Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 25. dec 2018, 23:05

Fynerfin82 skrev:Tak for svaret, det er meget det samme som jeg har Google mig til. Altså at det er blandet om det er en succes med en løbetest og at det ikke nødvendigvis er ensbetydende med at jeg får de optimale sko.

Jeg hælder nok mest til bare at købe nogen, der er meget stødabsorberende og proneret, da jeg løber mest på vej. Og så måske nogen til trail til foråret, hvor jeg håber at komme i gang med at løbe mere i terrænet.

Jeg synes selv Asics laver de bedste sko og er glade for mine Kayano 25 men som sagt ser jeg det som vigtigere med hvordan de sidder på din fod, og de er feks forholdsvis brede, så hvis du har en smal fod er det ikke den model du skal gå efter.

Hvor længe har du løbet? og hvor meget løber du?
For det er min erfaring at man skal starte meget stille ud. Hvor det vil sige noget i retning af 3 km 2 gange om ugen den første måned. Ja og så øge med omkring 1 km om måneden.
Hvor det først er efter et halvt års tid at ens led, sener og muskler er stærke nok til at man rigtig kan begynde med at øge tempo og distance, og det skal stadig gøres i små ryk.

Du behøver ikke trail sko bare fordi du løber trail. Specielt ikke hvis det i sommerhalvåret. Er mest en fordel her om vinteren hvor det ofte er noget vådt og glat, hvor de står bedre fast i en smattet underlag.
Ja og så siges det generelt at sundt at have 2 par sko der belaster ens fødder og ben lidt forskelligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4050

Re: Løbetråden

Indlægaf Fynerfin82 » 26. dec 2018, 06:03

Jeg startede i august, meget stille og roligt, da jeg ikke engang kunne løbe 200 meter. Pt løber jeg 2 - 3 gange om ugen, ture på mellem 3 og 5 km, de fleste ture er stadig med uret som guide og så løber jeg 3 min går 1 min osv.

Udover løb dyrker jeg crossfit og der skal jeg alligevel have nye sko, som helst skal være nogen, der er flade og gode at løbe i, da der tit er en del løbeintervaller.

Min fod er bred og høj, så skal have en "stor" sko.
1
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 26. dec 2018, 07:22

Jeg synes helt sikkert løbetest kan betale sig, mest for faktisk at prøve at løbe i mange forskellige sko. Jeg gør det ikke hver gang jeg køber ny sko, nogen gange køber jeg bare den nyere model af mine gamle
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Muscari
Indlæg: 88
Tilmeldt: 11. sep 2016, 18:01
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Løbetråden

Indlægaf Muscari » 27. dec 2018, 20:00

D.itsen skrev:Jeg synes helt sikkert løbetest kan betale sig, mest for faktisk at prøve at løbe i mange forskellige sko. Jeg gør det ikke hver gang jeg køber ny sko, nogen gange køber jeg bare den nyere model af mine gamle


Enig i dette. Jeg er ikke så erfaren løber, men jeg satte stor pris på test og vejledning i Maratonsport. Jeg synes også tydeligt man kunne se på videoen, hvad der var bedst for mine fødder, men derudover også bare den forskellige følelse man fik i de forskellige sko. Jeg var ikke i tvivl om mit valg derefter.
1
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4050

Re: Løbetråden

Indlægaf Fynerfin82 » 28. dec 2018, 07:39

Muscari skrev:
D.itsen skrev:Jeg synes helt sikkert løbetest kan betale sig, mest for faktisk at prøve at løbe i mange forskellige sko. Jeg gør det ikke hver gang jeg køber ny sko, nogen gange køber jeg bare den nyere model af mine gamle


Enig i dette. Jeg er ikke så erfaren løber, men jeg satte stor pris på test og vejledning i Maratonsport. Jeg synes også tydeligt man kunne se på videoen, hvad der var bedst for mine fødder, men derudover også bare den forskellige følelse man fik i de forskellige sko. Jeg var ikke i tvivl om mit valg derefter.


I gjorde det ikke nemmere at finde ud af om jeg skal vælge det til eller fra :lol:

Jeg kan godt lide ideen om at måtte prøve flere forskellige og hvis det er en mulighed, tror jeg jeg vælger det til. Har bestilt et par sko hjem til Sportmaster, som skulle være gode til pronation. Så måske skulle jeg bare høre dem, hvad der er af muligheder ved afhentning af skoene.
0
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 30. dec 2018, 07:35

Jeg har løbet over 1000 km i år, det har jeg aldrig prøvet før :banan2:
4
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. dec 2018, 08:06

D.itsen skrev:Jeg har løbet over 1000 km i år, det har jeg aldrig prøvet før :banan2:

Med turen i morgen kommer jeg næsten op på 1500 km
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
D.itsen
Indlæg: 3287
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8871

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 30. dec 2018, 08:45

Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg har løbet over 1000 km i år, det har jeg aldrig prøvet før :banan2:

Med turen i morgen kommer jeg næsten op på 1500 km

Jeg har ingen intentioner om at komme højere op. Der er al for meget anden træning der også er sjovt, og min krop skal også lige nå at restituere. Og så gider jeg ikke det går for meget ud over min styrke, selvom det aldrig bliver optimalt både at løbe og ville være stærk
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. dec 2018, 09:24

D.itsen skrev:
Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg har løbet over 1000 km i år, det har jeg aldrig prøvet før :banan2:

Med turen i morgen kommer jeg næsten op på 1500 km

Jeg har ingen intentioner om at komme højere op. Der er al for meget anden træning der også er sjovt, og min krop skal også lige nå at restituere. Og så gider jeg ikke det går for meget ud over min styrke, selvom det aldrig bliver optimalt både at løbe og ville være stærk

1500 km er omkring 30 km om ugen, som jeg synes er et ok tal. Kommer nok længere op næste år, nu hvor jeg vil løbe marathon.

Du har ret i at der kan være lidt modsætning i styrketræning og løb. For de muskler vejer jo som ikke lige er en fordel. Omvendt er styrketræningen med til at undgå at man få skader under løb.
Jeg løber, cykler, svømmer og styrketræner. Men så er kalenderen også ved at være fyldt ud. Eller med cykel er det nu kun daglig transport her om vinteren.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2712

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 4. jan 2019, 09:31

Jeg er gået i gang med en maratontræningsplan. Målet er Copenhagen til maj. Eller: Målet er at have noget at træne op til, så jeg får noget motivation til at løbe andet end de sædvanlige 5 km tre gange om ugen.

Så om jeg deltager i løbet til maj, ved jeg ikke endnu. Men jeg vil træne op til det, som om jeg skal.

:D
2
mortand
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22. jan 2018, 09:07
Kort karma: 0
Likede indlæg: 24

Re: Løbetråden

Indlægaf mortand » 4. jan 2019, 12:52

Jeg havde et fantastisk løbeår i 2017, hvor jeg både fik løbet distancer og tider jeg ikke troede jeg havde i mig. Det fik jeg ikke helt fulgt op på i 2018, hvor livet pludselig fik spændt ben for mig på allerlykkeligste vis, og gav mig lidt andre prioriteter end løb :)

Det betød at jeg fik løbet færre konkurrencekilometer i 2018 end tidligere, så nu har jeg tilmeldt mig Spartas tre marathontests her i foråret (10K, 15K & ½-marathon) for at have nogle helt konkrete mål at sigte efter - og for at kunne presse mig selv endnu hårdere. Mit træningstempo - specielt mod slutningen af året - fejler intet, så grundformen er fin (omend en anelse rund i'et), men jeg har et konkurrence-gen der skal nurses lidt. Jeg er bare bedre til at æde mig selv, når jeg løber i et felt.

Det må være forårets mål. Mere generelt håber jeg også at komme lidt tættere på de 5K-tider jeg løb i slutningen af 2017, men det kommer nok, hvis jeg får ædt mig selv lidt mere - og bare æder lidt mindre :D
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. jan 2019, 18:41

Frandsen skrev:Jeg er gået i gang med en maratontræningsplan. Målet er Copenhagen til maj. Eller: Målet er at have noget at træne op til, så jeg får noget motivation til at løbe andet end de sædvanlige 5 km tre gange om ugen.

Så om jeg deltager i løbet til maj, ved jeg ikke endnu. Men jeg vil træne op til det, som om jeg skal.

:D

Jeg skal med til maj og har også bestilt hotel. Er dog ikke tilmeldt selve løbet endnu, men det er mere fordi det jo desværre tit sker at man blive skadet i træningen op til, så vil godt udsætte det lidt endnu.
Ellers kommer vil jeg allerede ud på den første store test her den 19 hvor vi skal løbe 30 km. :8:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 4. jan 2019, 18:43

mortand skrev:Jeg havde et fantastisk løbeår i 2017, hvor jeg både fik løbet distancer og tider jeg ikke troede jeg havde i mig. Det fik jeg ikke helt fulgt op på i 2018, hvor livet pludselig fik spændt ben for mig på allerlykkeligste vis, og gav mig lidt andre prioriteter end løb :)

Det betød at jeg fik løbet færre konkurrencekilometer i 2018 end tidligere, så nu har jeg tilmeldt mig Spartas tre marathontests her i foråret (10K, 15K & ½-marathon) for at have nogle helt konkrete mål at sigte efter - og for at kunne presse mig selv endnu hårdere. Mit træningstempo - specielt mod slutningen af året - fejler intet, så grundformen er fin (omend en anelse rund i'et), men jeg har et konkurrence-gen der skal nurses lidt. Jeg er bare bedre til at æde mig selv, når jeg løber i et felt.

Det må være forårets mål. Mere generelt håber jeg også at komme lidt tættere på de 5K-tider jeg løb i slutningen af 2017, men det kommer nok, hvis jeg får ædt mig selv lidt mere - og bare æder lidt mindre :D

Det er også min store udfordring, vægten er gået et kilo i den forkerte retning her i julen, og vil gerne omkring 5 kg længere ned for netop at blive en hurtigere løber.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4050

Re: Løbetråden

Indlægaf Fynerfin82 » 6. jan 2019, 09:45

Jeg har været på "lær at løbe" her til morgen. Et gratis tilbud, som en lokal ildsjæl har startet op. Det var vildt godt og bare en enkelt gang teori og pludselig ved jeg hvorfor jeg har så svært ved at løbe ordentligt. Nu bliver udfordringen bare at huske hvad jeg har lært i dag, når jeg træner hjemme. Heldigvis kører tilbuddet hele 1 kvartal, så kan nå at få en masse træning, hvor jeg hele tiden bliver mindet om at skyde hoften frem, bruge armene og ikke tage for store skridt.
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Løbetråden

Indlægaf Pandesteg » 8. jan 2019, 10:00

Første løbetur i 2019 overstået. I det sidste halve år af 2018 druknede løbetræning og crossfit i renovering af vores hus. Men nu er vi så småt startet op igen :) det var en noget våd fornøjelse da jeg ikke lige havde opdaget hvor meget det regnede og min såkaldte “løberegnjakke” på ingen måde er vandtæt :rulle: mine sko var også gennemblødte i løbet af 0,5. Kan man ikke få sådan nogle vandtætte overtræk til sine sko? Det ville hjælpe en del.

Men ellers var det en skøn tur og hvis jeg kan få løbet 2-3 gange om ugen er jeg glad :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"