Om at læse gammeldags sprog..

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf hotlips » 21. jun 2018, 13:32

Jeg er så småt begyndt at plage min dreng med klassikerne men jeg tænker over når han skal til at læse selv, jeg har selv fra jeg var barn været vant til læse min mormors gamle pigebøger med dobbelt a og d i stedet for dobbeltkonsonant, altså kunde er det der staves kunne idag, vilde er det vi skriver som ville osv og alle de der vendinger man ikke bruger overhovedet længere.

Jeg ved godt det er til at forstå for stort set alle men jeg har altid hørt folk klage over hvor lang tid det tager at læse og det er blevet fulgt af lange forklaringer af ord og betydning når jeg har haft det både da jeg gik i skole og senere på hf.
Selv folk der normalt gerne har villet læse har nærmest foretrukket at få neglene skåret af med en sløv dåseåbner end at læse den slags, hc Andersen i original version fks.. Så nu bliver jeg da i tvivl om det er noget jeg skal sørge for at plage ham med i sig selv :gruble:

Det er ikke fordi at han skal læse alt muligt han synes er kedeligt men man kan jo godt være mere eller mindre motiverende og lægge sig i selen for at finde noget han vil synes om når han når dertil.

Det har altid været noget jeg selv har sat pris på, jeg har læst gamle aviser og samtidige beskrivelser når jeg har nørdet forskellige emner, jeg har også lige købt en roman af Jack london fra den blev udgivet og og jeg bruger det jævnligt til at læse botaniske beskrivelser.

men jeg har altså overhovedet ikke nogen fornemmelse for om det er noget der er svært og tungt hvis man ikke er vænnet til det?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf Sophies-mor » 21. jun 2018, 13:38

Det ER altså ikke værre, end man selv gør det til!
Sproglig viden har aldrig skadet nogle
4
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf dgd2007 » 21. jun 2018, 14:22

Det er altid god øvelse at kunne konvertere forskellige mønstre - som der jo er: fx som du sagde aa=å og vilde=ville.
Men folk er jo lidt forskelligt skruet sammen i hovedet, så man må vel næsten lade det komme om an på en prøve om det er belastende eller bare pudsigt for ham.
Det er jo ikke noget man direkte har gavn af in dagligdagen, at vide at ville engang har været stavet vilde og sådan noget. Men hvis han synes det er sjovt/ikke-noget-problem er det jo en god træning i at se mønstre. Og god viden om sprogets udvikling.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf hotlips » 21. jun 2018, 16:06

Sophies-mor skrev:Det ER altså ikke værre, end man selv gør det til!
Sproglig viden har aldrig skadet nogle


Nej men det har mangel på det og når det kommer til læsning så tror jeg manglede øvelse har utrolig meget at sige.
Hvis ikke man når til at læse uden at anstrenge sig spor så bliver man aldrig nogen ivrig læser helt generelt, men jeg tror det at have læst meget forskelligt betyder noget for hvad man roder sig ud i at læse. Der er bare forskel på at blive præsenteret for noget og så læse et par bøger eller at have det som noget man skal øves i for så kræver det noget mere.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf Rapfisk » 21. jun 2018, 16:26

Hvor gammel er det, han er? Jeg gad slet ikke, før jeg var teenager. Indtil da gik jeg op i historien, og hvis sproget ikke var ligetil, syntes jeg, det var en hindring.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf LaScrooge » 21. jun 2018, 17:45

dgd2007 skrev:Det er altid god øvelse at kunne konvertere forskellige mønstre - som der jo er: fx som du sagde aa=å og vilde=ville.
Men folk er jo lidt forskelligt skruet sammen i hovedet, så man må vel næsten lade det komme om an på en prøve om det er belastende eller bare pudsigt for ham.
Det er jo ikke noget man direkte har gavn af in dagligdagen, at vide at ville engang har været stavet vilde og sådan noget. Men hvis han synes det er sjovt/ikke-noget-problem er det jo en god træning i at se mønstre. Og god viden om sprogets udvikling.


Jeg er meget enig i det øverste og jeg synes det gælder stadig, særligt ifht den smidighed det kan bidrage med ifht at lære fremmede sprog. Fx giver det at kunne læse ordet mayonnaise et forspring ifht at kunne lære franske lyde, og derfra videre til spansk, italiensk og latin. Jeg stavede miljø milieu helt frem til jeg startede på Uni, fordi jeg synes, det var et smukkere ord.

Jeg synes bestemt det er værdifuldt at understøtte at man lærer at læse sprog, der er svært og tungt i forhold til hvad man er vant til. Det giver adgang til andre verdner og andre tider, andre måder at tale, tænke og udtrykke sig på. Det giver sproglig og tankemæssig smidighed som kan anvendes langt ud over blot som adgang til bøgernes verden. Det giver mulighed for at dechifrere hvad andre mente, når du udtrykte sig om noget, for 50-100-300 år siden.

I forhold til at læse, som med så meget andet, tror jeg meget på monkey see, monkey do. Min mor var den vildeste læsehest og min søster og jeg slægter hende på. Jeg kan ikke huske hvornår jeg læste min første roman, men jeg læste voksenromaner på over 1000 sider da jeg var 10. Jeg læste ALT, da jeg var barn, og nogle af mine favoritteøjeblikke i barndommen, var da vi holdt ind ved en kæmpe genbrugsbutik med stakkevis af bøger på vej til stalden, og jeg fik lov til at grave efter guld. Vi havde altid mellem 10 og 30 bøger med hjem, og vi var der nok hver 14. dag, mindst. I perioder læste jeg en bog om dagen.

Jeg ved ikke præcis hvordan og hvornår kærligheden til at læse opstår, for den kom så tidligt for mig og har aldrig været begrænset af noget, ud over når pligten til at læse faglitteratur tog tiden fra skønlitteraturen. Men jeg havde også nemt ved faglitteratur, fordi jeg havde nemt ved at læse, læser hurtigt og kunne læse på engelsk meget tidligt. Da jeg studerede filosofi, havde jeg nemt ved historiske tekster fra mange forskellige tider og skoler. Sartre, Heidegger, Kant og Habermas skriver forfærdeligt på hver deres måde, men fælles er tankerækkerne og de sproglige konstruktioner, som kræver koncentration og evnen til at holde tråden i lange, komplicerede sætninger. Før dem, var der folk der skrev fra en anden tid, en tid der er så anderledes fra vores, at der nærmest ingen lighed er, hvor forudsætningen for at kunne forstå var indlevelse i den tid, de kom fra og de diskurser der betingede hvad de tænkte på og om og hvordan. Den smidighed tror jeg på i mig var understøttet af min fourageren udi utallige litterære universer, som har beskrevet andre tider for mig og givet mig datidige hjerner at tænke med.

Jeg synes derfor, selvfølgelig, at du skal fodre din søn med alt der kan vække og fastholde hans interesse for at læse, for jeg tror, at når først vanen og glæden er der, så bliver den og den vil tage fat og udvikle sig af sig selv.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf hotlips » 21. jun 2018, 23:26

Mistermor skrev:Umiddelbart tænker jeg, at man skal passe på ikke at kvæle interessen for og glæden ved at læse ved at gøre det for besværligt.

Det er min erfaring (med mine voksne børn), at man ikke kan overføre sine følelser for hverken bøger eller legetøj til sine børn. Det giver simpelthen ikke mening for dem.

Til gengæld kan man være med til at skabe en kærlighed til bøger og nogle gode minder om specifikke bøger, som lige har "ramt" dem. Jeg ved slet ikke, hvor mange børnebøger vi har stående hos min eksmand, fordi mine børn vil gemme dem til deres egne børn. Det er heldigvis billedbøger, - og der tror jeg, det kan lykkes. - Med højtlæsningsbøger og ungdomsbøger har jeg i alt fald ikke haft succes. "Det lille hus på prærien", som jeg elskede højt, syntes mine unger, var gabende kedelig.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf hotlips » 21. jun 2018, 23:44

Mistermor skrev:Umiddelbart tænker jeg, at man skal passe på ikke at kvæle interessen for og glæden ved at læse ved at gøre det for besværligt.

Det er min erfaring (med mine voksne børn), at man ikke kan overføre sine følelser for hverken bøger eller legetøj til sine børn. Det giver simpelthen ikke mening for dem.

Til gengæld kan man være med til at skabe en kærlighed til bøger og nogle gode minder om specifikke bøger, som lige har "ramt" dem. Jeg ved slet ikke, hvor mange børnebøger vi har stående hos min eksmand, fordi mine børn vil gemme dem til deres egne børn. Det er heldigvis billedbøger, - og der tror jeg, det kan lykkes. - Med højtlæsningsbøger og ungdomsbøger har jeg i alt fald ikke haft succes. "Det lille hus på prærien", som jeg elskede højt, syntes mine unger, var gabende kedelig.


Jeg har et par hundrede bøger stående jeg har læst som barn og teenager så der skal nok være nogen han synes om, indtil videre har han været vild med narnia og vi er lige begyndt at den uendelige historie, det er hans valg.

Hvis bare der er nok at vælge imellem så skal der nok være nogen man synes om, det er bestemt heller ikke alle mine forældres og bedsteforældres bøger jeg har syntes om, men mange af dem har jeg læst utallige gange, min fætter og kusine der er teenagere nu har også hentet stakkevis af bøger her, men det er jo ikke alle der står her der er på gammelt sprog og hvis det er så svært så skal jeg jo til at se efter nogen der kunne bruges.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf 1234 » 22. jun 2018, 07:54

Mistermor skrev:Umiddelbart tænker jeg, at man skal passe på ikke at kvæle interessen for og glæden ved at læse ved at gøre det for besværligt.

Det er min erfaring (med mine voksne børn), at man ikke kan overføre sine følelser for hverken bøger eller legetøj til sine børn. Det giver simpelthen ikke mening for dem.

Til gengæld kan man være med til at skabe en kærlighed til bøger og nogle gode minder om specifikke bøger, som lige har "ramt" dem. Jeg ved slet ikke, hvor mange børnebøger vi har stående hos min eksmand, fordi mine børn vil gemme dem til deres egne børn. Det er heldigvis billedbøger, - og der tror jeg, det kan lykkes. - Med højtlæsningsbøger og ungdomsbøger har jeg i alt fald ikke haft succes. "Det lille hus på prærien", som jeg elskede højt, syntes mine unger, var gabende kedelig.

Selvfølgelig er der bøger fra ens forældres generation man gider at læse! Men det er selvfølgelig ikke dem alle sammen. Det er jo ikke fordi vi nødt til at opfinde en ny verdenslitteratur for hver generation.

Jeg har da ivrigt læst "Det lille hus på prærien", men jeg kunne ikke slæbe mig gennem Anne Franks dagbog eller Hobitten. Det har intet med de gamle at gøre. De siger bare ikke lige mig noget.
Senest rettet af 1234 22. jun 2018, 08:32, rettet i alt 1 gang.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Om at læse gammeldags sprog..

Indlægaf ajnaM » 22. jun 2018, 11:41

hotlips skrev:Jeg er så småt begyndt at plage min dreng med klassikerne men jeg tænker over når han skal til at læse selv, jeg har selv fra jeg var barn været vant til læse min mormors gamle pigebøger med dobbelt a og d i stedet for dobbeltkonsonant, altså kunde er det der staves kunne idag, vilde er det vi skriver som ville osv og alle de der vendinger man ikke bruger overhovedet længere.

Jeg ved godt det er til at forstå for stort set alle men jeg har altid hørt folk klage over hvor lang tid det tager at læse og det er blevet fulgt af lange forklaringer af ord og betydning når jeg har haft det både da jeg gik i skole og senere på hf.
Selv folk der normalt gerne har villet læse har nærmest foretrukket at få neglene skåret af med en sløv dåseåbner end at læse den slags, hc Andersen i original version fks.. Så nu bliver jeg da i tvivl om det er noget jeg skal sørge for at plage ham med i sig selv :gruble:

Det er ikke fordi at han skal læse alt muligt han synes er kedeligt men man kan jo godt være mere eller mindre motiverende og lægge sig i selen for at finde noget han vil synes om når han når dertil.

Det har altid været noget jeg selv har sat pris på, jeg har læst gamle aviser og samtidige beskrivelser når jeg har nørdet forskellige emner, jeg har også lige købt en roman af Jack london fra den blev udgivet og og jeg bruger det jævnligt til at læse botaniske beskrivelser.

Men jeg har altså overhovedet ikke nogen fornemmelse for om det er noget der er svært og tungt hvis man ikke er vænnet til det?


Når du lærer at læse, handler det om øvelse og øvelse og øvelse. Rigtig meget læsning er afkodning, og det tager laaang tid i starten. Al læsning er tungt i begyndelsen, men bliver lettere i takt med, at barnet automatisk genkender flere og flere ord.

Jeg tror på den ene side, at små børn er ret umiddelbare - min egen dreng har ikke haft problemer med at lære at læse gammelt sprog og har bare spurgt, når der var noget, han var i tvivl om. Men jeg tror omvendt, at det gælder om ikke at forvirre dem alt for meget i den spæde begyndelse.

Min dreng har lige lært at læse, og i starten har han været voldsomt frustreret over, hvor langsomt det gik. Det har mest handlet om at give nogle succesoplevelser og sikre, at han oplever glæden ved at læse. Nu, hvor han læser flydende, kan han læse alt muligt - men jeg tror, jeg havde risikeret at sætte ham i stå, hvis jeg havde eksperimenteret med alt muligt eller presset for hårdt på for tidligt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Sprog"