Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 11. jul 2018, 21:19

Nacaw skrev:Jeg har ikke set ret meget Dr K i mit liv, men lige nu kører der en dokumentar med dansk speak hen over den originale engelske. Det et umuligt for mig at følge med i, lyden skifter konstant mellem høj og lav på den engelske speak.

Er det normalt på den kanal at gøre det på den måde? :gruble:

Er du sikker på det ikke er "DR K Lyd" du har fået fat i? Det er en separat kanal sideløbende med den almindelige, hvor underteksterne bliver læst op.
1
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Lykke » 11. jul 2018, 22:57

dgd2007 skrev:
Nacaw skrev:Jeg har ikke set ret meget Dr K i mit liv, men lige nu kører der en dokumentar med dansk speak hen over den originale engelske. Det et umuligt for mig at følge med i, lyden skifter konstant mellem høj og lav på den engelske speak.

Er det normalt på den kanal at gøre det på den måde? :gruble:

Er du sikker på det ikke er "DR K Lyd" du har fået fat i? Det er en separat kanal sideløbende med den almindelige, hvor underteksterne bliver læst op.

:lol:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 12. jul 2018, 00:41

Lykke skrev: :lol:

Hvorfor griner du? Det er da rigtigt nok - bortset fra at det hedder "DR K Syn" (og ikke "Lyd"). :)
Det er en service til svagtseende:
https://www.dr.dk/service/tilgaengeligh ... dertekster
0
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Lykke » 12. jul 2018, 05:09

dgd2007 skrev:
Lykke skrev: :lol:

Hvorfor griner du? Det er da rigtigt nok - bortset fra at det hedder "DR K Syn" (og ikke "Lyd"). :)
Det er en service til svagtseende:
https://www.dr.dk/service/tilgaengeligh ... dertekster


Ja det ved jeg godt.
0
Nacaw
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Nacaw » 12. jul 2018, 06:05

dgd2007 skrev:
Er du sikker på det ikke er "DR K Lyd" du har fået fat i? Det er en separat kanal sideløbende med den almindelige, hvor underteksterne bliver læst op.


Det må vel være det, tak! :lol:
Gad vide hvordan jeg har forvildet mig hen på den :forvirret2:
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf decibell » 18. jul 2018, 17:51

Stakkels køer, frem og tilbage til/fra slagteriet. :nej:

køer.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jul 2018, 07:44

Politiken er i breaking med denne her overskrift:
"Ældre kvinde faldt over bord, da 39 danske turister blev reddet med små fiskerbåde"

Jeg forudser, at den kan skabe unødvendig bekymring, da det lyder, som om kvinden enten helt sikkert er druknet eller forsvundet i
vandet. Sådan noget plejer ikke at være bøjet i neon, medmindre der er sket en ulykke. Slet ikke i Politiken.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf JoyNips » 24. jul 2018, 10:41

https://www.bt.dk/cykling/kaos-tour-fel ... der-etapen

"Billederne fra live-transmissionen viser, at politiet har forsøgt at holde protestanterne nede med en form for tåregas eller peberspray. Politiets spray har så blæst ind over rytterne, hvor en står del af feltet efterfølgende har skyllet øjnene med vand.

Protestanterne havde forsøgt at stoppe feltet med halmballer."

Jeg tror, ordet I leder efter, er "demonstranter", kære BT... :rulle:
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf DenBruneMunk » 24. jul 2018, 10:45

decibell skrev:Stakkels køer, frem og tilbage til/fra slagteriet. :nej:

køer.JPG

Det sjove er vel den mælk som sendes til slagtning.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 1. aug 2018, 09:26

Hr./fru/frøken journalist/telegramoversætter ... "at stramme tøjlerne" er som regel noget en person gør, og det betyder at få mere styr på et eller andet. :P

Screenshot_2018-08-01 TV 2 Tekst-TV.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf JoyNips » 8. aug 2018, 12:37

dgd2007 skrev:Hr./fru/frøken journalist/telegramoversætter ... "at stramme tøjlerne" er som regel noget en person gør, og det betyder at få mere styr på et eller andet. :P

Screenshot_2018-08-01 TV 2 Tekst-TV.png


I samme ombæring kunne man jo påpege, at sætningen " I går besluttede en dommer ikke at frigive Brunsun (...)" er lettere tvetydig. Besluttede han det ikke i går (og beslutter han det så i dag?) eller afviste han at frigive ham?
Det er sådan ca. s. 1 i at skrive klart og klogt som embedsmand, det der med at man ikke skriver, hvad man ikke beslutter.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 18:49

Det er selvfølgelig fint at man har en journalist til at samtale med eksperten for at sikre at denne får sagt de ting som seere eller lyttere har brug for at få forklaret ... men altså, det driver mig virkelig ud over klippe, når hun (sjovt nok oftest damer) lader som om hun lige er faldet ned fra månen, og spørger som om hun ikke aner noget om noget som helst, eller bliver totalt overrasket over at eksperten har sådan en antik dims som udsendelsen handler om. :tie:

Eller nu her til vippeudspring:
Ekspert: Han bliver nødt til at afbryde springet og begynde forfra.
Journalist: Hvad sker der så?
Ekspert: Så fra trukket to point fra.

Undskyld dame, er De dum, eller tror De jeg er det? Det er ikke meget mere end to timer siden den sidste udsendelse med jer to, hvor I var ude for det! :nej:
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf hthy » 9. aug 2018, 19:05

dgd2007 skrev:Det er selvfølgelig fint at man har en journalist til at samtale med eksperten for at sikre at denne får sagt de ting som seere eller lyttere har brug for at få forklaret ... men altså, det driver mig virkelig ud over klippe, når hun (sjovt nok oftest damer) lader som om hun lige er faldet ned fra månen, og spørger som om hun ikke aner noget om noget som helst, eller bliver totalt overrasket over at eksperten har sådan en antik dims som udsendelsen handler om. :tie:

Eller nu her til vippeudspring:
Ekspert: Han bliver nødt til at afbryde springet og begynde forfra.
Journalist: Hvad sker der så?
Ekspert: Så fra trukket to point fra.

Undskyld dame, er De dum, eller tror De jeg er det? Det er ikke meget mere end to timer siden den sidste udsendelse med jer to, hvor I var ude for det! :nej:


Det er vel for seernes skyld hun spørger. det er ikke sikkert, de alle så med for 2 timer siden
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 19:38

hthy skrev:Det er vel for seernes skyld hun spørger. det er ikke sikkert, de alle så med for 2 timer siden

Jo jo, men nu går det jo på "dårlige formuleringer". Jeg er sikker på hvis hun øver sig lidt, kan hun sikkert godt finde en måde at få ham til at forklare det uden at lade som om hun ikke kender reglerne i forvejen.

Eller en min kone så en serie med (om nogle antikviteter eller sådan noget), hvor journalisten lod som om hun blev vældig overrasket over de ting som interviewpersonen havde. Jeg formoder de havde snakket lidt om det på forhånd - og at oven i købet var pga. de ting at de overhovedet var taget ud til ham for at lave et afsnit til serien. Jeg bliver virkelig irriteret obver sådan noget kommediespil. :cuss:
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14670
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 10. aug 2018, 11:29

^Åh, den der spillen dum fra en vært/journalist er en af de største grunde til, at jeg droppede at høre Go'morgen P3, da Sara Bro var vært. Jeg tror egentlig - uden at kende hende privat, at hun er forholdsvis velbegavet, men hun stillede simpelthen de dummeste spørgsmål til gæsterne i studiet. Og jeg kan næsten kun gå ud fra, at det så var fordi, hun troede, at lytterne var så dumme, at de havde behov for, at hun gjorde det. Dråben for mig var den morgen, hvor der blev talt om det store ebolaudbrud i Afrika, og hun i ramme alvor spurgte eksperten, hvorfor det var en god idé at vaccinere. :sarkasme:
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Sprog"