Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. okt 2018, 20:22

Det er i øvrigt snart længe siden jeg har brokket mig over at begynde og holde op lader til at være på vej ud af sproget.
Det er dog ikke pga. dialekt, men nærmere alder-lekt. De unge siger for de meste starte og stoppe - formentlig efter engelsk forbillede.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19599

Re: Dialekt

Indlægaf Animi » 2. okt 2018, 20:30

Falstria skrev:
Animi skrev:
Falstria skrev:
Animi skrev:
Falstria skrev:
Animi skrev:Københavneren her var i Jylland. En jyde begynder at tale om en Lars. "Ja, Lars han holder jo" Mig: "Hvad holder han?" "Ja, han holder." "Men hvad holder han?" "Altså, han holder op."

Ahmen altså, hvad har ordet 'op' nu gjort? :D


Det er jo overflødigt, han holder jo ikke noget op, han holder bare.


Men hvad holdt han? :wink3:


Sin stilling :)

Hvis han ikke holdt den, så havde han beholdt den ;)


Tsk tsk, jeg er nu stadigvæk fan af det lille ord "op" :-D


Så du nøjes ikke med at stoppe for rødt lys, du stopper op for rødt lys :D


Jeg vil nu påstå, at der ikke kan være samme forvirring omkring stoppe/stoppe op som holde/holde op :P Men ja, jeg stopper da tit op for rødt lyst :wink3:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19599

Re: Dialekt

Indlægaf Animi » 2. okt 2018, 20:47

Falstria skrev:
Animi skrev:
Jeg vil nu påstå, at der ikke kan være samme forvirring omkring stoppe/stoppe op som holde/holde op :P Men ja, jeg stopper da tit op for rødt lyst :wink3:


Hvem er da forvirret? :)

Kobler du dig på nettet, eller kobler du dig op på nettet? :D

Man kan jo blive ved... Rigsdansk er kendetegnet ved overflødige ord, som følge af at det er en blanding af danske Ø-mål, sydsvensk, norsk, nedertysk og så med fransk påvirkning.


Jeg var forvirret ;) Hvilket jeg tænker fremgår af mit oprindelige indlæg. Man kan jo holde noget rent fysisk (Jeg holder lige min taske) og så holde som i at stoppe med noget. Så jeg blev forvirret, fordi jeg troede de mente at Lars stod og holdt noget rent fysisk - ikke at han ville holde (op)

(Og jeg ville nok også altid bruge vendingen at koble noget op)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 2. okt 2018, 21:09

Animi skrev:Jeg var forvirret ;) Hvilket jeg tænker fremgår af mit oprindelige indlæg. Man kan jo holde noget rent fysisk (Jeg holder lige min taske) og så holde som i at stoppe med noget. Så jeg blev forvirret, fordi jeg troede de mente at Lars stod og holdt noget rent fysisk - ikke at han ville holde (op)

(Og jeg ville nok også altid bruge vendingen at koble noget op)

Det minder mig om engang hvor det blev moderne at sige "Du må have det!" (underforstået godt eller lignende).
Men så begyndte nogle at svare: "Jamen jeg har ikke noget at have det i." :genert:
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 2. okt 2018, 23:22

Animi skrev:Jeg var forvirret ;) Hvilket jeg tænker fremgår af mit oprindelige indlæg. Man kan jo holde noget rent fysisk (Jeg holder lige min taske) og så holde som i at stoppe med noget. Så jeg blev forvirret, fordi jeg troede de mente at Lars stod og holdt noget rent fysisk - ikke at han ville holde (op)

(Og jeg ville nok også altid bruge vendingen at koble noget op)

Haha, jeg forstår slet ikke du var forvirret!
Har du aldrig brugt udtrykket: "NU holder/stopper du!"?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19599

Re: Dialekt

Indlægaf Animi » 3. okt 2018, 04:57

Anilara skrev:
Animi skrev:Jeg var forvirret ;) Hvilket jeg tænker fremgår af mit oprindelige indlæg. Man kan jo holde noget rent fysisk (Jeg holder lige min taske) og så holde som i at stoppe med noget. Så jeg blev forvirret, fordi jeg troede de mente at Lars stod og holdt noget rent fysisk - ikke at han ville holde (op)

(Og jeg ville nok også altid bruge vendingen at koble noget op)

Haha, jeg forstår slet ikke du var forvirret!
Har du aldrig brugt udtrykket: "NU holder/stopper du!"?


Jo stopper bruger jeg tit. Ikke holder. Jeg går heller ikke rundt til mine børn i børnehaven og siger "Olivia, hold!" I stedet for "Olivia, hold op!"
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Dialekt

Indlægaf Lisva » 3. okt 2018, 06:36

Animi skrev:
Anilara skrev:
Animi skrev:Jeg var forvirret ;) Hvilket jeg tænker fremgår af mit oprindelige indlæg. Man kan jo holde noget rent fysisk (Jeg holder lige min taske) og så holde som i at stoppe med noget. Så jeg blev forvirret, fordi jeg troede de mente at Lars stod og holdt noget rent fysisk - ikke at han ville holde (op)

(Og jeg ville nok også altid bruge vendingen at koble noget op)

Haha, jeg forstår slet ikke du var forvirret!
Har du aldrig brugt udtrykket: "NU holder/stopper du!"?


Jo stopper bruger jeg tit. Ikke holder. Jeg går heller ikke rundt til mine børn i børnehaven og siger "Olivia, hold!" I stedet for "Olivia, hold op!"


"Så holdt du/vi!" Det hører jeg af og til - nok især ift. forsøg på opdragelse af børn. :D Men det er måske noget nordjysk? :gruble:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19599

Re: Dialekt

Indlægaf Animi » 3. okt 2018, 06:48

Lisva skrev:
Animi skrev:
Anilara skrev:
Animi skrev:Jeg var forvirret ;) Hvilket jeg tænker fremgår af mit oprindelige indlæg. Man kan jo holde noget rent fysisk (Jeg holder lige min taske) og så holde som i at stoppe med noget. Så jeg blev forvirret, fordi jeg troede de mente at Lars stod og holdt noget rent fysisk - ikke at han ville holde (op)

(Og jeg ville nok også altid bruge vendingen at koble noget op)

Haha, jeg forstår slet ikke du var forvirret!
Har du aldrig brugt udtrykket: "NU holder/stopper du!"?


Jo stopper bruger jeg tit. Ikke holder. Jeg går heller ikke rundt til mine børn i børnehaven og siger "Olivia, hold!" I stedet for "Olivia, hold op!"


"Så holdt du/vi!" Det hører jeg af og til - nok især ift. forsøg på opdragelse af børn. :D Men det er måske noget nordjysk? :gruble:


Det kan sagtens være - det var også nordjyder, jeg var i selskab med :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2018, 10:42

Falstria skrev:[...]
"Du må have det" lyder for mig som det samme som "Du må videre".

Hvorfor det? Pga. udtrykket "jeg kan ikke have det" (= jeg kan ikke tage det/holde det ud)? :)

Falstria skrev:Det har aldrig vundet indpas her, det er vist kun i københavn og jeg håber de er stoppet med det igen.

Jeg er ikke sikker på det kun var Kbh., men jeg tror det var nogenlunde begrænset til 70'erne.

PS: til gengæld ville jeg selv helt klart bruge det gammeldagsiske "jeg håber de er holdt op med det igen". :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2018, 10:49

Ret mig hvis jeg husker forkert, men det forekommer moig der var nogle jyder for et stykke tid siden som fortalte at yderst og inderst hos dem kunne hedde hhv. "ude foruden" og "inde forinden".
Det lød dybt mærkeligt, fordi "foruden" plejer at være noget der mangler, og "forinden" noget tidsmæssigt = før.
Men på den anden side kunne jeg jo godt se at vi har den samme konstruktion (som jeg aldrig har syntes var mærkelig) i "oppe foroven" og "nede forneden".

Alt sådan noget med sprog og "hvad der lyder mærkeligt", er jo dybest set en vanesag. De vendinger man altid har været vant til, lyder ikke mærkelige, selvom de måske er lige så ulogiske som nogle nye udtryk eller lokaludtryk fra andre landsdele. :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 3. okt 2018, 17:51

Falstria skrev:Hvad laver det "op" i den sætning? :D

Bare man ikke siger "starter op", så går det nok :-p
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Dialekt

Indlægaf Viskelæder » 5. nov 2018, 16:02

Jeg fandt forleden ud af, at "at rulle ud" i toilettet er en jysk ting :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 5. nov 2018, 16:05

Viskelæder skrev:Jeg fandt forleden ud af, at "at rulle ud" i toilettet er en jysk ting :D

Ha ha, ja jeg har i hvert fald aldrig hørt det før.
Jeg siger "trække ned" - men det gør man jo strengt taget ikke mere. Det er fra dengang vandbeholderen hang et godt stykke over toilettet og man rent faktisk trak i en snor/kæde for at få skyllet ud. Men jeg ved da egentlig ikke hvad det rigtig hedder nu til daws. :gruble:
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 5. nov 2018, 16:15

Viskelæder skrev:Jeg fandt forleden ud af, at "at rulle ud" i toilettet er en jysk ting :D

Det har jeg sgu alligevel aldrig hørt - det må ikke være trængt ned til grænselandet :-D
2
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Dialekt

Indlægaf Viskelæder » 5. nov 2018, 16:16

dgd2007 skrev:
Viskelæder skrev:Jeg fandt forleden ud af, at "at rulle ud" i toilettet er en jysk ting :D

Ha ha, ja jeg har i hvert fald aldrig hørt det før.
Jeg siger "trække ned" - men det gør man jo strengt taget ikke mere. Det er fra dengang vandbeholderen hang et godt stykke over toilettet og man rent faktisk trak i en snor/kæde for at få skyllet ud. Men jeg ved da egentlig ikke hvad det rigtig hedder nu til daws. :gruble:



Jeg tror, det rigtigt hedder "at skylle ud" :lol2:
2

Tilbage til "Sprog"