Øffe og oste

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 775
Likede indlæg: 10941

Re: Øffe og oste

Indlægaf dgd2007 » 6. maj 2018, 22:43

Juki skrev:[...]
Fx undlader jeg tit det sidste "s" i "hendes" når jeg udtaler det, men det er blevet en dårlig vane der startede som en joke, men jeg føler mig nogle gange som en idiot hvis jeg glemmer det ude i offentligheden.

Jeg kan huske en ældre jysk dame, der het klart sagde "hinner" for "hendes". Hun var fra Østjylland, vist nok ca. midt imellem Århus og Vejle.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 382
Likede indlæg: 7198

Indlægaf HappyPaww » 7. maj 2018, 04:53

Confucius skrev:
dgd2007 skrev:
Giraffie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Kender øffe og pusser, men hverken skave eller oste.
Jeg oplever nogle gange, at folk ikke kender fronte. Det er ellers almindeligt på Amager.

Altså jeg er fra Amager, men hvad betyder fronte?
Som i "de kommer fra alle fronter" eller hvordan?

Cirkusset brugte det engang før ... hvor nogen forklarede mig, at det betød at bekæmpe eller sådan noget. :)
Jeg havde heller ikke hørt det før.

Det er almindeligt brugt i hip hop-miljøet. Anders Matthesen bruger det også tit.

Politikens slangordbog: Fronte - Udfordre. F.eks. Grupperne begyndte at fronte hinanden.

Nu er hip hop miljøet jo heller ikke hele Amager :gammel:

Det er i hvert fald ikke noget særlig mange siger i mine ører :forvirret:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1255
Likede indlæg: 23944

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. maj 2018, 04:59

Jeg bruger heller ikke fronte særligt meget, men jeg kender det fra min barndom på 80ernes Amager, og jeg synes, det er et fabelagtigt udtryk til at beskrive det punkt, hvor andres indblanding går hen og bliver irriterende og bedrevidende. Det er sådan, jeg husker, at det i sin tid blev brugt.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 582
Likede indlæg: 10836

Indlægaf Persnikedy » 7. maj 2018, 08:04

Min ven som ligger til grund for denne her tråd bruger ofte Fronte, han er oprindeligt fra Korsør
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2018, 08:18

Persnikedy skrev:Min ven som ligger til grund for denne her tråd bruger ofte Fronte, han er oprindeligt fra Korsør

Der er åbenbart hip-hoppere overalt :-D

Ud fra den måde det bliver forklaret på, lyder det lidt som en forkortelse af "konfrontere". :)
1
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 582
Likede indlæg: 10836

Indlægaf Persnikedy » 7. maj 2018, 10:01

dgd2007 skrev:
Persnikedy skrev:Min ven som ligger til grund for denne her tråd bruger ofte Fronte, han er oprindeligt fra Korsør

Der er åbenbart hip-hoppere overalt :-D

Ud fra den måde det bliver forklaret på, lyder det lidt som en forkortelse af "konfrontere". :)

Jeg tror det er derfra ordet kom
Min ven bruger det mest om dengang han faldt i søvn på toilettet og da han rejste sig op faldt han bagover og slog hoved så hårdt imod cisternen at selv kummen flækkede...
Mig: "Hvad fanden har du nu lavet?!"
Ham: "Hva?, den fronteden så jeg satte den på plads"

Han var helt fin og ville ikke engang til læge, så drak vi vidre

Da de andre vågnede næste morgen og opdagede at man ikke kunne tisse så blev historien om det frontende toilet genfortalt igen og igen. Sjældent har jeg set så tømmermænds hærgede mænd se så besejrede ud..
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1546

Indlægaf Lisva » 8. maj 2018, 09:06

Jeg er ikke altid klar over, hvilke ord der er dialekt, fordi de jo bare er en integreret del af mit ordforråd. Men jeg tror, at "hæffel" og "måget" er ret karakteristisk for Aalleren (hvilket er slang for Aalborg, skulle nogen være i tvivl :D).
2
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 781
Likede indlæg: 14720

Indlægaf Juki » 8. maj 2018, 09:38

Lisva skrev:Jeg er ikke altid klar over, hvilke ord der er dialekt, fordi de jo bare er en integreret del af mit ordforråd. Men jeg tror, at "hæffel" og "måget" er ret karakteristisk for Aalleren (hvilket er slang for Aalborg, skulle nogen være i tvivl :D).

Og "kau" :D

Jeg ved dog ikke om det er stavet rigtigt.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1255
Likede indlæg: 23944

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2018, 09:35

Lurende Peber skrev:Günther om en bjergryg i ansigtets landskab er et gammelt og velkendt udtryk.
Øffe=brokke/ævle, tjek.
Oste kunne være afledt af “cheesy” , som betød fedtspilleri...gå efter den kedelige men sikre spillestil (i Warhammer).
De Jydske udtryk er jeg ikke så velbevandret i, men er stopkach ikke den der tunge kage, som betyder afslutning på kaffebordet? => stopmæt, nærmest kvalm.

Hjemmelavet udtryk: at filre. Den der gnubbende fingerbevægelse for at få åbnet en pose feks til grøntsagerne i supermarkederne.

Det er faktisk omvendt :)

Ved et sønderjysk kaffebord skal man begynde med pomler (boller) og såkaldte 'stopkach', så man ikke spiser for meget af 'bækkenørrerne' og lagkagerne. Stopkach er for eksempel kringler og sandkager.

Pomler?! Min mormor kaldte altid kaninlorte for kaninpomler :lol: Delicious!
1
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 509
Likede indlæg: 11065

Indlægaf Flora » 10. maj 2018, 09:38

Lisva skrev:Jeg er ikke altid klar over, hvilke ord der er dialekt, fordi de jo bare er en integreret del af mit ordforråd. Men jeg tror, at "hæffel" og "måget" er ret karakteristisk for Aalleren (hvilket er slang for Aalborg, skulle nogen være i tvivl :D).

Hvad betyder det? :gruble:
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Kort karma: 345
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 3363

Indlægaf Lurende Peber » 10. maj 2018, 11:14

Flora skrev:

Måget betyder (vist) møgbeskidt.
Hæffel? Pas
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 51
Likede indlæg: 1546

Indlægaf Lisva » 10. maj 2018, 18:09

Lurende Peber skrev:
Flora skrev:

Hæffel? Pas

Ja, måget betyder beskidt. Og udtales egentlig noget i stil med "måwe" på rigtig aalborgensisk. :D (Hvor man f.eks. også siger "kadofatte" (kan du fatte det) og "prålar" i stedet for "prøv lige at høre").

En hæffel er... svært at beskrive. Min mor kunne f.eks. finde på at kalde mig det, hvis jeg havde gjort noget, jeg ikke måtte. Nok en kærlig måde at skælde ud på. "Stop så, din hæffel". Måske lidt det samme som en "strik". Er der nogen, det kender det? :)
3
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3005

Indlægaf Confucius » 10. maj 2018, 18:19

Lisva skrev:
Lurende Peber skrev:
Flora skrev:

Hæffel? Pas

Ja, måget betyder beskidt. Og udtales egentlig noget i stil med "måwe" på rigtig aalborgensisk. :D (Hvor man f.eks. også siger "kadofatte" (kan du fatte det) og "prålar" i stedet for "prøv lige at høre").

En hæffel er... svært at beskrive. Min mor kunne f.eks. finde på at kalde mig det, hvis jeg havde gjort noget, jeg ikke måtte. Nok en kærlig måde at skælde ud på. "Stop så, din hæffel". Måske lidt det samme som en "strik". Er der nogen, det kender det? :)

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=strik,2&query=strik
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Jeg har solgt min brevdue på E-bay - for 22. gang.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 10. maj 2018, 18:36

Lisva skrev:[...] Måske lidt det samme som en "strik". Er der nogen, det kender det? :)

Mine fynske bedsteforældre sagde det. Den ene af dem var dog fra Jylland oprindeligt - ved ikke lige hvor.
Og så en gavstrik har jeg også hørt.
Plus slubbert, skrubbert og skrupsak. :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 10. maj 2018, 23:49

dgd2007 skrev:Mine fynske bedsteforældre [...]

For resten hed bagdelen derovre: "møllen". Men jeg ved ikke, om det kun er/var på børn. ;)
0

Tilbage til "Sprog"