Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf Misantropen » 22. nov 2018, 22:27

dgd2007 skrev:
Misantropen skrev:Jeg synes hendes udtale af "hver" og "vejr" i henholdsvis "hverdag" og "vejrudsigt" lyder ret ens, i forhold til længden på æ-udtalen :gruble:

OK, måske llngden, men da selve ikke lyden? :)

Jeg har svært ved at høre forskellen :genert:

"Hverdag" og "hver dag" synes jeg til sammenligning der er tydelig forskel på.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf dgd2007 » 23. nov 2018, 00:09

Mistermor skrev:Jeg bryder mig ikke om, at folk bruger ordet "godhedsindustri". Jeg kan slet ikke forstå, at det accepteres som et ord. https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=godhedsindustri
Jeg synes faktisk, at eksemplerne meget vel viser, hvorfor det ikke burde være et ord. Det er bare at springe over, hvor gærdet er lavest i stedet for at argumentere for sin sag.

Hmm ... nej, jeg troede egentlig heller ikke de optog den slags ord. Men på den anden side har de også bolighaj og sådan noget. De har endda også "jødeproblem(et)". Så de tager vel bare de ord der rent faktisk findes, uden hensyn til at det er en bestemt type personer der bruger det.

Man skal vel også have mulighed for at slå det op hvis man støder på det og ikke helt ved hvad der menes med det. :gruble:
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. nov 2018, 00:27

Nå, men jeg bryder mig ikke om at når folk er blevet snydt at de så siger at de er "blevet taget i røven".
....just saying. Hvis nogen var i tvivl.
5
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf Misantropen » 23. nov 2018, 01:44

FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg bryder mig ikke om at når folk er blevet snydt at de så siger at de er "blevet taget i røven".
....just saying. Hvis nogen var i tvivl.

De er nok ikke født med en guldske i røven.


At "have noget på hjertet" er også en irriterende fejl Billede
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. nov 2018, 05:20

Lemonella skrev:
Misantropen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg bryder mig ikke om at når folk er blevet snydt at de så siger at de er "blevet taget i røven".
....just saying. Hvis nogen var i tvivl.

De er nok ikke født med en guldske i røven.


At "have noget på hjertet" er også en irriterende fejl Billede


Det er jo ikke en fejl, men en udtalelse. :) og jeg synes nu det er en fin udtalelse.
Min morfar brugte den tit, hvis han kunne se jeg gik og tumlede med et eller andet, jeg ikke lige kunne komme af med. Han kunne godt finde på at spørge om jeg havde noget på hjertet jeg ville fortælle om.


Men det hedder hjerte, ikke hjertet.
6
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28062

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 23. nov 2018, 05:31

Lemonella skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Lemonella skrev:
Misantropen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg bryder mig ikke om at når folk er blevet snydt at de så siger at de er "blevet taget i røven".
....just saying. Hvis nogen var i tvivl.

De er nok ikke født med en guldske i røven.


At "have noget på hjertet" er også en irriterende fejl Billede


Det er jo ikke en fejl, men en udtalelse. :) og jeg synes nu det er en fin udtalelse.
Min morfar brugte den tit, hvis han kunne se jeg gik og tumlede med et eller andet, jeg ikke lige kunne komme af med. Han kunne godt finde på at spørge om jeg havde noget på hjertet jeg ville fortælle om.


Men det hedder hjerte, ikke hjertet.


Okay, det vidste jeg så ikke. Det er jo et bestemt hjerte det handler om og ikke et, hvilke som helst hjerte.
Jeg kan heller ikke rigtig læse mig til at det er en fejl, kun at “nogle regner det for ukorrekt”.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?subentry_i ... te&mpage=2


Oprindeligt er hjerte, men så er det ligesom bare blevet med t ligesom så mange andre ting bliver til et eller andet andet. Det står også flere steder på de der sprogsider. Jeg bemærker det ikke så tit ikke når folk udtaler det, men på skrift er det skidt synes jeg. Men okay, folk udtaler det jo heller ikke ret ofte mere, det er vist mere min mormors generation...80+ :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf dgd2007 » 23. nov 2018, 05:33

Lemonella skrev:Okay, det vidste jeg så ikke. Det er jo et bestemt hjerte det handler om og ikke et, hvilke som helst hjerte.
Jeg kan heller ikke rigtig læse mig til at det er en fejl, kun at “nogle regner det for ukorrekt”.
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?subentry_i ... te&mpage=2

Ha ha, det er jo det samme - blot med en disclaimer om at de godt ved mange siger det alligevel(let) :)

Problemet er jo også alle de gamle bøjningsformer der har overlevet i faste udtryk, men ellers ikke findes mere.
Til bords, på tinge, til huse ...
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf dgd2007 » 23. nov 2018, 05:51

Lemonella skrev:Er det en rigtig grammatisk fejl, skal det vel heller ikke stå i denne tråd. :lol:

Hmm ... ja, det er jo spørgsmålet. Det er jo kun en grammatisk fejl ifølge 1700-tals grammatikken (eller hvornår det nu er fra). :)

Det er vel strengt taget en "idiomatisk" fejl - men det generer nu ikke mig hvis nogen siger "på hjertet".
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf dgd2007 » 23. nov 2018, 06:44

Lemonella skrev:Det generer heller ikke mig og er jeg en “idiot”, hvis jeg siger eller skriver det, så skidt pyt, jeg overlever. :lol:

Hov hov, nu forvirrer du begreberne for meget. Et idiom er = et almindeligt, fast udtryk i sproget, det har ikke noget med idioter at gøre :)

PS: eller det har det måske for øvrigt rent sprogligt, det har jeg ikke undersøgt - så vidt jeg ved betød idiot bare en almindelig privatperson oprindeligt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf Misantropen » 23. nov 2018, 07:49

Lemonella skrev:
Misantropen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Nå, men jeg bryder mig ikke om at når folk er blevet snydt at de så siger at de er "blevet taget i røven".
....just saying. Hvis nogen var i tvivl.

De er nok ikke født med en guldske i røven.


At "have noget på hjertet" er også en irriterende fejl Billede


Det er jo ikke en fejl, men en udtalelse. :) og jeg synes nu det er en fin udtalelse.
Min morfar brugte den tit, hvis han kunne se jeg gik og tumlede med et eller andet, jeg ikke lige kunne komme af med. Han kunne godt finde på at spørge om jeg havde noget på hjertet jeg ville fortælle om.

Den rigtige talemåden/ordsproget fejler intet.

At have noget på hjertet vil bare ofte være noget medicinsk og noget der ikke lige kan afhjælpes ved at man får lettet sit hjerte.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22043

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf dgd2007 » 24. nov 2018, 21:57

Mht. dem der sagde de udtalte æ'et ens i "vejrudsigt" og "hverdag", kom jeg bagefter til at tænke på at det er sgu nok fordi I udtaler begge dele mere i retning af som jeg udtaler det i hverdag. Lidt ligesom den observation af Jrn Lund som jeg har nævnt, med at "kære" og "kager" efterhånden udtales ens af mange.

Men hvis den mistanke er korrekt så vil i nok alligevel studse over udtalen af "hverdag" på de reklamer jeg omtalte. Der udtales det nemlig som jeg udtaler "vejr-et-eller-andet". :fløjt:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16945
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf Misantropen » 25. nov 2018, 05:42

dgd2007 skrev:Mht. dem der sagde de udtalte æ'et ens i "vejrudsigt" og "hverdag", kom jeg bagefter til at tænke på at det er sgu nok fordi I udtaler begge dele mere i retning af som jeg udtaler det i hverdag. Lidt ligesom den observation af Jrn Lund som jeg har nævnt, med at "kære" og "kager" efterhånden udtales ens af mange.

Men hvis den mistanke er korrekt så vil i nok alligevel studse over udtalen af "hverdag" på de reklamer jeg omtalte. Der udtales det nemlig som jeg udtaler "vejr-et-eller-andet". :fløjt:

Verden er af lave! :lol: Men jeg kan godt høre hvordan de kan flyde sammen. Det har jeg aldrig tænkt på.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23342

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf Mani » 25. nov 2018, 06:12

Første advent!
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf HappyPaww » 25. nov 2018, 07:03

dgd2007 skrev:Mht. dem der sagde de udtalte æ'et ens i "vejrudsigt" og "hverdag", kom jeg bagefter til at tænke på at det er sgu nok fordi I udtaler begge dele mere i retning af som jeg udtaler det i hverdag. Lidt ligesom den observation af Jrn Lund som jeg har nævnt, med at "kære" og "kager" efterhånden udtales ens af mange.

Men hvis den mistanke er korrekt så vil i nok alligevel studse over udtalen af "hverdag" på de reklamer jeg omtalte. Der udtales det nemlig som jeg udtaler "vejr-et-eller-andet". :fløjt:

Men hvordan udtaler du vejr? :stoned: Forestiller mig sådan en Onkel Anders stemme :lol: :gammel:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Udtalelser/talemåder, jeg ikke bryder mig om.

Indlægaf HappyPaww » 25. nov 2018, 07:09

HappyPaww skrev:
dgd2007 skrev:Mht. dem der sagde de udtalte æ'et ens i "vejrudsigt" og "hverdag", kom jeg bagefter til at tænke på at det er sgu nok fordi I udtaler begge dele mere i retning af som jeg udtaler det i hverdag. Lidt ligesom den observation af Jrn Lund som jeg har nævnt, med at "kære" og "kager" efterhånden udtales ens af mange.

Men hvis den mistanke er korrekt så vil i nok alligevel studse over udtalen af "hverdag" på de reklamer jeg omtalte. Der udtales det nemlig som jeg udtaler "vejr-et-eller-andet". :fløjt:

Men hvordan udtaler du vejr? :stoned: Forestiller mig sådan en Onkel Anders stemme :lol: :gammel:

Og fonetisk er det ens! :naughty:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Sprog"