Nutidige, danske skældsord der forarger

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 15:00

Findes der nutidige, danske skældsord der i sig selv og ude af kontekst forarger, støder og chokerer? 

Ord som "fuck", "luder", "svans", "neger"(nigger), "perker", "svin" og lign. er vel mere effektfuldt, om man vil, i fx USA og Storbritannien, og selvfølgelig på engelsk.

Så er der ord som "feltmadras" som mange yngre generationer ikke kender betydningen af, hvis de overhovedet kender ordet. Ord som "homo" og "bøsserøv" bliver brugt nedladende om mænd der er fysisk svage og evt. følsomme, men medmindre man er ung eller tilhører et bestemt slæng opfattes det vel sjældent stødende at blive kaldt "homo"? 

Der er mange gamle skældsord der kan noget, men det hjælper ikke meget når de er gået tabt fordi de ikke bruges eller kendes. 
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf HappyPaww » 14. jun 2020, 15:07

Jeg vil da ved Gud mene at N-ordet forarger herhjemme (og det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse)!
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 15:57

HappyPaww skrev:Jeg vil da ved Gud mene at N-ordet forarger herhjemme (og det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse)!

Neger eller nigger?

Og er det "perker" du mener med det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse?

Jeg tror aldrig jeg oplever "nigger" blive brugt i danske sammenhænge :gruble: "Neger" og "perker" synes jeg mere det handler om hvordan det bruges, om det er negativt ladet, for der er da mange udlændinge der omtaler sig selv som "perker", ligesom der er mange der heller ikke bruger "neger" som skældsord.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 16:21

Mads skrev:
Misantropen skrev:Findes der nutidige, danske skældsord der i sig selv og ude af kontekst forarger, støder og chokerer?  


Forarger, støder og chokerer hvem? Der findes ikke nogen ord, på noget sprog, der kan forarge, støde eller chokere mig personligt, selvom de nok skal virke på andre. Der er dog en del ord, som jeg synes er afskyelige, kiksede eller grimme. Fx "forkvinde", "diskurs" eller "italesætte".

Men de bliver vel ikke brugt som skældsord.

Og godt spørgsmål hvem det skal forarge m.m. Det kan jeg ikke svare på andet end der skal være en overordnet enighed og forståelse af at det konkrete skældsord er et skældsord, og ikke kun nedladende mod enkelte personer/grupper i en konkret sammenhæng.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Sangius » 14. jun 2020, 16:24

Misantropen skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil da ved Gud mene at N-ordet forarger herhjemme (og det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse)!

Neger eller nigger?

Og er det "perker" du mener med det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse?

Jeg tror aldrig jeg oplever "nigger" blive brugt i danske sammenhænge :gruble: "Neger" og "perker" synes jeg mere det handler om hvordan det bruges, om det er negativt ladet, for der er da mange udlændinge der omtaler sig selv som "perker", ligesom der er mange der heller ikke bruger "neger" som skældsord.


Nu er det altså ikke op til den enkelte at vurdere, om de selv bruger et bestemt ord nedsættende. Det er mig i guder en gåde hvorfor nogle insisterer på at bruge et ord om andre mennesker, som de ved kan støde og såre, bare fordi "de jo ikke mener noget med det".

Jeg ville bestemt mene at mange af de ord du nævner er skældsord, som jeg ikke finder acceptable overhovedet.
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 16:49

Sangius skrev:
Misantropen skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil da ved Gud mene at N-ordet forarger herhjemme (og det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse)!

Neger eller nigger?

Og er det "perker" du mener med det tilsvarende for mellemøstlig oprindelse?

Jeg tror aldrig jeg oplever "nigger" blive brugt i danske sammenhænge :gruble: "Neger" og "perker" synes jeg mere det handler om hvordan det bruges, om det er negativt ladet, for der er da mange udlændinge der omtaler sig selv som "perker", ligesom der er mange der heller ikke bruger "neger" som skældsord.

Nu er det altså ikke op til den enkelte at vurdere, om de selv bruger et bestemt ord nedsættende. Det er mig i guder en gåde hvorfor nogle insisterer på at bruge et ord om andre mennesker, som de ved kan støde og såre, bare fordi "de jo ikke mener noget med det".

Jeg ville bestemt mene at mange af de ord du nævner er skældsord, som jeg ikke finder acceptable overhovedet.

Nej, det kan du sige, ligesom det heller ikke er op til dig eller andre at vurdere om et ord menes at blive brugt nedsættende fordi du/I ikke bryder dig om det.

Anyway. Det er ikke det tråden handler om. Jeg er kun interesseret i ordene i sig selv og kan bare konstatere at ordene "perker" og "neger" ikke udelukkende bruges eller opfattes som skældsord i Danmark.

Grunden til at jeg har oprettet tråden er at jeg er nysgerrig på udviklingen af sproget. Der er en masse gamle, danske skældsord, og sammenlignet med i dag synes jeg bare ikke at der er lige så mange "kraftfulde" skældsord på dansk selvom vi godt kan blive enige om at "neger", "eskimo", "kinøjser" osv. ikke er velset at bruge.

Til gengæld virker mange gamle skældsord mere uskyldige i dag, med nutidens sprog.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Lisva » 14. jun 2020, 19:30

Jeg er ikke sart overhovedet, men jeg bliver sgu lidt stram i betrækket, når børn beskrives som kneppeaffald. Eller kvinder som spermcontainere.
4
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 19:49

Mads skrev:
Misantropen skrev:
Mads skrev:
Misantropen skrev:Findes der nutidige, danske skældsord der i sig selv og ude af kontekst forarger, støder og chokerer?  


Forarger, støder og chokerer hvem? Der findes ikke nogen ord, på noget sprog, der kan forarge, støde eller chokere mig personligt, selvom de nok skal virke på andre. Der er dog en del ord, som jeg synes er afskyelige, kiksede eller grimme. Fx "forkvinde", "diskurs" eller "italesætte".

Men de bliver vel ikke brugt som skældsord.

Og godt spørgsmål hvem det skal forarge m.m. Det kan jeg ikke svare på andet end der skal være en overordnet enighed og forståelse af at det konkrete skældsord er et skældsord, og ikke kun nedladende mod enkelte personer/grupper i en konkret sammenhæng.


De bliver nok ikke brugt som skældsord, men derfor kan der jo godt være andre der opfatter dem som skældsord. For tiden tænder Bwalya Sørensen totalt af, hvis hun hører visse uskyldige ord. Det er ikke helt til at sige om det er ordet i sig selv, eller kun når det er en hvid mand, der siger ordet, der trigger hende. Ordet "formand" er relativt almindeligt brugt om en person, der har formandskabet et eller andet sted. Også selvom det er en kvinde. Man kan sikkert godt slippe af sted med at kalde en kvindelig formand for "forkvinde", men prøv at kalde en mandlig formand for "forkvinde", og lur mig om de ikke opfatter det som et skældsord.

Min pointe var egentlig også bare, at der findes mange mennesker der trigges over ord, som er relativt uskyldige, eller som måske ikke engang er bandeord. Fx "Trunte". Er det et skældsord? Eller bare slang? Teknisk set er det et godkendt pige-fornavn. (Der er 12 personer i 2020, der hedder det). Hvis der findes mennesker der trigges af det, hvor sætter vi så barren for hvad der forarger, støder og chokerer folk?

Åh, det er en spændende debat selvom tråden ikke som sådan var tiltænkt den debat.

Jeg fandt et gammelt bogmærke og kom bare til at tænke på hvor få skældsord der bliver brugt i dag som ikke enten er udenlandske(fx "fuck") eller har med køn, race og seksuel orientering at gøre. Og selv de eksempler jeg nævner i første indlæg bruges og opfattes ikke partout eller udelukkende som skældsord. Mange andre skældsord bliver ofte også brugt med humor, fx "kælling".

Et ord som "bøsse" startede vist også nedladende eller som skældsord, men er der ikke noget med at homoseksuelle mænd selv begyndte at bruge ordet for at vende det til at være positivt ladet? Det må have været tilbage i 70'erne/80'erne :gruble:

Jeg kan ikke på stående fod komme i tanke om et dansk skældsord, der kun bruges negativt :gruble: Det siger måske mere om mig. Eller er det måden sproget har udviklet sig på? Det vil være synd at sige det moderne, danske sprog er særlig formelt, pænt eller velholdt. Jeg bander fx selv en del både på skrift og i virkeligheden, men sjældent er det for at bande/bruge skældsord, men fordi det er mere kraftfuldt at sige "for satan hvor gjorde det fucking ondt!" end "avs".

Det er ikke mit indtryk at jeg er den eneste der bruger sproget, og skældsord, på den måde.


Edit: Glemte linket fra bogmærket :D https://ordnet.dk/ods/godt-ord-igen
Senest rettet af Misantropen 14. jun 2020, 20:04, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 20:01

Lisva skrev:Jeg er ikke sart overhovedet, men jeg bliver sgu lidt stram i betrækket, når børn beskrives som kneppeaffald. Eller kvinder som spermcontainere.

Jeg har aldrig forstået "spermcontainer". Kneppeaffald kan jeg til dels forstå logikken bag, men ikke "spermcontainer".

.. Medmindre der ikke hentydes til et meget kort samleje, men at manden kommer på kvindens krop eller i hendes mund, irriterer udtrykket mig fordi det er åndssvagt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 20:19

Mads skrev:
Misantropen skrev:Åh, det er en spændende debat selvom tråden ikke som sådan var tiltænkt den debat.

Jeg fandt et gammelt bogmærke og kom bare til at tænke på hvor få skældsord der bliver brugt i dag som ikke enten er udenlandske(fx "fuck") eller har med køn, race og seksuel orientering at gøre. Og selv de eksempler jeg nævner i første indlæg bruges og opfattes ikke partout eller udelukkende som skældsord. Mange andre skældsord bliver ofte også brugt med humor, fx "kælling".


Selvom der er mange, der blander det sammen, så er skældsord og bandeord ikke det samme. "Fuck" og "for satan, hvor gjorde det fucking ondt!" er eksempelvis bandeord, men ikke skældsord. https://sproget.dk/temaer/ungdomssprog/skeldsord


Misantropen skrev:Jeg kan ikke på stående fod komme i tanke om et dansk skældsord, der kun bruges negativt


Luder, spasser, idiot, tykke dyr, hundehoved, hængerøv, slapsvans, skidespræller, ignoranter, fæhoveder, klamphugger, lusede amatører, analfabet, bedrager, bums, drukkenbolt, grimrian, grobrian, klaptorsk, kvajpande, lemmedasker, lurendrejer, lusepuster, misdæder, møgdyr, plebejer, snylter, sinke, sjover, skægabe, slambert, slyngel, spytslikker, slubbert, tøffelhelt, tøsedreng, undermåler, varyl og vatpik.

Man kommer langt med Egon Olsen og Kaptajn Haddock.

Flere af de udtryk du nævner, inkl. dem i mit link, er bare ikke særlig udbredt længere :(
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 20:26

Mads skrev:
Misantropen skrev:
Lisva skrev:Jeg er ikke sart overhovedet, men jeg bliver sgu lidt stram i betrækket, når børn beskrives som kneppeaffald. Eller kvinder som spermcontainere.

Jeg har aldrig forstået "spermcontainer". Kneppeaffald kan jeg til dels forstå logikken bag, men ikke "spermcontainer".

.. Medmindre der ikke hentydes til et meget kort samleje, men at manden kommer på kvindens krop eller i hendes mund, irriterer udtrykket mig fordi det er åndssvagt.

Der hentydes til at kvindens værdi/formål ikke er andet/mere end at være en beholder for fyrens sperm. Det har intet med varigheden af elskov at gøre.

Jeg tænker bare container = Noget man ikke gider opholde sig i og kun afleverer ting i. Det er derfor det kun vil skulle være et kort samleje, men jeg ved godt der menes noget andet og derfor er det åndssvagt :D

Et godt skældsord(hvad end man kan lide ordet eller ej) skal ikke forklares, men give sig selv.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 20:44

Mads skrev:
Misantropen skrev:Flere af de udtryk du nævner, inkl. dem i mit link, er bare ikke særlig udbredt længere :(


Det er der at du og trendsetting kommer ind i billedet.

Så længe det ikke kræver reklamefolk eller management vås skal jeg gøre mit bedste.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Nutidige, danske skældsord der forarger

Indlægaf KIM K » 16. jun 2020, 10:47

Mads skrev:
Misantropen skrev:Åh, det er en spændende debat selvom tråden ikke som sådan var tiltænkt den debat.

Jeg fandt et gammelt bogmærke og kom bare til at tænke på hvor få skældsord der bliver brugt i dag som ikke enten er udenlandske(fx "fuck") eller har med køn, race og seksuel orientering at gøre. Og selv de eksempler jeg nævner i første indlæg bruges og opfattes ikke partout eller udelukkende som skældsord. Mange andre skældsord bliver ofte også brugt med humor, fx "kælling".


Selvom der er mange, der blander det sammen, så er skældsord og bandeord ikke det samme. "Fuck" og "for satan, hvor gjorde det fucking ondt!" er eksempelvis bandeord, men ikke skældsord. https://sproget.dk/temaer/ungdomssprog/skeldsord


Misantropen skrev:Jeg kan ikke på stående fod komme i tanke om et dansk skældsord, der kun bruges negativt


Luder, spasser, idiot, tykke dyr, hundehoved, hængerøv, slapsvans, skidespræller, ignoranter, fæhoveder, klamphugger, lusede amatører, analfabet, bedrager, bums, drukkenbolt, grimrian, grobrian, klaptorsk, kvajpande, lemmedasker, lurendrejer, lusepuster, misdæder, møgdyr, plebejer, snylter, sinke, sjover, skægabe, slambert, slyngel, spytslikker, slubbert, tøffelhelt, tøsedreng, undermåler, varyl og vatpik.

Man kommer langt med Egon Olsen og Kaptajn Haddock
.


Du skulle vel ikke tilfældigvis have denne ordbog :D

https://cobolt.dk/shop/kaptajn-haddocks ... -591p.html
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Sprog"