Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf Wizzze » 2. jun 2023, 05:57

30 års sprogkrig er slut: Dansk Sprognævn kaster håndklædet i ringen

Efter 30 års forsøg på at få danskerne til at anvende det såkaldt »nye komma« vil Dansk Sprognævn nu trække sin anbefaling tilbage.

Det vil ske i den kommende udgave af Retskrivningsordbogen, skriver Kristeligt Dagblad. Anbefalingen om det »nye komma« har været, at man skal undlade at sætte komma før en ledsætning.

»Det vil stadig være tilladt at udelade kommaet før ledsætninger, men vi anbefaler det ikke. Vi må konstatere, at det ikke er slået igennem,« siger Margrethe Heidemann, seniorforsker i Dansk Sprognævn, til Kristeligt Dagblad.

De første tilløb til det »nye komma« blev taget i 1993.

I 1996 gik Dansk Sprognævn ud med en storstilet kampagne om dette, men efterfølgende viste der sig en stor støtte til at bevare det »grammatiske komma«.
https://www.berlingske.dk/samfund/30-aa ... t-i-ringen
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59704

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jun 2023, 06:08

Jeg er aldrig blevet undervist i det, selvom jeg som født i 1981 ellers lige har været i målgruppen. Jeg har heller aldrig selv undervist i det og er faktisk heller ikke stødt på det i mine elevers digitale træningsopgaver.
Så er det jo også svært at implementere en anbefaling.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1645
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21131

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf 2SHY » 2. jun 2023, 06:23

Jeg kan godt huske at vi blev introduceret til det og helt ærligt… jeg opgav til sidst. Jeg kartede rundt i gammelt komma og nyt komma og til sidst… ja så opgav jeg. Jeg tror jeg var bedre til komma inden det nye. Jeg kan (hvis jeg tager mig sammen) sådan nogenlunde bruge det gamle komma. Jeg gider bare som regel ikke
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf abcd » 2. jun 2023, 06:39

Jeg har fulgt anbefalingerne i en del år - eller i hvert fald forsøgt, jeg lykkes selvfølgelig ikke altid med at kommatere korrekt. Jeg synes det er en skam at det ikke er slået igennem, jeg synes det er åbenlyst bedre, og i praksis er der jo stort set ingen der følger det traditionelle komma i de scenarier hvor det dikterer en latterlig mængde kommaer. Problemet er så at mange fravælger nogle af de kommaer der ikke er valgfri.

Men grundlæggende har jeg også en anarkistisk holdning til kommaer - sæt dem når de intuitivt giver mening. Grunden til jeg bedre kan lide de nye regler, er at jeg synes de bedre følger intuitionen.

Nu skal jeg så lige tage stilling til min fremtidige kommatering. Jeg tror ikke jeg kan få mig selv til stringent at følge det grammatiske komma, det er simpelthen for dumt. Men måske vil jeg sætte lidt flere startkommaer for at komme folkestemningen lidt i møde...
0
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf abcd » 2. jun 2023, 06:41

DetSorteCirkus skrev:Jeg er aldrig blevet undervist i det, selvom jeg som født i 1981 ellers lige har været i målgruppen. Jeg har heller aldrig selv undervist i det og er faktisk heller ikke stødt på det i mine elevers digitale træningsopgaver.
Så er det jo også svært at implementere en anbefaling.


Hvorfor har du ikke undervist i det? Altså hvis det er inden for dit fagområde. Hvis du er matematiklærer, forstår jeg selvfølgelig hvorfor. Men hvis dansklærere ikke har undervist i det, synes jeg da lidt de har svigtet deres ansvar. Eller måske ligger ansvaret hos dem der skriver lærebøgerne.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9679
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7935

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf Sophies-mor » 2. jun 2023, 06:43

Fint.
Det nye komma gjorde sætningerne længere og mere uforståelige.
Med det "gamle" komma, var der naturlige pauser i sætningerne, som gjorde blandt andet oplæsning meget nemmere.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19713
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46511

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf LadyFox » 2. jun 2023, 06:46

I skolen lærte jeg at sætte kryds og bolle - men jeg ville egentlig hellere have lært de nye kommaregler. Jeg kan bedre lide det nye komma, så jeg synes at det et ærgerligt.

Men i praksis er det nok ligegyldigt ved mig, jeg har en ret lemfældig tilgang til kommaer og sætter dem bare hvor jeg lige synes, og erstattet dem alt for ofte med en bindestreg.
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf Sangius » 2. jun 2023, 06:51

Blev det ikke afskaffet for 20 år siden, det nye komma?

Jeg bruger det grammatiske, og har aldrig lært reglerne til det nye komma.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10361

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf abcd » 2. jun 2023, 07:08

Sangius skrev:Blev det ikke afskaffet for 20 år siden, det nye komma?

Jeg bruger det grammatiske, og har aldrig lært reglerne til det nye komma.


Det blev bare givet nye klæder. Det har været anbefalingen i mange år.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2519
Likede indlæg: 59704

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jun 2023, 07:19

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg er aldrig blevet undervist i det, selvom jeg som født i 1981 ellers lige har været i målgruppen. Jeg har heller aldrig selv undervist i det og er faktisk heller ikke stødt på det i mine elevers digitale træningsopgaver.
Så er det jo også svært at implementere en anbefaling.


Hvorfor har du ikke undervist i det? Altså hvis det er inden for dit fagområde. Hvis du er matematiklærer, forstår jeg selvfølgelig hvorfor. Men hvis dansklærere ikke har undervist i det, synes jeg da lidt de har svigtet deres ansvar. Eller måske ligger ansvaret hos dem der skriver lærebøgerne.


Jeg er kun stødt på materiale, der har trænet det grammatiske komma, og da det ikke giver pædagogisk mening at undervise i to regelsæt på folkeskoleniveau, har jeg holdt mig til det. For de fleste elever er det udfordrende nok at mestre ét sæt regler.
Men pointen med mit indlæg var netop også, at når jeg har gået i skole, i gymnasiet og læst dansk på universitetet sideløbende med det nye komma uden rigtig at blive introduceret til det, og som dansklærer heller ikke støder på materiale og opgaver om det, så kan jeg godt forstå, at det nu droppes, for det ser ikke ud til, at der for alvor er blevet tænkt i implementering.
Senest rettet af DetSorteCirkus 2. jun 2023, 07:20, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24648
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36859

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf Daine » 2. jun 2023, 07:20

Jeg blev undervist i det grammatiske komma (jeg er fra 1980) og jeg kan huske, jeg har hørt om det nye komma, men vi blev ikke undervist i det - trods det, at jeg stadig gik i folkeskole i 1993. Jeg tror ikke, jeg kender reglerne for det nye komma, og i dag kan jeg dårligt huske reglerne for det gamle, det der med kryds og bolle kan jeg simpelthen ikke huske mere, selvom vi terpede det til bevistløshed.
Jeg sætter typisk pause-tegn. Komma for kort pause og punktum for lidt længere pause, og det irriterer mig grænseløst når oplæsere ikke respekterer det. Men et eller andet har nok bidt sig fast fra folkeskolen, for tog en test for nylig og der ramte jeg rigtigt i langt de fleste sætninger.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9623
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26953

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf Santa » 2. jun 2023, 07:33

2SHY skrev:Jeg kan godt huske at vi blev introduceret til det og helt ærligt… jeg opgav til sidst. Jeg kartede rundt i gammelt komma og nyt komma og til sidst… ja så opgav jeg. Jeg tror jeg var bedre til komma inden det nye. Jeg kan (hvis jeg tager mig sammen) sådan nogenlunde bruge det gamle komma. Jeg gider bare som regel ikke

Præcis, jeg kunne skrive nøjagtig det samme. Og jeg er uddannet dansklærer!
Jeg skal tænke mig om for at sætte korrekt komma, og fx når jeg skriver herinde (hvor min hjerne oftest er i pausemode) laver jeg masser af fejl.
Men hvis jeg tager mig sammen, kan jeg. Jeg kan jo godt reglerne, og har undervist i kommareglerne mange gange.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23831
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf dgd2007 » 2. jun 2023, 08:56

Det var da ærgerligt. Det ser ellers nydeligt ud.
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 456
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 340

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf mucher » 2. jun 2023, 11:12

Hvis DSN gerne ville have os til at sætte flere kommaer, kunne de passende lægge ud med lidt reklame for det hastigt uddøende tiltalekomma.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Sprognævnet giver op, nyt komma er yt

Indlægaf Fruity » 2. jun 2023, 18:59

DetSorteCirkus skrev:Jeg er aldrig blevet undervist i det, selvom jeg som født i 1981 ellers lige har været i målgruppen. Jeg har heller aldrig selv undervist i det og er faktisk heller ikke stødt på det i mine elevers digitale træningsopgaver.
Så er det jo også svært at implementere en anbefaling.


Men mon dig ikke alle dansklærere underviser i gældende kommaeregler på dansk? Alt andet udfordrer da undervisningens kvalitet. Men er man historielærer (eller hvad du nu er), så er det jo fint nok, når man bare undlader at korrekse elever, der vælger at sætte komma på en anden måde
0

Tilbage til "Sprog"