jeg skal deltage i et trail etapeløb med 2x21 km lørdag og søndag i november.
Er lidt bange for om det er for meget af det gode. :8: :gruble:
Er nogle hårde ruter i kuperet terræn med strandløb osv. Men omvendt ikke værre end den tur jeg var ude på sidste weekend med 23 km langs havet.
Men når jeg løber sådan en halvmarathon sidder det nu i benene dagen efter med generelt ømme og lidt stive ben.
Når man har det sådan, vil det så være fornuftigt at tage en tilsvarende tur mere? :gruble:

Og for at det ikke skal være nok, er der et fladt byløb weekenden inden som jeg også gerne vil deltage i og prøve at sætte ny personlig rekord på halvmarathon. Så det vil blive to weekender i træk hvor jeg virkelig presser mig selv...
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 7. okt 2018, 20:59

Fik prøvet de 15 km dirty trail i Silkeborg i dag, på lidt over 2 timer, som var i den bedre halvdel.
Undervejs tænkte jeg flere gange, hvad er det her for noget? For synes lige man har været gennem noget vildt, og nu kan det kun bliver bedre, og så kommer der igen noget umenneskelig terræn. Hvor jeg nærmest fortrød at jeg havde meldt mig til. For var virkelig et ekstremt løb.
Hvor det hele tiden gik op og ned, og når det ikke gjorde det, så var det på mudderstier, vandgang gennem søer, gennem mose, og mudderhuller, med så tyk og klistet mudder til livet at jeg nærmest sad fast. Der var også nogle sindsyge skrænter, specielt nogle af dem vi skulle ned af hvor de feks nærmest gik 15 meter lodret ned.
Faktisk lidt imponerende at der ikke var nogle der kom til skade.
Men nu har bagefter er det jo fedt at have gennemført, og tænker at jeg nok også tager med næste år. Skal dog have en del mere bakketræning i benene, for løb helt tør for energi efter 10 km, med alle de bakker og mudderløb, som virkelig dræner alt ud af en, så de sidste 5 km var rent overlevelse med gang op af alle bakker.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 11. okt 2018, 21:07

Jeg er faktisk med i kødsovsen :lol:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 25. okt 2018, 20:01

Nu er min karrierer som bloddoner over for denne gang.
Jeg hører åbenbart til den procent af mennesker som ikke kan træne meget og samtidig være donor.
Min blodprocent er inden for det normale, men ikke høj nok til at jeg må blive tappet, så efter at det nu ikke er lykkes to gange, har vi besluttet at jeg holder en pause på et par år, og så må vi se om jeg stadig løber så meget til den tid.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 26. okt 2018, 07:30

Jeg har været ude at løbe for første gang i... kan slet ikke huske hvornår jeg sidst løb, men det blev i hvert fald til 6,5 km med et pace på 6:19 og det er jeg godt tilfreds med, når nu det er det første motion jeg dyrker i flere måneder. Hold nu op jeg havde ondt i benene dagen efter, det var helt vildt. Men det var simpelthen så dejligt at komme afsted. Som min kollega siger: Running makes you happy :P
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"