En musikkalsk computer

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

En musikkalsk computer

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2017, 15:00

Google arbejder på en musik-komponerings AI, og den har just lavet en sang :) Det er en kort klaverkomposition.

https://cdn2.vox-cdn.com/uploads/chorus ... mple.0.mp3

Jeg tænker umiddelbart ikke at sangen bliver et stort hit,
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: En musikkalsk computer

Indlægaf Slettet bruger » 6. jul 2017, 17:36

gnostic skrev:Det håber jeg ikke bliver en realitet, ihvertfald ikke at sådan en AI-komponist bliver solgt privat til andet end forskning i AI.

Ganske enkelt fordi det ødelægger kreativiteten. Så kan enhver jo bruge det program, indstille på lidt sliders hist og her, og få et stykke ud i den genre de vil have og kalde deres eget. Og dem som sætter en ære i selv at finde på melodierne og resten af kompositionen, vil blive beskyldt for at bruge kunstig intelligens, og vil ikke få nogen ære for noget somhelst.


Det bliver en realitet, desværre.

Fandt en anden her, hvor dens musik allerede bliver brugt i film og reklamer

https://futurism.com/a-new-ai-can-write ... -composer/

0
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: En musikkalsk computer

Indlægaf Ondemand » 6. jul 2017, 17:43

Jeg bruger Brain.fm i forbindelse med arbejdet .. det er AI genereret "musik".
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: En musikkalsk computer

Indlægaf Slettet bruger » 6. jul 2017, 17:58

En computersang i Beatles-stil, den har også skrevet teksten. (Der er dog en menneskelig sanger.)

0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: En musikkalsk computer

Indlægaf Slettet bruger » 6. jul 2017, 18:48

gnostic skrev:
eks-Maupassant skrev:
gnostic skrev:Det håber jeg ikke bliver en realitet, ihvertfald ikke at sådan en AI-komponist bliver solgt privat til andet end forskning i AI.

Ganske enkelt fordi det ødelægger kreativiteten. Så kan enhver jo bruge det program, indstille på lidt sliders hist og her, og få et stykke ud i den genre de vil have og kalde deres eget. Og dem som sætter en ære i selv at finde på melodierne og resten af kompositionen, vil blive beskyldt for at bruge kunstig intelligens, og vil ikke få nogen ære for noget somhelst.


Det bliver en realitet, desværre.

Fandt en anden her, hvor dens musik allerede bliver brugt i film og reklamer

https://futurism.com/a-new-ai-can-write ... -composer/



Nåeh ja, jeg glemte da forresten en ting i forbindelse med min kritik af AI-musik:

De rigtigt store komponister, lige fra Haydn til Zimmer, anvender jo stort set næsten udelukkende allerede nedfældede regelsæt når de skriver musik.

Hvis du kigger på 1700-tallets musik og frem, vil du finde at de har anvendt skabeloner. Skabeloner, som Mozart brugte (og videreudviklede) til at komponere deres værker. Der er et helt fastsat regelsæt for hvad der lyder godt i enhver given stemning.

Dermed må det menneskelige komponistarbejde ikke siges at bestå af ret meget kreativitet, hverken nu med AI-musik, men heller ikke dengang i 1700-tallet. Det at komponere musik handler om at kende til formlerne, og selv indsætte sine startværdier, og ud kommer slutresultaterne.

Så vor tids AI-musik er jo sådan set bare automatisering af hvad komponisterne allerede HAR gjort. Eneste forskel er manuelt trælsomt arbejde vs. automatiseret arbejde.

Dermed må min kritik mod AI-musik være ubegrundet. Kreativiteten forsvandt allerede for flere hundrede år siden.


Ja den computer der, Avia, der har de loadet Beethoven, Back, Mozart osv ind i den, bedt den om at fange principperne i det, og så kan den brygger videre på det. Men uden det menneskelige indput var den nul og nix.

Det kunne være sjovt hvis man kunne lære den både klassisk og en anden genre f.eks. reggae og så be den om at lave musik der er reggae/klassisk 50/50. Så kan den på en måde lave noget nyt (men den er stadig fanget af dens indput.)
0

Tilbage til "Musik"