Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59703

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jun 2023, 21:02

Fruity skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg er aldrig blevet undervist i det, selvom jeg som født i 1981 ellers lige har været i målgruppen. Jeg har heller aldrig selv undervist i det og er faktisk heller ikke stødt på det i mine elevers digitale træningsopgaver.
Så er det jo også svært at implementere en anbefaling.


Men mon dig ikke alle dansklærere underviser i gældende kommaeregler på dansk? Alt andet udfordrer da undervisningens kvalitet. Men er man historielærer (eller hvad du nu er), så er det jo fint nok, når man bare undlader at korrekse elever, der vælger at sætte komma på en anden måde


Jeg er dansklærer og underviser i grammatisk komma, som også er gældende kommaregler.
Bortset fra det er historie, som jeg også underviser i, et mundtligt fag i folkeskolen.
0
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf abcd » 2. jun 2023, 21:10

Fruity skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg er aldrig blevet undervist i det, selvom jeg som født i 1981 ellers lige har været i målgruppen. Jeg har heller aldrig selv undervist i det og er faktisk heller ikke stødt på det i mine elevers digitale træningsopgaver.
Så er det jo også svært at implementere en anbefaling.


Men mon dig ikke alle dansklærere underviser i gældende kommaeregler på dansk? Alt andet udfordrer da undervisningens kvalitet. Men er man historielærer (eller hvad du nu er), så er det jo fint nok, når man bare undlader at korrekse elever, der vælger at sætte komma på en anden måde


Hvis de havde gjort det, ville anbefalingerne vel have været fulgt af de yngre generationer, men der er ingen der følger dem. Hvis det tilgængelige undervisningsmateriale ikke lægger op til det, er det jo også besværligt, og det er nok tid der er bedre brugt på noget andet.
0

Tilbage til "Sprog"