Kønnede skældsord

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1278

Kønnede skældsord

Indlægaf LittleLemon » 11. okt 2023, 07:52

Lige nu kører Dansk Sprognævn en spørgeskemaundersøgelse om befolkningens forhold til kønnede ord, som feks bedemand/bedekvinde.

I samme undersøgelse spørges også til det mest nedsættende ord man kender om en kvinde og om en mand.
Og hvilket kønsneutralt skældsord man synes er det mest nedsættende.
Der er et tomt felt man selv skal skrive i, ingen forudbestemte muligheder.

Jeg måtte tænke grundigt over hvilket ord der var det grimmeste om kvinder, mens jeg tænkte længe over overhovedet at finde et grimt ord kun om mænd.

Og det kønsneutrale ord havde jeg svært ved at finde noget der var lige så grimt som det jeg havde valgt om kvinder.


Man kan debattere en masse om hvorfor det er sådan, synet på kvinder osv. men egentlig er jeg mest nysgerrig på om I har samme oplevelse som mig og på hvilke ord I ville vælge i de tre katagorier.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Stitch » 11. okt 2023, 08:05

Jeg tror kun, jeg kender skældsord om kvinder eller kønsneutrale.

Fx. Kønsneutrale: idiot, nar, spasser
Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder

Ikke et eneste der er om kun mænd.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
abcd
Indlæg: 6365
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10435

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf abcd » 11. okt 2023, 08:13

Der findes også ord som jeg vil kalde kønnede på den måde at de i praksis er knyttet til det ene køn selv om der ikke som sådan er noget ved ordet der dikterer det. Det kunne f.eks. være skvat eller pjok som jeg ikke kan forestille mig brugt om kvinder. Skæld af mænd går ofte på svaghed - i den mere direkte kategori er ord som "mandebaby" og "incel" som er hyppigt brugt herinde. Og i samme boldgage "mandeinfluenza" som også går på en mand der er svag.

Det er i mine øjne også nogle af de værste ord man kan bruge om en mand. Man kan kalde ham mere åbenlyst grimme ting som "bøsserøv", men det virker ikke stærkere end f.eks. "pjok".

Hysterisk og rapkæftet knytter sig på lignende vis til kvinder.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Nesnay » 11. okt 2023, 08:14

LittleLemon skrev:Lige nu kører Dansk Sprognævn en spørgeskemaundersøgelse om befolkningens forhold til kønnede ord, som feks bedemand/bedekvinde.

I samme undersøgelse spørges også til det mest nedsættende ord man kender om en kvinde og om en mand.
Og hvilket kønsneutralt skældsord man synes er det mest nedsættende.
Der er et tomt felt man selv skal skrive i, ingen forudbestemte muligheder.

Jeg måtte tænke grundigt over hvilket ord der var det grimmeste om kvinder, mens jeg tænkte længe over overhovedet at finde et grimt ord kun om mænd.

Og det kønsneutrale ord havde jeg svært ved at finde noget der var lige så grimt som det jeg havde valgt om kvinder.


Man kan debattere en masse om hvorfor det er sådan, synet på kvinder osv. men egentlig er jeg mest nysgerrig på om I har samme oplevelse som mig og på hvilke ord I ville vælge i de tre katagorier.
Jeg har helt klart samme oplevelse som dig. Det er også velunderbygget, at der er mange flere kønsspecifikke skældsord for kvinder (i hvert fald for dansk og engelsk, kender ikke lige forholdet for andre sprog).

Umiddelbart tror jeg, jeg ville sige luder, smatso eller møgfisse for kvinder. Jeg kan ikke komme i tanke om noget, der er lige så kraftigt for mænd eller for det kønsneutrale skældsord. For mandsspecifikke skældsord tænker jeg pikhoved eller lignende, men det er jo slet ikke lige så slemt.

Hvilke ord valgte du selv?
0
abcd
Indlæg: 6365
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10435

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf abcd » 11. okt 2023, 08:14

Stitch skrev:Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder


Hvordan kan en kvinde være søn af en luder?
3
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1278

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf LittleLemon » 11. okt 2023, 08:14

Stitch skrev:Jeg tror kun, jeg kender skældsord om kvinder eller kønsneutrale.

Fx. Kønsneutrale: idiot, nar, spasser
Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder

Ikke et eneste der er om kun mænd.



Det er lidt vildt, ikk…

Søn af en luder er dog om mænd og den havde jeg faktisk ikke tænkt på selv, da jeg kun har hørt den i engelsk/amerikansk udgave, Son of a bitch.
Men igen refererer det også tilbage til mandens mor, som får en sviner for at være en luder. Tankevækkende.
På engelsk ville jeg også kunne sige dick om en mand, men bruger ikke det danske pik som skældsord.
1
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1278

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf LittleLemon » 11. okt 2023, 08:17

Selv valgte jeg møgfisse, stodder og idiot.


Men på kvindesiden var både luder, smatso, hore og kælling i spil.
Ved mændene kom jeg simpelthen ikke på noget bedre end stodder hvis vi skulle blive i det danske. Pikhoved kom desværre ikke til mig mens jeg sad med skemaet, det er ellers noget hen ad lige så grimt.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16193

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Urtekussen » 11. okt 2023, 08:19

Stitch skrev:Jeg tror kun, jeg kender skældsord om kvinder eller kønsneutrale.

Fx. Kønsneutrale: idiot, nar, spasser
Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder

Ikke et eneste der er om kun mænd.

Stodder
Svin (måske nærmere neutralt)
Bøsserøv

Mit allerværste ord om kvinder er: mær
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11416
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23714

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Mani » 11. okt 2023, 08:20

Bøsserøv, vatpik, nosseløs, tøsedreng - jeg kan også godt kommer på skældsord om mænd. Søn af en luder er vel også et skældsord om mænd?
Jeg er med på at det + fx tøsedreng inkluderer og taler nedsættende om kvindekønnet.
Specielt fordi skældsord om kvinder går ofte på, at de lever for udsvævende, mens skældsord om mænd handler om, at de ikke er mand nok
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Stitch » 11. okt 2023, 08:20

abcd skrev:
Stitch skrev:Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder


Hvordan kan en kvinde være søn af en luder?


Jeg har også hørt det som datter - men udtrykket handler om moderen, så selve udskældningen handler igen om en kvinde.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4140
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3737

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 11. okt 2023, 08:34

Stitch skrev:Jeg tror kun, jeg kender skældsord om kvinder eller kønsneutrale.

Fx. Kønsneutrale: idiot, nar, spasser
Fx. Om kvinder: luder, kælling, søn af en luder

Ikke et eneste der er om kun mænd.
Der er masser af kønnede skældsord om mænd. Bøsse, svans, kujon, vatpik, slapsvans, svagpisser, svækling, undermåler, etc. Kvinder fornærmes på deres seksualmoral, mænd på deres mandighed.
3
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Kommodedyret » 11. okt 2023, 08:55

Bøsse er ikke et skældsord.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16193

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Urtekussen » 11. okt 2023, 10:17

Kommodedyret skrev:Bøsse er ikke et skældsord.

Sådan hører jeg ellers mange bruge det. Er et ord et skældsord, hvis det bruges nedladende?
Kælling er oprindeligt heller ikke nedsættende.
5
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 636
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1278

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf LittleLemon » 11. okt 2023, 10:55

Urtekussen skrev:
Kommodedyret skrev:Bøsse er ikke et skældsord.

Sådan hører jeg ellers mange bruge det. Er et ord et skældsord, hvis det bruges nedladende?
Kælling er oprindeligt heller ikke nedsættende.



Jeg vil også sige at et ord er at betegne som skældsord hvis det anvendes på en nedsættende måde.

Så bøsse vil jeg sige kan bruges både neutralt og nedsættende afhængig af kontekst, toneleje og evt andre ord det sættes sammen med, så som bøsse-røv og bøsse-svin.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Kønnede skældsord

Indlægaf Nesnay » 11. okt 2023, 12:33

Ved nærmere eftertanke kan jeg godt komme i tanke om neutrale skældsord, der er lige så stærke som dem, der bruges som kvinder, men så er det fordi, der er fx racisme inde over. Fx perkersvin - det synes jeg er voldsomt (og forkasteligt at bruge).
0

Tilbage til "Sprog"