Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1446

Re: Løbetråden

Indlægaf lulu-p » 14. dec 2017, 19:10

lulu-p skrev:Uuhh jeg har næsten ikke løbet i denne uge. Det er virkelig svært for mig at komme ud at løbe i kombinationen mørke + sludsne. Jeg håber at kunne gå lidt tidligere i dag så jeg kan nå en længere tur inden det bliver for mørkt.

Det blev heldigvis til 12 km med en pace på 5:40. Helt ok på en mørk, kold og våd decembereftermiddag. Jeg håber at få en del flere km i benene i juleferien.
3
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Frandsen
Kort karma: 85
Likede indlæg: 740

Indlægaf Frandsen » 14. dec 2017, 21:12

Fik høvlet de 13 km af - dog ikke i går, men i dag :-)

Psyko-langsomt. Men jeg løb da hele vejen...
1
Brugeravatar
Torn
Likede indlæg: 1463

Indlægaf Torn » 18. dec 2017, 05:09

I går blev det til 5,5 km på 33:20. Benene var gode.

Jeg tænker, at jeg i det nye år må sætte et mål. Jeg er bare ikke sikker på, hvad målet skal være. Ind til videre synes jeg, at det er nemmere at øge distancen end at sætte farten op, men måske sidstnævnte er bedst, da jeg jo egentligt bruger løb som opvarmning inden styrketræning.
1
Brugeravatar
Frandsen
Likede indlæg: 740

Indlægaf Frandsen » 18. dec 2017, 12:36

Kom i går ud på 12 kilometer med et tempo på lidt over 6/km.
Hurtigere, end jeg umiddelbart havde planlagt, men der er sgu svært at sætte tempoet ned, når man føler, man er flyvende :)
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 218
Likede indlæg: 1512

Indlægaf Artem » 22. dec 2017, 20:14

Får i løbet her op til jul? Jeg er desværre ramt af sygdom, hvor jeg hoster helt vildt, så det skal lige være bedre før jeg kommer ud igen. Har det ellers helt skidt over at jeg ikke har været ude at løbe siden den 13...
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 335
Likede indlæg: 3323

Indlægaf Neenah » 22. dec 2017, 20:26

Jeg er lige begyndt at løbe (igen igen igen...). Jeg har før løbet regelmæssigt, og også været ude på en enkelt halvmarathon for en håndfuld år siden. Men jeg holdt en længere pause for et stykke tid siden, da jeg havde en hælspore. Nu er jeg dog begyndt så småt at løbe igen... MEN... jeg får helt sindssygt ondt i anklerne og det nederste af skinnebenene når jeg løber. Det er mest i det højre ben. Hvad kan det være, og er der nogen der har erfaring med den slags?
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 294
Likede indlæg: 3353

Indlægaf Mani » 22. dec 2017, 20:31

Jeg løber kun på ski pt :-D
0
'We must bring our own light to the darkness'
Hewlett
Kort karma: 34
Likede indlæg: 1499

Indlægaf Hewlett » 23. dec 2017, 10:11

Neenah skrev:Jeg er lige begyndt at løbe (igen igen igen...). Jeg har før løbet regelmæssigt, og også været ude på en enkelt halvmarathon for en håndfuld år siden. Men jeg holdt en længere pause for et stykke tid siden, da jeg havde en hælspore. Nu er jeg dog begyndt så småt at løbe igen... MEN... jeg får helt sindssygt ondt i anklerne og det nederste af skinnebenene når jeg løber. Det er mest i det højre ben. Hvad kan det være, og er der nogen der har erfaring med den slags?

Hvilket underlag løber du primært på? Asfalt? Ujævnt?(grusstier, skovbund osv.).

Hvad løber du i? Løbesko, kondisko? Og hvor gamle eller nye er de? Har du fået foretaget en løbetest på løbebånd da du købte dem?

Har du tidligere haft seneskedehindebetændelse i skinnebenene?

Hvordan er du startet op med at løbe igen? (program).
1
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 218
Likede indlæg: 1512

Indlægaf Artem » 23. dec 2017, 10:28

Neenah skrev:Jeg er lige begyndt at løbe (igen igen igen...). Jeg har før løbet regelmæssigt, og også været ude på en enkelt halvmarathon for en håndfuld år siden. Men jeg holdt en længere pause for et stykke tid siden, da jeg havde en hælspore. Nu er jeg dog begyndt så småt at løbe igen... MEN... jeg får helt sindssygt ondt i anklerne og det nederste af skinnebenene når jeg løber. Det er mest i det højre ben. Hvad kan det være, og er der nogen der har erfaring med den slags?

Hej først vil jeg godt lige høre hvor langt du løber? Hvor længe har du løbet? og vejer du en del for meget?

For der er jo ingen tvivl om at løb er hårdt ved bentøjet specielt hvis man vejer for meget og starter for hårdt ud. Specielt de første 3 måneder skal man virkelig tage det stille og roligt. Hvor det er noget med at starte med 3 km gå/løb, og så langsomt bygge på der fra.

Har du nogen ide om hvad din løbekadence er? ideelt er 180 skridt i minuttet. Men mange lige som mig tager for lange skridt, hvor min løbekadence ligger omkring de 160 Problemet i det er at så lander man ofte på hælen hvor der er jo ikke er noget stødabsorbering ud over i skoen. Men hvis man tager flere men kortere skridt, så har man bedre mulighed for at lande på hele foden, eller ligefrem forfoden. (det kan dog også give andre problemer at være en forfodsløber, som stor belastning på akillessene)

Jeg har altid døjet med skinnebensbetændelse når jeg har startet op med at løbe efter en længere pause. Hvor det tager nogle måneder for mig før jeg kommer over det punkt. Var faktisk først efter 5 måneder at jeg ikke længere havde problemer med det denne gang.
For at undgå skader er det generelt også en god ide at dyrke styrketræning sammen med, for netop at styrke hele muskulaturen i ben og fødder. Men bliver naturligvis også styrket af løbet, bare du starter stille ud.
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 23. dec 2017, 12:21

Hewlett skrev:

Hvilket underlag løber du primært på? Asfalt? Ujævnt?(grusstier, skovbund osv.).

Hvad løber du i? Løbesko, kondisko? Og hvor gamle eller nye er de? Har du fået foretaget en løbetest på løbebånd da du købte dem?

Jeg løber primært på asfalt - der er ikke mange grusstier i nærheden, desværre.

Jeg løber i løbesko, og har lige skiftet dem ud for et par uger siden. Det var samme problem med de gamle. Jeg har ikke fået foretaget en løbetest, for jeg giver ikke meget for sportsforretningernes evner inden for det, og jeg læste et forskningsprojekt, der afviste at pronationsløbesko skulle gøre en forskel, så jeg prioriterede det ikke. Men jeg overpronerer en lille smule ved jeg, og har løbet i pronationssko i flere år - det er mine nye sko også.

Jeg har aldrig før haft seneskedehindebetændelse i benene, og jeg er startet op med at løbe efter C25K appen, som er meget blid i starten (30 sek løb, 2 min gang x 8 den første uge (x3 træningsgange). Jeg er på uge 3.
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 23. dec 2017, 12:28

Artem skrev:Hej først vil jeg godt lige høre hvor langt du løber? Hvor længe har du løbet? og vejer du en del for meget?

For der er jo ingen tvivl om at løb er hårdt ved bentøjet specielt hvis man vejer for meget og starter for hårdt ud. Specielt de første 3 måneder skal man virkelig tage det stille og roligt. Hvor det er noget med at starte med 3 km gå/løb, og så langsomt bygge på der fra.

Har du nogen ide om hvad din løbekadence er? ideelt er 180 skridt i minuttet. Men mange lige som mig tager for lange skridt, hvor min løbekadence ligger omkring de 160 Problemet i det er at så lander man ofte på hælen hvor der er jo ikke er noget stødabsorbering ud over i skoen. Men hvis man tager flere men kortere skridt, så har man bedre mulighed for at lande på hele foden, eller ligefrem forfoden. (det kan dog også give andre problemer at være en forfodsløber, som stor belastning på akillessene)

Jeg har altid døjet med skinnebensbetændelse når jeg har startet op med at løbe efter en længere pause. Hvor det tager nogle måneder for mig før jeg kommer over det punkt. Var faktisk først efter 5 måneder at jeg ikke længere havde problemer med det denne gang.
For at undgå skader er det generelt også en god ide at dyrke styrketræning sammen med, for netop at styrke hele muskulaturen i ben og fødder. Men bliver naturligvis også styrket af løbet, bare du starter stille ud.

Jeg løber ikke ret langt - 3-4 km på en halv time (så gå/løb). Denne omgang har jeg løbet i en måneds tid, og ja, jeg vejer nok en 20 kg for meget.

Jeg aner ikke hvad min kadence er, men jeg lander ikke på hælen - snarere mellem- eller forfoden. Jeg var lige ude igen i dag, med mine nye sko. De passer perfekt, så jeg havde glædet mig til at se hvad der ville ske. Jeg varmer op med 5 minutters gang, og så indlagde jeg nogle knæløft og benspark. Så løb jeg 1,5 min, gik 1,5 min og løb 3 minutter - og så gik det ellers galt. Mine ankler og underben var så ømme og syrede til at jeg næsten ikke kunne gå. Så strækkede jeg lidt ud - og det hjalp lidt, men problemet fortsatte. Jeg gav op efter 30 sekunder af anden 3-minutters sekvens, og gav mig til at gå hjem. Det holdt hårdt. Men efter en 8-10 minutters gang, så forsvandt syren, og så prøvede jeg igen - denne gang for fuld smadder, og i kortere intervaller. Den sidste kilometer hjem havde jeg ingen syre i benene overhovedet.

Så nu overvejer jeg, om det simpelthen er fordi jeg skal dedikere 10-15 minutter til opvarmning inden jeg overhovedet bevæger mig ud for at løbe. Anden overvejelse er om jeg skal droppe mit sløve tempo og bare træne turbo-intervaller i stedet for. Det lader til mine ben er gladere for det.
0
Hewlett

Indlægaf Hewlett » 23. dec 2017, 13:49

Neenah skrev:
Hewlett skrev:

Jeg løber primært på asfalt - der er ikke mange grusstier i nærheden, desværre.

Jeg løber i løbesko, og har lige skiftet dem ud for et par uger siden. Det var samme problem med de gamle. Jeg har ikke fået foretaget en løbetest, for jeg giver ikke meget for sportsforretningernes evner inden for det, og jeg læste et forskningsprojekt, der afviste at pronationsløbesko skulle gøre en forskel, så jeg prioriterede det ikke. Men jeg overpronerer en lille smule ved jeg, og har løbet i pronationssko i flere år - det er mine nye sko også.

Jeg har aldrig før haft seneskedehindebetændelse i benene, og jeg er startet op med at løbe efter C25K appen, som er meget blid i starten (30 sek løb, 2 min gang x 8 den første uge (x3 træningsgange). Jeg er på uge 3.

Okay.

Er det samme mærke løbesko du har købt, som dit sidste par?

Hvordan føles smerten? Er det en "lammende" og "brændende" smerte, som også er der hvis du med en tommelfinger masserer det nederste stykke af dit skinneben (tæt på selve skinnebensknoglen)?

Har du generelt problemer med dine ankler? Er de svage?
0
Brugeravatar
Neenah

Indlægaf Neenah » 23. dec 2017, 17:03

Hewlett skrev:
Okay.

Hvordan føles smerten? Er det en "lammende" og "brændende" smerte, som også er der hvis du med en tommelfinger masserer det nederste stykke af dit skinneben (tæt på selve skinnebensknoglen)?

Nej - det er Asics denne gang, men jeg kan ikke mærke forskel overhovedet. Jeg nåede også at købe et par Saucony, som er dem jeg normalt løber i - men dem fik jeg købt et halvt nummer for små, så de får lov til at bo på skohylden indtil jeg får mindre fødder :deer:

Det er en brændende smerte mest - syre i benene er i virkeligheden en rammende beskrivelse. Måske også tildels lammende. Det føles i hvert fald som om jeg mister megen kraft i benene imens det står på. Og det nederste af skinnebenet er ømt, når jeg masserer det, men ikke nær så slem en smerte, som når jeg er ude at løbe.
0
Hewlett

Indlægaf Hewlett » 23. dec 2017, 22:14

Neenah skrev:
Hewlett skrev:
Okay.

Nej - det er Asics denne gang, men jeg kan ikke mærke forskel overhovedet. Jeg nåede også at købe et par Saucony, som er dem jeg normalt løber i - men dem fik jeg købt et halvt nummer for små, så de får lov til at bo på skohylden indtil jeg får mindre fødder :deer:

Det er en brændende smerte mest - syre i benene er i virkeligheden en rammende beskrivelse. Måske også tildels lammende. Det føles i hvert fald som om jeg mister megen kraft i benene imens det står på. Og det nederste af skinnebenet er ømt, når jeg masserer det, men ikke nær så slem en smerte, som når jeg er ude at løbe.

Uden at male fanden på væggen, så kunne det godt lyde som begyndende seneskedehindebetændelse.

Hvis jeg var dig ville jeg forsøge mig med at smøre muskelvarmer på det stykke som er ømt, inden dine løbeture. Eventuelt også købe skinnebensbandage/bind som sidder tæt om benet. Det mindsker lægmusklens "hiven og flåen" i senerne, som sidder hæftet fast på skinnebensknoglen.

Ellers vil jeg kraftigt anbefale dig, at nøjes med rask gang på de ture hvor smerterne starter.

HVIS det er seneskedehindebetændelse er der kun en måde at slippe af med det på - ro.
0
Brugeravatar
Torn
Likede indlæg: 1463

Indlægaf Torn » 24. dec 2017, 07:56

I går løb jeg 2 km på 12 minutter og i dag løb jeg 4 km på 26 minutter. Jeg er ret forkølet, så jeg håber, løbeturene kan hjælpe mig med at blive rask igen.
2

Tilbage til "Fit og/eller lækker"