Dialekt

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 16. aug 2016, 17:22

Evapeva skrev:Arh, ok. Han må ha' været turist som jeg, så. :D

Tja, de fleste på Strøget er nok turister :)
Men som sagt, med "e" er vist den almindelige lokale udtale, når det noget med at mislykkes, men med "i", når det er noget spiseligt.
Måske kan man endda komme ud for "en kekset kiks" :gruble:

Evapeva skrev:Den med tydelige i'er oplever jeg forresten også som vest/midtjysk. vIdste, fx.

Min mand er fra Horsens (Hååårsens :P) og siger dog SIlkeborg, sIlke, etc. Dét synes jeg er mærkeligt. :gruble: Det siger de jo ikke engang selv, silkeborggenserne.

Ja, en tidligere kollega sagde meget tydeligt "i" i ord som "vidste". Han var fra Esbjerg.

Jeg fandt for resten engang ud af, at folk på Samsø ikke selv siger "SAMMM-sø" på den der mærkelige måde, de gør i Aarhus :)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 16. aug 2016, 18:46

Anilara skrev:Det er sjovt hvor forskelligt lokale udtaler bynavne, og så alle andre.
Jeg, og folk i og omkring Christiansfeld, udtaler bynavnet med "feld" som lidt dybere og hvor trykket er på "Christians", hvor jeg derimod hører alle andre siger "feld" lidt lysere og med trykket der.

Jeg udtaler selv tydeligt "i". Også i "Silkeborg" "kikset" "Pernille" :)


Fordi det kommer af Christians mark
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 16. aug 2016, 18:52

Delfin skrev:
Anilara skrev:Det er sjovt hvor forskelligt lokale udtaler bynavne, og så alle andre.
Jeg, og folk i og omkring Christiansfeld, udtaler bynavnet med "feld" som lidt dybere og hvor trykket er på "Christians", hvor jeg derimod hører alle andre siger "feld" lidt lysere og med trykket der.

Jeg udtaler selv tydeligt "i". Også i "Silkeborg" "kikset" "Pernille" :)


Fordi det kommer af Christians mark

Har det noget med udtalen at gøre? For der ligger jeg trykket på samme måde :genert:
Altså, mange (ældre) lokale siger også "Kressensfelt". :-D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 16. aug 2016, 18:55

Anilara skrev:Det er sjovt hvor forskelligt lokale udtaler bynavne, og så alle andre.
Jeg, og folk i og omkring Christiansfeld, udtaler bynavnet med "feld" som lidt dybere og hvor trykket er på "Christians", hvor jeg derimod hører alle andre siger "feld" lidt lysere og med trykket der.
[...]

Kan det være noget med den "stødgrænse", som vi snakkede om tidligere i tråden? :gruble:
Jeg ville også sige det med stød på "feld" (og samtidig tænke på honningkager ... :savl:)
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Dialekt

Indlægaf Delfin » 16. aug 2016, 18:57

Anilara skrev:
Delfin skrev:
Anilara skrev:Det er sjovt hvor forskelligt lokale udtaler bynavne, og så alle andre.
Jeg, og folk i og omkring Christiansfeld, udtaler bynavnet med "feld" som lidt dybere og hvor trykket er på "Christians", hvor jeg derimod hører alle andre siger "feld" lidt lysere og med trykket der.

Jeg udtaler selv tydeligt "i". Også i "Silkeborg" "kikset" "Pernille" :)


Fordi det kommer af Christians mark

Har det noget med udtalen at gøre? For der ligger jeg trykket på samme måde :genert:
Altså, mange (ældre) lokale siger også "Kressensfelt". :-D


Jeg støtter den lokale måde (og dig). Hvis jeg siger Christians mark, lægger jeg netop også trykket på Christian; men jeg er også eks-lokal :lol:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2016, 12:45

Apropos det med, hvor i-agtigt man udtaler i'erne forskellige steder i landet, så zappede jeg lige ind på en af OL-kanalerne i går, og frem tonede en idrætspige, der høj og tydeligt sagde "kun" med klart og tydeligt "u" :)
(Udtales nærmest "kån" herovre i Kbh-strup.)
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Dialekt

Indlægaf Annione » 17. aug 2016, 14:38

Jeg synes faktisk jeg taler ganske rigs-dansk, men bekendte, som jeg ikke har snakket med længe, er ikke i tvivl om, at jeg bor i København.
Jeg er opvokset på Fyn, men har boet 4 år i Ålborg, før jeg flyttede til Kbh - og jeg synes jeg kan slå over i både fynsk og nord-jysk, når jeg er sammen med fynboer eller nordjyder. Men fynboerne og nordjyderne synes stadig jeg taler skide københavnsk, selvom min kæreste er ved at dø af grin over, hvor fynsk eller nordjysk jeg pludselig taler :-D

I Norge taler jeg dansk, med norske ord. Fladt, ikke en smule syngende - men de fleste forstår mig fint.
Jeg har dog stadig svært ved at tale med folk fra Stavanger, jeg fatter simpelthen ikke hvad de siger. Så er svensk jo væsentligt lettere at forstå.

Min kærestes bror synes jeg taler som Dronningen. Jeg udtaler fx. Danmark med r. Mange siger bare Danmak.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 17. aug 2016, 15:03

Annione skrev:[...]
Min kærestes bror synes jeg taler som Dronningen. Jeg udtaler fx. Danmark med r. Mange siger bare Danmak.

Ja, eksildanskere lever jo i en sproglig tidslomme :lun:

Herhjemme er "r" mange steder i udtalen kommet på listen over endangered species:
nomalt, fustreret, have (hærge), save (serve), ave (ærgre) :whine:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 25. aug 2016, 14:38

Når ens bedre halvdel ser sport i det tilstødende lokale med jysk kommentar, så lyder det nogenlunde sådan her:

Jyske sportskommantatorer på lav lydstyrke skrev:mumle mumle HÆR
mumle mumle HÆR
mumle HÆR mumle mumle
mumle mumle HÆR

:D
0
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Dialekt

Indlægaf Peter Post » 25. aug 2016, 18:56

Vi æ manne som æ bløwn træt af at olt for manne snakke rigsdansk.

Mojn! ;)
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 26. aug 2016, 18:17

dgd2007 skrev:Når ens bedre halvdel ser sport i det tilstødende lokale med jysk kommentar, så lyder det nogenlunde sådan her:

Jyske sportskommantatorer på lav lydstyrke skrev:mumle mumle HÆR
mumle mumle HÆR
mumle HÆR mumle mumle
mumle mumle HÆR

:D

Efter at jeg havde postet ovenstående, tog de jyske sportskommentatorer en grusom hævn!

:panik: :panik: :panik:

Da jeg skulle se et temmelig langt dart-program på TV3 Sport 2, blev jeg stedse martret af en gennemtrængende, monoton og lidt grødet stemme, der med eftertryk nævnte den "hær" stort set mindst én gang i hver sætning:

Det er altså også ganske fint spillet HÆR.
Det er stærkt, det HÆR - han har virkelig steppet op.
Det bliver spændende at se HÆR efter pausen, hvordan den HÆR kamp spænder af ...


OK, man kan selvfølgelig undskylde og sige, det bare er ligesom folk, det siger "ikk'?" efter hver sætning ...
Men kære debatjyder: Please sig, at I ikke taler sådan i virkeligheden Billede
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11308
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23382

Re: Dialekt

Indlægaf Mani » 28. aug 2016, 05:37

dgd2007 skrev:OK, man kan selvfølgelig undskylde og sige, det bare er ligesom folk, det siger "ikk'?" efter hver sætning ...
Men kære debatjyder: Please sig, at I ikke taler sådan i virkeligheden Billede

Kære DGD
Du burde efterhånden have fanget, at vi ikke taler ens HER i Jylland :nej:
Jeg har da lært, at ikke alle øst for Storebælt er Københavnere :deer:
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20486
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Dialekt

Indlægaf paint » 28. aug 2016, 07:30

Mani skrev:
dgd2007 skrev:OK, man kan selvfølgelig undskylde og sige, det bare er ligesom folk, det siger "ikk'?" efter hver sætning ...
Men kære debatjyder: Please sig, at I ikke taler sådan i virkeligheden Billede

Kære DGD
Du burde efterhånden have fanget, at vi ikke taler ens HER i Jylland :nej:
Jeg har da lært, at ikke alle øst for Storebælt er Københavnere :deer:


Det er det heller ikke. Hér er et par eksempler på Sjællandsk ;)


Oprindeligt 'Amagermål'. Ham der taler er fra Store Magleby, tæt på Dragør.
http://dialekt.ku.dk/arkiv/lydfiler/lyt ... amager.mp3

Nordvestsjælland
http://dialekt.ku.dk/arkiv/lydfiler/lyt ... alland.mp3

Oprindeligt Nordsjællandsk
http://dialekt.ku.dk/arkiv/lydfiler/lyt ... nordsj.mp3

Sydvestsjælland
http://dialekt.ku.dk/arkiv/lydfiler/lyt ... alland.mp3

Falster
http://dialekt.ku.dk/arkiv/lydfiler/lyt ... lster1.mp3
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dialekt

Indlægaf dgd2007 » 28. aug 2016, 10:14

Mani skrev:Kære DGD
Du burde efterhånden have fanget, at vi ikke taler ens HER i Jylland :nej:
Jeg har da lært, at ikke alle øst for Storebælt er Københavnere :deer:

:) Nej, jeg ved det godt. Selv om det er længe siden, har jeg faktisk boet et par år i Jylland. Da lagde jeg ikke mærke til det hær-hær.
Det kan også bare være, at det er mode for tiden blandt jyske journalister og tv-snakkere at sige HÆR i hver eneste sætning.
Meeen ... der har nu altid været lidt tilløb til det. Jeg havde en ultra-jysk kollega i 80'erne, jeg kan ikke huske hvorfra, men jeg tror langt ude vestfra. Han kunne sagtens finde på at sige fx: "den-HÆR-HÆR bil". :)

Men altså, det er jo heller ikke fordi jeg generelt er imod variationer. Da jeg boede i Jylland var jeg også forelsket i visse udtryk. Jeg ved ikke, om man stadig bruger det, for de var vist mest de lidt ældre, der sagde det.
Men fx "komme i tanke om" = "finde på":
"Jamen hvordan kan du du dog komme i tanke om <at gøre sådan og sådan>"
eller: "aaarh, han kan tænke på hvad som helst" (= han er komplet skør). :)

PS: Men mht. udtalen, så var der faktisk engang en i en lignende tråd på den gamle debat, der gjorde grin med, at det lød underligt, at københavnere udtalte "her" og "der" med "e" ...
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8207

Re: Dialekt

Indlægaf Anilara » 28. aug 2016, 11:43

Jeg siger også "hvordan kunne du komme i tanke om dét" :)
1

Tilbage til "Sprog"