Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Dialekt

Indlægaf Moe » 21. mar 2024, 09:38

AFK skrev:Jeg ved ikke om det er en regional ting, men jeg har lige set nogen kalde det "en bøtte nutella", hvor der tydeligvis var tale om standard-nutellaen i glas. Jeg ville kalde det "et glas nutella", eller til nød "en krukke nutella".

Man kan også få Nutella i 3 kg. plastik spande. Dét ville jeg kalde "en bøtte nutella" eller "en spand nutella". I Fleggaard kalder de det gudhjælpeme "et glas nutella".
https://www.fleggaard.dk/pi/Nutella-3-k ... RoEALw_wcB

Hvad kalder I det, og hvor er I fra? Jeg har boet øst for storebælt i ca. 80 % af mit liv.

Diabetes skaberen, ville være et godt for en 3 kg Nutella :D
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4254
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Dialekt

Indlægaf Moe » 21. mar 2024, 09:41

libertá skrev:Jeg har i mit voksne liv boet så forskellige steder som i Kbh., i Midtjylland og i Nordjylland. Og selvom især de unge ikke længere taler særligt tung og tyk dialekt, så er der da stadig forskel på udtalen og sprogets klang alt efter, hvor i landet man bor. Da jeg flyttede op til Nordjylland kunne jeg bestemt godt høre, at folk taler anderledes end i Kbh. Men det er ikke sådan, at jeg har problemer med at forstå hverken nordjyder eller københavnere. Så i dag taler de fleste vel bare rigsdansk- men med en smule lokalt særpræg. Jeg vil så sige, at hvis man virkeligt kommer langt ud på landet eller langt ud vest på til f.eks. Thyboren eller langt ude på heden, så bliver dialekten mere tydelig og får mere særpræg.

Men fra min barndom i 70´erne og 80´erne kan jeg da huske, at der dengang var mennesker, som talte betydeligt tungere og mere heftig dialekt end i dag. Jeg havde to oldeforældre, som kom fra Fyn og de talte meget kraftig syngende fynsk dialekt hele deres liv. Jeg kunne dog sagtens forstå dem alligevel. Min mormor´s mor (min oldemor) kom helt ude fra det yderste Vestjylland og det kunne man bestemt sagtens høre. Igen kunne jeg godt forstå hende, men hendes vestjyske accent var meget tydelig. Jeg havde også en oldefar, der stammede fra Amager, men han døde før, jeg blev født, så ham mødte jeg aldrig. Jeg har dog fået fortalt, at han talte meget fed københavnsk dialekt, selvom han de sidste 30 år af sit liv boede i Nordjylland. Men københavnerdialekten fastholdt han helt til sine sidste dage. Han var eneste københavner i kvarteret, så i mange år gik han bare under øgenavnet KJØWENHAWNEREN!

Enig, i 2024 er det meget udvandet. Tilbage i 70'erne var der stadig en del dialekt. Men der var også nogle, som endnu sagde "de", "dem" og "deres", hvilket også er helt dødt i 2024.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 245
Likede indlæg: 4182

Re: Dialekt

Indlægaf Galoldriel » 22. mar 2024, 19:11

Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4658
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 249
Likede indlæg: 8425

Re: Dialekt

Indlægaf Tibbler » 22. mar 2024, 19:48

Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?


Ja, det er det samme som selektiv hørelse
1
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 245
Likede indlæg: 4182

Re: Dialekt

Indlægaf Galoldriel » 22. mar 2024, 19:57

Tibbler skrev:
Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?


Ja, det er det samme som selektiv hørelse


Ja, præcis. Jeg er lidt i tvivl om, hvor udbredt det er. Min morfar, som boede i Sønderjylland, brugte det meget (om mig især), men jeg har aldrig hørt det, da jeg boede i København. Her har jeg selv brugt det ret meget, men har tit oplevet, folk ikke kendte det.
0
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4658
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 249
Likede indlæg: 8425

Re: Dialekt

Indlægaf Tibbler » 23. mar 2024, 06:09

Galoldriel skrev:
Tibbler skrev:
Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?


Ja, det er det samme som selektiv hørelse


Ja, præcis. Jeg er lidt i tvivl om, hvor udbredt det er. Min morfar, som boede i Sønderjylland, brugte det meget (om mig især), men jeg har aldrig hørt det, da jeg boede i København. Her har jeg selv brugt det ret meget, men har tit oplevet, folk ikke kendte det.


Jeg er født i Haderslev, og boede i Haderslev/Vojens til jeg blev 10. Så det kan sagtens være et sønderjysk udtryk.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7513
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23718

Re: Dialekt

Indlægaf Aragorn » 23. mar 2024, 07:02

Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?


Nej. Men veldøv gør jeg.

Så er det selektivt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Dialekt

Indlægaf paint » 23. mar 2024, 11:27

Galoldriel skrev:
Tibbler skrev:
Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?


Ja, det er det samme som selektiv hørelse


Ja, præcis. Jeg er lidt i tvivl om, hvor udbredt det er. Min morfar, som boede i Sønderjylland, brugte det meget (om mig især), men jeg har aldrig hørt det, da jeg boede i København. Her har jeg selv brugt det ret meget, men har tit oplevet, folk ikke kendte det.


Det kan jeg godt forstå. Jeg ville ikke ane, hvad du snakkede om, hvis jeg hørte det. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2024, 11:36

Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?

Kbh. her: Jeg kunne godt regne ud hvad det måtte betyde, men har aldrig hørt det før.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12862
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12683

Re: Dialekt

Indlægaf Guilded_Lily » 23. mar 2024, 11:39

libertá skrev:Men fra min barndom i 70´erne og 80´erne kan jeg da huske, at der dengang var mennesker, som talte betydeligt tungere og mere heftig dialekt end i dag.


Jeg er alsinger. Helt lokalt er det kun den ældste generation, der taler alsisk, og oftest, når du kommer uden for Sønderborgs bygrænse. Min familie i Sønderborg taler uden dialekt, min familie på Nordals taler alsisk/sønderjysk.
Mine børn forstår ikke sønderjysk, ligesom mine elever heller ikke gør, og jeg har kun to kolleger, der taler med tydelig sønderjysk klang. Den ene kollega lavede engang et valgfag, hvor eleverne kunne lære dialekten. Det var der kun interesse for tre år.

Det er lidt ærgerligt, synes jeg. Jeg elsker dialekter og tager dem lynhurtigt til mig. Jeg boede i Esbjergområdet, da jeg studerede, og når jeg holder ferie derovre, slår jeg over i vestjysk med det samme. Mine børn griner altid ad mig :lol:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2024, 11:58

Guilded_Lily skrev:Jeg er alsinger. [...]

Guij, jeg troede kun det hed "alsing", men jeg kan godt se det kan hedde begge dele. :gogo:
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3784
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8237

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 23. mar 2024, 14:36

Galoldriel skrev:Er der nogen her, der kender ordet "vil-døv"?

Nej.
Sønderjyde her (faktisk også Haderslev/Vojens området), og har aldrig hørt noget af min familie eller venner sige det.
0
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 245
Likede indlæg: 4182

Re: Dialekt

Indlægaf Galoldriel » 23. mar 2024, 14:54

Tak for jeres svar, det er ret interessant. Det har heller ikke været mit indtryk, at det er så udbredt endda, men på den anden side troede jeg længe, at min morfar selv havde opfundet ordet. Men det er nok ikke tilfældet.
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22077

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. apr 2024, 22:08

Er der nogle "rigtige" jyder her som ser Badehotellet?

Der er godt nok nogle af de ansatte på hotellet der efter mine (indrømmet københavnske) begreber taler en supposedly jysk dialekt der lyder meget nyligt tillært. :gruble:
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21500

Re: Dialekt

Indlægaf Nesnay » 3. apr 2024, 07:24

Galoldriel skrev:Tak for jeres svar, det er ret interessant. Det har heller ikke været mit indtryk, at det er så udbredt endda, men på den anden side troede jeg længe, at min morfar selv havde opfundet ordet. Men det er nok ikke tilfældet.
Jeg kommer lige lidt forsinket ind her, men jeg kender det godt. Født og opvokset i Østjylland med familie fra Sydjylland (Fredericiaegnen). Opfatter det mest som noget, der bruges af den ældre generation, nu om dage ville jeg nok sige "har selektiv hørelse" i stedet.
0

Tilbage til "Sprog"