Øffe og oste

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9158

Re: Øffe og oste

Indlægaf Kommodedyret » 6. maj 2018, 21:40

Giraffie skrev:Jeg beskrev for en kollega at en patient var sprød (som i lige ved at knække sammen). Det havde hun aldrig hørt før det udtryk. Hun var fra Jylland (ved ikke hvilken del) og jeg er fra Amager.

Jeg hørte først udtrykket "en sko der skarver" da jeg var 22 år. Måtte spørge hende hvad hun mente, før det havde jeg aldrig hørt om før.

Også hedder lort "bum" herhjemme. Men det betyder vist slik i Sønderjylland.

Jeg ville have troet at du syntes at patienten var sej eller lækker :lol:
6
Closure, closure, closure closure closure
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Øffe og oste

Indlægaf Selma156 » 6. maj 2018, 21:45

Confucius skrev:
Selma156 skrev:Jeg har en veninde, der er fra Vestjylland. Hun kommer med mange guldkorn, jeg aldrig har hørt før.

Noget kan være "fjettet". Eller nogen kan "fjette". Det er vist lidt i retning af at noget er fedtet. A la "Kartoflen var helt fjettet ind i sovs".


01:48 i denne video?

https://www.youtube.com/watch?v=81wHRvVwnDo


Ja lige præcis :lol:

Hun siger faktisk tit at hun har fjettede fingre.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Øffe og oste

Indlægaf dgd2007 » 6. maj 2018, 22:09

Giraffie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Kender øffe og pusser, men hverken skave eller oste.
Jeg oplever nogle gange, at folk ikke kender fronte. Det er ellers almindeligt på Amager.


Altså jeg er fra Amager, men hvad betyder fronte?
Som i "de kommer fra alle fronter" eller hvordan?

Cirkusset brugte det engang før ... hvor nogen forklarede mig, at det betød at bekæmpe eller sådan noget. :)
Jeg havde heller ikke hørt det før.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Øffe og oste

Indlægaf dgd2007 » 6. maj 2018, 22:19

Confucius skrev:Det er almindeligt brugt i hip hop-miljøet. Anders Matthesen bruger det også tit.

Politikens slangordbog: Fronte - Udfordre. F.eks. Grupperne begyndte at fronte hinanden.

BREAKING: Sorte Cirkus afsløret som hip-hopper :)
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Øffe og oste

Indlægaf Juki » 6. maj 2018, 22:32

Selma156 skrev:
Confucius skrev:
Selma156 skrev:Jeg har en veninde, der er fra Vestjylland. Hun kommer med mange guldkorn, jeg aldrig har hørt før.

Noget kan være "fjettet". Eller nogen kan "fjette". Det er vist lidt i retning af at noget er fedtet. A la "Kartoflen var helt fjettet ind i sovs".


01:48 i denne video?

https://www.youtube.com/watch?v=81wHRvVwnDo


Ja lige præcis :lol:

Hun siger faktisk tit at hun har fjettede fingre.

Det er også et godt udtryk! Jeg bruger det også selv :D

Min mors familie er opvokset i Sønderjylland og omkring Thy. Min far er fra Storkøbenhavn og jeg er født i København, men jeg elsker virkelig sådan rigtig jysk dialekt. Sønderjysk, vestjysk og nordjysk dialekt ville jeg elske at kunne snakke(og forstå) men jeg endte med at komme til at bo i Øst-/midtjylland, der har den værste jyske dialekt :rulle:

Men min udtale giver ikke altid så meget mening, hvis ikke jeg tænker over det, fordi jeg er blevet sådan et mix af dialekter. Og har håndplukket gode udtryk hist og pist, krydret med interne udtaler :D

Fx undlader jeg tit det sidste "s" i "hendes" når jeg udtaler det, men det er blevet en dårlig vane der startede som en joke, men jeg føler mig nogle gange som en idiot hvis jeg glemmer det ude i offentligheden.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Øffe og oste

Indlægaf dgd2007 » 6. maj 2018, 22:43

Juki skrev:[...]
Fx undlader jeg tit det sidste "s" i "hendes" når jeg udtaler det, men det er blevet en dårlig vane der startede som en joke, men jeg føler mig nogle gange som en idiot hvis jeg glemmer det ude i offentligheden.

Jeg kan huske en ældre jysk dame, der het klart sagde "hinner" for "hendes". Hun var fra Østjylland, vist nok ca. midt imellem Århus og Vejle.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Øffe og oste

Indlægaf HappyPaww » 7. maj 2018, 04:53

Confucius skrev:
dgd2007 skrev:
Giraffie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Kender øffe og pusser, men hverken skave eller oste.
Jeg oplever nogle gange, at folk ikke kender fronte. Det er ellers almindeligt på Amager.


Altså jeg er fra Amager, men hvad betyder fronte?
Som i "de kommer fra alle fronter" eller hvordan?

Cirkusset brugte det engang før ... hvor nogen forklarede mig, at det betød at bekæmpe eller sådan noget. :)
Jeg havde heller ikke hørt det før.


Det er almindeligt brugt i hip hop-miljøet. Anders Matthesen bruger det også tit.

Politikens slangordbog: Fronte - Udfordre. F.eks. Grupperne begyndte at fronte hinanden.

Nu er hip hop miljøet jo heller ikke hele Amager :gammel:

Det er i hvert fald ikke noget særlig mange siger i mine ører :forvirret:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Øffe og oste

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. maj 2018, 04:59

Jeg bruger heller ikke fronte særligt meget, men jeg kender det fra min barndom på 80ernes Amager, og jeg synes, det er et fabelagtigt udtryk til at beskrive det punkt, hvor andres indblanding går hen og bliver irriterende og bedrevidende. Det er sådan, jeg husker, at det i sin tid blev brugt.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Øffe og oste

Indlægaf Persnikedy » 7. maj 2018, 08:04

Min ven som ligger til grund for denne her tråd bruger ofte Fronte, han er oprindeligt fra Korsør
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Øffe og oste

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2018, 08:18

Persnikedy skrev:Min ven som ligger til grund for denne her tråd bruger ofte Fronte, han er oprindeligt fra Korsør

Der er åbenbart hip-hoppere overalt :-D

Ud fra den måde det bliver forklaret på, lyder det lidt som en forkortelse af "konfrontere". :)
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Øffe og oste

Indlægaf Persnikedy » 7. maj 2018, 10:01

dgd2007 skrev:
Persnikedy skrev:Min ven som ligger til grund for denne her tråd bruger ofte Fronte, han er oprindeligt fra Korsør

Der er åbenbart hip-hoppere overalt :-D

Ud fra den måde det bliver forklaret på, lyder det lidt som en forkortelse af "konfrontere". :)


Jeg tror det er derfra ordet kom
Min ven bruger det mest om dengang han faldt i søvn på toilettet og da han rejste sig op faldt han bagover og slog hoved så hårdt imod cisternen at selv kummen flækkede...
Mig: "Hvad fanden har du nu lavet?!"
Ham: "Hva?, den fronteden så jeg satte den på plads"

Han var helt fin og ville ikke engang til læge, så drak vi vidre

Da de andre vågnede næste morgen og opdagede at man ikke kunne tisse så blev historien om det frontende toilet genfortalt igen og igen. Sjældent har jeg set så tømmermænds hærgede mænd se så besejrede ud..
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 134
Likede indlæg: 4406

Re: Øffe og oste

Indlægaf Lisva » 8. maj 2018, 09:06

Jeg er ikke altid klar over, hvilke ord der er dialekt, fordi de jo bare er en integreret del af mit ordforråd. Men jeg tror, at "hæffel" og "måget" er ret karakteristisk for Aalleren (hvilket er slang for Aalborg, skulle nogen være i tvivl :D).
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Øffe og oste

Indlægaf Juki » 8. maj 2018, 09:38

Lisva skrev:Jeg er ikke altid klar over, hvilke ord der er dialekt, fordi de jo bare er en integreret del af mit ordforråd. Men jeg tror, at "hæffel" og "måget" er ret karakteristisk for Aalleren (hvilket er slang for Aalborg, skulle nogen være i tvivl :D).

Og "kau" :D

Jeg ved dog ikke om det er stavet rigtigt.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Øffe og oste

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. maj 2018, 09:35

Lurende Peber skrev:Günther om en bjergryg i ansigtets landskab er et gammelt og velkendt udtryk.
Øffe=brokke/ævle, tjek.
Oste kunne være afledt af “cheesy” , som betød fedtspilleri...gå efter den kedelige men sikre spillestil (i Warhammer).
De Jydske udtryk er jeg ikke så velbevandret i, men er stopkach ikke den der tunge kage, som betyder afslutning på kaffebordet? => stopmæt, nærmest kvalm.

Hjemmelavet udtryk: at filre. Den der gnubbende fingerbevægelse for at få åbnet en pose feks til grøntsagerne i supermarkederne.


Det er faktisk omvendt :)

Ved et sønderjysk kaffebord skal man begynde med pomler (boller) og såkaldte 'stopkach', så man ikke spiser for meget af 'bækkenørrerne' og lagkagerne. Stopkach er for eksempel kringler og sandkager.


Pomler?! Min mormor kaldte altid kaninlorte for kaninpomler :lol: Delicious!
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Øffe og oste

Indlægaf Flora » 10. maj 2018, 09:38

Lisva skrev:Jeg er ikke altid klar over, hvilke ord der er dialekt, fordi de jo bare er en integreret del af mit ordforråd. Men jeg tror, at "hæffel" og "måget" er ret karakteristisk for Aalleren (hvilket er slang for Aalborg, skulle nogen være i tvivl :D).


Hvad betyder det? :gruble:
1

Tilbage til "Sprog"