Dårlige formuleringer i medierne...

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf landsbytossen » 19. okt 2016, 19:33

Set på DR1 lige før TV-Avisen

"Pres på DF for at fremlække EU-bilag"
Det er vel ikke et læk, hvis DF selv fremlægger bilagene :gruble:

Ps. I selve TV-avisen var det rettet til fremlægge
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 19. okt 2016, 20:46

Korrespondenter kan godt tage skade af at være for længe i udlandet ...

Som fx en i Deadline, der talte om "vælgerbedrag" (voter fraud). Man plejer at kalde det valgsvindel :)
0
Brugeravatar
mucher
Indlæg: 452
Tilmeldt: 14. jul 2016, 13:02
Kort karma: 7
Likede indlæg: 337

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf mucher » 26. okt 2016, 12:43

landsbytossen skrev:Set på DR1 lige før TV-Avisen

"Pres på DF for at fremlække EU-bilag"
Det er vel ikke et læk, hvis DF selv fremlægger bilagene :gruble:

Ps. I selve TV-avisen var det rettet til fremlægge


Om 10 år hedder det at fremligge bilag.
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf landsbytossen » 12. nov 2016, 20:27

MaybeBaby skrev:Om det er forkert ved jeg ikke, men det lyder altså dumt, synes jeg. Og det der lyder dumt er "hunde glat". Jeg kender "hunde koldt", men det der lyder mærkeligt.

Det er hunde glat derude. Pas på!


Ekstrabladet.

Hunde er brugt i forbindelse med flere ord

Hundedyrt
Hundegodt
Hundesyg

Og så kommer jeg i tvivl om det skal være et eller to ord.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Aspargsen » 17. nov 2016, 01:25

MaybeBaby skrev:Jeg bliver småforvirret over placeringen af "i rækken" her :gruble:.

Det har ifølge Daily Mail desuden vist sig, at den lille dreng i rækken er det tredje barn i regionen, der dør af den sjældne sygdom i løbet af de sidste 14 år.

Jeg ville slette det, gætter på af personen har prøvet forskellige formuleringer og kke fået ryddet ordentligt op
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 23. nov 2016, 01:27

Der var et af de store, tykke skilte i bunden af skærmen på News, der omtalte de amerikanske "alt right" (alternativt højre) grupper som "all right" :fløjt:

Ansæt nu en rigtig medarbejder til det der i stedet for de studentermedhjælpere! :naughty:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 24. nov 2016, 09:26

Lemonella skrev:Nyhederne på News, som kører hele morgenen under Go' Morgen Danmark, havde lidt om orkanen Otto, som er på vej mod Costa Rica. På et lille skilt på vejrkortet stod der dog Costa-Riga. Underligt, at ingen får den slags rettet.

Ja, de er virkelig uprofessionelle til de tekster, der kører i bunden.
Ikke alene de mange stavefejl - der som du siger, kører et par timer uden at blive rettet - men også selve redigeringen af dem. De enkelte nyheder burde ikke være længere, end at det hele kan være på skærmen på en gang. Hvis man samtidig skal se, hvad der foregår på skærmen, er det irriterende for femte gang at se den sidste del af en nyhed køre forbi: "... det siger regeringskilder ifølge nyhedsbureauet AFP" - og man stadig ikke ved, hvad det drejer sig om, fordi man ikke sidder og venter og læser i bunden uafbrudt! ;)
Hvis der er noget, der særligt skal pointeres, skiver de som regel også næsten det samme to gange: en gang med småt og en gang med stort! :gruble:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 24. nov 2016, 11:00

^^ Denne her er da også mega-kikset:

    ttv241016.png

De bruger den begrænsede plads på at sige næsten det samme to gange, citerer et nyhedsbureau for, at ingen ved noget, og slutter med at nævne en person ved navn, uden at fortælle, hvem hun er, eller hvad hun har med sagen at gøre. :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 29. nov 2016, 11:59

dgd2007 skrev:
Lemonella skrev:Nyhederne på News, som kører hele morgenen under Go' Morgen Danmark, havde lidt om orkanen Otto, som er på vej mod Costa Rica. På et lille skilt på vejrkortet stod der dog Costa-Riga. Underligt, at ingen får den slags rettet.

Ja, de er virkelig uprofessionelle til de tekster, der kører i bunden.
Ikke alene de mange stavefejl - der som du siger, kører et par timer uden at blive rettet - men også selve redigeringen af dem. De enkelte nyheder burde ikke være længere, end at det hele kan være på skærmen på en gang. Hvis man samtidig skal se, hvad der foregår på skærmen, er det irriterende for femte gang at se den sidste del af en nyhed køre forbi: "... det siger regeringskilder ifølge nyhedsbureauet AFP" - og man stadig ikke ved, hvad det drejer sig om, fordi man ikke sidder og venter og læser i bunden uafbrudt! ;)
Hvis der er noget, der særligt skal pointeres, skiver de som regel også næsten det samme to gange: en gang med småt og en gang med stort! :gruble:


Jeg har vist fortalt historien før, men I får den igen. :D Min fætter har en veninde, der på et tidspunkt arbejde for News med at skrive deres finansnyheds-ticker. De var to, som skiftedes til at passe vagten. På et tidspunkt skulle min fætters veninde have fri en dag, men der gik et eller andet kuk i planlægningen med kollegaen, hvilket betød, at der i 24 timer ikke var nogen, der opdaterede teksten. Ingen opdagede det nogen sinde (ud over de to kolleger selv).
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 29. nov 2016, 12:05

Ikke decideret i et medie, men jeg kan ikke finde en bedre tråd til det. I sidste uge skulle jeg have limet et stenslag i forruden på min bil. Mens jeg sad og ventede på det, havde jeg rig lejlighed til at læse diverse plakater med andre produkter, firmaet kunne tilbyde. Der var bl.a. en nano-behandling af forruden, som blandt mange andre anprisninger lovede, at "af-isning af forruden letteregøres". (Det skal siges, at af-isning stod på en linje, så bindestregen var ikke for at dele ordet over to linjer.)

For det første: Af-isning? Hvad skal den bindestreg til for? Er det fordi layouteren er 14 år og har stået og fniset uhæmmet af a-fisning?

For det andet: Letteregøres? Det har jeg alligevel aldrig set brugt som ét ord på den måde. Altså jeg forstår godt meningen, men jeg synes det ender med at blive en knudret sætning, selvom intentionen nok var det modsatte.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 29. nov 2016, 22:31

MaybeBaby skrev:Jeg har aldrig før set pga forkortet således :gruble:. Om det er decideret forkert, ved jeg ikke, men det ser forkert ud.

Parret er havnet i en shitstorm på de sociale medier p.gr.a. det de kalder TV3's halve sandheder

Gældende Retskrivningsordbog siger: "pga." eller "på gr. af" :)
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf sigge » 5. dec 2016, 11:55

Udklip.PNG



Fra http://www.dr.dk/nyheder/udland/12-doede-i-togulykke-ansat-ved-de-tyske-statsbaner-skal-i-faengsel

Så hans job var at give forkerte signaler, og det gjorde han, hvori består forbrydelsen så?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf dgd2007 » 7. dec 2016, 21:39

Der var en reklame for en ny Starwars-film (tror jeg nok) ved navn "Rogue One", hvor den danske speaker udtalte det "rock one". Med mindre det henviser til noget, jeg ikke kender til, må det da være [rəug]? :gruble:
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34777

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf Dirtylittledevil » 7. dec 2016, 23:14

I et program på Radio 24-7 her til aften blev ordet "Verdensmappe" brugt om et verdenskort. Nok pga "World map".
1
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
ingethesweetest
Indlæg: 38
Tilmeldt: 9. apr 2016, 15:20
Kort karma: 1
Likede indlæg: 51

Re: Dårlige formuleringer i medierne...

Indlægaf ingethesweetest » 11. dec 2016, 11:31

Forleden havde TV2 Nyhederne et det-kommer-senere-i-udsendelsen-klip om cubanernes farvel til Fidel Castro. Overskriften var: Farvel til Farvel
De havde dog fået rettet de sidste "Farvel" til "Fidel", da selve indslaget blev vist.
0

Tilbage til "Sprog"