Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf dgd2007 » 24. jul 2016, 20:21

Det er ment som en generel tråd, hvor man både kan rose geniale nye betydninger af eksisterende ord eller brokke sig over misvisende ditto :)

Men der skal jo også være plads til spørgsmål til drøftelse - så det starter jeg lige med:
Har "glubsk" ændret betydning? Og hvis, hvad betyder det så nu? Jeg er stødt på det flere gange, hvor det slet ikke gav mening ... senest i dag i en omtale af strudsen som "glubsk" ... :gruble: Efter mine begreber er minimumskravet for at være glubsk, at man er et rovdyr, og gerne med store hjørnetænder, savl og tungen ud af halsen. En ulv kan for eksempel være glubsk, men en struds? :)
2
Brugeravatar
Marichen12
Indlæg: 751
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 290
Likede indlæg: 2046

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Marichen12 » 24. jul 2016, 20:30

Jeg tænker som dig, strudse er ikke glubske, men de er nogen slughalse!
2
Mor til 4... :pompom: :preggo1:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Sophies-mor » 24. jul 2016, 20:46

Bjørnetjeneste.
Mange tror, at dét at gøre andre en bjørnetjeneste er noget positivt.
7
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Flora » 24. jul 2016, 20:51

dgd2007 skrev:Det er ment som en generel tråd, hvor man både kan rose geniale nye betydninger af eksisterende ord eller brokke sig over misvisende ditto :)

Men der skal jo også være plads til spørgsmål til drøftelse - så det starter jeg lige med:
Har "glubsk" ændret betydning? Og hvis, hvad betyder det så nu? Jeg er stødt på det flere gange, hvor det slet ikke gav mening ... senest i dag i en omtale af strudsen som "glubsk" ... :gruble: Efter mine begreber er minimumskravet for at være glubsk, at man er et rovdyr, og gerne med store hjørnetænder, savl og tungen ud af halsen. En ulv kan for eksempel være glubsk, men en struds? :)


Nu blev jeg nysgerrig og slog det op :genert: Ifølge ordbogen kan det både betyde bidsk og grådig. Bruger man det i betydningen grådig giver det vel meget god mening at strudsen kan være glubsk? :gruble:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=glubsk
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf landsbytossen » 24. jul 2016, 20:57

Glubsk i den gamle ordbog.

"Der kommer en Advocat, ja heele to! hillemend! hvor glubske (dvs.: bistre, bøse) seer de ud."

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=glubsk
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf kidkomb » 24. jul 2016, 21:08

landsbytossen skrev:Glubsk i den gamle ordbog.

"Der kommer en Advocat, ja heele to! hillemend! hvor glubske (dvs.: bistre, bøse) seer de ud."

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=glubsk

Hvis det er noget med at se bister ud, så er strudsen ret højt på ranglisten faktisk!
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf kidkomb » 24. jul 2016, 21:09

Sure struds.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf dgd2007 » 24. jul 2016, 22:35

Flora skrev:Nu blev jeg nysgerrig og slog det op :genert: Ifølge ordbogen kan det både betyde bidsk og grådig. Bruger man det i betydningen grådig giver det vel meget god mening at strudsen kan være glubsk? :gruble:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=glubsk

Ja, du har nok ret i, at det er "grådig", de mener.
Jeg synes dog, at det ordbogsopslag passer meget godt med min egen definition, også pkt. 2, den overførte betydning: kvinder, der vil have guld, og advokater siges jo også at "flå" deres ofre. Det lyder stadig i lidt sært i mine ører, at hovedsaglig vegetarisk struds er "glubsk".
Men ja, man skal nok nok bare vænne sig til at høre det som "grådig".

kidkomb skrev:
Sure struds.jpg

Ha-ha. Fedt bildede! Minder mig om en ven jeg havde for lang tid siden, som altid selvforskyldt kom galt af sted. Man hører jo altid det med, at strudse er altædende, så engang i zoo ville han (helt tåbeligt) prøve at give den en papirserviet. Og det frydede mg faktisk lidt, da strudsen klappede næbbet hårdt sammen om hans fremstrakte hånd! :genert:
2
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6682
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34728

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Dirtylittledevil » 24. jul 2016, 23:01

kidkomb skrev:
Sure struds.jpg


Hvem har ikke på et tidspunkt i deres liv haft en chef, svigermor eller tysklærer med nøjagtigt dette ansigtsudtryk?
2
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf kidkomb » 25. jul 2016, 07:13

Dirtylittledevil skrev:
kidkomb skrev:
Sure struds.jpg


Hvem har ikke på et tidspunkt i deres liv haft en chef, svigermor eller tysklærer med nøjagtigt dette ansigtsudtryk?

På et eller andet tidspunkt i evolutionen er der sket noget, der ikke måtte ske....
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Sangius » 25. jul 2016, 07:26

Sophies-mor skrev:Bjørnetjeneste.
Mange tror, at dét at gøre andre en bjørnetjeneste er noget positivt.


Dét forstår jeg virkelig, virkelig ikke. O.o
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 15:13

Sangius skrev:Dét forstår jeg virkelig, virkelig ikke. O.o

Det er vel fordi bamser er store og varme (og muligvis rare). Og hvis udtrykket så har ligget lidt i dvale i nogle årtier, og man ikke har fået det forklaret eller hørt det brugt rigtigt, så associerer man jo selv, hvad det kan betyde.

Jeg læste om et tilsvarende, der var meget almindelgt i mine forældres generation (født 1920'erne), men som min ikke rigtig har brugt: "en laps". Det skulle så være dukket op igen, men nu med en ny association: en lurvet klædt mand (med lapper på tøjet). Oprindeligt betød det det stik modsatte: en pyntesyg mand :)

En, jeg har lagt mærke til, som også har ændret betydning, er "at noget bliver overstået". Eller rettere sagt ikke ændret betydning, fordi det betyd før som nu, at det er "forbi". Men jeg har hørt en del bruge helt neutralt som forbi: "Når festen er overstået ...", uden at man dermed har sagt noget som helst ondt om festen. Tidligere ville det have betydet, at det var en aldeles rædselsfuld fest, som man slet ikke kunne vente på, skulle blive "overstået".
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Lurende Peber » 26. jul 2016, 15:23

Er laps ikke stadig en pynte syg opkomling? Som klæder sig finere(dyrere) end passende.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf dgd2007 » 26. jul 2016, 15:37

Lurende Peber skrev:Er laps ikke stadig en pynte syg opkomling? Som klæder sig finere(dyrere) end passende.

Jo, for dem der kender den oprindelige betydning. Men det var med på den liste, der udkom for nogle år siden sammen med "bjørnetjeneste" og en snes andre, som var farlige at bruge, fordi en del ville misforstå. Så der er åbenbart nogle, der har brugt på det på dan anden måde. Jeg har dog ikke selv hørt det, jeg nævnte bare i forbindelse med, at man ny-associerede ud fra et eller andet i lyden af gammelt ord, man ikke rigtig kendte. "Laps må være noget med lapper på tøjet". :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Ord, der (måske) har fået ny betydning?

Indlægaf Ado » 14. aug 2016, 10:31

Der-er-ikke-noget-der-hedder-fissefornem!
1
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Sprog"