Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2016, 15:33

Ennovy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ennovy skrev:Justin Timberlake, Pharrell Williams og Beyonce er de største navne og ikoner synes jeg. Beyonce skriver vist ikke så meget selv, men hun har alligevel været ikonisk så det retfærdiggør at hun kommer på listen.

Boblerne er Max Martin, Lady Gaga, Taylor Swift, Justin Bieber, Sia, Rihanna og andre i den dur.


Ej come on :) Det minder mig en diskussion jeg havde med en fyr i 1993, han mente Def Leppard var det bedste af det bedste, og det aldrig nogen sinde kunne forsvinde fra folks bevidsthed ever. Der er vel ca 7 mennesker i Danmark under 30 der kender Def Leppard i dag, og sådan bliver det også med Timberlake/Williams/Beyonce.



Justin Timberlake og Beyonce har været de største stjerne i gennem mange år, og for mange er de langt større navne end Prince og Bowie var.


Forskellen er at dem der er fans af Timberlake/Beyonce kun er dem der har den rigtige alder i forhold til hvornår deres musik kommer ud og marketingsbølgen kører, fordi musikken ikke er gode nok til at hente fans senere hen. Eller også er den for generationsspecifik, og siger ikke folk noget når tidsånden har flyttet sig.

Der er masser af den slags musikere der var giga stjerner på et tidspunkt men som kun kendes af dem der var unge mens de var store. F.eks. Def Leppard, Alannys Morisette, Pulp, Twisted Sister, Soundgarten, Alannah Myles.

Med Bowie kan folk finde et album 30 år efter han har lavet det og så bliver de fans på det. Det er det der skiller ikonerne fra de andre. Det vil ikke ske at dem der er 2 år idag finder Justin Timberlake og går amok over det. Hvorfor skal de danse til den festmusik deres tanter dansede til? De vil have det nye jo.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2016, 15:36

De var megaseje for 30 år siden :) Og når jeg viser det til under 25-mennesker så ryster de bare shokeret på hovedet.

Billede

Billede
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf landsbytossen » 19. jun 2016, 15:40

Ennovy skrev:
landsbytossen skrev:Bowie var ikke mainstream. Det nærmeste mainstream fra ham er albummet Let´s dance, som han vist aldrig selv blev rigtig glad for. Blandt folk i branchen er han anerkendt for de første mange år af karrieren at være nyskabende og et par skridt foran andre.

Mange af de navne der nævnes i tråden kan ikke erstatte Bowie. De er ganske vist populære og sælger meget, men de er ikke nyskabende og eksperimenterende på samme måde som Bowie - og slet ikke over så lang en årrække. Det er ikke uden grund Bowie kaldes rockens kamæleon.

Der er ganske få kunstnere, der vil kunne skabe en karriere som Bowie, hvor de både bliver kult, succesrige og nyskabende i mere end 10 år.



Jeg mener faktisk at Pharrell og Max Martin kan det samme som du er inde på. De viser nye veje, udvikler og gør det igen og igen.

Jeg aner ikke, hvem Max Martin er.

Der var engang en bilforhandler, der hed Max & Martin, men de har mig bekendt aldrig gjort sig indenfor musik. :D
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf landsbytossen » 19. jun 2016, 15:51

Ennovy skrev:
landsbytossen skrev:
Ennovy skrev:
landsbytossen skrev:Bowie var ikke mainstream. Det nærmeste mainstream fra ham er albummet Let´s dance, som han vist aldrig selv blev rigtig glad for. Blandt folk i branchen er han anerkendt for de første mange år af karrieren at være nyskabende og et par skridt foran andre.

Mange af de navne der nævnes i tråden kan ikke erstatte Bowie. De er ganske vist populære og sælger meget, men de er ikke nyskabende og eksperimenterende på samme måde som Bowie - og slet ikke over så lang en årrække. Det er ikke uden grund Bowie kaldes rockens kamæleon.

Der er ganske få kunstnere, der vil kunne skabe en karriere som Bowie, hvor de både bliver kult, succesrige og nyskabende i mere end 10 år.



Jeg mener faktisk at Pharrell og Max Martin kan det samme som du er inde på. De viser nye veje, udvikler og gør det igen og igen.

Jeg aner ikke, hvem Max Martin er.

Der var engang en bilforhandler, der hed Max & Martin, men de har mig bekendt aldrig gjort sig indenfor musik. :D


Han står bag så mange hits gennem de sidste mange år at man tror det er løgn.

På Wiki kan jeg læse han har skrevet og produceret adskillige hits, men har han succes som udøvende kunster ?

Det er da som at kalde Quincy Jones større end Michael Jackson, Poul Bruun større end Kim Larsen og Col. Parker større end Elvis. Både Quincy og Bruun var mestrer udi at producere, men det er noget helt andet.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2016, 16:14

Ennovy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ennovy skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ennovy skrev:Justin Timberlake, Pharrell Williams og Beyonce er de største navne og ikoner synes jeg. Beyonce skriver vist ikke så meget selv, men hun har alligevel været ikonisk så det retfærdiggør at hun kommer på listen.

Boblerne er Max Martin, Lady Gaga, Taylor Swift, Justin Bieber, Sia, Rihanna og andre i den dur.


Ej come on :) Det minder mig en diskussion jeg havde med en fyr i 1993, han mente Def Leppard var det bedste af det bedste, og det aldrig nogen sinde kunne forsvinde fra folks bevidsthed ever. Der er vel ca 7 mennesker i Danmark under 30 der kender Def Leppard i dag, og sådan bliver det også med Timberlake/Williams/Beyonce.



Justin Timberlake og Beyonce har været de største stjerne i gennem mange år, og for mange er de langt større navne end Prince og Bowie var.


Forskellen er at dem der er fans af Timberlake/Beyonce kun er dem der har den rigtige alder i forhold til hvornår deres musik kommer ud og marketingsbølgen kører, fordi musikken ikke er gode nok til at hente fans senere hen. Eller også er den for generationsspecifik, og siger ikke folk noget når tidsånden har flyttet sig.

Der er masser af den slags musikere der var giga stjerner på et tidspunkt men som kun kendes af dem der var unge mens de var store. F.eks. Def Leppard, Alannys Morisette, Pulp, Twisted Sister, Soundgarten, Alannah Myles.

Med Bowie kan folk finde et album 30 år efter han har lavet det og så bliver de fans på det. Det er det der skiller ikonerne fra de andre. Det vil ikke ske at dem der er 2 år idag finder Justin Timberlake og går amok over det. Hvorfor skal de danse til den festmusik deres tanter dansede til? De vil have det nye jo.


Jeg er enig med dig i at musikbranchen har udviklet sig - det er både blevet nemmere og sværere at få en musikkarriere og fastholde den. Men jeg er uenig med dig i at det er anderledes at være på toppen - enten inden for mainstream musik eller inden for et miljø. Det har og vil tale til dem der lytter, og jeg er nu ganske sikker på at mange har hørt om musikere selvom de hverken er fans af musikken eller kan synge deres sange.


Branchen er helt anderledes nu. Der var en periode hvor der var der det skete, det var edgy og man fik mere frie tøjler til sin gakkede kreativitet. Nu er det mere "lign Britney Spears og du har lov til at synge om de her 5 emner". Jeg tror slet ikke at nutidens Bowie/Björk/Prince vælger musik som erhverv. Jeg tror de ser Miley Cyrus og Bieber og så tænker de "det der gider jeg fandme ikke at lave".

Jeg vil mere tro de laver noget med computere - indiespil eller videomontager eller open source software eller sådan noget.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2016, 16:15

Pharell er han ikke bare en Bobby McFerrin klon?



1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2016, 16:29

Ennovy skrev:Herhjemme er Nik og Jay nogle der i den grad har været med til at ændre musikbranchen og har inspireret en hel ny generation af musikere.


Nik og Jay er den nye David Bowie :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. jun 2016, 16:43

Ennovy skrev:Eks-M: Nu ved jeg ikke hvor vild du var med Spice Girls eller hvordan du har det med Mø, men mange vil nok mene at Mø er en ægte kunstner, og Spice Girls er bare pop når det er værst. Men det er jo ret interessant at Mø er meget inspireret af Spice Girls. Og det er det jeg mener med at ting påvirker hinanden - på forskellige måder og i forskellig retning.


Mø, så begynder det at ligne noget, men hun har godt nok langt for at komme op i bowie-luftlaget.

Det er ikke fordi jeg har noget imod Nik og Jay, Spicegirls osv, det er god festmusik. Det er bedre end Bowie når man har lyst til at være i et fjollet humør.

Jeg var improviseret DJ en kort periode til ting med a la 100 mennesker med, og fandt ret hurtigt ud af at finkulturel musik, det betød 3 hardcore fans på dansegulvet og resten sad og snakkede, og ting som Nik og Jay, "Billie Jean" og "Wannabe", det betød fuldt dansegulv. "Wannabe" var faktisk en af dem jeg ville smide på hvis jeg syntes det tyndede lidt ud, for den sang flår jo ligefrem kvindmenneskerne ud på dansegulvet og de flår så nogen fyre med.

Det er lidt sjov, at efter at jeg som teen og ung så mange gange har bandet og svovlet over DJs der spillede nederen kommerciel musik, så måtte jeg så erkende at det var der en god grund til :)
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Hvem skal erstatte Bowie eller Prince ?

Indlægaf Oveditlevsen » 19. jun 2016, 18:17

Jeg synes egentlig det er meget godt at musikbranchen er blevet stækket og har mistet en stor del af deres magt, digitaliseringen og de nye medier har givet en direkte forbindelse mellem kunstnere og fans. Hvis man gerne vil finde noget andet end hvad der er mainstream kan det sagtens lade sig gøre, og de musikere som har nok talent får også deres musik ud til større skare selvom pladeselskabernes "pop-koncept" ikke passer til dem.
Måske blive de ikke ligeså store som Bowie og Prince, men mindre kan også gøre det, jeg synes især det er positivt hvis 10 stjerner kan dele den opmærksom hed som før tilfaldt en megastjerne.
Det kan godt være at det alternative har svære ved at blive mainstream, men det er ikke ubetinget negativt efter min mening.
0

Tilbage til "Musik"