Nogen med forstand på Hifi?

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 3. mar 2017, 16:16

Jeg købte mig en pladespiller for noget tid siden.
En billig en desværre, men jeg skulle altså bare høre mine plader, så jeg måtte have den som midlertidig, indtil jeg fik penge til noget ordentligt-ordentligt.
Jeg har en rigtig god forstærker og mere end gode højttalere og kvalitetskabel mellem enhederne, så den side af sagen er helt ok.
Jeg sætter den til og det lyder F.O.R.F.Æ.R.D.E.L.I.G.T :8:
Lyden er forvrænget, skrattende og lyder som om den kommer fra et dybt hul, så jeg må slukke med det samme fordi jeg tror at det hele er ved at brænde sammen.
Jeg havde ikke fået sat CD og radio til anlægget endnu, så jeg var jo lidt loren om det kunne være min opsætning af det hele, men da de komponenter kommer på og alt lyder helt som det skal, giver jeg selvfølgelig besked til dem jeg har købt pladespilleren af, og den kommer ind på værksted til rep.
Det bliver afgjort ret hurtigt, at jeg skal have en ny pladespiller (men jeg ved ikke hvad der var galt med den gamle).
Jeg får endelig min nye pladespiller og er glaaad!!! ... lige indtil jeg sætter den til, og det lyder nøjagtigt ligesom sidst :forvirret: :forvirret: :forvirret:
Den er solgt som havende riaa forstærker, hvilket er påkrævet da jeg ikke har en forforstærker ved siden af - men kan den elendige lyd skyldes at der faktisk ikke er sådan en i den, selvom det står i produktspecifikationerne? Er der nogen der ved hvordan det lyder hvis der mangler en forforstærker?
Eller er vi ude i at jeg simppelthen er den heldige vinder af TO defekte pladespillere? Det er en Pioneer, så det er ikke totalt crap, men dog en lidt billigere en af slagsen.
Jeg har skrevet til firmaet igen (i går), men har selvfølgelig ikke fået svar endnu, så der kommer IGEN til at gå en evighed inden jeg kan høre mine plader.... det er IKKE i orden :sur:
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Only Me » 4. mar 2017, 00:26

Som du beskriver det så lyder det til at dit signal er overstyret, som om at dit signal går igennem to forforstærkere.

Hvis der mangler en forforstærkere så vil lyden ikke blive forvrænget, men lyden ud vil være meget svag.
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Only Me » 4. mar 2017, 00:31

Hvad for indgang på forstærkeren bruger du, er der ikke indgang for mic, båndoptager eller Aux?
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 4. mar 2017, 09:22

To forforstærkere?
Altså, der er ikke forforstærker i forstærkeren tror jeg (eksisterer det egentligt? :D ) og jeg har ingen ved siden af, så der er 'kun' den der er i pladespilleren.
Jeg har indgange til det hele i forstærkeren, men der kommer ingen lyd med mindre jeg bruger phonoindgangen og den er som sagt ikke rar.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 4. mar 2017, 09:32

Kom i tanke om at jeg faktisk kun prøvede alle indgange ved den gamle pladespiller, og det gav som sagt ikke noget resultat, så da jeg havde sat den nye i phonoindgangen og jeg jeg blev blæst bagud af forvrængning, satte jeg den bare ned i kassen og var sur!!

Har lige taget den op igen og der kommer faktisk 'normal' lyd ud af CD-indgangen :forvirret: Det er ikke top notch lyd, men det har nok at gøre med pladespillerens og pickuppens manglende kvalitet.
Nu må jeg så skifte indgange når der skal skiftes mellem de forskellige musikformer... men der kommer musik, yay :pompom:

Men lidt mærkeligt er det da :gruble:
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Only Me » 4. mar 2017, 12:18

Hvorfor du får en 'normal' lyd ud når du bruger CD-indgangen er da går signalet ikke igennem forforstærkeren i forstærkeren da CD-afspilleren afgiver et forstærket signal.

En pickup består af en magnet og to spoler som afgiver en spænding (et forstærket signal) det er så derfor du får et overstyret signal når du så lader signalet gå igennem forforstærkeren i din forstærkere.
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 4. mar 2017, 12:27

Så der ér forforstærker i min forstærker?? :forvirret:

Jeg har hele tiden fået at vide, at jeg skal have en ekstern forforstærker eller en pladespiller med riaa, hvis jeg vil spille vinyl - men dvs. jeg kan kigge efter gode pladespillere uden riaa når jeg skal finde min 'blivende' pladespiller?
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Only Me » 4. mar 2017, 13:20

Da din forstærkere har en forforstærkere behøver pladespilleren ikke have en forforstærkere (riaa).
At din forstærkere har en forforstærkere kan du høre ved at den forvrængede lyden i første omgang. :)

Hvad er det for en forstærkere du har. (navn og nummer)?
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Nogen med forstand på Hifi?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 4. mar 2017, 13:31

Haha - det var sgu da godt at der åbenbart også var noget andet galt med min første pladespiller, så jeg ikke blev helt til grin da jeg sendte den retur :D :D

Min forstærker er en Denon og nu kunne jeg jo ikke lige huske nummeret så går hen og kigger på den - og hvad står der i bunden? "Integrated amplifier" - så virker det fanme kikset at jeg blev opfordret til en pladespiller med riaa eller en ekstern forforstærker :rulle:

Men tusind tak for hjælpen - så begår jeg da ikke samme fejl at købe en pladespiller med endnu en forforstærker igen :blomst:
0

Tilbage til "Musik"