Kønsneutrale ord splitter danskerne

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf dgd2007 » 11. maj 2023, 19:01

Jeg forstår stadigvæk ikke helt det med at man vil diskutere 3. persons pronominer.

Dem hører personen jo alligevel ikke selv.
1
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf abcd » 11. maj 2023, 19:26

dgd2007 skrev:Jeg forstår stadigvæk ikke helt det med at man vil diskutere 3. persons pronominer.

Dem hører personen jo alligevel ikke selv.


Så synes jeg at vi skal splitte "du" op. Jeg er træt af at der bliver brugt det samme pronomen til mig som til en kvinde. Man kan selvfølgelig til en kvinde sige "lille du", men så er det jo ikke længere ét ord. Jeg foreslår en sammentrækning til "lu" når man bruger anden person ental om kvinder.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf dgd2007 » 11. maj 2023, 20:02

abcd skrev:
dgd2007 skrev:Jeg forstår stadigvæk ikke helt det med at man vil diskutere 3. persons pronominer.

Dem hører personen jo alligevel ikke selv.


Så synes jeg at vi skal splitte "du" op. Jeg er træt af at der bliver brugt det samme pronomen til mig som til en kvinde. Man kan selvfølgelig til en kvinde sige "lille du", men så er det jo ikke længere ét ord. Jeg foreslår en sammentrækning til "lu" når man bruger anden person ental om kvinder.

Du er vist ikke helt seriøs her til aften ... :)
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9141
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22070

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf Purple Haze » 11. maj 2023, 20:24

Jeg lærte tidligt ikke at bruge ordet neget, selvom jeg synes det var et fint ord og de andre ord lød sære. Men det gjorde ikke ondt på mig at bruge de andre ord.

Der var også engang politibetjent lød sært, fordi alle vidste jo at der var tale om en politimand. Men det gjorde heller ingen skade på mig at ændre mit sprog.

Jeg er ved at vænne mig til at sige de og dem, det glipper indimellem og det gør hverken ondt på mig eller dem jeg forkert kommer til sige han/hun til.

Og forperson? Ja det lyder stadig lidt sært, men er også ved at vænne mig til det. Og det gør stadig ikke ondt. Og sådan kommer det nok også til at gå med de næste ord der bliver ændret.

Og der er ingen lov imod at bruge “de der ord” og man kan bruge dem alt det man vil. Men man kan ikke gøre noget ved at andre dømmer en for det og måske synes man er et røvhul.
Ligesom nogen sikkert synes jeg er åndssvag, når jeg kalder folk hvor jeg ikke kender kønnet for dem/de.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15523
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25962

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf Delfin » 11. maj 2023, 21:32

Har det ikke altid heddet politibetjent?

Var det ikke børnesprog engang?
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf Sangius » 11. maj 2023, 21:57

Jeg synes det er vigtig at få inkluderet nogle kønsneutrale pronomer. De små ting i vores sprog er med til at påvirke os, om vi vil anerkende det eller ej.

Jeg synes de kønsneutrale pronomer skal være tydelige, og ikke kunne forveksles med f.eks. flertal eller formel tale.

Hen eller høn er udmærkede bud, imo.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8770
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf Artem » 11. maj 2023, 22:39

Synes det lyder skørt og er følgende heller ikke ord jeg selv bruger.
Men er ellers sådan meget neutral og ikke noget jeg går op i.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf dgd2007 » 11. maj 2023, 23:24

Sangius skrev:Jeg synes det er vigtig at få inkluderet nogle kønsneutrale pronomer. De små ting i vores sprog er med til at påvirke os, om vi vil anerkende det eller ej.
[...]

Det er da netop det der irriterer så mange ved alle former for bevidst newspeak: Netop det at nogen vil "narre" mig til at abonnere på deres verdensopfattelse ved at få mig til at bruge nogle bestemte (lidt mærkelige) ord!

Og så selvfølgelig vanens magt! Hvis vi var vokset op med at alle bare blev omtalt som "den", og nogen så pludselig foreslog at man skulle have forskellige ord afhængigt af hvilket køn personen var, så ville man jo synes det var mærkeligt!

Fx i tysk bruger man jo kønnede pronominer meget mere (eller gjordedet i hvert fald da jeg gik i skole). Da blev jeg da overrasket over at finde ud af at de sagde om en pære at "hun" (=sie) var sød og saftig. :)

Men altså man kommer jo ikke uden om det du påpegede at nogle ønsker bevidst at ændre sproget for derved at påvirke andres til at få de - efter deres mening - rigtige holdninger. Og jeg vil mene at det, bevidst eller ubevidst, også er derfor den slags også møder betydelig irritation.
2
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf AFK » 12. maj 2023, 01:33

Delfin skrev:Har det ikke altid heddet politibetjent?

Var det ikke børnesprog engang?


"Politibetjent" er en specifik rang i politiet. Når man starter på Politiskolen, bliver man ansat som "Politibetjent på prøve". Når man består skolen, bliver man "Politibetjent. Når man har været "Politibetjent" i syv år, bliver man "Politiassistent", osv..
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf AFK » 12. maj 2023, 01:42

Delfin skrev:Ville du som mand være ked af at være sygeplejerske?


Det ville jeg, og de fleste andre mænd, jeg kender. Nu har jeg ingen ambitioner om at blive det, men alene titlen som "sygeplejerske" eller "jordemoder" ville kunne afholde mig fra at blive det.

Jeg ville også være ked af at få en titel, som i princippet er kønsneutral, men hvor alle antager at man taler om en kvinde, hvis man taler om en med den titel. Eksempelvis social- og sundhedshjælper eller dagplejer.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf abcd » 12. maj 2023, 03:36

dgd2007 skrev:
abcd skrev:
dgd2007 skrev:Jeg forstår stadigvæk ikke helt det med at man vil diskutere 3. persons pronominer.

Dem hører personen jo alligevel ikke selv.


Så synes jeg at vi skal splitte "du" op. Jeg er træt af at der bliver brugt det samme pronomen til mig som til en kvinde. Man kan selvfølgelig til en kvinde sige "lille du", men så er det jo ikke længere ét ord. Jeg foreslår en sammentrækning til "lu" når man bruger anden person ental om kvinder.

Du er vist ikke helt seriøs her til aften ... :)


Jeg synes selvfølgelig ikke vi skal splitte du op, men jeg synes også det er fjollet at skelne imellem han og hun. De fleste af verdens sprog har ikke skelnen imellem han og hun, og hvis man f.eks. taler engelsk med en finne, er det ofte tydeligt at det er lidt forvirrende for dem - de roder rundt i he og she lidt på samme måde som mange danskere roder rundt i is og are. Alt det her trans-halløj må være ekstra forvirrende for finner...

Skelnen imellem han og hun har ingen praktisk funktion, det er aldrig vigtigt for en sætning at man kan identificere køn igennem et stedord. Og når man ikke kender kønnet, er det upraktisk at have den skelnen.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15523
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25962

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf Delfin » 12. maj 2023, 16:57

AFK skrev:
Delfin skrev:Har det ikke altid heddet politibetjent?

Var det ikke børnesprog engang?


"Politibetjent" er en specifik rang i politiet. Når man starter på Politiskolen, bliver man ansat som "Politibetjent på prøve". Når man består skolen, bliver man "Politibetjent. Når man har været "Politibetjent" i syv år, bliver man "Politiassistent", osv..


Det ved jeg godt. Jeg kan se, at jeg glemte et ord i mit indlæg. Der skulle stå, om politimand ikke var børnesprog engang.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf dgd2007 » 12. maj 2023, 17:01

abcd skrev:[...]
Skelnen imellem han og hun har ingen praktisk funktion, det er aldrig vigtigt for en sætning at man kan identificere køn igennem et stedord. Og når man ikke kender kønnet, er det upraktisk at have den skelnen.

Jeg er enig i at hvis vi aldrig havde haft kønnede stedord, og nogle ville indføre det i håb om at vi så allesammen ville se på kønnene på deres måde, så ville det være lige så irriterende.

Men den der med at man ikke kan være imod en ændring, fordi det er bare ligemeget, den er jo lidt tynd - for de der vil ændre, mener jo netop at det ikke er ligemeget, og det er derfor de vil ændre det.
Senest rettet af dgd2007 12. maj 2023, 17:01, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15523
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25962

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf Delfin » 12. maj 2023, 17:01

AFK skrev:
Delfin skrev:Ville du som mand være ked af at være sygeplejerske?


Det ville jeg, og de fleste andre mænd, jeg kender. Nu har jeg ingen ambitioner om at blive det, men alene titlen som "sygeplejerske" eller "jordemoder" ville kunne afholde mig fra at blive det.

Jeg ville også være ked af at få en titel, som i princippet er kønsneutral, men hvor alle antager at man taler om en kvinde, hvis man taler om en med den titel. Eksempelvis social- og sundhedshjælper eller dagplejer.


Modtaget

Jeg synes efterhånden, det er tid at sætte sig ud over kvinde og mandefag, men der er nok lang vej endnu
... det svar forventede du sikkert
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Kønsneutrale ord splitter danskerne

Indlægaf abcd » 12. maj 2023, 17:27

dgd2007 skrev:
abcd skrev:[...]
Skelnen imellem han og hun har ingen praktisk funktion, det er aldrig vigtigt for en sætning at man kan identificere køn igennem et stedord. Og når man ikke kender kønnet, er det upraktisk at have den skelnen.

Jeg er enig i at hvis vi aldrig havde haft kønnede stedord, og nogle ville indføre det i håb om at vi så allesammen ville se på kønnene på deres måde, så ville det være lige så irriterende.

Men den der med at man ikke kan være imod en ændring, fordi det er bare ligemeget, den er jo lidt tynd - for de der vil ændre, mener jo netop at det ikke er ligemeget, og det er derfor de vil ændre det.


Jeg synes ikke det er ligemeget. Det er mere praktisk at have ét stedord end to fordi så bliver man uafhængig af at kende kønnet når man omtaler nogen i tredje person.

Man kunne forestille sig man lagde alle mulige andre informationer ind i stedordet. Vi kunne indarbejde alder, så når man er over 50, skal man have et særligt stedord. Det vil de fleste afskrive som en idiotisk idé. Jeg synes det er præcis lige så idiotisk som at have køn i stedordet, hverken mere eller mindre.
0

Tilbage til "Sprog"