Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Hunkat » 24. mar 2018, 06:45

abcd skrev:
Hunkat skrev:Jeg må prøve nogle af de forskellige ting.
Mit problem er lidt at jeg i øvrigt er ret god på dansk, jeg har et stort ordforråd, jeg er velformuleret, især på skrift. Nogle gange må jeg tvinge mig selv til at sætte punktumer for jeg kan sagtens fortsætte en sætning så den bliver virkelig lang!
Og så føles det bare lidt dumt og pinligt ikke at kunne sætte komma når man samtidig får at vide at det jeg skriver bare er SÅ fint. Der mangler bare liiige et komma eller fem... *suk*


Du kan evt. vælge at undlade startkommaer, så mangler du kun 2 kommaer i ovenstående. Ellers mangler du 6.


:nerve:

Det der startkomma, det er valgtfrit, ik? Det tror jeg bare jeg springer over :lol:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Slettet bruger » 24. mar 2018, 06:47

Hunkat skrev:
abcd skrev:
Hunkat skrev:Jeg må prøve nogle af de forskellige ting.
Mit problem er lidt at jeg i øvrigt er ret god på dansk, jeg har et stort ordforråd, jeg er velformuleret, især på skrift. Nogle gange må jeg tvinge mig selv til at sætte punktumer for jeg kan sagtens fortsætte en sætning så den bliver virkelig lang!
Og så føles det bare lidt dumt og pinligt ikke at kunne sætte komma når man samtidig får at vide at det jeg skriver bare er SÅ fint. Der mangler bare liiige et komma eller fem... *suk*


Du kan evt. vælge at undlade startkommaer, så mangler du kun 2 kommaer i ovenstående. Ellers mangler du 6.


:nerve:

Det der startkomma, det er valgtfrit, ik? Det tror jeg bare jeg springer over :lol:


Ja, startkomma er valgfrit, men Sprognævnet anbefaler at man udelader det. F.eks. er nedenstående sætning fra dit indlæg korrekt kommateret uden startkomma:

"Mit problem er lidt at jeg i øvrigt er ret god på dansk, jeg har et stort ordforråd, jeg er velformuleret, især på skrift"

Men hvis du vil have startkommaer, skal der være et komma foran "at jeg i øvrigt".
1
Brugeravatar
Sustentaculum
Indlæg: 861
Tilmeldt: 27. aug 2015, 16:53
Kort karma: 140
Likede indlæg: 1034

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Sustentaculum » 24. mar 2018, 07:38

Hunkat skrev:
Sustentaculum skrev:Jeg synes det der online kursus er rigtig godt, men skal bare lige igennem det første, som introducerer navneord og grundled og sådan. Det har de fleste styr på :D



Ja okay, kryds og bolle tror jeg godt jeg kan sætte, trods alt :D

Det er også helt skørt, jeg var lidt bagud i dansk op til omkring 6. klasse fordi jeg er orddøv. I 7. skulle vi pludselig lære Nyt Komma, I 9. opgav de det igen og så måtte vi selv bestemme om vi ville sætte det ene eller andet og jeg havde stadig ikke fattet et hat af hverken det ene eller andet. I gymnasiet var der ikke tid til den slags og på Uni er det bare dit eget problem, bum.


Jeg havde samme oplevelse. Først skulle vi lære et komma, dernæst et nyt komma, og så bagefter havde de lavet det om igen. Jeg fattede aldrig helt hvad det var af det vi lærte som skulle hænge ved.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf paint » 24. mar 2018, 09:14

"Hvor/hvordan læreR man at sætte komma som voksen?"

Måske skulle der også kigges lidt på ovenstående, efter kommakurset :-D
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf dgd2007 » 27. mar 2018, 13:53

Hunkat skrev:Tak for gode bude alle sammen.

Jeg har faktisk lige kigget på den du nævner her, de har en test og jeg fik 7/17 rigtige :genert: :whine:

Først og fremmest :love: for at ville kunne det!
Det er meget rarere at læse noget med god tegnsætning end hvis der enten er en endeløs strøm af ord uden tegn, eller der er sat kommaer der slet ikke giver mening rundt omkring. Begge dele gør at man tit skal gå tilbage og læse en gang til pga. tvivl om man har forstået det rigtigt.

Jeg er selv opdraget (indtæsket) med grammatisk komma eller "kryds og bolle". Det der "uden startkomma" har jeg først opdaget for ret nylig, men begge dele bygger på kryds og bolle - eller sagt mindre skoleagtigt: enheder hvor "nogen/noget gør noget".
Fx i din sætning: "Jeg har faktisk lige kigget på den du nævner her, de har en test og jeg fik 7/17 rigtige" er der fire af den slags enheder:
    Jeg har kigget
    du nævner
    de har
    jeg fik
Det betyder ikke noget at der flere ord fyldt på.
Det vil gammeldags grammatisk sige tre kommaer:
"Jeg har faktisk lige kigget på den, du nævner her, de har en test, og jeg fik 7/17 rigtige".
Det er helt fint og stadig lovligt at bruge den metode.

Så er der spørgsmålet om "startkommaer" - abcd lyder til at have godt styr på det og må endelig rette mig hvis jeg bilder dig noget ind - men altså med "start" menes starten på en ledsætning/bisætning (en, der ikke kan stå alene). Så det er i starten af den slags man kan droppe kommaet hvis man vil være moderne.
"du nævner her" er en sådan ledsætning - den giver ingen mening alene. Kommaet før den er derfor et af de "startkommaer" og kan droppes.
De andre tre kunne godt stå alene: "Jeg har faktisk lige kigget på den" - "de har en test" - "og jeg fik 7/17 rigtige".
Så efter "uden startkomma"-metoden må sætningen være:
"Jeg har faktisk lige kigget på den du nævner her, de har en test, og jeg fik 7/17 rigtige".

Jeg overvejer selv at gå over til "uden startkomma", men der skal jeg tvinge mig selv. Jeg sætter automatisk efter det gamle system. Men nogle gange kan det faktisk se meget godt ud det system frem for det gamle.
Grammatisk: Det, jeg mener, er, at kommaer er smukke. (Ser jo rædderligt ud.) :)
Uden startkomma: Det jeg mener, er at kommaer er smukke. (Går lidt bedre.)
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7460
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Animi » 27. mar 2018, 14:52

Flora skrev:Dansk Sprognævn har lavet et gratis online kursus :)

http://komma.edutasia.com/#1



Den er seriøst rigtig god! Jeg har også altid været en idiot til at sætte komma, men pga min nye arbejdsplads, blev jeg nødt til at lære det.
Jeg er ikke 100% fejlfri endnu overhovedet, men markant bedre end før.
Over en måned tog jeg simpelthen det kursus flere gange, og bare terpede det. Efterhånden sidder kommareglerne bedre fast.

Og som Pocket kan jeg også anbefale Gitte Luks bog, som et ekstra opslagsværk
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Hunkat » 27. mar 2018, 14:59

Jeg må i gang med det kursus kan jeg godt se.

Egentlig ville drømmescenariet være en robot man kunne skrive sine sætninger ind i og så kunne den fortælle om kommaer var sat rigtig eller forkert. Så kunne man 'tjekke' om det går bedre eller værre efterhånden :P
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf dgd2007 » 27. mar 2018, 15:27

Hunkat skrev:Jeg må i gang med det kursus kan jeg godt se.

Egentlig ville drømmescenariet være en robot man kunne skrive sine sætninger ind i og så kunne den fortælle om kommaer var sat rigtig eller forkert. Så kunne man 'tjekke' om det går bedre eller værre efterhånden :P

Robo-dgd's bud:
<slvk> = start ledsætning, valgfrit komma
<shfk> = start helsætning, fast komma

Egentlig ville drømmescenariet være en robot <slvk> man kunne skrive sine sætninger ind i <shfk> og så kunne den fortælle <slvk> om kommaer var sat rigtig eller forkert. Så kunne man 'tjekke' <slvk> om det går bedre eller værre efterhånden :P
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Shmartiesh » 27. mar 2018, 18:25

6 ud af 17. Jeg fatter åbenbart ingenting :lol:

Hvis der bare var en nem huskeregel ligesom med lægger og ligger :gruble:
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. mar 2018, 18:50

7 ud af 17, er man ringe eller va.

Tør jeg tilføje , at den sidste del med at slette eller tilføje komma, gik jeg helt galt i ;(
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Hunkat » 27. mar 2018, 18:58

Det kunne i hvert fald blive bedre, kan man sige.
Ja den del gik også helt galt for mig :lol:
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: Hvor/hvordan lære man at sætte komma som voksen?

Indlægaf Raenil » 8. maj 2023, 09:55

Nyt kommakursus fra dansk sprognævn: https://www.dr.dk/nyheder/seneste/hvor- ... ommakursus
1

Tilbage til "Sprog"