Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf annellaII » 4. jan 2018, 07:22

https://politiken.dk/nyhedsbreve/mine/nyhedsbrev_politiken_sundhed/article6276071.ece

En læser bryder sig ikke om, at Politiken bruger udtrykket 'psykisk syge' til at beskrive personer, der lider af en psykisk sygdom. For mennesker er alt muligt andet end en diagnose.

Overskriften på nyheden var 'Psykisk syge venter kortere tid på at få hjælp', og læseren havde ingen problemer med selve indholdet. Faktisk roste han os for velskrevet og grundig journalistik. Men han havde problemer med brugen af udtrykket 'psykisk syge' - og så er vi tilbage til det med ordenes magt.

Mailen kom fra en person, der selv arbejder i psykiatrien. Han beskrev, hvordan udtrykket 'psykisk syge' gjorde ondt på mange personer, der lider af en psykisk sygdom, fordi udtrykket 'psykisk syge' reducerer hele deres væsen til en sygdom. Men mennesker er ikke kun deres sygdom. De er også fædre, mødre, børn, ægtefæller, venner, kolleger og alt muligt andet. Mennesker er langt mere end deres sygdom, skrev læseren.

Det er måske lidt langhåret, men læseren har ubetinget ret. Og han drog sin pointe et skridt videre og pointerede, at folk, der lider af sklerose eller kræft, ikke kun beskrives gennem deres sygdom. Her må vi dog indvende, at vi også kan finde på at bruge ordet 'kræftsyge' om mennesker, der lider af sygdommen.

Så hvad gør vi?



Hvad mener du må journalister skrive 'psykisk syge'?


Det mener jeg godt, de må, det er alment skrevet og anonymiteten bevaret om de personer, der omtales.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9481
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Sophies-mor » 4. jan 2018, 07:39

Hvordan skal man ellers beskrive, at den person som fx. stikker en person ned, har problemer med psyken?
"XXXX (istedet for navn) som er 38 år gik amok og stak sin støttepædagog ned?" Ville det så ikke være mere diskret med "En 38-årig psykisk syg mand/ mand med psykiske problemer.... " osv.?

Og man er jo også sclerosesyg/ kræftsyg. Selvfølgelig er man andet og mere. Men hvis man vil have objektiv beskrivelse, bør man også være klinisk i sine udtryk. Ellers bliver det følelsesladet.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf icelady » 4. jan 2018, 07:48

Jeg tror nu sagtens de fleste læsere udmærket ved, at psykisk syge er mere end netop psykisk syge.

Jeg kan vitterlig ikke se problemet.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf ajnaM » 4. jan 2018, 07:49

Jeg tror, jeg har lidt svært ved at se forskellen på, om man skriver psykisk syge, personer lidende af psykisk sygdom eller lignende - især hvis man tænker, at det skulle gøre en forskel for, hvorvidt disse mennesker bliver defineret ved deres sygdom.

Grundlæggende tænker jeg, at man må anerkende, at journalistik er en vinklet og dermed forsimplet udgave af virkeligheden. Den kan være mere eller mindre nuanceret, men man får aldrig det hele med.



Til gengæld synes jeg godt, man kan diskutere, om psykisk sygdom beskrives anderledes og mindre nuanceret end andre former for sygdom. Der hælder jeg til at mene, at journalistikken kunne oppe sig gevaldigt i forhold til at få detaljerne med og komme væk fra stereotypen om den psykisk syge som en eller anden stakkel på permanent overførselsindkomst.

Der er mange former for psykisk sygdom - og måske også så mange, at det ikke rigtig giver mening at bruge en samlebetegnelse. Man kunne jo ikke forestille sig en overskrift med "fysisk syge venter længere tid på hjælp" - ingen ser 'fysisk syge' som en samlet gruppe. På samme måde kunne man med fordel skelne mere mellem forskellige grupper af psykisk syge, og måske endda komme til dér, hvor de bare er en del af alle de andre syge. Så der ikke er flere stigma forbundet med at have tourettes end at have brækket benet.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2018, 07:58

Ja det må man godt, og ja nogle psykisk syge har vildt travlt med den lille forskel, at vi ikke er vores sygdom, men at vi har en sygdom. Det kan de skrive side op og side ned om i Facebookgrupper. Det er da også fuldstændig rigtigt, at vi er så meget andet end vores psykiske sygdom, men i mine øjne er det noget ævl at hænge hatten på den knage, når der er så mange andre ting, der er langt mere væsentlige at diskutere.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2018, 08:38

ajnaM skrev:Der er mange former for psykisk sygdom - og måske også så mange, at det ikke rigtig giver mening at bruge en samlebetegnelse. Man kunne jo ikke forestille sig en overskrift med "fysisk syge venter længere tid på hjælp" - ingen ser 'fysisk syge' som en samlet gruppe. På samme måde kunne man med fordel skelne mere mellem forskellige grupper af psykisk syge, og måske endda komme til dér, hvor de bare er en del af alle de andre syge. Så der ikke er flere stigma forbundet med at have tourettes end at have brækket benet.


Det er vel fordi hatten er for stor, hvis man taler om somatisk syge som et samlet begreb, men man kan tale om ting, der ligner hinanden. Det giver fx ikke mening at putte ca 200 forskellige gigtsygdomme og ca samme antal kræftsygdomme i samme somatiske hat, men det giver mening at omtale hver af dem som en kategori for sig.
0
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf ajnaM » 4. jan 2018, 08:45

Delfin skrev:
ajnaM skrev:Der er mange former for psykisk sygdom - og måske også så mange, at det ikke rigtig giver mening at bruge en samlebetegnelse. Man kunne jo ikke forestille sig en overskrift med "fysisk syge venter længere tid på hjælp" - ingen ser 'fysisk syge' som en samlet gruppe. På samme måde kunne man med fordel skelne mere mellem forskellige grupper af psykisk syge, og måske endda komme til dér, hvor de bare er en del af alle de andre syge. Så der ikke er flere stigma forbundet med at have tourettes end at have brækket benet.


Det er vel fordi hatten er for stor, hvis man taler om somatisk syge som et samlet begreb, men man kan tale om ting, der ligner hinanden. Det giver fx ikke mening at putte ca 200 forskellige gigtsygdomme og ca samme antal kræftsygdomme i samme somatiske hat, men det giver mening at omtale hver af dem som en kategori for sig.


Ja, men man kan mene, hatten også er for stor, når det kommer til psykiske sygdomme. Man kommer hurtigt til at generalisere og øge stigmatiseringen, når man fremstiller psykisk syge som én mere eller mindre homogen gruppe. Og i øvrigt typisk fremstiller gruppen negativt.

Jeg tænker, mere viden om psykisk sygdom og variansen inden for gruppen kunne være en fordel - også for journalisterne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2018, 08:56

ajnaM skrev:
Delfin skrev:
ajnaM skrev:Der er mange former for psykisk sygdom - og måske også så mange, at det ikke rigtig giver mening at bruge en samlebetegnelse. Man kunne jo ikke forestille sig en overskrift med "fysisk syge venter længere tid på hjælp" - ingen ser 'fysisk syge' som en samlet gruppe. På samme måde kunne man med fordel skelne mere mellem forskellige grupper af psykisk syge, og måske endda komme til dér, hvor de bare er en del af alle de andre syge. Så der ikke er flere stigma forbundet med at have tourettes end at have brækket benet.


Det er vel fordi hatten er for stor, hvis man taler om somatisk syge som et samlet begreb, men man kan tale om ting, der ligner hinanden. Det giver fx ikke mening at putte ca 200 forskellige gigtsygdomme og ca samme antal kræftsygdomme i samme somatiske hat, men det giver mening at omtale hver af dem som en kategori for sig.


Ja, men man kan mene, hatten også er for stor, når det kommer til psykiske sygdomme. Man kommer hurtigt til at generalisere og øge stigmatiseringen, når man fremstiller psykisk syge som én mere eller mindre homogen gruppe. Og i øvrigt typisk fremstiller gruppen negativt.

Jeg tænker, mere viden om psykisk sygdom og variansen inden for gruppen kunne være en fordel - også for journalisterne.


Mere viden? Ja helt sikkert, det er der mange, der kunne have gavn af, men det ville stadig ikke give mening for mig at dele det op i mindre enheder, medmindre man specifikt taler om noget, som kun vedrører en bestemt gruppe af psykisk syge.
'Psykiatrien mangler flere senge'. Ja, det er jo ikke kun de skizofrene, der mangler flere senge.
'Ny behandling afprøves for bipolare patienter'. Ja, det er specifikt bipolar, det handler om.
0
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf ajnaM » 4. jan 2018, 09:06

Delfin skrev:
ajnaM skrev:
Delfin skrev:
ajnaM skrev:Der er mange former for psykisk sygdom - og måske også så mange, at det ikke rigtig giver mening at bruge en samlebetegnelse. Man kunne jo ikke forestille sig en overskrift med "fysisk syge venter længere tid på hjælp" - ingen ser 'fysisk syge' som en samlet gruppe. På samme måde kunne man med fordel skelne mere mellem forskellige grupper af psykisk syge, og måske endda komme til dér, hvor de bare er en del af alle de andre syge. Så der ikke er flere stigma forbundet med at have tourettes end at have brækket benet.


Det er vel fordi hatten er for stor, hvis man taler om somatisk syge som et samlet begreb, men man kan tale om ting, der ligner hinanden. Det giver fx ikke mening at putte ca 200 forskellige gigtsygdomme og ca samme antal kræftsygdomme i samme somatiske hat, men det giver mening at omtale hver af dem som en kategori for sig.


Ja, men man kan mene, hatten også er for stor, når det kommer til psykiske sygdomme. Man kommer hurtigt til at generalisere og øge stigmatiseringen, når man fremstiller psykisk syge som én mere eller mindre homogen gruppe. Og i øvrigt typisk fremstiller gruppen negativt.

Jeg tænker, mere viden om psykisk sygdom og variansen inden for gruppen kunne være en fordel - også for journalisterne.


Mere viden? Ja helt sikkert, det er der mange, der kunne have gavn af, men det ville stadig ikke give mening for mig at dele det op i mindre enheder, medmindre man specifikt taler om noget, som kun vedrører en bestemt gruppe af psykisk syge.
'Psykiatrien mangler flere senge'. Ja, det er jo ikke kun de skizofrene, der mangler flere senge.
'Ny behandling afprøves for bipolare patienter'. Ja, det er specifikt bipolar, det handler om.


Det er klart, at det kan give mening i nogle tilfælde at bruge en samlebetegnelse. Eksempelvis når det handler om fysiske forhold i Psykiatrien - hvor man jo så ikke taler om de psykisk syge mennesker, men om sengepladser, antal læger eller den slags.

Men der er rigtig mange andre eksempler, hvor man bruger samlebetegnelsen 'psykisk syge'. Og det synes jeg, man skal være varsom med. For det er med til at simplificere, og det reproducerer hurtigt sig selv. Befolkningen vænner sig til, at 'psykisk syge' er en ensartet gruppe, der har nogenlunde samme udfordringer og skaber nogenlunde samme problemer - og journalisterne vænner sig til, at det er okay at bruge en enkel og nem betegnelse, og at man ikke behøver bruge tid og plads på at få detaljerne med. Og sådan kan det så fortsætte...
Senest rettet af ajnaM 4. jan 2018, 09:06, rettet i alt 1 gang.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43767

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf paint » 4. jan 2018, 09:06

Emnet har været diskuteret i 100 år, og lige så længe har man bestræbt sig på ikke at stigmatisere folk i kasser, med etiketter som 'psykisk syge'. Men det har ikke haft den store effekt at prøve at sidestille somatisk syge med psykisk ditto. Vel nok fordi, der rent faktisk er forskel på et brækket ben og en f.eks bipolar lidelse.

Blandt psykologer, bokser man også med det. Men på en lidt anden måde. Nogle har gjort sig til talsmænd for en sondring mellem en 'psykisk sygdom', som f.eks Skizofreni, og andre tilstande med en underliggende psykose, som for det meste er permanente/kroniske. Og så diverse andre former for 'psykiske lidelser', som ikke er i ovenstående kategori og som ofte kan være forbigående (angstlidelser, lettere depressioner mv). Visse psykologer skelner derfor mellem en 'psykisk sygdom' og en 'psykisk lidelse'. Altså personen er ikke psykisk syg, men psykisk lidende.

En person, med en psykisk sygdom, er ofte syg hele livet og sygdommen vil præge deres liv og livsmåde - selvom moderne medicin, kan udvirke små mirakler. Derfor synes jeg ikke at der er noget ekskluderende eller marginaliserende i at benævne folk med en psykisk sygdom som psykisk syge.

Måske ville det gøre en forskel, om ikke andet så for dem det drejer sig om at bruge betegnelsen 'en person med en psykisk sygdom', og ikke bare 'psykisk syg'
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2018, 09:17

paint skrev:Emnet har været diskuteret i 100 år, og lige så længe har man bestræbt sig på ikke at stigmatisere folk i kasser, med etiketter som 'psykisk syge'. Men det har ikke haft den store effekt at prøve at sidestille somatisk syge med psykisk ditto. Vel nok fordi, der rent faktisk er forskel på et brækket ben og en f.eks bipolar lidelse.

Blandt psykologer, bokser man også med det. Men på en lidt anden måde. Nogle har gjort sig til talsmænd for en sondring mellem en 'psykisk sygdom', som f.eks Skizofreni, og andre tilstande med en underliggende psykose, som for det meste er permanente/kroniske. Og så diverse andre former for 'psykiske lidelser', som ikke er i ovenstående kategori og som ofte kan være forbigående (angstlidelser, lettere depressioner mv). Visse psykologer skelner derfor mellem en 'psykisk sygdom' og en 'psykisk lidelse'. Altså personen er ikke psykisk syg, men psykisk lidende.

En person, med en psykisk sygdom, er ofte syg hele livet og sygdommen vil præge deres liv og livsmåde - selvom moderne medicin, kan udvirke små mirakler. Derfor synes jeg ikke at der er noget ekskluderende eller marginaliserende i at benævne folk med en psykisk sygdom som psykisk syge.


Det er bare lidt diffust, hvornår det så er en lidelse og hvornår det er en sygdom, og selvom man er bipolar eller skizofren, betyder det jo ikke, at man render rundt i en evig psykose, selvom sygdommen er kronisk, så den vej er måske dum at gå ned af, hvis man vil lære den 'uvidende' om psykisk sygdom.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25524

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Delfin » 4. jan 2018, 09:21

paint skrev:
Måske ville det gøre en forskel, om ikke andet så for dem det drejer sig om at bruge betegnelsen 'en person med en psykisk sygdom', og ikke bare 'psykisk syg'


Du fik lige tilføjet den, mens jeg skrev.
Den sondring giver mening for mange psykisk syge, men jeg må indrømme, at den virker ligegyldig for mig, men det er også en evig diskussion i netværk for psykisk syge.
0
14 11 14
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43767

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf paint » 4. jan 2018, 09:29

Delfin skrev:
paint skrev:Emnet har været diskuteret i 100 år, og lige så længe har man bestræbt sig på ikke at stigmatisere folk i kasser, med etiketter som 'psykisk syge'. Men det har ikke haft den store effekt at prøve at sidestille somatisk syge med psykisk ditto. Vel nok fordi, der rent faktisk er forskel på et brækket ben og en f.eks bipolar lidelse.

Blandt psykologer, bokser man også med det. Men på en lidt anden måde. Nogle har gjort sig til talsmænd for en sondring mellem en 'psykisk sygdom', som f.eks Skizofreni, og andre tilstande med en underliggende psykose, som for det meste er permanente/kroniske. Og så diverse andre former for 'psykiske lidelser', som ikke er i ovenstående kategori og som ofte kan være forbigående (angstlidelser, lettere depressioner mv). Visse psykologer skelner derfor mellem en 'psykisk sygdom' og en 'psykisk lidelse'. Altså personen er ikke psykisk syg, men psykisk lidende.

En person, med en psykisk sygdom, er ofte syg hele livet og sygdommen vil præge deres liv og livsmåde - selvom moderne medicin, kan udvirke små mirakler. Derfor synes jeg ikke at der er noget ekskluderende eller marginaliserende i at benævne folk med en psykisk sygdom som psykisk syge.


Det er bare lidt diffust, hvornår det så er en lidelse og hvornår det er en sygdom, og selvom man er bipolar eller skizofren, betyder det jo ikke, at man render rundt i en evig psykose, selvom sygdommen er kronisk, så den vej er måske dum at gå ned af, hvis man vil lære den 'uvidende' om psykisk sygdom.


Jeg synes nu ikke at det er så 'diffust'. Der er himmelvid forskel på en person med Skizofreni (selv velbehandlet) og en person, som har en lettere angstlidelse, som kan behandles og formentlig vil være midlertidig.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Raenil » 4. jan 2018, 09:33

Jeg tror godt at jeg forstår det problem, som personer med en psykisk sygdom har med begrebet af være "psykisk syg":

Hvis man brækket et ben eller lymfekræft, så er det kroppen den er gal med. Kroppen kan gå i stykker og nedbrydes, men for mange mennesker så er den - omend en vigtig del af en selv - lidt ekstern i forhold til det at fejle noget i psyken.
For hvis man har en psykisk sygdom, så er kan man lige pludselig ikke stole på sig selv eller hvordan man er. Og så er det måske meget rart at omverdenen ikke hele tiden omtaler psyken eller sindet eller personligheden som noget der er gået i stykker - det har man udfordringer nok med selv at hitte rede i.

Personlig anekdote, som ikke kan bruges til at generalisere ud fra:
1: Jeg har meget forhøjet blodtryk. Måske noget arveligt. Måske noget jeg dør af, hvis ikke jeg tager nogle forholdsregler. Men der er ret eksternt.
2: Jeg har måske ADD. Den er altså lidt svær at sluge, for jeg synes jo ikke at der er noget i vejen med mig, og jeg bliver ikke behandlet for det, og der er ikke de store udfordringer i hverdagen. Men alligevel. Altså.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Muuh » 4. jan 2018, 09:48

Jeg tænker lidt det kommer an på hvilke psykiske lidelser der er tale om, for er der tale om en person med en letter angst, som jo er en psykisk lidelse, så ville jeg automatisk tro at personen var mere syg, end vedkommende måske er, hvis vedkommende kun blev omtalt som psykisk syg.

Jeg har en fordom om, at mange opfatter udtrykket psykisk syg på en negativ måde og jeg har nok også selv en tildens til det. I hvert fald er en psykisk syg for mig, en der har en mere alvorlig diagnose og i sådan tilfælde synes det er helt korrekt at bruge udtrykket psykisk syg
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils

Tilbage til "Sprog"