Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Dialekt

Indlægaf Anilara » 2. jul 2016, 08:02

Taler du med (tydelig) dialekt? Aldrig, altid eller måske alt efter kontekst?
Hvor stammer dialekten fra?

Prøv at skrive en tekst, som hvordan du taler, når du taler med dialekt. :)
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Dialekt

Indlægaf Planten » 2. jul 2016, 08:06

Der er vel stort set ingen i Danmark, der taler med dialekt mere? Er vi ikke bare alle gået over til at tale med accent alt efter vores Region? I Norge higer de om deres dialekter og jeg elsker det. Det er vildt så stor forskel der er på ord der :)
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 2. jul 2016, 08:10

A ka godt staart. A komme fra det norlich synnejylland oprindlæ, og a snakke synnejysk mæ æ famille. De føøst manne åå a vaust åp, snakket a kun mæ dialecht.

Jeg skifter alt efter hvor jeg er, og hvem jeg taler med. Opdager jeg en fremmed er sønderjyde, skifter jeg helt automatisk over, uden at tænke over det. Men jeg bor i København, og her er det kun få ord jeg bruger, som afslører min baggrund helt.
Man kan nok, hvis man lytter efter, til daglig godt høre, at jeg er jyde, men ofte smitter omgivelserne mit sprog, så sommetider får jeg en mere københavnsk udtale.
4
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 2. jul 2016, 08:12

Planten skrev:Der er vel stort set ingen i Danmark, der taler med dialekt mere? Er vi ikke bare alle gået over til at tale med accent alt efter vores Region? I Norge higer de om deres dialekter og jeg elsker det. Det er vildt så stor forskel der er på ord der :)

Jeg kender nu flere som taler dialekt med deres familie og hjemstavnsvenner, særligt i sønderjylland. :) Men flertallet nøjes helt sikkert med accent i det daglige.
2
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Dialekt

Indlægaf Planten » 2. jul 2016, 08:40

Anilara skrev:
Planten skrev:Der er vel stort set ingen i Danmark, der taler med dialekt mere? Er vi ikke bare alle gået over til at tale med accent alt efter vores Region? I Norge higer de om deres dialekter og jeg elsker det. Det er vildt så stor forskel der er på ord der :)

Jeg kender nu flere som taler dialekt med deres familie og hjemstavnsvenner, særligt i sønderjylland. :) Men flertallet nøjes helt sikkert med accent i det daglige.

Hehe ja, overvejede at skrive at undtagelserne nok var Sønderjylland og Bornholm :) synes det er så fedt, hvis man holder fast i dialekt!
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. jul 2016, 08:51

Hmm ... spændende tråd!
Jeg er selv fra København - og der betragter vi jo vores sprog som "det normale". Men det er selvfølgelig en (eller rettere flere) dialekt som alle andre.
Jeg boede nogle år i Århus som ung - og der stak jeg ud som københavner, mens når jeg kom tilbage, blev jeg beskyldt for at være påvirket af det århusianske :)
Mine forældre kom fra Fyn, og jeg synes selv, jeg kan imitere fynsk ret godt ... selv om mine forældre aflagde sig det fynske ret gennemført (bortset fra nogle enkelte ord, der altid vil stå tilbage ... fx min mor sagde "pap" med fladt a, og "traj" = træ).

Ellers begynder jeg så småt at føle, at jeg taler lidt af en "aldersdialekt" (er 62).
Jeg siger fx stadig "holde op med at ..." i stedet for "stoppe med at..."
Og man kan høre forskel på, om jeg siger "kære" eller "kager".
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Dialekt

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2016, 08:54

Nej.. Jeg er også holdt op med den mystiske fynske dialekt når jeg er blevet meget meget fuld.

Jeg ville gerne have en dialekt, jeg synes det er så hyggeligt. Men som københavner, der ikke har være udflyttet til Bornholm så er der jo ikke meget t komme efter.
1
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. jul 2016, 09:00

LadyFox skrev:Nej.. Jeg er også holdt op med den mystiske fynske dialekt når jeg er blevet meget meget fuld.

Jeg ville gerne have en dialekt, jeg synes det er så hyggeligt. Men som københavner, der ikke har være udflyttet til Bornholm så er der jo ikke meget t komme efter.

Jeg synes for resten også selv, jeg kan imitere bornholmsk ret godt. Men jeg er ikke sikker på, at en bornholmer ville synes det ...
Det bygger mest på Glistrup, når han harcellerede over "Anker Jørgensens rædselsregime" :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55523
Kontakt:

Re: Dialekt

Indlægaf Ado » 2. jul 2016, 09:06

Jeg tror jeg taler helt almindeligt. Man kan nok sagtens høre, at jeg er jyde. Men jeg siger ikke "Sårt, hviiij, røj, lAjli'hej osv.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. jul 2016, 09:13

Anilara skrev:Jeg kender nu flere som taler dialekt med deres familie og hjemstavnsvenner, særligt i sønderjylland. :) Men flertallet nøjes helt sikkert med accent i det daglige.

Min mor bildte mig ind, at sønderjyder var de jyder, der var bedst til at tillægge sig en neutral tone. Jeg tror, der er noget om det. Måske er det netop som du siger, at det er så forskelligt, at man nærmest selv ser det som to forskellige sprog(?)

Hvor jeg nogle gange synes, man kan spore det sønderjyske hos en, der taler rigsdansk (hvad det så ellers er), er ved, at a'erne er mere å-agtige end i resten af landet.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Dialekt

Indlægaf LadyFox » 2. jul 2016, 09:22

dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:Nej.. Jeg er også holdt op med den mystiske fynske dialekt når jeg er blevet meget meget fuld.

Jeg ville gerne have en dialekt, jeg synes det er så hyggeligt. Men som københavner, der ikke har være udflyttet til Bornholm så er der jo ikke meget t komme efter.

Jeg synes for resten også selv, jeg kan imitere bornholmsk ret godt. Men jeg er ikke sikker på, at en bornholmer ville synes det ...
Det bygger mest på Glistrup, når han harcellerede over "Anker Jørgensens rædselsregime" :)

Jeg har bare lagt mærke til at tilflyttere til Bornholm ret hurtigt begynder at optage dialekten stille og roligt.
0
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. jul 2016, 09:27

LadyFox skrev:Jeg har bare lagt mærke til at tilflyttere til Bornholm ret hurtigt begynder at optage dialekten stille og roligt.

Det er også en virkelig powerfuld dialekt :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Dialekt

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. jul 2016, 10:08

Jeg taler med sociolekt, nemlig lavkøbenhavnsk. Det kan især høres i stødene, "afsnapningen" af ordene og de flade A'er, der ligger et sted mellem en socialrealistisk film fra 70'erne og rigsdansk. Jeg siger "syns", "tivli", "fårl-k (folk)", "snaj-l", osv. Især hvis jeg er sammen med andre indfødte amagerkanere eller folk fra Vestegnen, bliver det meget tydeligt. Min sociolekt ligger også delvist i ordvalget og stemmeføringen, og set udefra kan jeg godt forstå, at nogen synes, at vi lyder lidt kronisk aggressive på Amager, som om vi konstant er opmærksomme på, om nogen er i færd med at fronte på os :lol:
Det er kun sjældent, at jeg folder det fulde lavkøbenhavnske vokabularium ud, men jeg tænker instinktivt "luk røven", hvis jeg hører eller læser noget tilpas dumt.

Decideret dialekt taler jeg kun via de få sønderjyske ord, som er sneget sig ind fra min mors barndom. Hun voksede op i grænselandet, ligesom min mormor og morfar også delvist gjorde, men familien talte som byfolk kun rigsdansk, så det er kun i ord som "jamsk" (eller i min fortolkning: "jarmsk") og "stopkach", at lokalkoloritten kommer frem.
Senest rettet af DetSorteCirkus 2. jul 2016, 10:10, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Dialekt

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 2. jul 2016, 10:10

Jeg tror ikke mine københavnske kolleger er i tvivl om at jeg er jyde. Men jeg tror til gengæld mine nordjyske venner og familie synes jeg taler "mærkeligt".
Jeg flyttede fra det nordligste Jylland for 14 år siden og har både boet i det sydlige Norge, Aalborg og Kbh. i flere omgange.
Efter årene i Norge forsvandt den grove del af min dialekt, fordi jeg blev nødt til at tale mere rigsdansk for at blive forstået deroppe (indtil jeg begyndte at tale norsk).
Da jeg flyttede til Kbh. gjorde jeg også en del for at lægge en dæmper på dialekten, men det tror jeg så er blødt lidt op den seneste tid. Men omvendt så tror jeg også jeg ubevidst tillægger mig mere københavnsk dialekt, selvom jeg nok aldrig kommer til at tale som de indfødte.

Men nogle ting hænger ved. Jeg kan stadig ikke sige "sort". Jeg siger "sård". Har til gengæld lært at sige "olie" og ikke "ålje" :D
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Dialekt

Indlægaf Spjaerten » 2. jul 2016, 10:20

Jeg har nogle ord der er meget aarhusianske - mest sprog der lyder "ikke-fra-københavn" og et par ord der lyder Københavnske.

Men i bund og grund aarhusiansk der er blevet tonet ned efter 5+ år i Kbh
0
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Sprog"