Bidt af en myg?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Bidt af en myg?

Indlægaf Moe » 10. jul 2023, 06:23

På Dansk siger vi myggestik, på engelsk siger de mosquito bite. Teknisk set er det mere præcist at sige myggestik, når en hun myg "bider", fordi den bruger sin snabel til at stikke i huden for at suge blod. Så det er ret beset et stik.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Lys
Indlæg: 5935
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10711

Re: Bidt af en myg?

Indlægaf Lys » 10. jul 2023, 10:49

Purple Haze skrev:
Pjeps skrev:Alle myg bør dø, uanset om de stikker eller bider. Hvad gør de godt for? Udryd dem !


Uh pas på!

Den slags kommentarer kan afstedkomme x antal sider om hvor uvidende man er, fordi økosystem og biodiversitet!

(Uagtet at det burde være tydeligt for enhver at det er skrevet i frustration).

Jeg forsøger mig i øvrigt med en cocktail af volterangel og smertestillende for at stoppe kløen, med blandet succes.

Gode råd modtages gerne. Blev BIDT af en række forskelligt kryb her i weekenden (kunne bl.a. identificere en mariehøne), og det klør!
Har i hvert fald de første 20 bid bare på benene.


Antihistamin som fx Benadryl
2
ajnaM
Indlæg: 10090
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27612

Re: Bidt af en myg?

Indlægaf ajnaM » 11. jul 2023, 05:14

Arend skrev:Der er nogen, der hedder kvægmyg - og i Norge og Sverige hedder de knot. De bider, mens stikmyg stikker.

Det ved vi meget om her i grønland, hvor knot dog kaldes augustmyg - selvom de på grund af den globale opvarmning nu kommer i slutningen af juli.


Hedder de ikke også knot i Danmark? :gruble:

Fik en lejrtur ødelagt af dem sidste sommer. Min søns klasse inkl. forældre og søskende var fuldkommen hævede i hoveder og på hænder og fødder, da de kom frem omkring skumringstid, og vi måtte flygte ind i teltene. :tie:

… og ja, myg stikker. De bider jo kun, hvis de bruger kæberne i stedet for snabelen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Bidt af en myg?

Indlægaf Arend » 11. jul 2023, 11:41

ajnaM skrev:
Arend skrev:Der er nogen, der hedder kvægmyg - og i Norge og Sverige hedder de knot. De bider, mens stikmyg stikker.

Det ved vi meget om her i grønland, hvor knot dog kaldes augustmyg - selvom de på grund af den globale opvarmning nu kommer i slutningen af juli.


Hedder de ikke også knot i Danmark? :gruble:

Fik en lejrtur ødelagt af dem sidste sommer. Min søns klasse inkl. forældre og søskende var fuldkommen hævede i hoveder og på hænder og fødder, da de kom frem omkring skumringstid, og vi måtte flygte ind i teltene. :tie:

… og ja, myg stikker. De bider jo kun, hvis de bruger kæberne i stedet for snabelen.


Jeg har mindst 5 venner i Danmark, som kaldet dem knot, og det har de taget med hjem fra fisketure i Norge - så det kan vi godt kalde dem (for de er nok ikke de eneste) - men danske biologer kalder dem kvægmyg.

Knot ér irriterende, og de skærer hul på huden med munddelene - men de har ikke en snabel, som de stikker ind i deres offer - som stikmyg gør.

Knot sprøjter spyt ind i såret, så blodet ikke størkner. Det blod, der siver ud i såret, opsuges af knotten ("blodpølsuger") - og det tager ret lang tid.

De kravler gerne ind under tøjet, hvor de kan sidde i fred og ro - og derfor bliver man tit bidt på armene og på anklerne.
0
I krig er sandheden det første offer

Tilbage til "Sprog"