"Hvad betyder ...?"-tråden

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf Guldfisk » 1. jul 2016, 05:31

HappyPaww skrev:
Guldfisk skrev:
dgd2007 skrev:
Guldfisk skrev:Jeg holder i hvert fald i fremtiden op med at bruge dette forum til mine tvivlsspørgsmål. Her skal man holde sig til det, man allerede ved, og ikke prøve at lære nyt.

:forvirret: :forvirret: :forvirret:
Jeg synes da, jeg gjorde mit bedste for at fremlægge, hvad jeg vidste om det - inklusive, at det er et lidt gammeldags ord - så det var ikke meningen at fornærme dig :genert:


Jeg er ikke fornærmet, jeg fandt bare ud af, hvad det her forum skal bruges til. Og det er så ikke at lære nyt. Så det retter jeg selvfølgelig ind efter.
Tak for din hjælp.


Ehm, jeg er godt nok også uforstående over for din tone her. Hvad specifikt har gjort, at du siger som du gør?

Er tilbøjelig til at sige...
Billede


Min tone skal overhovedet ikke tages som andet end venlig. Jeg er hverken sur eller fornærmet :)
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf Guldfisk » 1. jul 2016, 05:35

dgd2007 skrev:
Guldfisk skrev:Jeg er ikke fornærmet, jeg fandt bare ud af, hvad det her forum skal bruges til. Og det er så ikke at lære nyt. Så det retter jeg selvfølgelig ind efter.
Tak for din hjælp.

OK, men jeg er da ikke enig i, at man ikke kan bruge den til at lære nyt, så jeg gik ud fra, at det var faldet dig for brystet, at jeg anbefalede ikke at bruge ordet, fordi det er sådan lidt forældet. Du havde jo spurgt, hvordan man "brugte" det, ikke hvordan man skulle forstå det.

Jeg synes da sagtens man kan bruge forummet til at lære nyt. Jeg oprettede jo selv tråden, fordi der var et engelsk udtryk, jeg var i tvivl om oversættelsen af. At man så måske ikke kan bruge alle svar i en tråd, fordi nogle har tænkt i helt andre baner, end man selv gjorde, er en anden sag :)


Det var bare anden gang inden for to minutter, jeg fik at vide, at jeg bare skulle lade være med at bruge udtryk, jeg ikke var sikker på. Altså som svar på helt almindelige åbne spørgsmål om, hvordan man ville bruge specifikke ord.
Så den slags spørgsmål holder jeg da selvfølgelig op med at stille i det her forum.
Der var bare det, jeg mente.
Ingen surhed eller fornærmelse herfra :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf dgd2007 » 1. jul 2016, 06:02

Guldfisk skrev:Det var bare anden gang inden for to minutter, jeg fik at vide, at jeg bare skulle lade være med at bruge udtryk, jeg ikke var sikker på. Altså som svar på helt almindelige åbne spørgsmål om, hvordan man ville bruge specifikke ord.
Så den slags spørgsmål holder jeg da selvfølgelig op med at stille i det her forum.
Der var bare det, jeg mente.
Ingen surhed eller fornærmelse herfra :)

Nå ok. Men jeg tror nu ikke, at nogen mente, du ikke skulle stille den slags spørgsmål - jeg kan i hvert fald svare for halvdelen af de to :)
Jeg opfattede dit spørgsmål "hvordan vil man bruge ..." som at du konkret gerne ville bruge det, men bare ville være sikker på, du gjorde det rigtigt.
Mit væsentligste argument for ikke at bruge det er simpelthen, at det er gammeldags og derfor nemt kan virke lidt "søgt". Men du fik da også adskillige svar på, hvad det rent faktisk betød, synes jeg.
Der er da også andre ord, jeg ville anbefale ikke at bruge, fordi de enten var for gammeldags eller så nye, at kun nogle få ville forstå dem. Eller der ord, som for tiden har to forskellige betydninger, som det også er klogt at holde sig fra, fordi halvdelen af tilhørerne/læserne vil forstå noget andet, end man mente: er "en bjørnetjeneste" noget godt eller dårligt? betyder "godt 20" 19-20 eller 20-21? osv.
Jeg tror ikke, der var nogen, der mente, du ikke skulle stille spørgsmålene. Det synes jeg i høj grad forummet og ikke mindst denne tråd er til.
1
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf Guldfisk » 1. jul 2016, 06:17

dgd2007 skrev:
Guldfisk skrev:Det var bare anden gang inden for to minutter, jeg fik at vide, at jeg bare skulle lade være med at bruge udtryk, jeg ikke var sikker på. Altså som svar på helt almindelige åbne spørgsmål om, hvordan man ville bruge specifikke ord.
Så den slags spørgsmål holder jeg da selvfølgelig op med at stille i det her forum.
Der var bare det, jeg mente.
Ingen surhed eller fornærmelse herfra :)

Nå ok. Men jeg tror nu ikke, at nogen mente, du ikke skulle stille den slags spørgsmål - jeg kan i hvert fald svare for halvdelen af de to :)
Jeg opfattede dit spørgsmål "hvordan vil man bruge ..." som at du konkret gerne ville bruge det, men bare ville være sikker på, du gjorde det rigtigt.
Mit væsentligste argument for ikke at bruge det er simpelthen, at det er gammeldags og derfor nemt kan virke lidt "søgt". Men du fik da også adskillige svar på, hvad det rent faktisk betød, synes jeg.
Der er da også andre ord, jeg ville anbefale ikke at bruge, fordi de enten var for gammeldags eller så nye, at kun nogle få ville forstå dem. Eller der ord, som for tiden har to forskellige betydninger, som det også er klogt at holde sig fra, fordi halvdelen af tilhørerne/læserne vil forstå noget andet, end man mente: er "en bjørnetjeneste" noget godt eller dårligt? betyder "godt 20" 19-20 eller 20-21? osv.
Jeg tror ikke, der var nogen, der mente, du ikke skulle stille spørgsmålene. Det synes jeg i høj grad forummet og ikke mindst denne tråd er til.


Så misforstod jeg dig nok.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf Flora » 1. jul 2016, 09:12

Når man taler om at noget er nogens "lod i livet" kan det så godt være positivt eller er det kun negativt?

Når jeg har hørt det har det været negativt, men er i tvivl om det egentlig bare betyder noget der ligesom er bestemt for en uanset om det er positivt eller negativt :gruble:

Nogen der kan belyse det?
0
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1362
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4519

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf PerXX » 1. jul 2016, 09:41

Jeg opfatter det klart som noget negativt.
Et lod er jo normalt også noget tungt, som bruges til at veje noget ned af, så på samme måde tænker jeg at nogens "lod i livet" er noget der trækker en ned af, eller holder en tilbage.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf Rapfisk » 1. jul 2016, 12:08

I dag bruges det vel næsten kun negativt, men oprindeligt mener jeg, det var mere neutralt.

Jeg mener desuden ikke, at det er et vægtlod, men et jordlod, der henvises til. Altså nærmere "éns plads i livet". Tidligere har jeg hørt det som et tombolalod, men efter hvad jeg lige kunne google, er det også et vildspor.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf dgd2007 » 1. jul 2016, 13:15

Flora skrev:Når man taler om at noget er nogens "lod i livet" kan det så godt være positivt eller er det kun negativt?

Når jeg har hørt det har det været negativt, men er i tvivl om det egentlig bare betyder noget der ligesom er bestemt for en uanset om det er positivt eller negativt :gruble:

Nogen der kan belyse det?

Jeg tør ikke sige, hvordan det mest bliver brugt for tiden. Men jeg mener, det i princippet er neutralt. Du skal ikke tænke på lodder og trisser eller andet tungt materiale, men mere på at "trække lod".

Så i princippet kan det være både godt og dårligt. Noget andet er, at man jo ofte kun snakker om sådan noget, når det er mindre heldigt ... hvis alt er godt, tager man jo selv æren for det :fløjt:

Men sprogligt er det to ord, der er gået hen og blevet ens, men de kommer af noget forskelligt.

Min (gamle) bibel har en del vendinger med det ... "få lod og del mellem brødre" og "I brystfolden rystes loddet, det falder, som HERREN vil" er dem, jeg sådan lige kan komme i tanke om.
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf Flora » 1. jul 2016, 15:26

Tak for forklaringen alle tre. Så blev jeg lidt klogere :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jul 2016, 16:01

Enveloppe? Hvad betyder det?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf dgd2007 » 1. jul 2016, 16:24

DetSorteCirkus skrev:Enveloppe? Hvad betyder det?

I hvilken forbindelse?
Kan det være sådan noget her fra forældede ord: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=enveloppere ?
Det er vel fransk, men i princippet som envelope på engelsk (= konvolut).
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. jul 2016, 16:29

dgd2007 skrev:
DetSorteCirkus skrev:Enveloppe? Hvad betyder det?

I hvilken forbindelse?
Kan det være sådan noget her fra forældede ord: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=enveloppere ?
Det er vel fransk, men i princippet som envelope på engelsk (= konvolut).


Tæt ved volden på Christianshavn ligger Enveloppevej, så den militære reference giver egentlig god mening.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf dgd2007 » 19. jul 2016, 15:15

Nogen, der kender udtrykket og/eller har et godt bud på en oversættelse af: "The world is your oyster"?

Jeg tror, det betyder noget a la: Der er frit slag! Du kan gøre alt, hvad du har lyst til ... (?) :gruble:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf HappyPaww » 19. jul 2016, 17:57

dgd2007 skrev:Nogen, der kender udtrykket og/eller har et godt bud på en oversættelse af: "The world is your oyster"?

Jeg tror, det betyder noget a la: Der er frit slag! Du kan gøre alt, hvad du har lyst til ... (?) :gruble:

"Verden ligger for dine fødder" siger man vist på dansk.?
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: "Hvad betyder ...?"-tråden

Indlægaf dgd2007 » 2. sep 2016, 13:35

Hvordan fortolker i ordet "opholdsvejr"?
1) Der er ophold i regnen
2) Man kan opholde sig udendørs

Jeg synes ikke, ordbogen giver helt klar forklaring: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=opholdsvejr
... nå ok, den gamle ordbog siger mere klart, at det oprindeligt er mulighed 1): http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=opholdsvejr
Men jeg poster det lige alligevel, hvis der skulle være andre, der nørder ud over den slags! Billede
1

Tilbage til "Sprog"