Hvad betyder musik for dig?

Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Tilly » 18. aug 2018, 18:36

For nyligt var der en debattør der nævnte i “Det må man ikke sige tråden” at hun ikke kan lide musik, og efterfølgende var der flere andre der nævnte at de havde det på samme måde. Jeg fik ikke lige deltaget i snakken om det, men det overraskede mig faktisk rigtig meget at nogle personer har det sådan. Jeg tror aldrig jeg lige havde overvejet over at der findes nogen der slet ikke kan lide musik. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at det ikke betyder lige meget for alle, og at ikke alle har musik de er passionerede omkring. Men at nogle mennesker overordnet set slet ikke kan lide musik, det overraskede mig virkelig. Og det har inspireret mig til at lave denne tråd.


Så jeg er nysgerrig på at høre forskellige eksempler på hvad musik betyder for jer. Har I et passioneret forhold til bestemte sangere/bands/genrer? Eller hører I “bare” det som der bliver spillet i radioen for tiden? Hører I mest musik når I er glade eller kede af det? Eller siger musik jer bare slet ikke noget? Osv...
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Artem » 18. aug 2018, 18:57

Kan godt lide musik i bilen, men er faktisk ikke så glad for musik i andre sammenhæng som på job og hjemme privat. Synes det forstyrer.
Men kan da også godt gå til koncert osv, men sker sjældent. Er ikke passioneret om musik på den måde.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19588
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf LadyFox » 18. aug 2018, 19:04

Musik betyder meget, forskelligt, for mig. Jeg bruger det på rigtig mange måder, og det kan forskellige ting for mig. Jeg vil ikke kalde mig passioneret omkring musik, men jeg sætter pris på musik, og ville ikke undvære det.

Jeg har efterhånden en bred smag, da jeg var yngre var det meget efter genre. I en lang periode hørte jeg kun dansk rap, så en periode kun med metal og så en kun med punk. Men nu, der hører jeg de fleste genre, med få undtagelser. Jeg er sågar begyndt at høre alt det de spiller i radioen :shock:

Mest af alt bruger jeg musik som underholdning. F.eks. til at gøre rengøring eller transport sjovere. Men mest af alt handler det om følelser - musik er for mig oplevelser, minder, stemninger, nydelse og afslapning.

De numre jeg bedst kan lide er også numre jeg knytter minder til, eller hvor jeg bare kan relaterer vildt meget til teksten. Sange jeg egentlig ikke synes er vildt gode kan stadig være blandt mine yndlings hvis de f.eks. minder mig om en rigtig god tid.

Der findes omvendt og musik der gør mig i dårligt humør, på grund af enten for mange indtryk eller dårlige minder. F.eks. har jeg det rigtig svært med på Bob Marley og Nina Hagen.
Jeg bryder mig heller ikke om meget lange numre.

Det bedste ved musik er dog koncerter.
3
...
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Tilly » 18. aug 2018, 19:05

Personligt så betyder musik virkelig meget for mig, og der går ikke en dag uden at jeg hører musik. Jeg husker det som om at jeg altid har været glad for musik. Jeg har også en far, som var god til at støtte den interesse lige siden jeg var helt lille.

Jeg begyndte nok for alvor at føle “passion” for musik i 11-12 års alderen hvor jeg blev mega fan af Michael Jackson. Det var første gang at der var en bestemt sanger som interesserede mig i særlig grad. Og efterfølgende i min teenageår lyttede jeg til mange forskellige sangere/bands, primært pop/rock og lidt r’n’b. Nogle af dem jeg blev fan af, holdt kun et par år, og så svandt min interesse igen. Jeg tænker at det er en meget naturlig proces i forbindelse med at blive ældre at ikke alle (musikale) interesser varer ved. Men fra min slut teenageår, opdagede jeg sangere og bands, som jeg stadig hører i dag, og som betyder rigtig meget for mig stadig. Heriblandt er Bruce Springsteen, Sting/The Police, Dave Matthews Band, Johnny Cash, Pearl Jam og flere andre. Men jeg opdager da også stadig nye sangere/bands som jeg falder for.

Hvad angår de sangere bands jeg lytter mest til, så betyder det også rigtig meget for mig at opleve dem live til koncerter, og jeg har været heldig at være til koncert med en del af mine favoritter op til flere gange. For mig giver det mig simpelthen SÅ meget at være til koncert, det er et kæmpe adrenalinkick, og jeg føler mig virkelig “i live”, når jeg hører det musik som betyder så meget for mig i live udgaver. Jeg kan egentlig slet ikke beskrive den følelse det giver mig.

Og helt generelt tror jeg at musik har en stor terapeutisk effekt på mig. Jeg udvælger til tider helt bevidst musik at lytte til afhængigt at hvordan mit humør er. Hvis jeg har brug for energi, så finder jeg en glad sang, har jeg brug for at tude, så finder jeg en sang der kan hjælpe tårerne på vej, er jeg vred, så lytter jeg til en sang der kan hjælpe mig med at håndtere det osv.


Så ja, musik betyder bare rigtig meget for mig, og jeg ville aldrig kunne undvære det i en længere periode.
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Tilly » 18. aug 2018, 19:10

LadyFox skrev:Men mest af alt handler det om følelser - musik er for mig oplevelser, minder, stemninger, nydelse og afslapning.

Åh ja, det med minder kan jeg virkelig også godt relatere til. For mig er der flere forskellige musiknumre der knytter sig til nogle helt bestemte minder, og når jeg hører dem, så popper minderne op i i mine tanker.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19588
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf LadyFox » 18. aug 2018, 19:30

De mennesker der ikke kan lide musik, handler det om at de ikke kan lide musik, altså at de synes dårligt om alt musik, eller bare at de er fuldstændig ligeglade med musik? Det synes jeg er lidt interessant.
0
...
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Persnikedy » 18. aug 2018, 20:06

Musik betyder en stor del for mig.

Jeg har skizofreni, og jeg høre stemmer 24-7. Når de bliver alt for høje og irriterende så sætter jeg høretelefonerne i ørene og skruger helt op. Hvis de ikke kan fjernes kan de i hvert fald overdøves :-D
I det hele taget kan jeg bedst lide altid at have noget baggrundsstøj, så lægger jeg ikek så meget mærke til stemmerne, om det er musik eller youtube videoer, eller tvet er ligemeget. Her skal bare ikke være stille - for der er jo aldrig stille for mig. Og det bliver endnu tyliger jo mindre der er omkring mig
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf ajnaM » 18. aug 2018, 20:56

Meget!

Jeg er let påvirkelig i forhold til humør, og musik er noget af det, jeg bruger til at styre humøret. Jeg hører musik, så snart jeg er alene - mine høretelefoner er et af mine kæreste ejer.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Animi » 18. aug 2018, 21:18

Jeg hører musik hele tiden! Altså, virkelig. Musik er en uundværlig del af mit liv, og nok en af de ting jeg absolut ikke kan leve uden. Musik er både noget jeg bruger i baggrunden, når jeg skal have det sjovt og når jeg er ked af det. Jeg er meget passioneret omkring musik, og der er bare intet som når en sang virkelig rører noget dybt i dig. I love it.

Musik er for mig også en sjov genkaldelse til fortiden. Der er nogle bestemte sange, jeg har hørt meget i bestemte periode af mit liv, og når jeg så hører de sange igen, kan jeg fuldkommen genkalde mig følelsen af den periode.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf dgd2007 » 18. aug 2018, 22:11

Der er da en del musik (især fra mine yngre dage) der har betydet en del i retning af at "føle sig som menneske igen". :)

Til gengæld er jeg helt uforstående over for at nogen kan holde ud at have musikradioen kværnende mens de arbejder eller kører bil eller sådan noget.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Planten » 18. aug 2018, 22:38

Musik betyder rigtig meget for mig. Der går som ved nogle af jer andre ikke en dag, uden jeg hører musik eller synger.
Jeg hører alle genrer - til hver deres tid.

Stærke minder knytter sig til musik for mig. Om det er en sang, jeg har sunget sammen med min far og bedstefar, eller en jeg hørte, da min bror var kommet til skade, eller et album jeg hørte, mens jeg læste en bestemt bog. Fx hørte jeg absolute music nummer etellerandet, mens jeg læste moonie. Når jeg hører det album, får jeg de følelser, jeg havde, mens læsningen stod på.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Anilara » 26. aug 2018, 20:32

Det betyder en del.
Jeg har selv spillet klaver i flere år og senere været forsanger i et cover punkband.

Jeg holder af den rus særligt livemusik kan give mig, men også musik til enten at understøtte mine følelser eller til at bedøve mine følelser.

Jeg er lidt en musiksnob, men ikke i samme grad som tidligere. Jeg forstår ikke rigtig så meget nye genrer, og bryder mig mest om musik der produceres med ægte instrumenter.
Min musiksmag spænder ok vidt, og det er jeg ret taknemlig for.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22963

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Aragorn » 26. aug 2018, 20:53

Anilara skrev:Det betyder en del.
Jeg har selv spillet klaver i flere år og senere været forsanger i et cover punkband.

Jeg holder af den rus særligt livemusik kan give mig, men også musik til enten at understøtte mine følelser eller til at bedøve mine følelser.

Jeg er lidt en musiksnob, men ikke i samme grad som tidligere. Jeg forstår ikke rigtig så meget nye genrer, og bryder mig mest om musik der produceres med ægte instrumenter.
Min musiksmag spænder ok vidt, og det er jeg ret taknemlig for.


It's probably me med Sting og Clapton bruger en zippo lighter som percussion instrument, så hvad der er et rigtigt instrument er svært at definere. Synths er utroligt avancerede, og hvad Jordan Rudess laver på en synth er måske noget af det mest avancerede der findes - bevares, han er klassisk uddannet pianist.

Jeg har selv spillet og lavet en del musik som lydtekniker, og jeg elsker musik. Ikke alt musik, jeg er også snobbet. Men noget musik er bedre komponeret end andet, og sådan er dét. Musik er mit hjerteblod, men jeg kan ikke leve af det - ellers gjorde jeg det. Musik er også en måde at orientere sig i verden for mig. Stykker med forudsigelighed afløses af uforudsigelige elementer, og det er jo livet selv.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Selina » 31. aug 2018, 11:31

Musik betyder mega meget.
Min far var musiker og jeg er opvokset med sang og musik.
Jeg tager ofte min guitar frem og sidder og spiller lidt når jeg kommer hjem fra arbejde. Det er en af de måder jeg kobler af på.
1
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvad betyder musik for dig?

Indlægaf Fru Sunshine » 31. aug 2018, 14:56

Musik er mit halve liv, men jeg lytter sjovt nok ikke så meget til daglig.
Jeg vil hellere praktisere selv.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Musik"