Grammatiktråden

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 666
Likede indlæg: 9414

Re: Grammatiktråden

Indlægaf dgd2007 » 9. mar 2017, 11:13

Flora skrev:Er der nogen regler for hvornår man bruger "selvom" og hvornår man bruger "selv om" eller kan man bruge hhv. det ene og det andet som man vil?

Nej, det er en smagssag - de er ligestillede i Retskrivningsordbogen (2012). :)
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 129
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 3576

Indlægaf Miss_no_More » 6. jul 2017, 15:28

"På hendes job er der flere kolleger, der nu stopper"

Jeg kommer altid i tvivl, om der skal komma foran "der" i sådan en sætning? Jeg bruger også X og O metoden, men bliver i tvivl om "kolleger" kan gå istedet(og er det i ét ord :genert:) for "der" i sætningen? Og så der slet ikke skulle være et komma.
Forstår I overhovedet, hvad jeg spørger om :lol: Jeg er ikke særlig god til at benævne dem navneord og udsagnsled og hvad de nu ellers hedder.
0
2018 here I come! :banan:
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 666
Likede indlæg: 9414

Indlægaf dgd2007 » 6. jul 2017, 15:55

Miss_no_More skrev:"På hendes job er der flere kolleger, der nu stopper"

Jeg kommer altid i tvivl, om der skal komma foran "der" i sådan en sætning? Jeg bruger også X og O metoden, men bliver i tvivl om "kolleger" kan gå istedet(og er det i ét ord :genert:) for "der" i sætningen? Og så der slet ikke skulle være et komma.
Forstår I overhovedet, hvad jeg spørger om :lol: Jeg er ikke særlig god til at benævne dem navneord og udsagnsled og hvad de nu ellers hedder.

Hvis du tænker på "der" i den første halvdel, så skal du bare glemme det rent kryds&bolle-mæssigt. Det kunne lige så godt have været udskiftet med "til stede" eller sådan noget. Det andet "der" derimod er en helt anden slags "der" - og grundled i bisætningen.
Så efter det grammatiske system (x & o) er kommaet fuldstændig korrekt:
x1: kolleger, o1: er
x2: der, o2: stopper
Men jeg mener, det sidste skrig inden for kommaer bl.a. indeholder, at man "ikke sætter startkommaer" for en afhængig bisætning. Dette er jeg ikke helt stiv i, men hvis jeg har forstået dette korrekt, kan man også udelade kommaet, hvis man følger det system.
Men ingen tvivl om, at efter det gamle system, skal der komma.

PS: var det det første eller andet "der", du mente? :)

EDIT: Jeg læste lige dit spørgsmål et par gange til: Ja, "der" (efter kommaet) står i stedet for "kolleger". Nu tror jeg, jeg forstår, hvad du mente.
"I stedet" er to ord.
Senest rettet af dgd2007 6. jul 2017, 16:00, rettet i alt 1 gang.
1
abcd
Kort karma: 112
Likede indlæg: 3151

Indlægaf abcd » 6. jul 2017, 15:55

Hvis du er moderne, udelader du helt kommaer i sætningen, men hvis du vil have komma, har du sat det rigtigt. Og i stedet er to ord.
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 129
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 3576

Indlægaf Miss_no_More » 6. jul 2017, 16:45

dgd2007 skrev:

Hvis du tænker på "der" i den første halvdel, så skal du bare glemme det rent kryds&bolle-mæssigt. Det kunne lige så godt have været udskiftet med "til stede" eller sådan noget. Det andet "der" derimod er en helt anden slags "der" - og grundled i bisætningen.
Så efter det grammatiske system (x & o) er kommaet fuldstændig korrekt:
x1: kolleger, o1: er
x2: der, o2: stopper
Men jeg mener, det sidste skrig inden for kommaer bl.a. indeholder, at man "ikke sætter startkommaer" for en afhængig bisætning. Dette er jeg ikke helt stiv i, men hvis jeg har forstået dette korrekt, kan man også udelade kommaet, hvis man følger det system.
Men ingen tvivl om, at efter det gamle system, skal der komma.

PS: var det det første eller andet "der", du mente? :)

EDIT: Jeg læste lige dit spørgsmål et par gange til: Ja, "der" (efter kommaet) står i stedet for "kolleger". Nu tror jeg, jeg forstår, hvad du mente.
"I stedet" er to ord.

Tak, jeg tror også, jeg forstår, hvad du mener :lol:
1
2018 here I come! :banan:

Tilbage til "Sprog"