Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Slettet bruger » 4. jan 2018, 17:50

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:
Delfin skrev:Jeg kan ikke se, det bliver bedre af at skrive, at knivstikkeren er 'specifik diagnose'. Det man risikerer at få ud af det, er præcis det samme som at skrive psykisk syg: At nogle mennesker tror, at mennesker med 'specifik diagnose' er farlige og stikker med knive, nu er det bare snævret ind til en endnu mindre gruppe og stigmatiserer 'specifik diagnose' endnu mere.


Jeg ville, mere konkret, nok skrive noget i stil med 'Støttepædagog stukket ned af beboer'. Og dernæst skrive mere detaljeret i selve artiklen, at der eksempelvis var tale om en bipolær mand, der havde været indlagt gennem så og så lang tid (eller hvad jeg nu ellers havde af detaljer at gå ud fra. Var der ingen detaljer, ville jeg overveje, om det var nok til at underbygge historien til at begynde med).

Jeg skal i øvrigt ikke sige mig for god til, at jeg aldrig selv har brugt 'psykisk syg'. Det er klart den nemmeste løsning, fordi det ikke kræver, at man sætter sig ind i mere. Men jeg synes, som jeg vist også har fået sagt nu, i grunden, at det er en dum generalisering, der ikke er sigende for ret meget - og som samtidig er med til at skabe en negativ diskurs omkring psykisk sygdom.


Igen - hvis du nævner istedet at han er bipolær, så brander du bipolære som knivstikkere.

Du løser ikke noget ved det.

Du flytter bare branding-effekten fra "psykisk syg", til "bipolær".

Man kan sige at hvis man konsekvent nævnte den specifikke diagnose, så ville de psykiske sygdomme der typisk ender i medierne så at sige opsuge al den negative omtale, men altså, det er da bedre de sådan deles lidt om det?

Man kan ikke ændre på negativ diskurs ved at ændre etiketten. Hvis vi skifter "øksemorder" ud med "metalredskabsafliver", så kommer alt det negative fra øksemorder bare med.


Nej, jeg gør da ikke. Alle er klar over, at alle bipolære ikke er mordere, fordi én er det - ligesom ikke alle depressive begår selvmord, fordi én gør det. Men naturligvis skal det ikke nævnes, hvis det ikke har relevans for historien - ligesom man ikke skal nævne folks hudfarve, seksualitet og den slags, hvis det ikke er relevant. Jeg synes generelt, man skal passe på som journalist med at forklare eksempelvis forbrydelser med psykisk sygdom.

Det er jo i øvrigt ikke sådan, at alle negative historier pludselig ville handle om bipolære. Historierne ville brede sig ud over forskellige former for psykiske sygdomme og på den måde være med til at nuancere billedet.

Og igen handler det ikke om at ændre navnet på etiketten, men at bruge etiketten anderledes - eller undlade at bruge den. Jeg er helt enig i, at det er ligegyldigt, hvilke bogstaver man bruger om kassen.


Altså, de er ikke nogen, nogensinde, der nævner eller vil nævne det er nogen er psykisk syg, hvis det ikke er relevant for den historie journalisten skriver. Det er slet ikke inde over.

Det har vi jo også allerede været igennem?

Hvis det du vil have er, at i mængden af artikler, hvor det er relevant at nævne personen er psykisk syg, så skriver journalisten i stedet den specifikke diagnose, så vil de diagnoser, hvor folk gør ekstreme ting der ender i aviserne (der er jo mange psykiske sygdomme der ikke udmønter sig i den slags), de vil blive nævnt i samtlige af artiklerne, og derfor vil de diagnoser blive brandet meget mere negativt end de er i dag.


Mængden af knivstikkerier foretaget af personer med psykisk sygdom er den samme uanset hvad du kalder dem.

Hvis der er say 57 historier over en periode, så kan du lave om på navnene til du bliver blå i hovedet, det vil stadig være 57 historier, og det vil give samme mængde negativ branding.

Vi kan lave det om, så i stedet for at man siger "psykisk syg " 57 gange så siger man i stedet diagnose A 20 gange, diagnose B 20 gange, diagnose C 17 gange.

Hvor vil du hen med det? Du har bare flyttet det negative over på diagnose A, B C. Der er jo ingen pointe med det?
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Shmartiesh » 4. jan 2018, 19:12

LadyFox skrev:
Shmartiesh skrev:Jeg synes ikke der er den store forskel. Men hvis man skal have en overskrift er ‘psykisk syge’ kortere end ‘personer der lider af psykisk sygdom’.

Jeg lærte på sygepl. uddannelsen at hvis man fx skal omtale personer der lider af skizofreni så, skal man undgå at kalde dem skizofrene, bipolare osv. Men har hørt enkelte personer der selv lider af disse sygdomme, omtale dem selv på den måde. Så bliver man da forvirret.

Det er jo forskelligt fra person til person. Jeg kan godt kalde mig selv for skizofren, og i og for sig må andre også gerne.
Men jeg bryder mig ikke om at folk påpeger min sygdom overfor mig eller andre, med mindre der er en virkelig god grund, eller jeg selv har bragt det ind i samtalen.

Men.. Altså, man fornermer mig ikke ved at kalde mig skizofren. Men jeg synes at "lider af skizofreni" lyder langt bedre, og i virkeligheden er mere korrekt hvis man trækker paralleller omkring hvordan man omtaler folk der lider er fysiske sygdomme.

Det er også det jeg har erfaret, så jeg foretrækker også at sige ‘lider af....’. Og hvis andre omtaler personer som skizofrene osv. Så retter jeg dem som regel.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Slettet bruger » 5. jan 2018, 13:22

Nu så jeg lige den her på DR

Overskrift: To betjente overfaldet med ukendt væske af beboer

I teksten: Episoden fandt sted på en adresse på Pilegårds Alle i Søborg, og politiet fortæller kort før klokken 12, at de stadig er til stede på adressen.

- Det er efter vores opfattelse en mand, som er psykisk uligevægtig, siger vagtchefen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/betje ... -af-beboer


Det kan vel gøre alle glade at gøre det på den måde?
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf annellaII » 5. jan 2018, 15:33

eks-Maupassant skrev:Nu så jeg lige den her på DR

Overskrift: To betjente overfaldet med ukendt væske af beboer

I teksten: Episoden fandt sted på en adresse på Pilegårds Alle i Søborg, og politiet fortæller kort før klokken 12, at de stadig er til stede på adressen.

- Det er efter vores opfattelse en mand, som er psykisk uligevægtig, siger vagtchefen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/betje ... -af-beboer


Det kan vel gøre alle glade at gøre det på den måde?


Det ved jeg ikke, om det gør alle glade på den måde ;) Men jeg vil da påstå, at alle kriminelle uden undtagelse på eller en anden måde er psykisk uligevægtige? :gruble:
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Mirabella » 5. jan 2018, 17:03

Jeg kan ikke se hvilken relevans det har for længden på ventetiden, om den psykisk syge er far, klaverspiller, globetrotter mv. At man er mere en noget mener jeg kun er relevant i situationer hvor det har betydning for konteksten.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Tanten » 5. jan 2018, 17:07

Jeg citerer mig selv fra diskussionen på FB:

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår kritikken. Hvis fokus er på, at vi som psykisk syge/psykisk sårbare/sindslidende eller hvad den politisk korrekte betegnelse for os nu er, ikke kan få hjælp, når vi er i sygdommens vold, så synes jeg, udtrykket "psykisk syg" dækker fint. Hvis det handler om en person, der er kommet langt i sin recovery - eller hvor fokus slet ikke er på diagnosen men på noget helt andet, personen gør i sit liv, så er det
malplaceret.

Jeg bryder mig personligt ikke om begrebet "psykisk sårbar", da jeg mener, det er med til at udvande, hvor helt forfærdeligt man faktisk har det, når sygdommen er på sit højeste. Hvem af os besidder ikke en sårbarhed? Men det gør ikke, at vi i perioder ikke kan tage vare på os selv, som var tilfældet for mig, da jeg var psykisk syg.

Jeg har oplevet, at en person, der har en skizofrenidiagnose, er blevet skoset af lidelsesfæller for at sige "jeg er skizofren" - men nu er det altså sådan, at man selv bestemmer, hvad man kalder sig, og at det ikke nødvendigvis betyder, at man så identificerer sig 100 % med sin diagnose eller ikke er andet end den.

Og tilføjer:

Jeg er ikke afhængig af uvedkommende fremmedes forståelse eller accept af min sygdom eller diagnose. Hvis de vil tro, at jeg ikke er andet end min diagnose, så lad dem. Det er ikke mit ansvar, at der er nogen, der tænker så ensporet.
Senest rettet af Tanten 5. jan 2018, 17:47, rettet i alt 1 gang.
1
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Må journalister skrive 'psykisk syge'?

Indlægaf Liou » 5. jan 2018, 17:46

Det er blot ord. Jeg er så træt af det piveri og den politiske korrekthed, der er omkring, hvilke ord vi må bruge. Psykisk syge er en fin og dækkende betegnelse, som ikke går i detaljer. Hvad skulle det hjælpe at komme op med et nyt ord for det? Ville det skabe mindre stigmatisering? I doubt it.

Det var aldrig et problem for mig at blive refereret til som psykisk syg, da jeg havde OCD. Det gjorde absolut ingen forskel. Men nogle mennesker elsker bare at brokke sig over alt.
2

Tilbage til "Sprog"